Gå til innhold

Aspartam i nesten all sukkerfri drikke!


Hal

Anbefalte innlegg

Kjøper ALDRI lett produkter, uten om melk.

Asparan er 100 ganger søtere en sukker.

Likedan stoffet sorbitol.

Asparan og sorbitol er et stoff som kroppen ikke kjenner igjen, og den vet ikke hva den skal gjøre med stoffet, så det blir lagret som fett.

Jobber på butikk, og ser ganske godt lubbne folk kjøpe light brus.

Vil også si det er en uting med alle disse suppeposer/gryteretter og potetmos posene. Vet at det er lettvint å lage, men det er jo mest tilsettningsstogffer i dem også.... Lag ordentlig mat fokens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig

Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte. Kroppen kjenner ikke igjen aspartam og derfor blir det lagret som fett? Hva med når vi får syntetiske medisiner? Kunne vi løst verdens sultkatastrofe ved å gi sultende noen kjemikalier de ikke kjente igjen i små mengder, så ble det lagret som fett?

Vet ikke kroppen hva det skal gjøre med det, vil det ikke kunne utvinne energi fra det. Kan man ikke utvinne energi, vil det i hvertfall ikke kunne bli omdannet som fett, for fett er lagring av energi i kroppen. Forøvrig er aspartam et stoff som inneholder energi, men fordi aspartam er så sterkt er det svært små mengder tilsatt. Hvis det stemmer som du sier at det er 100 ganger søtere enn sukker, bruker man da (hvis man sammenlikner sukkerbrus) 0,5 gram aspartam pr flaske. Dette tallet stemmer forøvrig ikke.

Kroppen vår kan heller ikke nyttegjøre seg av cellulose, i motsetning til andre dyr, men det betyr ikke at vi blir feite av salat av den grunn. Er virkelig spent på begrunnelsen for akkurat den påstanden der, annet enn at du har sett feite folk kjøpe lightbrus.

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Norge er et av de få landene hvor aspartam ikke er forbudt. For meg så tror jeg det sier det meste.

Aspartam er også en av de søtningsmidlene som kroppen ikke tar til seg, så om vel og lenge ville faktisk dette søtningsmidlet søte ned vannet våres.

Hvis dette stemmer, så undrer jeg meg litt over dette:

Importerer vi ikke søtsaker? Eller ting som er kunstig søtet. Lages alt her i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Det er i hvertfall lov med aspartam i både Storbritannia og USA. Såvidt meg bekjent selges også lightbrus i Danmark, Sverige, Hellas, Spania, Italia, Tyskland, EU har godkjent aspartam, men det kan jo være det er forbudt i alle andre land, da bortsett fra EU-landene, USA og Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at asparan er 100 ganger søtere en sukker i en skolebok om helsefag.

Hormonene i kroppen gjør at asparan lagres som fett. Leste det på en nettside om lightprodukter for ca 5 mnd siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Da er jeg nysgjerrig på mengdene, for kroppen kan ikke skape fett (som er energi) ut av det blå, hvis det hadde vært mulig så hadde vi hatt en evighetsmaskin som kunne løst verdens energikrise. Hvis aspartam inneholder like mye kcal som sukker, og det (ifølge dine tall) er 100 ganger søtere og inneholder 4 kcal pr gram og det er 0,5 gram aspartam i en halvliter (noe som ikke stemmer, tallet er mye lavere) så vil det tilsvare 2 kcal. Det vil igjen gi en fettlagring på 0,2 gram fett for en halvliter brus. Da skal man drikke MYE brus for å bli feit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er morsomt å høre om alt det farlige der ute, alt er farlig til en viss grad. Sukker er ikke noe bedre i store mengder det heller. Aspartam og sukker er sikkert like farlig begge to i store mengder, slik som vann :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at asparan er 100 ganger søtere en sukker i en skolebok om helsefag.

Hormonene i kroppen gjør at asparan lagres som fett. Leste det på en nettside om lightprodukter for ca 5 mnd siden.

Da kan jeg berolige deg med at det du har lest er bare tull! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall lov med aspartam i både Storbritannia og USA. Såvidt meg bekjent selges også lightbrus i Danmark, Sverige, Hellas, Spania, Italia, Tyskland, EU har godkjent aspartam, men det kan jo være det er forbudt i alle andre land, da bortsett fra EU-landene, USA og Norge.

Som jeg skrev tidligere i tråden er aspartam godkjent og brukt i ca 90 land, deriblant USA, Canada, alle EU-land, Norge, Australia og New Zealand, Japan, mfl.

I de landene hvor det ikke brukes, brukes mer cyklamat og sakkarin som søtningsmiddel. Dette er ihovedsak afrikanske og fattige land, siden Aspartam er et ganske dyrt stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Leste at asparan er 100 ganger søtere en sukker i en skolebok om helsefag.

Hormonene i kroppen gjør at asparan lagres som fett. Leste det på en nettside om lightprodukter for ca 5 mnd siden.

Du kan finne "beviser" på at ALT er farlig på internett. Ofte lagt ut av mennesker med et avslappet forhold til å bevise det de påstår på noen som helst vitenskaplig måte. Inkludert melken du drikker (bare sjekk nomilk.com), jeg har også ramlet over internettsider som påstår at å spise grønnsaker er unødvendig, at kjøtt er giftig for kroppen, at korn, spesielt hvete er mer eller mindre ene og alene skyld i oppblomstring av ADHD og mange andre sykdommer,

Problemet er at de fleste opererer ikke slik. De bare slenger inn at ting er farlig, ramser opp så mange sykdommer at man MÅ treffe før eller siden, og legger ikke noe nevneverdig vitenskaplig bevis til grunn. Ofte har man også vikarierende motiver (som Brunhilde påpekte tidligere i tråden)

Noe av dette kan godt stemme, f.eks har diettkontroll på barn med bla Autisme og ADHD faktisk har noe for seg, og internett kan være en fantastisk kilde for folk til å tilegne seg med ny kunnskap om både mat og drikke og sunnhet, men man må kunne lese ting med en noenlunde kritisk sans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at asparan er 100 ganger søtere en sukker i en skolebok om helsefag.

Hormonene i kroppen gjør at asparan lagres som fett. Leste det på en nettside om lightprodukter for ca 5 mnd siden.

Apartam er forresten 200 ganger søtere enn sukker. Det er faktisk et energigivende søtningsstoff - og gir ca 4 kcal pr gram, men det brukes i så ørsmå mengder, og bare noen få mikrogram utgjør ingen kalorier i praksis. Dessuten står som regel energiinnholdet på emballasjen.

Jeg lurer svært på hvike hormoner du snakker om...

Aspartam består av ca 50 % fenylalanin og 40 % asparagin, som er to aminosyrer. Disse metaboliseres av kroppen som alle andre aminosyrer.

Bare fordi et stoff er menneskeskapt betyr ikke at det er farlig, og at et stoff er et "kjemikalium" betyr bare at stoffet består av en eller flere kjemiske bindinger...

For noen år siden utartet det seg mye styr rundt et stoff som ble kalt "Dihydrogenmonoksid", som skulle ha mange "farlige" egenskaper, som jorderosjon, etsing, og som var brukt som "tilsetningsstoff" i mange matvarer. Bare fordi de kalte stoffet "dihydrogenmonoksid" trodde mange automatisk at dette var et livsfarlig stoff - men det visste seg at dette bare var akkurat det samme som H2O, altså vann!

Så det er ingen grunn til å være "kjemofob"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Leste at asparan er 100 ganger søtere en sukker i en skolebok om helsefag.

Hormonene i kroppen gjør at asparan lagres som fett. Leste det på en nettside om lightprodukter for ca 5 mnd siden.

Det synes jeg hører innmari rart ut, aspartam (hvis det er det du mener) er jo en slags dipeptid-forbindelse (eller rettere sagt metylester i dipeptidgruppen), og det er såvidt jeg kan se av molekylforbidelsen ingenting i den som kan lagres som fett - eller er det mulig at esteren kan danne en fettsyre? Litt rustne kjemikunnskaper her. Dog er nedbrytningen tvilsom - både metanol og formaldehyd er ganske riktig nedbrytningsprodukter, men det er snakk om ørsmå mengder (og bare bittebittelitt energi).

Mer her

Folk blir nok IKKE lubne av å drikke lightbrus, men direkte sunt er det nok ikke, og jeg pleier å unngå slike produkter selv i stor grad fordi jeg ikke stoler på at det er ufarlig heller - og fordi de stort sett er helt unødvendige. Jeg tror heller sammenhengen mellom overvekt og lightprodukter er at

1) det er en del av et generelt usunt eller ubevisst kosthold. Mange av de jeg kjenner til som drikker brus daglig spiser også mye halvfabrikata, folk som er opptatt av helse, trening og kosthold drikker vel ikke mye brus jevnt over.

og

2) endel går over fra sukkerbrusavhengighet (særlig cola) til lightbrus når sammenhengen fucka blodsukker og/eller overvekt går opp for dem, og av disse er det endel som har et vektproblem "fra før".

At aspartam er 100 ggr søtere enn sukker betyr bare at man kan få tilsvarende smaksopplevelse ved å bruke 1/100 aspartam framfor sukker, ikke at man blir 100 ggr feitere :)

Ellers enig med deg i at det beste er å lage mat av ordentlige råvarer og i stor grad unngå produkter som inneholder masse rart vi overhodet ikke har behov for og som heller ikke har noen næringsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aspartam er SUNT!

Man har forsket på aspartam i over 30 år og i USA har man drukket Cola Light i over 50 år og det er ingen som har blitt syke av det. Aspartam er 160 ganger så søt som vanlig sukker så derfor trenger man svææært lite for å søte en brus. Denne dosen aspartam merker ikke kroppen engang. Dessuten består aspartam bare av to aminosyrer...som er BEVIST at ikke er farlige! Aspartam er NATULIG

Og folk flest klarer ikke å få i seg nok aspartam for at det KAN være skadelig.

SUKKER ER MYE FARLIGERE! Sukker gjør folk sukkeravhengige, feite, og man får skader på tenner og mage/tarm hvis man spiser for mye.

Å si at aspartam er FARLIG er som å si at E-stoffer er farlige. F.eks så er E-330 er sitronsyre.

Les mer om det sunne aspartamet her:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=13246

Innlegget redigert.

Reglene.

Arwen (mod)

Endret av Arwen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aspartam smaker dritt, og det er god nok grunn for meg til å holde meg unna. Vil jeg ha noe søtt, blir det naturlig sukker, ellers kan det jammen meg være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har forsket på aspartam i over 30 år og i USA har man drukket Cola Light i over 50 år og det er ingen som har blitt syke av det. Aspartam er 160 ganger så søt som vanlig sukker så derfor trenger man svææært lite for å søte en brus. Denne dosen aspartam merker ikke kroppen engang. Dessuten består aspartam bare av to aminosyrer...som er BEVIST at ikke er farlige! Aspartam er NATULIG

Og folk flest klarer ikke å få i seg nok aspartam for at det KAN være skadelig.

SUKKER ER MYE FARLIGERE! Sukker gjør folk sukkeravhengige, feite, og man får skader på tenner og mage/tarm hvis man spiser for mye.

Å si at aspartam er FARLIG er som å si at E-stoffer er farlige. F.eks så er E-330 er sitronsyre.

Les mer om det sunne aspartamet her:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=13246

Innlegget redigert.

Reglene.

Arwen (mod)

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese hele tråden ville du sett at rapporten som nevnes på siden du linker til allerede er kommentert og er sponset av et firma som lager aspartam. Jeg orker ikke gjenta flere punkt, men les for pokker hele tråden og eventuelle linker før du kaster deg inn i debatten. Såvidt jeg har forstått er det ett av poengene med diskusjonsforum.

På den annen side er det jo fint å se begge sider av saken, men jeg tror ikke du ville ment like sterkt at ingen tok skade av aspartam hvis du så filmen "sweet misery" på youtube som jeg også har linket til tidligere.

Forøvrig er den siste kommentaren din helt uforståelig for meg. JA mange E-stoffer er farlige, NEI ikke alle. Tror du alle E-stoffer er ufarlige fordi E-330 er sitronsyre? Du vet det fins en del av dem ikke sant?

Endret av Hal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg må le av de som sier at aspartam er naturlig.

Det er et kunstig søtstoff og feks Splenda er ikke forsket på engang. Bare sendt rett inn i markedet som godkjent søtningsmiddel. Dyr har fått skader av både aspartam og splenda. Sukralose er neppe bedre.

Denne tråden tar jeg fram igjen da det handlet om søtningsstoff på Puls på mandag. De advarte mot dette, at man kan kunne få vektproblemer av det.

Jeg tror ikke kunstig søtstoff har god innvirkning på kroppen og gravide bør holde seg unna. Dette kan være årsak til så mange spontanaborter. Jeg skrev KAN være. I allefall sies det også at søtstoff går i morsmelken også.

For mye søtstoff kan gi MS og andre sykdommer. Da snakker vi over 3 liter brus pr dag.

I allefall er jeg glad jeg endelig har klart å kutte ut lightbrusen:)

Farlig eller ikke, jeg tar ikke sjansen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

it

Se profil Aspartam er farlig!

17.07.08

Hal

Jeg føler alle bør vite hva som er i de såkalt ”sunne” alternativene mange benytter i håp om å unngå fedme. Nesten alle sukkerfrie drikker jeg har undersøkt i butikkhyller inneholder aspartam. Mange har sikkert hørt om dette stoffet før, men vet ikke helt hva det innebærer eller hva det gjør med deg. Jeg kan nevne som en innledning at det fører til hull i hjernen på mus.

Hvis noen synes det jeg skriver under er interessant kan de følge denne linken for å finne ut mer: http://www.mercola.com/article/aspartame/dangers.htm

At ikke dette stoffet er forbudt i Norge er egentlig utrolig. Spesielt viktig nå om dagen er kanskje hvordan det kan knyttes til ADHD og andre forstyrrelser mange mener det kan føre til hos barn som får det i seg, både i og utenfor livmoren. Aspartam kan finnes i nesten alle søte, men sukkerfrie, produkter; fra "extra sukkerfri tyggegummi" og läkerol til gele. Aspartam inneholder:

Asparginsyre 40%

Dette stoffet bryter ned nevroner i hjernen og kan føre til

* Multiple sklerose (MS)

* ALS

* Minne/hukommelses-tap

* Hormon problemer

* Hørselstap

* Epilepsi

* Alzheimers

* Parkinsons

* Lavt blodsukker

* Demens

* Hjerneskade

* Neuroendocrin lidelser

Foster, små barn, gravide og eldre er spesielt utsatt.

Akutte reaksjoner kan være:

* Hodepine/migrene

* Kvalme

* Magesmerter

* Utslitthet (blocks sufficient glucose entry into brain)

* Søvnproblemer

* Syns forstyrrelser

* Angst

* Depresjon

* Astma/stramming over brystet

Phenylalanin 50%

Aminosyre man vanligvis finner i hjernen. Dette kan bygge seg opp ved inntak av aspartam og føre til senket melatonin-nivå i hjernen. Dette kan føre til depresjon, hodepine, voldsutbrudd, hukommelsestap og avhengighet til aspartamprodukter.

Høye nivåer av phenylalanin i blodet kan føre til konsentrasjoner av stoffet i visse områder av hjernen. Her er foster og spedbarn er spesielt utsatt.

Metanol (tresprit/gift) 10%

Vi vet vel alle at dette stoffet er en gift som gjør deg blind/dreper deg. I tynntarmen brytes metanol ned til maursyre og formaldehyd. Formaldehyd er en dødelig neurotoksin. Maursyre er forøvrig også giftig.

Absorpsjon av metanol i kroppen akselereres når man inntar fri metanol. Dette forekommer når aspartam varmes over 30graderCelsius. Kan skje når brus står i sola eller om man bruker gele eller annen mat som inneholder aspartam.

Metanol er klassifisert som en kumulativ gift siden det utskilles så sakte i kroppen. EPA i USA anbefaler et maksimuminntak av 7.8mg/dag. 1 liter drikke søtet av aspartam inneholder vanligvis ca. 56mg metanol. Det betyr at om man drikker en 1,5 liters flaske cola zero får man i seg 10,8 ganger anbefalt daglig dose !!!

Symptomer på metanolforgiftning inkluderer hodepine, svimmelhet, øresus, kvalme, tarmforstyrrelser, svakhet, vertigo, frysninger, hukommelses-svikt, nummenhet og smerter i ekstremitetene, atferdsforstyrrelser og neuritt. De mest velkjente problemene fra metanolforgiftning er synsproblemer som dosete syn, innsnevret synsfelt, skade på netthinnen og blindhet. Formaldehyd er et karsinogen og skader netthinnen, forstyrrer DNA-reproduksjon og skader foster.

Diketopiperasin (DKP)

DKP er et biprodukt av aspartam-metabolisme (at det brytes ned i kroppen). Dette stoffet er av mange forskere knyttet tett til hjernesvulster.

Jeg har oversatt dette fra artikkelen i linken jeg har gitt over fordi jeg mener alle burde vite dette før de faller blindt for sukkerfrie produkter som har vunnet popularitet i kjølvannet av slankehysteriet. Håper dere som leser det tar det til dere og tenker dere om to ganger før dere gir barna deres fun-light saft og lett-brus med gode intensjoner om å spare dem helseproblemer og fedme. Alle produkter med aspartam skal føre opp stoffet under innhold, men skriften er ofte liten og informasjonen uoversiktlig, som på for eksempel extra tygegummi, og svaksynte kan dermed ende med å kjøpe et produkt som gjør dem enda mer svaksynte fordi de ikke kunne lese etiketten. Et så farlig stoff bør etter min mening merkes med synlig skrift.

Hvis noen som leser dette kjenner noen i helsedirektoratet eller andre instanser som kan føre til mer åpenlys merking av produkter, advarsler på nivå med røykpakker, eller totalforbud av aspartam tror jeg du gjør det norske folk en tjeneste ved å videreføre denne informasjonen til dem.

Artikkelen jeg har linket til ovenfor er ikke veldig lang, og kan du engelsk er du tjent med å lese den, da den inneholder litt mer utfyllende informasjon og setter saken mer i perspektiv enn jeg har gjort her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cola Zero?
Aspartam er farlig!

Jeg føler alle, men spesielt kvinner, bør vite hva som er i de såkalte sukkerfrie alternativene som skal hjelpe med slanking. Nesten alle slike drikker jeg har undersøkt i butikkhyller inneholder aspartam. Mange har sikkert hørt om dette stoffet før, men vet ikke helt hva det innebærer eller hva det gjør med deg. Jeg kan nevne som en innledning at det fører til hull i hjernen på mus.

Hvis noen synes det jeg skriver under er interessant kan de følge denne linken for å finne ut mer: http://www.mercola.com/article/aspartame/dangers.htm

At ikke dette stoffet er forbudt i Norge er egentlig utrolig. Spesielt viktig nå om dagen er kanskje hvodan det kan knyttes til ADHD og andre fortyrrelser mange mener det kan føre til hos barn som får det i seg, både i og utenfor livmoren. Asprtam kan finnes i alle søte, men sukkerfri, produkter; fra "extra sukkerfri tyggegummi", läkerol og gele. Aspartam inneholder:

Asparginsyre 40%

Dette stoffet bryter ned nevroner i hjernen og kan føre til

* Multiple sklerose (MS)

* ALS

* Minne/hukommelses-tap

* Hormon problemer

* Hørselstap

* Epilepsi

* Alzheimers

* Parkinsons

* Lavt blodsukker

* Demens

* Hjerneskade

* Neuroendocrin lidelser

Foster, små barn, gravide og eldre er spesielt utsatt.

Akutte reaksjoner kan være:

* Hodepine/migrene

* Kvalme

* Magesmerter

* Utslitthet (blocks sufficient glucose entry into brain)

* Søvnproblemer

* Syns forstyrrelser

* Angst

* Depresjon

* Astma/stramming over brystet

Phenylalanin 50%

Aminosyre man vanligvis finner i hjernen. Dette kan bygge seg opp ved inntak av aspartam og føre til senket melatonin-nivå i hjernen. Dette kan føre til depresjon, hodepine, voldsutbrudd, hukommelsestap og avhengighet til aspartamprodukter.

Høye nivåer av phenylanin i blodet kan føre til konsentrasjoner av stoffet i visse områder av hjernen. Her er foster og spedbarn er spesielt utsatt.

Metanol (tresprit/gift) 10%

Vi vet vel alle at dette stoffet er en gift som gjør deg blind/dreper deg. I tynntarmen brytes metanol ned til maursyre og formaldehyd. Formaldehyd er en dødelig neurotoksin. Maursyre er forøvrig også giftig.

Absobsjon av metanol i kroppen akselereres når man inntar fri metanol. Dette forekommer når aspartam varmes over 30graderCelsius. Kan skje når brus står i sola eller om man bruker gele eller annen mat som inneholder aspartam.

Metanol er klassifisert som en kumulativ gift siden det utskilles så sakte i kroppen. EPA i USA anbefaler et maksimuminntak av 7.8mg/dag. 1 liter drikke søtet av aspartam inneholder vanligvis ca. 56mg metanol. Det betyr at om man drikker en 1,5 liters flaske cola zero får man i seg 10,8 ganger anbefalt daglig dose !!!

Symptomer på metanolforgiftning inkluderer hodepine, svimmelhet, øresus, kvalme, tarmforstyrrelser, svakhet, vertigo, frysninger, hukommelses-svikt, nummenhet og smerter i ekstremitetene, atferdsforstyrrelser og neuritt. De mest velkjente problemene fra metanolforgiftning er synsproblemer som dosete syn, innsnevret synsfelt, skade på netthinnen og blindhet. Formaldehyd er et karsinogen og skader netthinnen, forstyrrer DNA-reproduksjon og skader foster.

Diketopiperasin (DKP)

DKP er et biprodukt av aspartam-metabolisme (at det brytes ned i kroppen). Dette stoffet er av mange forskere knyttet tett til hjernesvulster.

Jeg har oversatt dette fra artikkelen i linken jeg har gitt over fordi jeg mener alle burde vite dette før de faller blindt for sukkerfrie produkter som har vunnet popularitet i kjølvannet av slankehysteriet. Håper dere som leser det tar det til dere og tenker dere om to ganger før dere gir barna deres fun-light saft og lett-brus med gode intensjoner om å spare dem helseproblemer og fedme. Alle produkter som inneholder aspartam er lovpålagt å føre det opp under "innhold" på etiketten. Her må det gjerne letes litt siden skriften er så liten, og små pakker som extra tygegummi har en ganske uoversiktlig innholdsfortegnelse. Svaksynte kan dermed ende opp med å kjøpe et produkt som gjør dem enda mer svaksynte fordi de ikke kunne lese etiketten.

Hvis noen som leser dette kjenner noen i helsedirektoratet eller andre instanser som kan føre til mer åpenlys merking av produkter, advarsler på nivå med røykpakker, eller totalforbud av aspartam tror jeg du gjør det norske folk en tjeneste ved å videreføre denne informasjonen til dem.

Artikkelen jeg har linket til ovenfor er ikke veldig lang, og kan du engelsk er du tjent med å lese den, da den inneholder litt mer utfyllende informasjon og setter saken mer i perspektiv enn jeg har gjort her.

Har du peiling på hvilke produkter disse stoffene befinner deg i.Finns de eksempel i Cola Zero?

mvh.

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dessverre! Zero, alle lightbrusene, pepsi max, fun light saft, sukkerfrie drops, suketter, alle produkter uten sukker, feks syltetøy osv.

De bruker det nesten i alt om dagen for at folk er blitt besatt av slankehysteriet.

Jeg sier ikke at dette er sånn, men veldig mange artikler sier det, og mange ernæringseksperter og forskere er bekymret for bruken av dette.

Mye tyder på at det er helseskadelig.

I allefall, jeg bare formidler videre dette, og skulle ønske jeg visste det for 15 år siden da jeg begynte å drikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...