Gå til innhold

Con pan y vino se anda el camino


salsera

Anbefalte innlegg

Tusen takk, da må jeg bare kjøpe basilikum og erter. Den planten jeg har stående i vinduskarmen, klarer ikke å vokse fort nok til å dekke basilikumsbehovet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fredag. :)

Jeg tror det blir en fin helg. Ei venninne som ikke lenger bor her i byen, kommer på besøk i dag. Hun blir dessverre bare til i morgen, så vi må utnytte tiden godt.

Resten av helga har vi ikke noen faste planer. Jeg har kjøpt erter og basilikum, så jeg håper jeg får testet Nilmas oppskrift. Det begynner å bli tomt for brød, så jeg må bake. Ellers ligger det en pakke filodeig i kjøleskapet som jeg må finne ut hva jeg skal gjøre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg. :) Jeg er glad i helger som ikke er for fulle av planer. Det kan hende vi føler for å være mer sosiale etter å ha sovet ut i morgen, men det er fint å ikke måtte gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ertepestoen ble veldig god, så den må jeg lage den dagen. :)

I dag skal jeg prøve meg på sigara böreği. Jeg tenkte å fylle dem med persille og fetaost. Det er perfekt som finger food, så jeg håper de blir gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ertepestoen ble veldig god, så den må jeg lage den dagen. :)

Det har jeg også lyst til å prøve - det høres ut som en genial ting! :)

I dag skal jeg prøve meg på sigara böreği. Jeg tenkte å fylle dem med persille og fetaost. Det er perfekt som finger food, så jeg håper de blir gode.

Er det det som går under navnet "cigarette pie" på engelsk? Venninnen min og jeg gjorde store øyne da vi så dette på en meny. Begge forestilte seg en vanlig, rund pai full av sigarettsneiper. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise: Det navnet høres ikke så fristende ut, men det er det samme. Navnet har de fått siden de er formet som sigarer.

Jeg tenkte jeg skulle forsøke å pensle dem med olje og steke dem i stekeovnen. Den dagen er det uansett ikke aktuelt å fritere noe, men å bruke stekeovnen bør gå bra.

Forresten så prøvde jeg å lage soppbørek i helga. Det var veldig enkelt. Et flak filodeig legges på en smurt plate, pensles med en blanding av egg, melk og yoghurt, et nytt flak legges på, pensles og enda et flak legges på. Deretter fordeles fyllet (i dette tilfellet stekt sopp og løk) før man fortsetter med å legge penslede filodeigflak lagvis. Øverst pensler man med eggeplomme blandet med litt yoghurt. Jeg tror jeg må gjenta det snart, men da med spinatfyll. :sikle:

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står et brett sigara böreği i ovnen og tsatsiki er ferdig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Beklager at jeg ankommer så sent. :sjenert:

Unnskyldningen min får være at du valgte en av mine mest tettpakkede uker til å opprette dagbok.

Men nå gleder jeg meg til å følge med her. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uforvarende avslørt meg selv som snikleser hos deg så jeg fant det best å stå frem (stikkordet var dessverre "cigarette pie" og ikke børek som jeg nå fikk fryktelig lyst på :sjenert:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

*har lest*

Vi skal snart arrangere en sammenkomst og jeg ha begynt å tenke på hva vi kan servere. Det kommer ca. 20 stykker og tanken var å servere diverse finger food. Det er ikke bestemt hva vi lager ennå, men dette er noe av det jeg har tenkt på:

- små spyd med cherrytomater, mozzarellabiter og basilikum

- små tofuboller

- fylte butterdeigsnurrer (svarte oliven og soltørkede tomater?)

- baguetteskiver eller kjeks med hummus, romesco og ?

- minipaier (laget i muffinsform)

- kanskje tortilla?

Nå har du jo bestemt deg for ertepesto (som hørtes nydelig ut! :tommelsmil:), og min første innskytelse var noe litt liknende, nemlig ricottakrem med pesto, dvs pesto blandet med ricotta. Fikk det servert i helgen, på løvtynne squashstrimler, og med pinjekjerner på toppen. Har dessverre ingen oppskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Så koselig med besøk!

Og takk for at du dro fram listen, jeg tenkte jeg skulle oppdatere den. :) Ricottapestokrem høres også godt ut, kanskje også med ramsløk?

Baguette eller kjeks med hummus, romesco og ertepesto.

To typer minipai, noen med rødløk, brokkoli og feta og de andre som miniversjoner av Eurydikes pai med purre.

Små spyd med cherrytomater, mozzarellabiter og basilikum.

To typer butterdeigsnurrer, en type med svarte oliven og en med soltørkede tomater.

Små tofuboller med pesto rosso.

I tillegg testet vi sigara böreği i dag. De var veldig gode nystekte, men nå er de dessverre blitt litt slappe og myke. Jeg frykter at det samme kommer til å skje med samosaene som vi skal teste i morgen. Det går sikkert greit å lage dem dgen i forveien og først steke dem samme dag, men butterdeigsnurrene må også stekes like før servering. Dessverre har jeg "bare" en stekeovn. :ler:

Kanskje noen av dere har forslag til fingermat som kan lages dagen i forveien? Jeg lurte også på en type minispyd til, men det må være en variant uten ost. Kanskje noe så enkelt som oliven og tomat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Kanskje noen av dere har forslag til fingermat som kan lages dagen i forveien? Jeg lurte også på en type minispyd til, men det må være en variant uten ost. Kanskje noe så enkelt som oliven og tomat?

Grillet paprika marinert i olivenolje og hvitløk er jo veldig godt, og kan lages dagen i forveien. Jeg pleier bare å servere det som en salat på et fat, men paprikaen kan feks legges på bruschetta, feks med frisk basilikum på, eller rulles sammen og tres på en cocktailpinne (en litt klissete jobb, men likevel), feks sammen med en oliven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres også godt ut. Jeg må sette meg ned i kveld og finne ut hvor mye mat vi egentlig trenger og begynne å skrive en handleliste.

I går prøvde jeg med på en tortilla de patatas. Det gikk med store mengder olje, men resultatet ble ganske bra. Jeg brukte små potetterninger, men neste gang tror jeg at jeg skal forsøke meg med tynne potetskiver. Den ene siden av tortillaen ble ikke så pen med terninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt besøk den siste uka. Egentlig har vi besøk fremdeles, men i kveld har jeg lurt meg til litt alenetid, jeg kjente det var på tide nå. Det er veldig koselig med besøk, men jeg trenger litt tid til å være alene, til å drive med mine ting, til å være asosial.

Ikke har det blitt så mye matlaging heller. Vi har vært på besøk her og der, spist ute, spist rester, spist en kjapp salat, bestilt noe og fått servert alt for mye kaker. I dag har jeg endelig en dag helt uten søtt og jeg merker at det gjør godt. Om noen dager er vi alene igjen, da skal jeg lage retter bugnende med grønnsaker og med minimalt med salt. Hvorfor er all mat ute så salt?

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Skulle virkelig ønske jeg hadde evner til å lage litt annen mat enn kjøttkaker med brunsaus... :fnise: eller kanskje det er orken det er noe galt med? :gjeiper:

Her må jeg virkelig følge med! Kan jo finne masse fine tips her :)

Og, litt sent men, velkommern som dagbokskriver! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har hatt besøk den siste uka. Egentlig har vi besøk fremdeles, men i kveld har jeg lurt meg til litt alenetid, jeg kjente det var på tide nå. Det er veldig koselig med besøk, men jeg trenger litt tid til å være alene, til å drive med mine ting, til å være asosial.

Ikke har det blitt så mye matlaging heller. Vi har vært på besøk her og der, spist ute, spist rester, spist en kjapp salat, bestilt noe og fått servert alt for mye kaker. I dag har jeg endelig en dag helt uten søtt og jeg merker at det gjør godt. Om noen dager er vi alene igjen, da skal jeg lage retter bugnende med grønnsaker og med minimalt med salt. Hvorfor er all mat ute så salt?

Amen og halleluja på begge punkter! :ler: Etter tre uker der jeg knapt har vært alene på do, føler jeg et sterkt behov for alenetid. Da vi kom hjem i går ettermiddag dro mannen rett på fotballkamp, og de timene alene var rene himmelriket, selv om jeg benyttet store deler av tiden til å vaske i kjøleskapet. :fnise:

Jeg savner også å lage mat. Bevares, vi har fått mye god mat, men det har gått mye på langt traustere og mer solid mat enn jeg lager til vanlig, så jeg klør i fingrene etter å lage pasta, vegetarmat, indisk...

God uke, salsera! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Skulle virkelig ønske jeg hadde evner til å lage litt annen mat enn kjøttkaker med brunsaus... :fnise: eller kanskje det er orken det er noe galt med? :gjeiper:

Her må jeg virkelig følge med! Kan jo finne masse fine tips her :)

Og, litt sent men, velkommern som dagbokskriver! :jepp:

Takk! Jeg er visst ingen flittig dagbokskriver :ler: , men det er fint å ha et sted hvor jeg kan samle oppskrifter, linker og noen tanker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen og halleluja på begge punkter! :ler: Etter tre uker der jeg knapt har vært alene på do, føler jeg et sterkt behov for alenetid. Da vi kom hjem i går ettermiddag dro mannen rett på fotballkamp, og de timene alene var rene himmelriket, selv om jeg benyttet store deler av tiden til å vaske i kjøleskapet. :fnise:

Jeg savner også å lage mat. Bevares, vi har fått mye god mat, men det har gått mye på langt traustere og mer solid mat enn jeg lager til vanlig, så jeg klør i fingrene etter å lage pasta, vegetarmat, indisk...

God uke, salsera! :vinke:

Jeg nyter også noen timer med alenetid nå. Samboer har akkurat dratt en tur til søstera si og jeg har store planer om å lese litt her inne og bla i kokebøker.

I dag ble det en kjapp middag, inspirert av ertepestoen din. :) Jeg hadde store menger basilikum i vinduskarmen og endel erter i fryseren, så jeg laget fersk pesto og kokte fullkornpasta og ertene fikk noen minutter sammen med pastaen til slutt. Det ble en del pesto til overs, så den står dekket med olivenolje i et glass i kjøleskapet til en annen dag.

En bitteliten ferieplan har vi også. Vi skal en kort tur til Køln om et par uker. Det gleder jeg meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg har lyst til å lage framover:

- parmesan-urte-biscotti

- falafel

- gresskarsuppe (men det er lenge til sesongen starter)

- ratatouille

- fylt aubergine

- safranrisotto og fylt sopp

- basilikumspannekaker med tomatfyll

- vegetarvariant av tyrkisk pizza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...