Gå til innhold

Con pan y vino se anda el camino


salsera

Anbefalte innlegg

Det er fryktelig sent :fnise:

Jeg skal klikke mer nøye på linkene dine i morgen. Jeg er litt som Nilma, spiser ofte vegetarisk, men mest til hverdags, hvilket jo er tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:overrasket: Er det blitt så sent?
Jeg kom til samme konklusjon - og tok konsekvensen av det - omtrent samtidig. :ler: Nå er jeg i gang med dagens tredje kaffekopp...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig sent :fnise:

Jeg skal klikke mer nøye på linkene dine i morgen. Jeg er litt som Nilma, spiser ofte vegetarisk, men mest til hverdags, hvilket jo er tull.

Jeg har veldig lyst til å dra til den bokhandelen. En hel butikk full av kokebøker, kan det bli stort bedre?

Jeg kom til samme konklusjon - og tok konsekvensen av det - omtrent samtidig. :ler: Nå er jeg i gang med dagens tredje kaffekopp...

:ler: Jeg har så langt bare drukket to, men jeg tror jeg må sette over mer kaffe snart. Likevel er jeg forundret over at det gikk forholdsvis bra å stå opp i dag tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi laget ravioli hjemme. :) Det er litt luksus å ha nok tid til det på en mandag, men i dag var vi for en gangs skyld begge hjemme før 18. Selvsagt kan man også lage ravioli alene, men det er mye hyggeligere å være to om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en sen dessert også; en ny variant av den yoghurtisen vi pleier å lage. I dag brukte samboer en blanding av bringebær og mango i tillegg til yoghurt og litt lønnesirup. Det ble veldig godt og nå lurer jeg på om vi skal bruke den desserten også til gjester en gang. Men da trenger noe i tillegg, men hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krumkaker eller andre hjemmelagde småkaker, kanskje? Biscotti, feks?

Jeg er en gammel dame som liker sånt. :fnise:

:fnise: Jeg synes også at det høres veldig godt ut. Så jeg er vel også en gammel dame. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
:fnise: Jeg synes også at det høres veldig godt ut. Så jeg er vel også en gammel dame. :ler:

Gjestene mine mobber meg når jeg serverer hjemmelagde krumkaker, nemlig. :sjenert: Det er visst pensjonistsnacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de utmerkede forslagene du har fått, kan kanskje tuiles være en idé?

Krumkaker er forresten omtrent de eneste julekakene jeg liker. *også gammel*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krumkaker er godt, men jeg har ikke krumkakejern. :( Biscotti og tuiles høres godt ut, men jeg har aldri laget det før. Har dere en oppskrift å dele? Kanskje litt fruktsalat ved siden av isen på tallerkenen, slik at den ikke ser så tom ut? :fnise: Problemet med ismaskinen min er at det blir ganske små porsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Krumkaker er godt, men jeg har ikke krumkakejern. :( Biscotti og tuiles høres godt ut, men jeg har aldri laget det før. Har dere en oppskrift å dele? Kanskje litt fruktsalat ved siden av isen på tallerkenen, slik at den ikke ser så tom ut? :fnise: Problemet med ismaskinen min er at det blir ganske små porsjoner.

De færreste har vel krumkakejern, nei - det er mest vi gamle damer som holder oss med sånt. :fnise: Men kombinasjonen krumkakejern og ismaskin kan anbefales, altså!

Vel. Jeg har laget en type biscotti, nemlig disse. De er veldig gode, men litt julete. Sjokoladetrekket kan selvsagt droppes.

Ellers anbefaler mange på samme nettsted disse, som jeg også har lyst til å prøve. Foreløpig har jeg ikke kommet så langt.

Men Helens oppskrift er velprøvd, så det beste er nok å gå for den! Tror eilan skrev den (eller en annen biscottioppskrift) ned i boken sin nylig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønskelisten til jul begynner å ta form, jeg trenger visst både takke og krumkakejern. :ler: Snart trenger jeg et større kjøkken også.

Takk for linkene, de må jeg se nærmere på etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er Helen som har gitt meg oppskriften!

140 g smør

170 g sukker

2 egg

noen dråper vaniljeessens

1 ss konjakk

450 g hvetemel

1 1/2 ts bakepulver

175 g ristede hasselnøtter, grovt hakket

Kjør smør og sukker sammen. visp inn egg, konjakk og vanilje. Bland mel og bakepulver og ha i.

Del deigen i to og trill til lange flate pølser. Bak ved 170 grader i 25 minutter. Ta ut, skjær i skrå skiver og stek 20-25 minutter til. (biscotti betyr jo nettopp "stekt to ganger"). Skal bli lett gylne.

Jeg har oftest mandler i stedet for nøtter i. Vil man ha mer utpreget mandelsmak kan man erstatte konjakken med Amaretto eller vaniljen med en dæsj mandelessens. Pistasj er heller ikke borte. En annen mulig smakstilsetning er pomeransskall og citruslikør.

For sikkerhets skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er for øvrig Gordon Ramsays pastadeigoppskrift, siden du ytret ønske om det: :)

225 g italiensk 00-mel (vanlig hvetemel fungerer også bra)

Salt

Olivenolje

Egg (2 hele pluss 2-3 eggeplommer)

Mel, en god klype salt, en god klunk olivenolje, hele egg og 2 eggeplommer pulskjøres i kjøkkenmaskin til blandingen ser ut som store couscous (etter min erfaring er 5-6 ganger vanligvis nok). Ha den ut på bakebord, og arbeid den godt sammen. Pakk inn i plastfolie, og legg i kjøleskapet.

Han sier at dersom deigen virker for tørr, skal man tilsette den siste eggeplommen. Det har aldri skjedd meg - snarere tvert imot. Vanligvis blir deigen for bløt, slik at man må tilsette mer mel når den eltes. Den har blitt passe én eneste gang, og da jeg hadde bittesmå egg. Når jeg har små eller mellomstore egg, har jeg derfor begynt å bruke mer mel enn det som står i oppskriften - kanskje 230-240 g. Men du får prøve deg frem selv.

Også for sikkerhets skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er litt opphengt i tyrkisk mat for tiden.

Dette er en av mange oppskrifter jeg har lyst til å prøve:

Valnøttkrem

1 rød paprika i små terninger

1 loffskrive uten skorpe

60 g valnøtter

2 fedd hvitløk, knust

4 ss olivenolje

1 ts sambal oelek

litt salt

Paprika, loff, valnøtter (legg av fire til pynt), hvitløk og olivenolje kjøres i food processor og smakes til med sambal oelek og salt. Serveres med tyrkisk brød.

Denne siden må jeg se nærmere på etterhvert.

potato-cigarette-borek

jerusalem-artichokes-with-olive-oil

stuffed-peppers-with-olive-oil

eggplant-dish-with-chickpeas

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fristet*

(Selv om jeg fremdeles synes at de skal slutte å bruke ordet "cigarette" om matretter. :fnise:)

Jeg synes å huske at du er veldig glad i chipotle-chili. Stemmer det? De selger det nemlig i løs vekt på Ultra nå. :hoppe: Jeg har selvsagt kjøpt inn masse. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: Så gode nyheter! Jeg er litt ensporet i hva jeg bruker chipotle til, så jeg har bare brukt det i enchilada-saus og to typer chili sin carne så langt.

I dag har jeg kjøpt meg en espressokoker. :) Vi har en stor en fra før, men samboeren min er ikke så glad i espresso og kaffemengden ble for stor for meg alene. Den bittelille kannen står nå og avkjøler seg og jeg gleder meg til å snart kunne drikke den første koppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...