Gå til innhold

Con pan y vino se anda el camino

salsera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hatt noen nettløse uker og er nå glad for at alt nå er normalt igjen. Det er utrolig hvor avhengig man blir av å ha Internett. Da tenker jeg ikke (bare) på avhengighetsskapende sider som KG, men særlig på slike småting som at man stadig har tilgang på raskt å søke opp informasjon man trenger, om det nå er bussruter, kinoprogram, postnummer, nyheter eller faglig informasjon. Og ikke minst oppskrifter. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for tilbehør til i morgen. Hva passer til camembert? Jeg ser at tyttebær foreslås flere steder, men det er vi ikke så glade i. Vi har brokkoli som må spises opp og så lurer jeg på å lage potetmos at de potetene vi har liggende, men jeg er ikke helt fornøyd.

Gårsdagens middag ble jeg derimot fornøyd med. :) Vi laget pai med gresskarfyll. Paideigen laget jeg som vanlig, bortsett fra at jeg tilsatte litt finhakkede gresskarkjerner. Fyllet besto av store mengder gresskar i terninger surret sammen med hakket løk og fennikel. Eggestanden laget jeg med litt most gresskar og resten av kesamen og en slump melk. Jeg strødde også litt revet ost over gresskarblandingen før jeg tilsatte eggestanden. Originaloppskriften var med mindre gresskar og 200 g druer, men druer hadde vi ikke og det fristet heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salsera! :hoppe:

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for tilbehør til i morgen. Hva passer til camembert? Jeg ser at tyttebær foreslås flere steder, men det er vi ikke så glade i. Vi har brokkoli som må spises opp og så lurer jeg på å lage potetmos at de potetene vi har liggende, men jeg er ikke helt fornøyd.
Jeg har fått multer til panert/stekt camembert, og det var veldig godt, men det var som dessert, og kanskje ikke så godt som middag. Men noe syrlig er sikkert godt mht. fettet i osten, kanskje sylteløk eller liknende? Dessuten tenker jeg at det kanskje er bedre med stekte poteter av noe slag enn mos, siden myk ost og potetmos kan bli litt vel, ja mykt. Men det var vel strengt tatt ikke det du spurte om. :sjenert:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for alle innspill. :) Jeg tenkte også på stekte poteter, men jeg tenkte at det kanskje ble litt vel mye fett til osten. Men kanskje slike oppblåste potetbåter, som er stekt uten fett i ovnen? Det syrlige blir det litt verre med. Multer har vi ikke. Men jeg har et glass med "minipaprika" stående. De er litt sterke og litt syrlige siden det er eddik i glasset de ligger i. Kanskje noen slike hadde gjort seg? Jeg har absolutt ingen anelse.

Jeg har ikke vært innom dagboken din ennå, Nilma, men jeg antar det ligger referat fra turen din et sted? Det ser ut til at den har vokst kraftig mens jeg har vært nettløs, så jeg må vente med den til jeg får litt mer tid. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Tilbehør til camembert: Noe sursøtt og evt krydret med epler. Camembert er fra Normandie, sider-, calvados- og epleland i Frankrike.

Jeg har ikke noe forslag til oppskrift, dessverre. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det mest fristende og raskeste hadde kanskje vært å drikke sider til, men jeg raskt avgårde med bil etter middagen, så det er dessverre ikke noe alternativ. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for alle innspill. :) Jeg tenkte også på stekte poteter, men jeg tenkte at det kanskje ble litt vel mye fett til osten. Men kanskje slike oppblåste potetbåter, som er stekt uten fett i ovnen? Det syrlige blir det litt verre med. Multer har vi ikke. Men jeg har et glass med "minipaprika" stående. De er litt sterke og litt syrlige siden det er eddik i glasset de ligger i. Kanskje noen slike hadde gjort seg? Jeg har absolutt ingen anelse.

Jeg har ikke vært innom dagboken din ennå, Nilma, men jeg antar det ligger referat fra turen din et sted? Det ser ut til at den har vokst kraftig mens jeg har vært nettløs, så jeg må vente med den til jeg får litt mer tid. :ler:

Oppblåste poteter høres ut som en god idé. For øvrig ligger det mange varianter av løkkompott i dagboken min, det kan jo også funke som sursøtt tilbehør. (For å spinne videre på Eurydikes epleidé; kanskje surre løk til mørt, og så ha på litt eplejuice/-sider og koke inn, i stedet for eddik/vin? Må understreke at jeg bare lar fantasien løpe løpsk her, altså, det er ikke utprøvd. :ler:)

Jeg har begynt på referat, men er ikke helt ferdig. Referat fra de fire første dagene ligger i dagboken så langt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
For øvrig ligger det mange varianter av løkkompott i dagboken min, det kan jo også funke som sursøtt tilbehør. (For å spinne videre på Eurydikes epleidé; kanskje surre løk til mørt, og så ha på litt eplejuice/-sider og koke inn, i stedet for eddik/vin? Må understreke at jeg bare lar fantasien løpe løpsk her, altså, det er ikke utprøvd. :ler:)

Ja! Eller kombinert med eplebiter/båter (gode norske!), som feks epleblandingen i denne oppskriften. Evt med kanelstang og revet muskat i stedet for salvie, som her.

(se bort fra alt svinekjøttet som følger med, selvsagt :ler:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! Jeg skal se nærmere på dem etterpå. Mangold og grønnsakskraft er tema som alltid er aktuelle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:

Jeg ble veldig sjokkert over artikkelen om brød. Vi pleier vanligvis å bake selv, og nå ser jeg at vi har alle mulige gode grunner til å fortsette med det. Vi må bare få fikset eller erstattet kjøkkenmaskina først!

God helg, forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi pleier også å bake selv og dette var en god grunn til å fortsette med det. :)

Clamp on the lid and bring the cooker up to full pressure. Turn down the heat and let it cook dangerously away for twenty or twenty-five minutes

Dette beskriver godt mine følelser, men det høres ut som en genial måte å koke kraft på. :fnise: Jeg har ofte persillestenger, f.eks., så jeg må se til å få kokt kraft snart. Det er synd vi har så lite plass i fryseskapet, men om vi lager risotto en dag og en suppe noen dager senere, er sikkert all kraften alt brukt opp. Takk for inspirasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler ikke på dagboken til Zia som oppbevaringsplass lenger, så jeg håper det er ok at jeg stjeler med meg Eurydikes oppskrift inn hit:

Her kommer sconesoppskriften min. Jeg har lagt den ut før, men den forandrer seg stadig litt. Smaker aller best nystekte og lunkne, men jeg fryser dem og tiner én om gangen på "stativet" over brødristeren. Da smaker de litt ferskt igjen, og skorpen blir sprø.

Jeg lager også sandwich av sconene til lunsj, og fyller i med feks ost/skinke, spekeskinke, røkelaks, tunfisk eller omelett og mye grønt. Pakker i alu-folie så den holder sammen. Men skorpen på sconen mykner.

Grove speltscones

190 g sammalt spelt (merke Helios demeter)

60 g siktet spelt

4 ss små havregryn

2 ss havrekli

litt salt

2 toppede ts bakepulver

1 ss vegetabilsk olje

1 egg og 1 eggeplomme

2,5-3 dl vann

Bland det tørre i en bolle. Rør inn olje, egg og vann. La svelle i ca. 15 min, eller mens ovnen blir varm (det gjør sconene litt saftigere og mindre smulete). Sett med skje på bakepapir (blir ca. 9 stk), stek ved 225 grader i ca. 17 minutter, eller litt de er lyst gyldne.

Det kan hende du må prøve deg litt frem med vannmengden, det kommer an på melet. Hvis sconene flyter utover og er flate etter steking, har du brukt for mye vann.

Før sconene går i ovnen, kan man drysse over ting som sesamfrø, solsikkefrø eller linfrø (eller gresskarfrø - det vil jeg prøve snart). Eller man kan ha liknende ting i røren - i dag brukte jeg feks en neve valnøtter (masse antioksidanter). 4 korn frokostblanding har jeg også brukt i røren i stedet for bare havregryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...