Gå til innhold

Lei av skjønnhetspresset,

Fremhevede innlegg

Gjest New Dawn
Skrevet
Hva så om man kledde seg på en bestemt måte på 80-tallet, og ler av det etterpå? Det viktigste er vel at man syntes det var fint da.

Mennesker har behov for variasjon, det er vel derfor moten endrer seg. Og så bestemmer man selv om man vil følge den eller ikke. Ingen "big deal".

Helt enig med deg ..

De fleste følger en eller annen bølge, enten det dreier seg om pene klær, røffe klær, "sjaske-klær" .. vi bruker klær til å understreke den personen vi er .. Og selvom jeg ikke følger moten slavisk så blir jeg påvirket på den måten at jeg må kjøpe de klærne butikkene fører akkurat når jeg skal ut og handle. Jeg velger selvsagt min stil innen moten .. men klærne mine er moderne .. det skal godt gjøres å til enhver tid finne noen som ikke er moderne .. Og hvorfor skal man igrunnen måtte gjøre det om man liker det?

Jeg er sikker på at de som snakker om dette forferdelig presset følger en slags mote de og ..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ingenting galt i å ha en stil i seg selv. Det jeg reagerer på er skjønnhetspresset, som jo tråden egentlig handler om. Se på artikkelen på KG i dag, f.eks. "Unngå hengepupper!" Med utropstegn, faktisk. Slikt er med på å sette standarden for hva som samfunnet anerkjenner som "vakkert" og det blir et press - både utenfra og fra en selv - om å følge denne trenden.

Konsekvensene av dette ser man jo bl.a i tråder her - man har funnet en dame/mann som man er svært glad i og kunne tenke seg et forhold med, men vedkommende har små bryster eller hår på ryggen, og da vet man faktisk ikke helt hva man skal gjøre...

Man "må" ha klær som er in, man "må" gå med sminke, man "må" barbere seg og man "må" - unngå hengepupper!

Endret av Tabris
Gjest Gjest_New Dawn_*
Skrevet

Hjelpe meg, Tabris .. de skriver om riktig BH-bruk .. er ikke det bra da?

Det må være måte på å henge seg opp i ting her på KG .. er det mulig? Det er gode tips de kommer med .. har du problem med det også nå? Leste du kanskje bare overskriften og trakk egne konklusjoner?

Når det er sagt så vil de aller fleste kvinner unngå hengepupper i det lengste .. men alle vet at før eller senere så vil brystene bli offer for tyngdekraften .. hadde de kommet med anbefaling om operasjoner så er det noe helt annet .. DA sier man at hengepupper er uakseptabelt.

Men dere må ikke bli så galne at dere lager store diskusjoner fordi det finnes endel artikler med gode tips til kvinner og menn .. Er det ikke av din interesse så er det vel bare å overse det?

Gjest gladlaks
Skrevet

New Dawn: Nå må du slutte og kritisere oss som er lei skjønnhetspresset! Det er jo kjempeflott at du ikke føler noe press, men må du sparke oss i trynet med usaklige personlige anngrep?

Gjest Gjest_New Dawn_*
Skrevet
New Dawn: Nå må du slutte og kritisere oss som er lei skjønnhetspresset! Det er jo kjempeflott at du ikke føler noe press, men må du sparke oss i trynet med usaklige personlige anngrep?

Så må dere slutte å greie alle kvinner over samme kam .. slik som det er gjort her .. (re. overskriften .. "som alle kvinner opplever idag")

Det må sannelig være lov å reagere når dere sitter og skriver på vegne av alle kvinner .. Hvis dere vil ha en diskusjon for "dere som føler presset" så la være å skriv at dette er noe alle kvinner føler.

Skrevet
Jeg er så ubeskrivelig lei av skjønnhetspresset som alle kvinner opplever i dag....Det er mildt sagt forferdelig.....Kvinnene i dag MÅ være fine,sminkede,slanke,velkledde og gjerne sexy kledd,og uten hår på noen som helst steder på kroppen.....Ellers blir man ikke lagt merke til,for mannfolk vil jo ha sånne kvinner.....Dette er ren kvinneundertrykkelse ....Kvinner er jo mye mer enn bare kropp....Kvinner er IKKE seksuelle objekter....Det er mye ,mye enklere for menn....de opplever ikke noe sånt press....de kan bare gå rundt som de vil og nyte livet.......

.....vel,feministene på 70-tallet hadde absolutt rett: de gikk med ubarberte legger,uten BH og uten sminke,og hadde bare bukser på seg......sånn gjør jeg også.....jeg hater skjønnhetstyranniet......og jeg gir blaffen i i hva "kvinneidealet" vi får servert i dag er ......

hilsen fra ei dame mot strømmen

Synes du overdriver litt jeg da. De aller fleste menn er ikke så strenge når det gjelder alt dette her. Joda, det er et skjønnhetspress, men er det på menn også. Kvinner maser hele tiden om penisstørelse, hvor kraftig mannen er, om han er spinkel så er det jo bare å kaste rett på dør.

Vi kvinner har nok vært med på å skape dette skjønnhetspresset, fordi mange kvinner elsker å ta seg godt ut i folkemengden, og skal man det, så kan man ikke gå som et vrak i joggebukse og slippers.

Selv bruker jeg bare mascara, men jeg liker å kle meg fint og sexy. Føler meg veldig flott da!

Men du har jo så klart et poeng! synes bare det er litt drøyt å kalle det for kvinneundertrykkende. Men det er jo tydeligvis det meste i disse dager...

Skrevet
Men har du tenkt over hvorfor du føler deg som en slask dersom du ikke følger "reglene" for å se bra ut? Det er jo ikke noe som ligger instinktivt i deg, men noe som er kunstig skapt rundt oss.

Skjønnhetspresset er jo nettopp det som gjør at vi må sminke oss og pynte oss hele tida for å holde selvtilliten oppe. Personlig synes jeg at selvtillit bygget på hvem jeg er som person er mye mer givende og varig, enn selvtillit bygget på hvordan man ser ut.

Utseendet varer jo ikke evig... Hva skjer når man blir eldre, legger på seg, blir rynkete? Hva skjer om man havner i en ulykke der man får store ansiktsskader? Hva skjer om man får en sykdom som gjør at utseendet forandrer seg? Da er det godt å ha selvtilliten sin forankret i noe annet enn hvordan man ser ut.

Det er en viktig sammenheng mellom selvtillit og selvbilde. Føler man seg skikkelig stygg og ekkel osv. så har man ikke et bra selvbilde, da skal det mye til for at man faktisk har god selvtillit.

Gjest gladlaks
Skrevet
Så må dere slutte å greie alle kvinner over samme kam .. slik som det er gjort her .. (re. overskriften .. "som alle kvinner opplever idag")

Det må sannelig være lov å reagere når dere sitter og skriver på vegne av alle kvinner .. Hvis dere vil ha en diskusjon for "dere som føler presset" så la være å skriv at dette er noe alle kvinner føler.

Hehe... ja, da får vel du slutte å generalisere "oss". Jeg har aldri sagt at alle kvinner føler seg presset. Les igjennom innleggene før du kommer med slike påstander. Dette ble for dumt... Tror jeg melder meg ut av denne diskusjonen nå.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er en viktig sammenheng mellom selvtillit og selvbilde. Føler man seg skikkelig stygg og ekkel osv. så har man ikke et bra selvbilde, da skal det mye til for at man faktisk har god selvtillit.

Nettopp! Og ei overvektig jente vil ofte føle seg stygg og ekkel, uansett hvor søt hun egentlig er. Hvorfor? Fordi hun ikke passer inn i skjønnhetsidealet.

Selv føler jeg meg presset, ja.

Jeg leter febrilks i klesbutikker etter klær som er moderne og samtidig skal få meg til å se slankere ut (Hvorfor gjør jeg det egentlig? Jo, fordi jeg har fått med meg at samfunnet foretrekker slanke mennesker). Jeg sminker meg, selv om jeg aller helst skulle ønske jeg kunne slippe. Sminking tar tid, koster penger, og jeg føler meg ikke avlsappet med det. Klør jeg meg på kinnet har jeg foundation under neglene. Gnir jeg meg i øyet ser jeg ut som en panda. Altså må jeg hele tiden passe på hva jeg gjør. Jeg går i sko som ikke føles behagelige. Aller helst skulle jeg gått i joggesko eller noe tilsvarende, men det er ikke feminint nok. Jeg bruker masse penger hos frisør på et år. Og når det regner/snør/blåser er jeg bekymret for hvordan sveisen og sminken ser ut når jeg kommer inn på jobb eller en kafé.

Likevel gjør jeg alt dette, fordi jeg vet at jeg ellers blir sett på som ei sjuskete dame som ikke orker å ta vare på utseendet sitt. Jeg har latt meg styre av skjønnhetspresset. Jeg er ikke stolt av det. Men jeg klarer ikke å droppe ut av det heller. Men guuuuu som jeg misunner dem som trasker rundt i behagelige klær og sko, med håret i en enkel og praktisk hestehale, mens de oser av selvtillit og komfort. Skulle ønske det var meg!

Skrevet
Det er ingenting galt i å ha en stil i seg selv. Det jeg reagerer på er skjønnhetspresset, som jo tråden egentlig handler om. Se på artikkelen på KG i dag, f.eks. "Unngå hengepupper!" Med utropstegn, faktisk. Slikt er med på å sette standarden for hva som samfunnet anerkjenner som "vakkert" og det blir et press - både utenfra og fra en selv - om å følge denne trenden.

Konsekvensene av dette ser man jo bl.a i tråder her - man har funnet en dame/mann som man er svært glad i og kunne tenke seg et forhold med, men vedkommende har små bryster eller hår på ryggen, og da vet man faktisk ikke helt hva man skal gjøre...

Man "må" ha klær som er in, man "må" gå med sminke, man "må" barbere seg og man "må" - unngå hengepupper!

For det første så er det frivillig å være på kvinneguiden. Og hvis man først er på kvinneguiden, så er det frivillig å klikke seg inn på sånne artikler. Jeg har ikke lest hengepuppartikkelen.

Men hvis man ønsker å unngå hengepupper, noe de fleste sikkert gjør, hva er galt med å lese artikler om det? Det går an å ha to tanker i hodet på en gang. Selv om jeg ønsker å unngå hengepupper for egen del, så betyr ikke det at jeg ser ned på folk som har hengepupper av den grunn.

Jeg tviler på at fjortissene som skriver på seksualitetsforumet her er representative. Det kunne ikke falle meg inn å dumpe noen på grunn av for mye eller for lite hår på kroppen, eller på grunn av andre betydeligheter. Normale folk med et normalt forhold til kroppen sin og til naturlige ting gidder heller ikke skrive lange tråder på kvinneguiden hvor de problematiserer sånne ting.

Skrevet

Jeg leter febrilks i klesbutikker etter klær som er moderne og samtidig skal få meg til å se slankere ut (Hvorfor gjør jeg det egentlig? Jo, fordi jeg har fått med meg at samfunnet foretrekker slanke mennesker). Jeg sminker meg, selv om jeg aller helst skulle ønske jeg kunne slippe. Sminking tar tid, koster penger, og jeg føler meg ikke avlsappet med det. Klør jeg meg på kinnet har jeg foundation under neglene. Gnir jeg meg i øyet ser jeg ut som en panda. Altså må jeg hele tiden passe på hva jeg gjør. Jeg går i sko som ikke føles behagelige. Aller helst skulle jeg gått i joggesko eller noe tilsvarende, men det er ikke feminint nok. Jeg bruker masse penger hos frisør på et år. Og når det regner/snør/blåser er jeg bekymret for hvordan sveisen og sminken ser ut når jeg kommer inn på jobb eller en kafé.

Du har et problem, men det skyldes ikke nødvendigvis "skjønnhetspresset" i samfunnet. Jeg lever jo i nøyaktig det samme samfunnet som deg. Jeg sminker meg nesten aldri, bare hvis jeg skal på fest. Jeg går aldri med høye hæler. Jeg klipper håret iblant, men jeg kan ikke si at det går med noen svimlende store beløp hos frisøren.

Du har gjort ditt valg, og jeg har gjort mitt. Ingen tvinger deg til å sminke deg hver dag, eller gå med høye hæler.

Jeg jobber i et mannsdominert miljø. Når jeg stort sett bare omgås menn, føler jeg absolutt ikke noe mote- eller skjønnhetspress, og jeg bruker liten tid på klær og utseende. Hvis jeg derimot omgås mange kvinner, så føler jeg et langt større press (det er selvsagt feil å si press, for det er ingen som presser meg, så det er sikkert riktigere å si at jeg blir inspirert til å pynte meg) i forhold til utseende, når jeg ser alle de andre søte kvinnene trippe rundt i skjørt og fine sko, velstelt hår, sminke, lakkerte negler osv. Så å si at "skjønnhetspresset" er menn sin feil blir ihvertfall feil.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leter febrilks i klesbutikker etter klær som er moderne og samtidig skal få meg til å se slankere ut (Hvorfor gjør jeg det egentlig? Jo, fordi jeg har fått med meg at samfunnet foretrekker slanke mennesker).

Ja, vel..? Jeg forsøker ikke å se slankere ut enn jeg er, jeg.. Men jeg forsøker å holde meg slank og i god form -for helsens del (ikke på grunn av noe "skjønnhetspress")

Jeg sminker meg, selv om jeg aller helst skulle ønske jeg kunne slippe.

Klart du kan slippe..!! Jeg sminker meg når jeg føler for det, og lar være når jeg føler for det.. :) (når jeg skal på jobb føler jeg for å ha på litt maskara)

Jeg går i sko som ikke føles behagelige. Aller helst skulle jeg gått i joggesko eller noe tilsvarende, men det er ikke feminint nok.

Det finnes da sko som er både behagelige og ser bedre ut enn joggesko. Selv ville jeg ikke finne på å gå på jobb med vonde sko. Men joggesko bruker jeg likevel kun til jogging. Hvorfor så fokusert på ytterpunkter?

Jeg bruker masse penger hos frisør på et år.

Igjen: ditt valg. En klipp trenger man jo 4-5 ganger i løpet av året, men alt annet er opp til en selv. Man kan se flott ut på håret likevel.

Likevel gjør jeg alt dette, fordi jeg vet at jeg ellers blir sett på som ei sjuskete dame som ikke orker å ta vare på utseendet sitt.

For noe tøys. Det med at du MÅ ha mye sminke, vonde sko og dyre frisørbesøk for å ikke bli sett på som sjuskete er kun i ditt eget hode. Man kan fint se velstelt og flott ut uten å lide.

Men guuuuu som jeg misunner dem som trasker rundt i behagelige klær og sko, med håret i en enkel og praktisk hestehale, mens de oser av selvtillit og komfort. Skulle ønske det var meg!

Kluet er å finne en stil som føles naturlig for deg. Et nivå der du føler deg velstelt, men ikke utspjåket. Et nivå som du kan opprettholde uten at det føles som et ork, men likevel gjør at du føler deg fresh og fin når du går ut i verden.

Mitt nivå er selvvalgt og skyldes ikke noe "skjønnhetspress". Jeg steller så jeg fremstår som den personen JEG ønsker å være.

Selv har jeg da valgt å ha lett sminke på jobb, mer sminke på fest og ingen sminke på "uformell fritid". Jeg har joggesko på tur i skogen, penere men fremdeles behagelige sko på jobb og noen mindre behagelige "pyntepynte" sko som jeg bruker av og til når jeg virkelig har lyst til å flotte meg. Jeg går til frisøren og får klippet håret, men jeg farger det ikke. Osv.

Jeg er lykkelig og føler inget "skjønnhetspress". Jeg anser "sex og singelliv" som fiksjon som ikke har noe med mitt liv å gjøre, og jeg leser ukeblader for inspirasjon, ikke for å bli diktert.

Skrevet

Jeg sayns den tråden her var fin, så nå har jeg sitti å lest litt i den. Alt jeg egentlig har ville sagt har blitt nevnt, bortsett fra 1 ting!

Nettopp! Og ei overvektig jente vil ofte føle seg stygg og ekkel, uansett hvor søt hun egentlig er. Hvorfor? Fordi hun ikke passer inn i skjønnhetsidealet.

Det der gjelder jo for gutter også. Sjukke mennesker, generelt, føler seg ofte ikke veldig bra fordi det er veldig få mennesker som syns det er atraktivt (kommer veldig ann på hvor overvektig man er, selvfølgelig)

De fleste mennesker syns ikke overvekt er pent rett og slett fordi det tyder på at personen ikke er frisk på en eller aan måte, enten det er psykiske problemer, eller fysiske. Alt fra at man bare er for glad i usunn mat til at man har sterke depresjoner...

Er man overvektig, og plages med det, så er det bare en ting å gjøre. Livsstilendring! Nytter ikke å lulle seg inn i rare unskyldninger om at det er sammfunnets skyld osv.

har man dårlig selvtillit fordi man ikke er fornøyd med kroppen sin så får man gjøre no med det. Man kan ikke forandre verden, men man kan forandre sitt eget synspunkt.

Gjest Gjest
Skrevet
For noe tøys. Det med at du MÅ ha mye sminke, vonde sko og dyre frisørbesøk for å ikke bli sett på som sjuskete er kun i ditt eget hode. Man kan fint se velstelt og flott ut uten å lide.

At du ikke føler skjønnhetspresset er jo bra for deg! Men vi er ikke alle like heldige. Jeg føler presset. Og mange andre gjør det også.

Jeg har ikke sagt at jeg bruker MYE sminke, men foundation og øyesminke er likevel mer enn jeg egentlig foretrekker. Og jeg har ikke sagt at frisørbesøkene mine er av det spesielt dyre slaget, men det blir masse penger samlet over ett år.

Det ligger IKKE bare i mitt eget hode, det med å frykte å bli sett på som sjuskete. Det er jo bare å lese her på KG så finner man lett ut at sminkeløse damer som går i komfortable klær blir sett på som mindre velpleide.

Jeg hører jo selv andre mennesker kommentere kvinner som ikke anstrenger seg for å se lekre ut. De føler det er trygt å kommentere sånt når jeg hører, fordi jeg selv alltid anstrenger meg for å se best mulig ut.

Jeg har til og med hørt folk kommentere at barnehageansatte ikke kler seg pent nok! Akkurat som om det skulle tatt seg ut å sitte i trange jeans og høye hæler i sandkassa...

Vi har et sterkt skjønnhetspress i samfunnet vårt. Heldige er de som klarer å ikke la seg påvirke. Men de som prøver å argumentere mot at et sånt press overhodet finnes har enten valgt å lukke øynene for det, eller er så sterkt preget av skjønnhetspresset selv at de har blitt en del av det.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg sayns den tråden her var fin, så nå har jeg sitti å lest litt i den. Alt jeg egentlig har ville sagt har blitt nevnt, bortsett fra 1 ting!

Det der gjelder jo for gutter også. Sjukke mennesker, generelt, føler seg ofte ikke veldig bra fordi det er veldig få mennesker som syns det er atraktivt (kommer veldig ann på hvor overvektig man er, selvfølgelig)

De fleste mennesker syns ikke overvekt er pent rett og slett fordi det tyder på at personen ikke er frisk på en eller aan måte, enten det er psykiske problemer, eller fysiske. Alt fra at man bare er for glad i usunn mat til at man har sterke depresjoner...

Er man overvektig, og plages med det, så er det bare en ting å gjøre. Livsstilendring! Nytter ikke å lulle seg inn i rare unskyldninger om at det er sammfunnets skyld osv.

har man dårlig selvtillit fordi man ikke er fornøyd med kroppen sin så får man gjøre no med det. Man kan ikke forandre verden, men man kan forandre sitt eget synspunkt.

Halloooo! Noen hjemme?

Hvem har sagt det er samfunnets feil at noen er overvektige?

Problemet er at hvis man ikke passer inn i skjønnhetsidealet (enten det er fordi man er for tykk, for tynn, for skjev nese eller for korte bein, you name it) så sliter man med selvtilliten. Du er en flott representant for skjønnhetspresset når du forventer at man skal tyne seg selv inn i idealutseendet.

Det har ikke vært sagt et ord her om HVA som var årsak til overvekt. Det går helt fint an å være overvektig OG sunn og frisk. Overvekt og helse trenger ikke å ha noe å gjøre med hverandre. At det er veldig få mennesker som synes runde damer/menn er tiltrekkende er bare enda en greie som skjønnhetstyranniet prøver å overbevise oss om. Jeg trodde det samme som deg jeg, inntil jeg oppdaget at det finnes maaaange menn som liker store damer. Men de fleste har passert 30 eller 40 før de tør å innrømme det. Om du har veldig lyst til å dele dine fordommer mot overvektige foreslår jeg at du går inn på skråblikk og generaliseringer. Der finner du en tråd som passer deg utmerket.

Gjest Gjest
Skrevet
Det skal godt gjøres å til enhver tid finne noen som ikke er moderne .. Og hvorfor skal man igrunnen måtte gjøre det om man liker det?

De som er tykke, overvektige og mindre pene kan jo ha litt problem med det da...

Selv i norske businessmiljøer kler folk seg stygt og slaskete: jeans eller dvaskt shabby tøy på jobb. Ikke mye moro der. Barnehageansatte kan jo ikke ta på seg businesssuits i lekeparken!

Men norske kvinner bør sminke og pynte seg mer!

Skrevet
Halloooo! Noen hjemme?

Å starte innlegg sån her betyr ofte "jeg blei provosert av det du skreiv. Jeg har ikke egenlig helt forstått hva du mente, men det driter jeg i for nå er jeg iritert"

Egentlig burde jeg bare overse svaret ditt, siden du sansynligvis ikke kommer til å lese det jeg skriver, men heller putte dine egne meninger i det jeg skriver fordi du har missforstått det jeg skreiv og samtidig bygd deg fordommer mot meg.

Hvem har sagt det er samfunnets feil at noen er overvektige?

Ingen har skrevet noe om det, så jeg skjønner ikke hvorfor du nevner det her.

Problemet er at hvis man ikke passer inn i skjønnhetsidealet (enten det er fordi man er for tykk, for tynn, for skjev nese eller for korte bein, you name it) så sliter man med selvtilliten.

De fleste bryr seg ikke om de passer inn i dette "idealet" eller ikke. Alle har etleraant de ikke er fornøyd meg selgselv... Ingen er perfekte, men de fleste bryr seg faktisk ikke veldig mye om det.

Du er en flott representant for skjønnhetspresset når du forventer at man skal tyne seg selv inn i idealutseendet.

Ja, du får ta det opp med mamma. Det er hu som har oppdratt meg til å bli et dårlig menneske.

Det har ikke vært sagt et ord her om HVA som var årsak til overvekt.

Joda, jeg skreiv akkurat et innlegg om det! Rett oppi her. Trodde du leste det, siden du faktisk svarer litt sån halvveis på det her.

Det går helt fint an å være overvektig OG sunn og frisk.

Overvekt og helse trenger ikke å ha noe å gjøre med hverandre.

Det har du helt rett i... Det var derfor jeg skreiv "kommer veldig ann på hvor overvektig man er, selvfølgelig" da folk som er litt overvektig ofte kan ha kjempefine kropper, de kan være sunne og friske osv osv.

Folk som er veldig overvektige er ikke sunne of friske uansett. Man blir ikke kraftig overvektig om man spiser riktig, i riktig mengde og får nok morsjon, om man er sunn og frisk! Enten det er pga en fysisk feil i kroppen som gjør at man lagrer for mye fett, eller om det er fordi man ikke har det bra osv. osv.

Du vil aldri se et aktivt og sunnhetsbevisst menneske, med god viten om kosthold, ernering og fysisk aktivitet, som er veldig overvektig... Hvis du er helt overbevist om at det er feil så må du vise til en kilde hvor det står at aktive og friske kropp kan være kraftig overvektig uten noe problemer.

At det er veldig få mennesker som synes runde damer/menn er tiltrekkende er bare enda en greie som skjønnhetstyranniet prøver å overbevise oss om. Jeg trodde det samme som deg jeg, inntil jeg oppdaget at det finnes maaaange menn som liker store damer. Men de fleste har passert 30 eller 40 før de tør å innrømme det.

Ok, la meg omformulere litt.

Det er veldig få mennesker som liker kraftig overvektige kropper, i forhold til hvor mange det er som ikke syns det er så atraktivt. Dvs at over 50% av befolkningen vil være enig med meg i at en veldig overvektig kropp ikke ser bra ut.

Om du har veldig lyst til å dele dine fordommer mot overvektige foreslår jeg at du går inn på skråblikk og generaliseringer. Der finner du en tråd som passer deg utmerket.

Jeg skreiv "Er man overvektig, og plages med det, så er det bare en ting å gjøre. Livsstilendring!". Legg gjerne merke til den delen hvor det står "OG PLAGES MED DET". Det betyr at om man er fornøyd med segselv så har man det bra, å dermed er det ingen vits å forandre noe som helst.

Har man det ikke bra så skal man såklart prøve å forandre livet sitt, å er det vekta som er byrden så er det selvfølgelig den man må gjøre noe med, eller sin egen innstilling til den.

Skrevet
Det ligger IKKE bare i mitt eget hode, det med å frykte å bli sett på som sjuskete. Det er jo bare å lese her på KG så finner man lett ut at sminkeløse damer som går i komfortable klær blir sett på som mindre velpleide.

Jo, men hvis man har et snev av selvtillit, så driter man i hva sminkedukkene på KG eventuelt måtte mene om sminkeløse damer som går i komfortable klær. Jeg kunne ikke brydd meg mindre.

Hvis folk baksnakker meg fordi jeg ikke har sminke på når jeg rusler rundt på gata, da er det virkelig de som har et problem, og ikke jeg. Og du finner ikke en mann i verden som ville kritisert meg for manglende sminke, så skjønnhetspresset er ihvertfall ikke mennenes feil som noen ser ut til å hevde.

Kjæresten min synes jeg er finest uten sminke, og han driter i om jeg ikke går kledd i det siste på motefronten.

Skrevet
Ja, vel..? Jeg forsøker ikke å se slankere ut enn jeg er, jeg.. Men jeg forsøker å holde meg slank og i god form -for helsens del (ikke på grunn av noe "skjønnhetspress")

Klart du kan slippe..!! Jeg sminker meg når jeg føler for det, og lar være når jeg føler for det.. :) (når jeg skal på jobb føler jeg for å ha på litt maskara)

Det finnes da sko som er både behagelige og ser bedre ut enn joggesko. Selv ville jeg ikke finne på å gå på jobb med vonde sko. Men joggesko bruker jeg likevel kun til jogging. Hvorfor så fokusert på ytterpunkter?

Igjen: ditt valg. En klipp trenger man jo 4-5 ganger i løpet av året, men alt annet er opp til en selv. Man kan se flott ut på håret likevel.

Kluet er å finne en stil som føles naturlig for deg. Et nivå der du føler deg velstelt, men ikke utspjåket. Et nivå som du kan opprettholde uten at det føles som et ork, men likevel gjør at du føler deg fresh og fin når du går ut i verden.

Mitt nivå er selvvalgt og skyldes ikke noe "skjønnhetspress". Jeg steller så jeg fremstår som den personen JEG ønsker å være.

Selv har jeg da valgt å ha lett sminke på jobb, mer sminke på fest og ingen sminke på "uformell fritid". Jeg har joggesko på tur i skogen, penere men fremdeles behagelige sko på jobb og noen mindre behagelige "pyntepynte" sko som jeg bruker av og til når jeg virkelig har lyst til å flotte meg. Jeg går til frisøren og får klippet håret, men jeg farger det ikke. Osv.

Jeg er lykkelig og føler inget "skjønnhetspress". Jeg anser "sex og singelliv" som fiksjon som ikke har noe med mitt liv å gjøre, og jeg leser ukeblader for inspirasjon, ikke for å bli diktert.

dette er ett innlegg jeg bare må få si meg hjertens enig i.

Og jeg er enig i at hvor stort man lar dette presset bestemme over eget liv, er ens eget ansvar!

Ingen andre kan endre på det, for det ligger i egen oppfattelse av hva andre sier.

Jeg føler heller ikke det presset, jeg ser at det finnes tynnere damer en meg, som blir sett på av mannfolk på gata.

Men jeg ser også at det finnes frodigere damer en meg, som blir sett etter av mannfolka på gata.

Jeg ser det finnes slanke, velkledde kvinner på gata som blir baksnakket og tisket om av andre jenter, og jeg ser det er frodige, casuelt kledde jenter i komfertable sko som ikke blir baksnakket og tisket om på gata.

De som blir baksnakket og tisket om på gata pga at de ser sjuskete ut, tror jeg ser mer en bare usminket og behagelige ut, de ser ustelte ut og det er faktisk en forskjell.

Selv går jeg ikke i sko jeg ikke synes er komfertable, go ofte blir det sneakers eller andre lave sko. De finnes i både sporty, søte og enkle utgaver. Og det finnes høyhælte sko som er laget for komfort, med demping i hælen og gode såler.

Det finnes casual, pene klær i butikken som ikke er ukomfertable, men som likevel er moderne nok i massevis, og det finnes plenty måter å fikse håret sitt på slik at man slipper massevis av penger hos frisøren i året om man ikke ønsker det selv.

Jeg føler aldri at noen snakker om meg på gata, eller legger merke til meg på en negativ måte, og det til tross for at jeg finner meg klær, sko, frisyre og sminke som gjør at JEG føler meg komfertabel og meg selv, helt uten å høre med noen kvinnfolk på kg om det er greit først.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det flere enn meg som ser ironien i at norske damer på norsk dameforum klager på skjønnhetspress? Herregud, hadde det vært franske damer, italienske damer, damer som faktisk har til vane å se elegante ut. Men norske damer? :ler: Jeg er 30, og jeg tror ikke jeg har sett noen på min alder bruke øyeskygge eller skjørt noen gang på jobben. Camo-pants er nok en del vanligere. Skjønnhetspress på norske damer, jeg tror ikke hva jeg leser. Hahahahaha..... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...