Gå til innhold

Con pan y vino se anda el camino


salsera

Anbefalte innlegg

I dag ble det en kjapp middag, inspirert av ertepestoen din. :)
Strengt tatt er det vel Good Foods ertepesto ;), men jeg er glad den falt i smak. Og det minner meg på at jeg må lage den snart.

En bitteliten ferieplan har vi også. Vi skal en kort tur til Køln om et par uker. Det gleder jeg meg til.
Høres fint ut! Jeg har aldri vært i Tyskland, bortsett fra to timer på flyplassen i München. Dét var i grunnen ikke spesielt spennende. :ler:

- safranrisotto og fylt sopp
Interessant! Serverer du det sammen, altså? Hva fyller du soppen med? Jeg har nemlig hatt så lyst på risotto med safran i det siste, men har ikke helt funnet ut til hva, så hvis du gidder vil jeg gjerne høre litt mer. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres fint ut! Jeg har aldri vært i Tyskland, bortsett fra to timer på flyplassen i München. Dét var i grunnen ikke spesielt spennende. :ler:

Interessant! Serverer du det sammen, altså? Hva fyller du soppen med? Jeg har nemlig hatt så lyst på risotto med safran i det siste, men har ikke helt funnet ut til hva, så hvis du gidder vil jeg gjerne høre litt mer. :)

Det er fint å være vegetarianer i tyske byer, i alle fall i de større, så jeg gleder meg. :)

Jeg har ikke prøvd oppskriften ennå, men jeg kom over den da jeg bladde i kokebøker i går. Det er en veldig enkel variant. Man fjerner stilken på soppene og fyller dem med mozzarella, soltørkede tomater og basilikum. De skal stekes i ca. 15 minutter ved 200 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fjerner stilken på soppene og fyller dem med mozzarella, soltørkede tomater og basilikum. De skal stekes i ca. 15 minutter ved 200 grader.
Nam!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag laget jeg endelig safranrisotto og fylt sopp. :) Jeg var veldig fornøyd med resultatet og lurer alt på hva jeg ellers kan servere denne typen fylt sopp til. Kanskje rett og slett med godt brød og salat til lunsj eller kveldskos, ellers som en forrett? Som vanlig er jeg da usikker på hva som da passer til hovedrett (og eventuelt dessert). Jeg er ganske faslåst i único plato-tankegangen, dessverre. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Jeg merker at jeg synes det er vanskeligere å komponere flerretters-menyer som er helt vegetariske, selv om det burde være mer enn nok av grønnsaker og retter å velge i. Når jeg selv spiser vegetarisk, er det gjerne for å ha en lettere og enklere middag, mens jeg tenker mer tradisjonelt, og dermed kjøtt og fisk, når jeg lager menyer.

Men soppretten høres jo italiensk ut, så et utgangspunkt kan jo være en italiensk hovedrett? Noe med pasta, kanskje (lasagne, eller ricottafylt canneloni)? Eller polenta i en eller annen form, med grillede grønnsaker til?

Og en god italiensk dessert nå kan være tiramisu med bringebær ved siden av. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er nok problemet at jeg er mest vant til å lage mat til en til to personer, og det er begrenset hvor mye vi klarer å spise og hva jeg kan ha liggende av ferske grønnsaker om vi skal klare å spise det opp. Oppvokst er jeg med såkalt traust mat med lite krydder, alltid (kokte) poteter og generelt lite variasjon. Nå lever jeg ganske så annerledes og kokte poteter unngår jeg fremdeles, men tankegangen med at middag er en rett, har jeg ikke helt klart å kvitte meg med ennå. :ler:

Canneloni, lasagne, polenta og tiramisu er gode ideer. :) Det minner meg om at jeg laget en jordbærtiramisu en gang. Det var en mye friskere variant som besto, så vidt jeg husker, av jordbær, mascarpone og fingerkjeks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er sammenkomsten over og til slutt lagde vi:

ertepesto, romesco og hummus servert på baguetteskiver

sigara böregi med feta og persille

minipai i to varianter: purreløk/chevre og rødløk/brokkoli, feta/timian

butterdeigsnurrer i to varianter: oliven og soltørkede tomater

tortilla de patatas

tofuboller med pesto rosso

små spyd med cherrytomater, mozzarella og basilikum

Senere ble det diverse kaker, men det tok andre seg av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tilbake til hverdagen. :)

I går laget vi pai. Bunnen ble den samme vanlige, bortsett fra at jeg måtte bruke litt hvetemel siden jeg gikk tom for sammalt spelt, men fyllet vi prøvde var nytt. Jeg brukte 500 g cherrytomater, to bunter ruccula, krydderost, kesam, egg og parmesan. Cherrytomatene ble ovnsbakt en stund og rucculaen fikk en tur innom stekepannen. Ellers hadde det ikke blitt plass til all rucculaen. Eggestanden laget med resten av kesamen og litt krydderost og en håndfull revet parmesan. Dessverre husket jeg for sent at vi ikke hadde pinjekjerner, men paien ble likevel god. :)

Køln var forresten en hyggelig opplevelse. Vi fikk ikke sett så mye av byen som vi skulle ha ønsket, men vi rakk å spise endel god mat. ;)

Vi ble tatt med til en restaurant for å spise lunsj. Det var en opplevelse i seg selv og til min lettelse tilbød den også en vegetarmeny. Først fikk vi en kurv med brød, sitronsmør, urtesmør og tomatsalsa. Deretter en liten overraskelse med sellerisalat, selleri krutonger og noe som skulle være tomatmousse. Samboer mente den smakte som fisk, så den lot jeg ligge igjen. Til forrett fikk vi en iset suppe med agurk og potet. En liten blandet grønn salat med tomatterninger og valnøtter kom også på bordet før vi fikk hovedretten, en safranrisotto med blomkål. Dessert klarte vi dessverre ikke, men vi fikk likevel en liten søt overraskelse, et ministykke deilig myk sjokoladekake med glasur av både mørk og hvit sjokolade, servert med litt vaniljesaus. Et glass hvitvin til hovedretten var også inkludert i pakken.

Det andre måltidet vi inntok alene var mindre spektakulært, men likevel veldig godt. Vi fant en liten ayurvedisk, vegetarisk restaurant. Jeg endte med ris, papadum, daal, chapati, mili sabsi og kheer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg tenkt å lage papas arrugadas. Jeg har aldri forsøkt det før og er litt usikker på hva slags tilbehør jeg skal velge. Mojo rojo eller mojo verde ser ut til å være det klassiske følget, men det har jeg heller ikke prøvd før.

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste uke må jeg komme i gang med ukemenyer igjen. Det har blitt litt mye fram og tilbake i det siste. Potetete ble utsatt, jeg rakk ikke å finne ut av tilbehøret, så det ble en kjapp fullkornpizza med ferske tomater, rødløk og sopp.

Bare noen timer igjen til helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble tatt med til en restaurant for å spise lunsj. Det var en opplevelse i seg selv og til min lettelse tilbød den også en vegetarmeny. Først fikk vi en kurv med brød, sitronsmør, urtesmør og tomatsalsa. Deretter en liten overraskelse med sellerisalat, selleri krutonger og noe som skulle være tomatmousse. Samboer mente den smakte som fisk, så den lot jeg ligge igjen. Til forrett fikk vi en iset suppe med agurk og potet. En liten blandet grønn salat med tomatterninger og valnøtter kom også på bordet før vi fikk hovedretten, en safranrisotto med blomkål. Dessert klarte vi dessverre ikke, men vi fikk likevel en liten søt overraskelse, et ministykke deilig myk sjokoladekake med glasur av både mørk og hvit sjokolade, servert med litt vaniljesaus. Et glass hvitvin til hovedretten var også inkludert i pakken.
Det hørtes veldig godt ut! :) Jeg kunne godt tenke meg å spise en skikkelig forseggjort vegetarmiddag en gang. Selv om jeg blir mer og mer glad i vegetarmat (tror vi har tre vegetarmiddager denne uka), så er det litt sånn at det er hverdagsmiddag i hodet mitt. Bare tull selvfølgelig, det måltidet du beskriver her høres jo nydelig ut.

Neste uke må jeg komme i gang med ukemenyer igjen. Det har blitt litt mye fram og tilbake i det siste. Potetete ble utsatt, jeg rakk ikke å finne ut av tilbehøret, så det ble en kjapp fullkornpizza med ferske tomater, rødløk og sopp.

Bare noen timer igjen til helg! :)

Jeg har også vært litt frem og tilbake med ukemenylaging i sommer, men det er så deilig når det funker ordentlig.

Helg! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes veldig godt ut! :) Jeg kunne godt tenke meg å spise en skikkelig forseggjort vegetarmiddag en gang. Selv om jeg blir mer og mer glad i vegetarmat (tror vi har tre vegetarmiddager denne uka), så er det litt sånn at det er hverdagsmiddag i hodet mitt. Bare tull selvfølgelig, det måltidet du beskriver her høres jo nydelig ut.

Jeg har også vært litt frem og tilbake med ukemenylaging i sommer, men det er så deilig når det funker ordentlig.

Helg! :hoppe:

Jeg har dessverre spist altfor få slike måltider, men det må jeg endre framover. :lur: Det ble faktisk ikke så dyrt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lenge hatt planer om å prøve å lage vegetarisk sushi, men så langt har det blitt med tanken. Jeg har aldri smakt det, så det er litt vanskelig å forestille seg hvordan det skal være. Wasabi må jeg visst gå til anskaffelse av først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til leser jeg menyene til vegetarrestauranter på nettet. Hvis det skulle bli en tur til London, har jeg lyst til å spise bl.a. her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til leser jeg menyene til vegetarrestauranter på nettet. Hvis det skulle bli en tur til London, har jeg lyst til å spise bl.a. her.
Der var det mye som så godt ut! Jeg skal jo til England om en måned, men vi har temmelig stramt program de to dagene vi skal være i London, så jeg rekker det neppe. Men det så veldig ut som et sted for meg! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Der var det mye som så godt ut! Jeg skal jo til England om en måned, men vi har temmelig stramt program de to dagene vi skal være i London, så jeg rekker det neppe. Men det så veldig ut som et sted for meg! :)

Jeg gleder meg alt til referat fra turen. :) Vi har snakket om å ta oss en tur til London i løpet av høsten, men vi sliter med å få tatt resten av ferien samtidig, så mest sannsynlig må vi utsette det til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg alt til referat fra turen. :)
Oi. :sjenert:

Vi har snakket om å ta oss en tur til London i løpet av høsten, men vi sliter med å få tatt resten av ferien samtidig, så mest sannsynlig må vi utsette det til neste år.
Litt kjedelig, men samtidig er det så fint å ha noe å se frem til. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...