Gå til innhold

Menskopp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Magica de Spell

Jeg er også utrolig fornøyd med min DivaCup. Er "kurert" for soppinfkesjoner også etter at jeg begynte med denne, undelrivet mitt er ikke spesielt glad i tamponger og bind. Måtte bruke tampong på starten av forrige mens, og syntes det var skikkelig ubehagelig!

Er ikke ekkelt i det hele tatt, men det kan kreve litt trening å få skikkelig teken på å sette den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dalieo

Hm, kanskje jeg også skulle bestille.. Ble litt nyskjerrig. Er misfornøyd med tamponger, synes de loer.

Dere som bruker menskopp: Jeg blør veldig lite når jeg har mensen, har det noe å si? Og er den vond å sette inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker divacupen. Kjøpte den i 2004. Kjempefornøyd. Et ekstra pluss for meg som begynte etter jeg hadde født mitt første barn var at da jeg brukte den første gang oppdaget at jeg hadde slurvet litt med knipeøvelsene.... Dette førte til at jeg måtte knipe hele tiden for å holde den inne. Den neste månedene knep jeg masse. Og så da jeg brukte den neste gang var ikke dette noe problem!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker divacupen. Kjøpte den i 2004. Kjempefornøyd. Et ekstra pluss for meg som begynte etter jeg hadde født mitt første barn var at da jeg brukte den første gang oppdaget at jeg hadde slurvet litt med knipeøvelsene.... Dette førte til at jeg måtte knipe hele tiden for å holde den inne. Den neste månedene knep jeg masse. Og så da jeg brukte den neste gang var ikke dette noe problem!

Og dermed var jeg overbevist også! :)

Hva er egentlig forskjellen mellom de ulike, siden mooncup er hakket rimeligere enn diva cup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på Alvekoppen.com og bestilt meg en nå.

Jeg har sterke blødninger, og gruer meg enormt til hver periode. Er det noen her inne som har erfaring m kraftige blødninger/menskopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bloom

Er det noe forskjell på størrelsen på disse koppene? Leste et annet sted om at noen hadde bestilt DivaCup og at den var for liten.? Noen som har noe erfaring med det?

Jeg har også lyst å bestille..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest missLady

Synes det høres utrolig ekkelt ut! Vil da ikke vaske en kopp med mensenblod:S Tampongen tar jeg jo bare ut og kaster, tata! Men denne skal jeg jo liksom vaske.. nei, tror ikke det er noe for meg :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsöker å svare på noen spörsmål i farten:

Divacup finnes i to forskjellige störrelser. Den ene anbefales til barnlöse under 30 år og den andre til kvinner over 30 eller kvinner som har födt barn. Jeg vet ikke noe om de andre merkene.

Det er ikke noe problem å bruke menskopp om man blör lite. Det har ingen betydning i det hele tatt, som det har med tamponger.

Jeg tror det skal endel til for å fylle opp en slik kopp. Jeg har min inne i tolv timer og de to dagene jeg blör mest er den omtrent halvfull (SORRY for details, temaet i seg selv er litt pinlig, hehe). Jeg brukte stor (grönn?) störrelse på tampongene disse dagene og hadde de selvsagt i faerre timer. Ellers er det jo ikke noe i veien for å tömme den oftere. En kan jo pröve se fram og ta den ut oftere den förste måneden til man blir trygg på det.

Jeg kan jo forstå at det höres litt ekkelt ut, men mensen i seg selv er uansett ikke spesielt delikat. Med menskopp slipper man lukt, man slipper bind / tamponger i söppelbötta og man slipper å bytte tampong / bind så ofte. Mange slipper også hypppige soppinfeksjoner. Det er jo også ganske ekket, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Jeg synes forresten det aller greieste er å tømme/vaske den i dusjen. :Nikke:

Det er ubeskrivelig deilig å faktisk GLEMME at man har mensen, slippe å se på klokka og tenke at "nå må jeg få til å ta pause fra jobben snart slik at jeg kan få skiftet". Har også mye mindre smerter og ubehag nå enn jeg hadde før jeg begynte med menskoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjernedryss

Jeg skjønner ikke hvorfor i all verden folk synes dette høres ekkelt ut. Gleder meg til jeg får min. Er det ingen fare for at den plutselig krøller seg og alt renner ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller, Stjernedryss. Jeg synes det er langt mer ekkelt å trekke ut en guggete tampong. Koppen er jo så godt som ren på utsiden, og man kan bare helle det rett nedi do før man skyller vekk resten og så gir den en liten omgang med litt mild såpe og lunkent vann. Ikke noen lodotter dem man ikke vil ha dem, ingen evig slosskamp med tråder når man skal tisse, ingen tilfeller av "åh, nei, jeg har glemt å ta med skift", bare tømme den om morgenen og så om kvelden, og leve livet eller få en god natts søvn innimellom. :)

Jeg har iallefall aldri opplevd og aldri hørt om noen tilfeller der koppen har krøllet seg ting har rent ut. Dersom den er ordentlig foldet ut til å begynne med, så vil den ikke krølle seg igjen. Dessuten er koppen ypperlig for folk som liker å svømme (og andre former for trening, for den saks skyld), og den gjør iallefall sydenturer og hytteturer langt mer praktiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hatt min moon-cup i nesten et år, og er kjempefornøyd.

I begynnelsen tømte jeg den omtrent like ofte som jeg ville ha byttet tampong, bare for å "lære" meg hvor fort den ble full.

Nå tømmer jeg den når jeg står opp og en stund før jeg legger meg.

Brukte ganske lang tid på å sette den inn i begynnelsen. Kløna fælt og fikk det ikke helt til. Da mistet jeg nesten motet, men tenkte at faen heller, jeg SKAL få det til, og nå er det ikke noe problem. Måtte øve litt bare.

Måtte bruke tampong en gang sist jeg hadde mensen, og det var nok til at jeg bestemte meg for å aldri gå tilbake til dét. Følte meg så innmari tørr og sår nedentil.

Heia mensenkopp!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke har vært så stor etterspørsel etter det. Vi har gått igjennom en lang periode (denne koppen dukket først opp på tredvetallet en gang) i historien hvor bruk av intimprodukter helst skulle foregå uten at man behøvde å berøre hud i det hele tatt, og det hele har til en viss grad vært ganske tabubelagt. Først nå, med kraften fra miljø-bølgen, ser det ut som at folk er villige til å krype ut ifra sitt "pripne skall" og være komfortable med å stikke to fingre oppi musa for å fiske ut koppen.

Selv har jeg sendt brev til både Vita og Boots og hørt om de vurderer å begynne å selge kopper, samt at jeg har kontaktet nettsider som informerer ungdom om menstruasjon og spurt om hvorfor de ikke inkluderer det bedre og mer miljøvennlige produktet i sine seksjoner om menstruasjonsprodukter. Jeg har kun fått svar fra Boots (her i England har de en avtale med Mooncup og selger dem i de større butikkene), der jeg fikk vite at brevet mitt er videresendt til vareavdelingen.

Jeg tror nok at forespørsel er nøkkelen, så dersom mange nok spør, så vil de se at det er et marked for det og vurdere å selge produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dalieo
Jeg skjønner ikke hvorfor i all verden folk synes dette høres ekkelt ut.

Ikke jeg heller, synes det virker mye mer hygienisk og rent enn de andre alternativene vi har. I hvert fall bind.. grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...