Gå til innhold

Lei av skjønnhetspresset,

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_*Maria*_*
Skrevet

Jeg er så ubeskrivelig lei av skjønnhetspresset som alle kvinner opplever i dag....Det er mildt sagt forferdelig.....Kvinnene i dag MÅ være fine,sminkede,slanke,velkledde og gjerne sexy kledd,og uten hår på noen som helst steder på kroppen.....Ellers blir man ikke lagt merke til,for mannfolk vil jo ha sånne kvinner.....Dette er ren kvinneundertrykkelse ....Kvinner er jo mye mer enn bare kropp....Kvinner er IKKE seksuelle objekter....Det er mye ,mye enklere for menn....de opplever ikke noe sånt press....de kan bare gå rundt som de vil og nyte livet.......

.....vel,feministene på 70-tallet hadde absolutt rett: de gikk med ubarberte legger,uten BH og uten sminke,og hadde bare bukser på seg......sånn gjør jeg også.....jeg hater skjønnhetstyranniet......og jeg gir blaffen i i hva "kvinneidealet" vi får servert i dag er ......

hilsen fra ei dame mot strømmen

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

---

Endret av Hoppetaujenta
Gjest gladlaks
Skrevet

Enig i det! Men det største presset synes jeg kommer fra media og enkelte kvinner. Kan ikke fordra sex og singelliv for eksempel. På fester/vorspiel har jeg opplevd en venninne som blir direkte sjokkert dersom jeg ikke har "sjæsja" meg opp med sminke og smykker. Da vil hun liksom ikke være ved siden av meg på dansegulvet... hehe.

Ja, det kan være slitsomt å ikke bruke så mye tid og penger på utseende..

Heldigvis har jeg en kjæreste som liker meg for den jeg er og ikke kan fordra "sminkedokker".

• Liker 1
Gjest vimselot
Skrevet (endret)
Jeg er så ubeskrivelig lei av skjønnhetspresset som alle kvinner opplever i dag....Det er mildt sagt forferdelig.....Kvinnene i dag MÅ være fine,sminkede,slanke,velkledde og gjerne sexy kledd,og uten hår på noen som helst steder på kroppen.....Ellers blir man ikke lagt merke til,for mannfolk vil jo ha sånne kvinner.....Dette er ren kvinneundertrykkelse ....Kvinner er jo mye mer enn bare kropp....Kvinner er IKKE seksuelle objekter....Det er mye ,mye enklere for menn....de opplever ikke noe sånt press....de kan bare gå rundt som de vil og nyte livet.......

.....vel,feministene på 70-tallet hadde absolutt rett: de gikk med ubarberte legger,uten BH og uten sminke,og hadde bare bukser på seg......sånn gjør jeg også.....jeg hater skjønnhetstyranniet......og jeg gir blaffen i i hva "kvinneidealet" vi får servert i dag er ......

Enig, men det vil ikke si at jeg ikke bryr meg om hvordan jeg ser ut. Dvs jeg dusjer jo, tar fotbad, steller neglene, vet hva jeg liker av klær og det hender jeg bruker diskret sminke. Er også opptatt av å trene litt for å holde meg i form, men er ingen fanatiker.

Men vet ikke hvor enig jeg er i at alle menn er så veldig opptatte av utseendet vårt. Er klar over at de kanskje er i flertall? men er usikker. Vi legger jo gjerne merke til de som har en fin dame, eller gjør vi ikke det?

Men jeg tror det betyr vel så mye at en dame har utstråling og kanskje andre verdier enn å telle antall celluliter?

Endret av vimselot
Skrevet

Helt enig. Noen ganger får jeg inntrykk av at det er kvinner som er kvinner verst, mer enn mange menn.

Gjest Gjest_*Maria*_*
Skrevet
Enig, men det vil ikke si at jeg ikke bryr meg om hvordan jeg ser ut. Dvs jeg dusjer jo, tar fotbad, steller neglene, vet hva jeg liker av klær og det hender jeg bruker diskret sminke. Er også opptatt av å trene litt for å holde meg i form, men er ingen fanatiker.

Men vet ikke hvor enig jeg er i at alle menn er så veldig opptatte av utseendet vårt. Er klar over at de kanskje er i flertall? men er usikker. Vi legger jo gjerne merke til de som har en fin dame, eller gjør vi ikke det?

Men jeg tror det betyr vel så mye at en dame har utstråling og kanskje andre verdier enn å telle antall celluliter?

trådstarter her.....joda,jeg er jo opptatt av hygiene,jeg dusjer 2 ganger om dagen og har på meg alltid rene klær.......men jeg snakket om skjønnhetspresset....og jeg gidder ikke bruke sminke,og ikke skjørt heller,og jeg bruker aldri BH med innlegg (en enkel BH-topp er jo nok) og heller ikke stringtruser som er så ubehagelige,og jeg barberer ikke leggene mine heller.

Gjest gladlaks
Skrevet

uff ja, godt det er flere som synes stringtruser er ekle. Og det ser jo ikke bra ut!

Skrevet

En mellomting er bra. Man trenger ikke sminke seg hver dag og være festpyntet til daglig, men man trenger ikke gi beng i hvordan man ser ut.

Ja, jeg barberer armhulene mine før jeg ifører meg singlet, for ikke å plage folk rundt meg, men jeg føler ikke at jeg er offer for "skjønnhetstyranniet" av den grunn.

Det er ingen som sier at du må være nysminket og sylslank, og jeg tror ikke det er det alle menn ønsker seg heller. Men det betyr heller ikke at det er fornuftig å bare legge seg på sofaen og gumle potetgull og forfalle. Som sagt: En mellomting er fint.

Skrevet
Enig i det! Men det største presset synes jeg kommer fra media og enkelte kvinner. Kan ikke fordra sex og singelliv for eksempel.

Jeg elsker "sex og singelliv", men jeg har knapt gått i høye hæler noensinne. Noen av oss er istand til å skille fiksjon fra virkelighet.

Gjest En annen mann
Skrevet

Ja, jeg er enig i at det har blitt alt for mye av det gode. Det er trist at det skal være slikt at noen får dårlig selvtillit fordi skjønnhetstyranniet er slik det er i dag. Men jeg mener du tar feil når du påstår at kun kvinner opplever dette. Det har blant annet vært en økning i mannlige spiseforstyrrelser som følge av økt fokus på krobb blant menn. Se bare på diverse undertøysreklamer og slike ting.

spiseforstyrrelser

Jeg kan være enig i at kvinner (hittil) har hatt det verst, og det syntes jeg er veldig synd. Men å påstå at menn ikke opplever slikt er bare tull.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg snakker bare for meg selv nå, men jeg synes også mye av presset (eller idealene) kommer fra enkelte deler av media - sånn blir det vel når 21-årige, av erfaring (jeg har faktisk studert med endel av dem :ler: ) usikre snupper får ansvaret for hele livsstil- og motemagasinsektoren. Tabloiddekningern på dette området, og også når det gjelder sex og samliv, er veldig unyansert, synes jeg, selv om de prøver å framstå som åpne er det liksom et premiss at "alle" er seksuelt hyperaktive OG svært opptatt av kropp og klær. Dessuten enig i at jenter er jenter verst, enten det er pga direkte kommentarer (aldri opplevd mine venner si slikt, heldigvis) eller bastante meninger om eget og andres utseende. Bare en kommentar om at en selv synes en er "feit" kan jo føles ganske sårende for den venninna som faktisk veier 20 kg mer.

Samtidig tror jeg det viktigste er å få nok selvtillit til å godta kroppen sin - enten som den er eller som man får den til å framstå. Jeg bryr meg i hvert fall etter hvert lite om hva andre tenker om klærne mine eller de bleike leggene, og har en kjæreste som aldri har sagt noe stygt om utseendet mitt (selv om han kan slippe en humoristisk kommentar om vinterlige hårstubber på beina bryr han seg faktisk ikke om hverken hår eller ikke hår) - tvert i mot føler jeg meg alltid trygg på at han synes jeg er veldig attraktiv som jeg er. Han har tidligere vært sammen med jenter som definitivt er nærmere de vestlige hårløse og storbrystede idealene, men det er tross alt et helt menneske man skal være sammen med, og utseende er bare en del av oss.

Når det er sagt liker jeg selv både å kle meg feminint og stelle kroppen min, og jeg føler jeg gjør det minst like mye for min egen del som for kjærestens, og samfunnets krav bryr jeg meg enda mindre om selv om jeg alltids tilpasser meg kleskoder på jobb o.l. Men det er nok viktig å finne sin egen standard innenfor skjønnhetsrammene, f eks tror jeg jeg ville blitt gal av å føle at jeg MÅTTE være nyvokset til enhver tid, og velger heller å gå med bukser noen dager når jeg ikke gidder (<- faktisk) å fjerne hår.

(utleverende innlegg dette :ler: )

Skrevet

Jeg sminker meg alltid før jeg går ut av huset, jeg steller og ordner meg på håret, jeg har ikke hår andre steder enn på hodet, jeg veier fortsatt det samme som da jeg var 16 år(pga hard trening og bevisst kosthold) og jeg er alltid velkledd. Og jeg er samboer med en mann jeg elsker, så det er ikke fordi jeg vil gjøre meg tiltrekkende for menn. Det er frdi jeg foretrekker å se bra ut, og fordi jeg som eier av en klesbutikk ikke føler for å stille på jobben i joggedress. Så for min del er jeg helt for sjønnhetspresset jeg, ingen har vondt av å se bra ut, og det gjør veldig godt for selvtilitten(jeg klarer i alle fall ikke å være tilfreds med meg selv hvis jeg går som en slask).

Skrevet

Det er ingen som tvinger deg til å bruke sminke, høye hæler eller lignende. Og det er kanskje det mange menn ser på som attraktivt, men de færreste menn baserer et forhold på skyhøye kilehæler og sminkekunnskapene til kvinner!

For å være ærlig går dagens kjønnskamp i helt feil retning når folk begynner å mase og stresse om sminke og klær. Det tar virkelig fokuset vekk fra viktige saker som selvbestemt abort og kampen for å få flere kvinner i lederstillinger. Dessuten får det feminister til å virke useriøse og overfladiske. Tror det er det siste de som kjemper for likestilling trenger i et land som Norge, hvor over halvparten av samfunnet har innfunnet seg med tanken om at vi har likestilling.

Skrevet

Mulig jeg er molbo, men jeg merker svært lite til det presset, jeg. Ja, jeg vil gjerne se bra ut, men det er for mitt eget velværes skyld.

Skrevet

...Og for øvrig - etter å ha fulgt min bror på 21 år hele hans liv, ser jeg at presset unge menn utsettes for et minst like stort som det unge kvinner utsettes for. Gud bedre, så mange timer han bruker hver uke på proteiner, styrketrening, og han bruker askillig større del av studielånet sitt på klær enn hva jeg gjorde - ikke lett å finne kule herreklær i billigkjedene...

Skrevet

"Jeg sminker meg jo fordi jeg vil se bra ut".

Det er et utsagn jeg har lest ofte her på KG, og som jeg reagerer sterkt på. Det impliserer at man ikke ser bra ut uten sminke, noe som er et syn jeg ikke helt klarer å sette meg inn i. Hvordan kan man si at skjønnhetspresset er bra for selvtilliten når man trenger sminke og pene klær for å føle seg vel? Da er det jo ytre og meningsløse faktorer man er avhengig av for å ha bra selvtillit og selvbilde.

Gjest nextlife
Skrevet
...Og for øvrig - etter å ha fulgt min bror på 21 år hele hans liv, ser jeg at presset unge menn utsettes for et minst like stort som det unge kvinner utsettes for. Gud bedre, så mange timer han bruker hver uke på proteiner, styrketrening, og han bruker askillig større del av studielånet sitt på klær enn hva jeg gjorde - ikke lett å finne kule herreklær i billigkjedene...

Som det heter på KG-språket,-signerer denne:)

Som bivåner i ungdomsmiljøet til min 19 årige datter ser jeg et tilnærmet sykelig press på dette området blandt guttene. Mens jenten daffer til treningssenteret, for lett fysisk fostring, og kanskje mest sosial omgang har guttene en manisk fremferd, med slikt måltid så lang tid før, og sånn måltid så lang tid etter trening. Ren muskeloppbyggende trening med proteindrikker, bruk av ulike oljer for å best fremheve musklene sine, nøye utvelging av hvilke klær som støtter den muskuløse kroppen o.s.v.

Så vidt jeg kan se har jentene et adskillig mer ukomplisert syn på egen kropp enn guttene.

Skrevet
Mulig jeg er molbo, men jeg merker svært lite til det presset, jeg. Ja, jeg vil gjerne se bra ut, men det er for mitt eget velværes skyld.

Dette var min tanke også. Må si jeg synes det er ganske pussig å la seg i så stor grad styre av det såkalte "skjønnhetspresset". Det blir som å skylde på "tidsklemma" for at man ikke lever livet sitt slik man ønsker det. Den eneste som har full råderett over ens egen tildelte tid, er jo tross alt en selv.

Vi må bare velge hva vi synes er viktig i livet. Og så leve etter det.

Skrevet

skal si meg enig i at mediene pusher skjønnhetsidealet nedover oss så godt de overhode klarer, og det er fryktelig synd fordi det er mange mange der ute som føler at de ikke er bra nok dersom de ikke følger dette, slik ts beskriver her.

Derimot synes jeg det å liksom skulle helliggjøre det helt motsatte, altså at det liksom skal være så utrolig mye bedre og lurere å aldri bruke sminke, ta avstand fra skjørt, sminke og hår/hudpleie og å aldri fjerne NOE som er der naturlig.

Jeg synes ikke det vitner til noe mindre press, som mediene som pusher skjønnhetsidealet, pusher dette og legges frem som at dersom man ikke følger det, så er man ikke smart nok, bra nok eller er en slave for de andre.

Jeg steller håret mitt, utover bare å vaske det, fordi jeg liker at håret mitt ser så bra ut som det kan.

Jeg sminker meg gjerne når jeg skal ut av døra, om det ikke bare er for å dra på trening eller på butikken, for selv om jeg synes jeg ser fin ut uten sminke, så synes jeg at jeg ser enda finere ut med noe diskret sminke.

Jeg kler meg innimellom i skjørt, andre ganger i bukse, noen ganger har jeg hæler på skoene, andre ganger ikke, noenganger er klesstilen min sporty, andre ganger feminin, atter andre ganger casual pen, alt etter min egen dagsform og hvordan jeg føler meg eller ønsker å føle meg. Jeg etterstreber på ingen måte å se minst mulig feminin ut, rett og slett fordi jeg føler meg feminin, jeg ER en kvinne, og er stolt av både former og femininitet. Hvorfor skal jeg skjule det?

Jeg ville aldri gått uten bh så lenge jeg er utenfor husets 4 vegger og så lenge jeg skal bevege meg mye, jeg er glad i puppene mine og ønsker både å ta vare på dem så mye som mulig, og jeg trives med at de har den støtten og dytten de kan få av en god bh. Nå er de ikke så store, men likevel tar jeg godt vare på dem og støtter dem slik at de skal ha det bra lengst mulig.

Så ja, det er synd at skjønnhetstyraniet er slik at unge/usikre mennesker føler de ikke er bra nok om de ikke følger det, men jeg synes det er like skummelt å trekke det så langt som ts, fordi det bare viser ytterkantene.

enten skal du sminke deg og se slik og sånn ut, eller du skal ikke bry deg om hvordan du ser ut, gi beng i alt.

la folk finne sin plass mellom disse ytterkantene, det må være greit for folk å få finne seg selv og sin måte, uansett hvor på denne stripa det er. Liker man å barbere legger og armhuler, men ikke sminke seg, så må det være greit. Liker man å sminke seg og gå i skjørt, og det er det som gjør at en føler seg komfertabel, så må det også være greit.

Og de som synes de ser fine ut uten sminke,men som likevel føler seg enda finere med og dermed bruker, må faktisk få lov til det også uten at folk kommer og snakker om at de da ikke er sterke nok i seg selv til å tørre å gå uten. Det blir på en måte samme greia som skjønnhetsidealet, bare motsatt.

Jeg elsker "sex og singelliv", men jeg har knapt gått i høye hæler noensinne. Noen av oss er istand til å skille fiksjon fra virkelighet.

helt enig, og jeg synes i tillegg det er råflott med høye hæler, men vet jeg synes det er så lite effektivt at det blir yyyyderst sjelden jeg gjør det.

"Jeg sminker meg jo fordi jeg vil se bra ut".

Det er et utsagn jeg har lest ofte her på KG, og som jeg reagerer sterkt på. Det impliserer at man ikke ser bra ut uten sminke, noe som er et syn jeg ikke helt klarer å sette meg inn i. Hvordan kan man si at skjønnhetspresset er bra for selvtilliten når man trenger sminke og pene klær for å føle seg vel? Da er det jo ytre og meningsløse faktorer man er avhengig av for å ha bra selvtillit og selvbilde.

nei, det trenger ikke bety at man IKKE synes man ser bra ut uten!

Jeg sminker meg fordi jeg vil se så bra ut som jeg kan, så selv om jeg synes jeg ser fin ut uten sminke, synes jeg altså jeg kan se enda finere ut med litt sminke. Fremheve det jeg liker best ved mitt eget utseende og rette fokus vekk fra ting jeg kanskje ikke synes er like fint.

Det betyr ikke at jeg ikke kan gå uten sminke og føle meg fin, for det kan jeg faktisk, selv om jeg stort sett velger sminke fordi jeg ikke helt ser grunnen til å la være.

Jeg velger også å kle meg i klær som gjør at jeg føler meg finest mulig, istedenfor å bare kle meg i en uformelig sekk, selv om jeg synes kroppen min er fin nok til å kunne gå i en sekk, så synes jeg altså den er finere om jeg kler meg i noe som fremhever enten det jeg er mest fornøyd med, eller bare fremhever humøret mitt den dagen.

Skrevet

Det jeg tror er det "farligste" med skjønnhetspresset er at det går under huden på oss. Svært mange av de som f.eks følger moten (enten det dreier seg om klær, hårfrisyrer eller sminkestiler) sier jo at de ikke gjør det fordi det er mote, men fordi de synes selv det er pent.

Sminke er penere enn uten. Farget hår er penere enn ufarget. Ubarberte armhuler eller legger er stygt. Dette er noe svært mange kvinner i dag synes - og de vil si at dette er deres egen mening, ikke noe de mener for å følge moten. Men hvor har de disse meningene fra? Motebildet og skjønnhetstyranniet styrer meningene våres på en svært diskret måte, noe som jeg ser på som verre enn den åpenlyse motetrenden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...