stjernekyss Skrevet 5. juli 2008 #21 Skrevet 5. juli 2008 Farget hår er penere enn ufarget. Er dette en allmenn oppfattelse? :klø:
kevlar Skrevet 5. juli 2008 #22 Skrevet 5. juli 2008 Mulig det bare er meg, men jeg vil ikke ha på meg at dette er noe vi menn legger på dere. Det er såklart en fordel at dere er pen, men det er noe begge kjønn vektlegger i hverandre. At kvinner sminker seg syns jeg i stor grad bare ødelegger deres naturlige sjarme, i tillegg skjuler det ting som vi menn ikke kan skjule, urettferdig! Når det kommer til kroppslige forhold syns jeg det er fint med litt form, bare det ikke tyter ut i alle retninger, men her er det med så mye annet, personlige preferanser. Samme gjelder klesdrakten, jeg foretrekker jenter som kler seg casual/urbant. Får noia av jenter som insisterer på kjole og høye heler til daglig bruk (liker heller ikke jenter som absolutt skal dolle seg ut for å dra på fylla, som om det er noe moteshow utover den man er i dagliglivet), syns det kan være kult med en posete bukse og en plain t-shirt/topp. Når det kommer til kroppshår er jeg nok for litt shavings – så er jeg temmelig lite hårete selv – … men det trenger ikke være glatt til enhver tid. Så spør noen meg, er ikke dette noe jeg som mann pålegger den kvinne, men noe hun antar jeg vil like.
Gjest New Dawn Skrevet 5. juli 2008 #23 Skrevet 5. juli 2008 Jeg trener for min egen del .. og slett ikke for at mennene skal snu meg etter meg på gaten Trening og sundt kosthold er viktig for meg .. jeg ønsker ikke å la kroppen min forfalle .. Man skal ta vare på kroppen sin og det krever faktisk ganske mye bevegelse og sunn mat. At jeg sminker meg og er opptatt av klær har ingenting med at jeg føler at det forlanges av meg for å være en ekte kvinne .. Jeg gjør det for å føle meg fin og vel .. Barberer armhuler, legger og bikinilinje gjør jeg annenhver dag .. Det er en vane og ikke et ork for meg .. Jeg synes nesten synd på de kvinner som lager et stort vesen av dette og tror at det er andre som forlanger at de skal se ut sånn og sånn .. Har dere ikke selvtillit og fri vilje?
aline Skrevet 5. juli 2008 #24 Skrevet 5. juli 2008 Det jeg tror er det "farligste" med skjønnhetspresset er at det går under huden på oss. Svært mange av de som f.eks følger moten (enten det dreier seg om klær, hårfrisyrer eller sminkestiler) sier jo at de ikke gjør det fordi det er mote, men fordi de synes selv det er pent. Sminke er penere enn uten. Farget hår er penere enn ufarget. Ubarberte armhuler eller legger er stygt. Dette er noe svært mange kvinner i dag synes - og de vil si at dette er deres egen mening, ikke noe de mener for å følge moten. Men hvor har de disse meningene fra? Motebildet og skjønnhetstyranniet styrer meningene våres på en svært diskret måte, noe som jeg ser på som verre enn den åpenlyse motetrenden. Jeg skal så absolutt være med på at hva vi synes er fint, nok oftest påvirkes av motebildet, men så lenge man ikke føler seg stygg uten, så ser jeg ikke helt krisen i dette. De fleste mennesker jeg kjenner, er påvirkelige på en eller annen måte, enten det er av moten, venners meninger, eller ønsket om å gå stikk imot moten eller venner. Skulle jeg nå sluttet å gå med sminke, sluttet å barbere meg under armene og på leggene, pga hva jeg har lest her, så ville jeg jo også latt meg påvirke, bare av noen andre en av de jeg lot meg påvirke av tidligere. Hvorfor skulle det være noe bedre? Jeg synes ikke det er ille at vi er påvirkelige, rett og slett fordi jeg tror det slik vi er skapt. Jeg påvirkes både av motebildet (når jeg ser noe i en motebutikk jeg synes er råfint, kjøper jeg det jo, og da påvirkes jeg jo av motebildet, selv om jeg ikke velger hva som helst i den motebutikken, jeg velger det av moten som jeg føler passer meg.). Jeg påvirkes også av arbeidet mitt, jeg kler meg annerledes på jobb en jeg gjør i fritiden, fordi jeg føler meg vel i andre ting på jobb en jeg gjør når jeg går på fest, jeg kler meg i atter andre ting når jeg drar ut og danser, fordi jeg føler meg komfertabel i noe annet ute på dans, en i møte med store kunder. Alt dette er jo å tilpasse seg den situasjonen man er i, la seg påvirke av omgivelsene. Noe jeg finner helt naturlig, og også mest komfertabelt for min egen del. Klart kunne jeg kommeg med singlet og langt hår under armene, joggebukse og fotformsko på viktige møter med store kunder, men ikke bare ville jeg blitt bedt om å kle meg annerledes, jeg ville også FØLT meg utilpass, fordi jeg ville skille meg ut på en veldig negativ måte og føle at jeg ikke viste respekt ovenfor verken meg selv, min ekspertise eller kundens betydning for meg. Klart jeg kunne latt være å sminke meg når jeg dro ut å danset, antagelig er det ikke en sjel andre en meg selv som ville tenkt noe om det engang, men JEG ville altså ikke følt det komfertabelt, fordi jeg ønsker å gi ett inntrykk når jeg er der og dette inntrykket ville jeg ikke følt jeg gjorde mitt for å gi, uten sminke eller uten å kle meg slik jeg liker. Og jeg kler meg ikke mest moteriktig eller mest sexy eller noe slikt, jeg kler meg slik jeg føler er bra for meg, selv om det er mye mindre sexy og feminint en de fleste andre der. At vi påvirkes ser jeg altså ikke som den store krisen, så lenge vi føler oss komfertable med den mengden påvirkning vi tar innover oss, og så lenge vi klarer å føle oss fine og spesielle også nakne og usminkede hjemme hos oss selv. jeg har funnet min stil, og i oslo føler jeg at jeg står ganske så fritt til å finne hvilken som helst stil, og ville ikke skilt meg ut nevneverdig uansett, dermed påvirkes jeg i den retning som er rett for meg, og føler ikke at noen styrer meg dit fordi jeg må.
Tabris Skrevet 5. juli 2008 #25 Skrevet 5. juli 2008 Jeg synes påvirkningen er tankevekkende når den skjer såpass i det skjulte at mange oppriktig mener at dette er utelukkende deres egne meninger og egen stil, og at de slett ikke bryr seg om mote. (Alle jeg har snakket med som følger moten sier dette). For i tillegg til at mange følger dette, så reagerer mange også på de som ikke gjør det, i tillegg til at media forteller oss at vi trenger sminke, være brun og mote for å være "vakre" - ergo så er vi ikke så vakre uten. Det er ikke snakk om å "lage et stort vesen" utav det, men å faktisk stille kritiske spørsmål til skjønnhetshysteriet og tanken om at alle som følger moten kun gjør det fordi de faktisk helt tilfeldig liker det samme samtidig.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2008 #26 Skrevet 5. juli 2008 Jeg er vel en av de som også tror at det synet vi har på en kvinnes kropp i dag, og hvordan den skal se ut, er med på å bremse oss når det gjelder likestilling. Det er veldig trynefaktor i arbeidslivet i dag. Hvordan man tar seg ut har utrolig mye å si for om man får en jobb eller ikke. Dette gjelder sikkert også til en viss grad for menn, men med tanke på kvinner så er det lettere å få en jobb i et serviceyrke om man ser bra ut. Er ikke dette litt feil da? Kan ikke en kvinne som ikke er så optatt av utseende sitt gjøre akkurat samme jobben? Det jeg også ser er at pene kvinner kanskje har vanskeligere for å jobbe seg oppover til de tyngre stillingene, men gjerne blir ansiktet utad i jobben. Stå i resepsjonen, butikken osv osv. Det syns jeg også er ganske så skummelt. For kan ikke pene kvinner også være kloke og smarte? Ja, nå vinkler jeg det begge veier her. Men etter hva jeg har erfart personlig er det en feilfordeling der. Ikke at vi skal ha kvoteringer basert på useende men det er kanskje en ting å filosofere litt over? Selv har jeg jobbet steder der utseendet var utrolig viktig, og steder der det ikke betyr noe som helst. Det har vært stoooooooor forskjell på menneskene som jobbet på de forskjellige stedene. På jobben der utseendet var veldig viktig var den bare en kvinne som ikke brydde seg nevneverdig. Hun hadde også veldig dårlig selvtillit, men jeg tror ikke mer makeup ville forandret på det?! På jobbern der utseendet ikke er viktig i det hele tatt er vi vel tre stk som er optatt av å se ok ut før vi går på jobb. Mange der kommer med vått hår rett fra dusjen og i gamle slitne klær. Veldig mange bruker ikke sminke eller kanskje bare mascara. De aller fleste av disse er lykkelige kvinner med god selvtillitt. De trenger rett og slett ikke sminke for å føle at de ser bra ut. Poenget mitt er at kvinner er veldig forskjellige, og at arbeidsplasser også er forkjellige. Men jeg ser allikevel et slags mønster...
Nabodama Skrevet 5. juli 2008 #27 Skrevet 5. juli 2008 Jeg er så ubeskrivelig lei av skjønnhetspresset som alle kvinner opplever i dag....Det er mildt sagt forferdelig.....Kvinnene i dag MÅ være fine,sminkede,slanke,velkledde og gjerne sexy kledd,og uten hår på noen som helst steder på kroppen.....Ellers blir man ikke lagt merke til,for mannfolk vil jo ha sånne kvinner.....Dette er ren kvinneundertrykkelse ....Kvinner er jo mye mer enn bare kropp....Kvinner er IKKE seksuelle objekter....Det er mye ,mye enklere for menn....de opplever ikke noe sånt press....de kan bare gå rundt som de vil og nyte livet....... .....vel,feministene på 70-tallet hadde absolutt rett: de gikk med ubarberte legger,uten BH og uten sminke,og hadde bare bukser på seg......sånn gjør jeg også.....jeg hater skjønnhetstyranniet......og jeg gir blaffen i i hva "kvinneidealet" vi får servert i dag er ...... hilsen fra ei dame mot strømmen Det ligger nok dypere enn som så i oss at vi vil være attraktive for det annet kjønn. For på sett og vis er vi faktisk seksuelle objekter, enten vi vil eller ikke. Det dreier seg om å føre arten videre, og konkurransen i forhold til hvem som "får" gjøre det. Menn opplever også dette, se bare på alle som klager over å ikke "få seg noe" fordi de ikke er attraktive/tøffe/nok alfahann. De er også seksuelle objekter. Og fordi vi konkurrerer med hverandre om det annet kjønns gunst (akkurat som dyr og mennesker har gjort i alle år), slenger vi oss også på det som "alle" synes er attraktivt. Dette er nå min enkle teori.
Monica1968 Skrevet 5. juli 2008 #28 Skrevet 5. juli 2008 Det ligger nok dypere enn som så i oss at vi vil være attraktive for det annet kjønn. For på sett og vis er vi faktisk seksuelle objekter, enten vi vil eller ikke. Det dreier seg om å føre arten videre, og konkurransen i forhold til hvem som "får" gjøre det. Menn opplever også dette, se bare på alle som klager over å ikke "få seg noe" fordi de ikke er attraktive/tøffe/nok alfahann. De er også seksuelle objekter. Og fordi vi konkurrerer med hverandre om det annet kjønns gunst (akkurat som dyr og mennesker har gjort i alle år), slenger vi oss også på det som "alle" synes er attraktivt. Dette er nå min enkle teori. Jeg er ikke helt enig med deg i det. Jo da, det gjelder sikkert en del, både menn og kvinner. Allikevel vil jeg presisere at grunnen til at jeg steller meg, sminker meg etc etc. ikke har NOE med menn å gjøre. Jeg er samboer med mannen i mitt liv, og før jeg ble sammen med han, var jeg i mange, mange år firvillig singel(hadde fått veldig nok av menn, og ikke hadde jeg tid heller), var jeg akkurat like opptatt av å ta meg ut. Og jeg er frivillig barnløs-så det har i alle fall nada med reproduksjon å gjøre i mitt tilfelle.
Nabodama Skrevet 5. juli 2008 #29 Skrevet 5. juli 2008 Jeg er ikke helt enig med deg i det. Jo da, det gjelder sikkert en del, både menn og kvinner. Allikevel vil jeg presisere at grunnen til at jeg steller meg, sminker meg etc etc. ikke har NOE med menn å gjøre. Jeg er samboer med mannen i mitt liv, og før jeg ble sammen med han, var jeg i mange, mange år firvillig singel(hadde fått veldig nok av menn, og ikke hadde jeg tid heller), var jeg akkurat like opptatt av å ta meg ut. Og jeg er frivillig barnløs-så det har i alle fall nada med reproduksjon å gjøre i mitt tilfelle. Jeg snakker hverken om deg eller meg, men om det som ligger dypt i alle, drivkrefter og instinkter. Om du er frivillig barnløs, så har du likevel sex, ikke sant? Sex har jo så absolutt med reproduksjon å gjøre, men vi mennesker har jo med tiden funnet metoder for hvordan vi kan ha sex uten at det blir følger av det;) De fleste av oss ønsker å ta oss godt ut, og vi anstrenger oss for det, og det har dypest sett med sex og tiltrekning å gjøre. Vi sier at vi gjør det for oss selv, og det er jo sant. Men hvorfor gidder vi det, hvis det ikke har noe med hvordan andre oppfatter oss? Hvis det, som du sier, ikke har NOE med andre å gjøre at du steller deg, hvorfor er det viktig for deg da?
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2008 #30 Skrevet 5. juli 2008 Jeg er enig med Tabris, det skumleste er når folk ikke forstår selv at de i aller høyeste grad er offer for moteindustrien og påvirkning fra media. De fleste kler seg i det man føler seg vel i, men det er det man føler seg vel i som blir avgjort av påvirkningen fra media og moteindustrien. "Jeg går jo med Crocs. Ikke fordi det er pent, men fordi det er behagelig og bra for beina". Hvor mange av de som sa det under Crocs-moten hadde ville vist seg offentlig med Crocs for 5 år siden?
Kamikatze Skrevet 5. juli 2008 #31 Skrevet 5. juli 2008 Skjønnhetsindustriens vesen er enkelt: Først forteller de deg at du er utilstrekkelig, stygg og mislykket, og at helt vanlige menneskelige greier som nesten alle har som cellulitter og hårvekst er ekkelt. Deretter serverer de sin løsning på problemet. Kjøper du den kremen forsvinner de helt naturlige rynkene, og den håndveska dekker over at du egentlig er mislykket. Dette klesmerket signaliserer at du har smak (selv om make plagg fra samme fabrikk til en tjuendedel av prisen med annet merke ikke under noen omstendighet vil få komme i nærheten av DIN kropp) Riv ned selvbildet, og bygg det opp med egen merkevare. Best er det når folk blir så indoktrinerte at de tror det er sånn verden er. - Vel det er den ikke. I Osjlo kanskje, og enkelte spredte steder ellers, tas den helt ut. Men ellers er misnøyen bare moderat...
Gjest *smak* Skrevet 5. juli 2008 #32 Skrevet 5. juli 2008 Dette var min tanke også. Må si jeg synes det er ganske pussig å la seg i så stor grad styre av det såkalte "skjønnhetspresset". Det blir som å skylde på "tidsklemma" for at man ikke lever livet sitt slik man ønsker det. Den eneste som har full råderett over ens egen tildelte tid, er jo tross alt en selv. Vi må bare velge hva vi synes er viktig i livet. Og så leve etter det. Synes du hadde et godt svar "stjernekyss".
Gjest Mirre Skrevet 5. juli 2008 #33 Skrevet 5. juli 2008 Jeg sminker meg alltid før jeg går ut av huset, jeg steller og ordner meg på håret, jeg har ikke hår andre steder enn på hodet, jeg veier fortsatt det samme som da jeg var 16 år(pga hard trening og bevisst kosthold) og jeg er alltid velkledd. Og jeg er samboer med en mann jeg elsker, så det er ikke fordi jeg vil gjøre meg tiltrekkende for menn. Det er frdi jeg foretrekker å se bra ut, og fordi jeg som eier av en klesbutikk ikke føler for å stille på jobben i joggedress. Så for min del er jeg helt for sjønnhetspresset jeg, ingen har vondt av å se bra ut, og det gjør veldig godt for selvtilitten(jeg klarer i alle fall ikke å være tilfreds med meg selv hvis jeg går som en slask). Men har du tenkt over hvorfor du føler deg som en slask dersom du ikke følger "reglene" for å se bra ut? Det er jo ikke noe som ligger instinktivt i deg, men noe som er kunstig skapt rundt oss. Skjønnhetspresset er jo nettopp det som gjør at vi må sminke oss og pynte oss hele tida for å holde selvtilliten oppe. Personlig synes jeg at selvtillit bygget på hvem jeg er som person er mye mer givende og varig, enn selvtillit bygget på hvordan man ser ut. Utseendet varer jo ikke evig... Hva skjer når man blir eldre, legger på seg, blir rynkete? Hva skjer om man havner i en ulykke der man får store ansiktsskader? Hva skjer om man får en sykdom som gjør at utseendet forandrer seg? Da er det godt å ha selvtilliten sin forankret i noe annet enn hvordan man ser ut.
Gjest New Dawn Skrevet 5. juli 2008 #34 Skrevet 5. juli 2008 Jeg er enig med Tabris, det skumleste er når folk ikke forstår selv at de i aller høyeste grad er offer for moteindustrien og påvirkning fra media. De fleste kler seg i det man føler seg vel i, men det er det man føler seg vel i som blir avgjort av påvirkningen fra media og moteindustrien. "Jeg går jo med Crocs. Ikke fordi det er pent, men fordi det er behagelig og bra for beina". Hvor mange av de som sa det under Crocs-moten hadde ville vist seg offentlig med Crocs for 5 år siden? Hvordan i all verden kan du og Tabris og dere andre heve dere så til de grader over oss andre? Dere mener at vi er slaver av mote og uten tanke til selvstendig tenking og mening? Hva er det som gjør dere så mye bedre enn oss? Gjør dere ingenting for å holde kroppen i form? Vet dere ikke at en slank og veltrent kropp en en investering i egen helse og fremtid? Hvorfor er det så mye bedre å være uten sminke? Hvor ofte går dere, idealister til frisøren? Hva er akseptabelt for dere? Hvordan bor dere og hva er akseptabel bomåte uten å falle under deres "slavebetegnelse"? Er det så mye bedre å gå med armhuler og legger tykke av hår enn å barbere seg annenhver dag? Hvorfor ikke fortelle litt hva dere mener er akseptabelt - altså slik dere lever selv siden dere er så vanvittig flinke til å kritisere andres væremåte? Og sist men ikke minst .. er deres (og deres likesinnede) væremåte så mye bedre enn vår?
Gjest New Dawn Skrevet 5. juli 2008 #35 Skrevet 5. juli 2008 Men har du tenkt over hvorfor du føler deg som en slask dersom du ikke følger "reglene" for å se bra ut? Det er jo ikke noe som ligger instinktivt i deg, men noe som er kunstig skapt rundt oss. Skjønnhetspresset er jo nettopp det som gjør at vi må sminke oss og pynte oss hele tida for å holde selvtilliten oppe. Personlig synes jeg at selvtillit bygget på hvem jeg er som person er mye mer givende og varig, enn selvtillit bygget på hvordan man ser ut. Utseendet varer jo ikke evig... Hva skjer når man blir eldre, legger på seg, blir rynkete? Hva skjer om man havner i en ulykke der man får store ansiktsskader? Hva skjer om man får en sykdom som gjør at utseendet forandrer seg? Da er det godt å ha selvtilliten sin forankret i noe annet enn hvordan man ser ut. Hva får deg til å tro at du har så mye bedre selvtillit enn vi som sminker og pynter oss?
Gjest *smak* Skrevet 5. juli 2008 #36 Skrevet 5. juli 2008 Jeg føler ikke skjønnhetspresset slik du beskriver det ts. Jeg er veldig opptatt av klær og sminke, men det er for min egen del. Liker å føle meg velstelt. Blir vel til en viss grad påvirket av moten siden vi ser det overalt. Men jeg kjøper ikke klær kun fordi det er mote, jeg velger klær utifra hva som passer kroppen min best. Jeg koser meg skikkelig når jeg går i butikkene å kombinerer plagg i fantasien .
Gjest Mirre Skrevet 5. juli 2008 #37 Skrevet 5. juli 2008 Hva får deg til å tro at du har så mye bedre selvtillit enn vi som sminker og pynter oss? Det utsagnet var en kommentar til ei som sa at det var bra for selvtilliten hennes å alltid se bra ut...
Tabris Skrevet 5. juli 2008 #38 Skrevet 5. juli 2008 (endret) Skjønnhetsindustriens vesen er enkelt: Først forteller de deg at du er utilstrekkelig, stygg og mislykket, og at helt vanlige menneskelige greier som nesten alle har som cellulitter og hårvekst er ekkelt. Deretter serverer de sin løsning på problemet. Kjøper du den kremen forsvinner de helt naturlige rynkene, og den håndveska dekker over at du egentlig er mislykket. Dette klesmerket signaliserer at du har smak (selv om make plagg fra samme fabrikk til en tjuendedel av prisen med annet merke ikke under noen omstendighet vil få komme i nærheten av DIN kropp) Riv ned selvbildet, og bygg det opp med egen merkevare. Best er det når folk blir så indoktrinerte at de tror det er sånn verden er. - Vel det er den ikke. I Osjlo kanskje, og enkelte spredte steder ellers, tas den helt ut. Men ellers er misnøyen bare moderat... Amen. Ikke ofte jeg er enig med deg, Kamikatze, men her setter du jammen spikeren på hodet på en svært treffende og direkte måte! Til New Dawn: Som Mirre var inne på, så var dette med selvtillit en kommentar til noen som skrev nettopp det - at det var sminken som gav dem selvtillit. Jeg føler ellers utfra innlegget ditt at du setter ting svært på spissen, og gjør det hele så svart/hvitt at du legger ord og meninger i munnen på meg som jeg aldri har nevnt. Endret 5. juli 2008 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2008 #39 Skrevet 5. juli 2008 Tja, om klesplagget er make, da kan ikke du ikke se særlig forskjell på en string og en truse. <-- ment til Kamikatze (som sikkert er en mann) To sorte t-skjorter er vel helt like i dine øyne? VEL, ikke i mine. Jeg ser på stoffet, sømmene, fasongen før jeg kjøper noe. Og jeg ser tydelig forskjell på et kvalitetsmerke fremfor et billigmerke. Og, ja. Man kan finne bra kvalitet i en billigbutikk, og motsatte. Men det tilhører sjeldenhetene.
aline Skrevet 5. juli 2008 #40 Skrevet 5. juli 2008 Jeg synes påvirkningen er tankevekkende når den skjer såpass i det skjulte at mange oppriktig mener at dette er utelukkende deres egne meninger og egen stil, og at de slett ikke bryr seg om mote. (Alle jeg har snakket med som følger moten sier dette). For i tillegg til at mange følger dette, så reagerer mange også på de som ikke gjør det, i tillegg til at media forteller oss at vi trenger sminke, være brun og mote for å være "vakre" - ergo så er vi ikke så vakre uten. Det er ikke snakk om å "lage et stort vesen" utav det, men å faktisk stille kritiske spørsmål til skjønnhetshysteriet og tanken om at alle som følger moten kun gjør det fordi de faktisk helt tilfeldig liker det samme samtidig. Men er det nå så sikkert at det ikke er egne meninger og personlig stil som er det mest avgjørende for folk, selv om disse går i klær som er på moten? Det er nå engang slik at når man skal handle klær idag, så går man som oftest i en klesbutikk. Og det er vel stort sett også slik, at i klesbutikken finner man klær som er på moten nå, ergo, om man skal kjøpe seg klær, go ikke sy alt selv, så må man på en måte kjøpe klær som er på mote, fordi noe annet er relativt vanskelig å få tak i? Og kan det ikke også være slik, at man kan ha egne meninger om hva man liker å gå med, også tilpasse dagens mote så godt en kan til dette, fordi det man lettest får tak i er dagens mote, og man dermed MÅ tilpasse den til egen stil? Jeg elsker f.eks vide ballongbukser, har elsket det siden jeg var fjortiss og sydde meg det selv når jeg var yngre og gikk på sømmen, samme med vide, lange sigøynerskjørt. Når det så altså kommer på mote, er det jo helt supert! Da kan jeg gå i hvilken som helst butikk og kjøpe meg moteklær, og de ER faktisk helt og holdent min personlige stil, til tross for at de OGSÅ er mote. og de periodene da mine personlige favoritter ikke er mote, så prøver jeg atså å finne klær i butikken (altså moteklær, da det er det som selgers i de butikkene jeg finner naturlig å gå i), som er mest mulig kompatible til min personlige stil og mine meninger om hva som kler meg. At jeg OGSÅ påvirkes av mote, og kan synes ting er kule som jeg ikke har likt før, tror jeg veldig mange av oss innrømmer. Det betyr likevel ikke at man BARE går i noe fordi skjønnhetstyraniet har presset en til det, men fordi en kan få øynene opp for at noe man ikke tidligere trodde var pent, kan være både lekkert og stilfullt. Kan fint stille kritiske spørsmål til medienes skjønnhetstyrani, men jeg synes det er minst like viktig å være klar over at ved å påstå at folks bekledning og bruk av sminke, behåring og ikke, KUN er pågrunn av medienes påvirkning, og at man ikke tenker selv dersom man følger moten, for for meg er ikke dette det spøtt bedre en moten som prøver å påstå at man ikke er bra nok om man ikke er sånn og slik. Ser dere ikke at dere gjør akkurat det samme? Dere prøver å få folk til å skjønne at deres valg av klær og sminke+ annet, ikke er bra nok, det er ikke deres meninger, det er rett og slett ikke dem selv. Det blir faktisk å undergrave dem dere snakker om, og er ikke noe bedre. Innse at det å la seg påvirke, IKKE er det samme som at det ikke kan være egen stil og egne meninger som også er en stor del av pakka, man MÅ ikke være en slave for skjønnhetstyraniet selv om man finner seg noe blant moteklærne som en føler passer ens egen stil. Man kan også føle seg fin uten sminke, til tross for at man sminker seg i hverdagen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå