Gå til innhold

Jehovas Vitner


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at så mange barn som ikke tror på JVs lære lenger, blir møkkaspredere? Hvem er det jeg skal stole på her? Hva avhoppere sier, eller hva du påstår? Hvor mange vitner kjenner du, som har barn som har forlatt troen, og som fremdeles har kontakt med dem?

Fordi det er stor forskjell på å forlate en tro og motarbeide den aktivt. Jeg kjenner ingen som ikke har kontakt med sine barn slik du sier. Spør heller deg selv dette spørsmålet - hvem har størst grunn til å baktale noe - den som er en del av det eller den som tar avstand fra det?

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betyr det at du ikke ville brutt kontakten med barna dine, om de ikke ville være med i menigheten mer, forutsatt at de ikke spredde møkk?

Jeg ville ikke brutt kontakten med de selv om de spredte møkk heller, men om de gjorde det så ville jeg aldri diskutere religion med dem - av samme grunn som nevnt før - vi vet at vi er uenige.

Utover det vil jeg ikke oppfordre noen av mine barn til dåp før de er voksne nok til å skjønne konsekvensene av hvilket valg de tar. Dåp er en forpliktelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør heller deg selv dette spørsmålet - hvem har størst grunn til å baktale noe - den som er en del av det eller den som tar avstand fra det?

Jeg vet ikke. Kan en overhodet si det? Det er derfor jeg spør deg - hvor mange er da like liberale som deg (trekker tilbake meningen min om at du fortjener en lusing), og lar være å bryte tvert med frafalne egne barn.

Når du sier at dåp er en forpliktelse, så blir jeg igjen usikker, for er det slik at du ville brutt med ungen din, om h*n var døpt? Da begynner jeg å lure, for det er nå engang slik at enkelte avhengige unger er svært så bekymret for å gjøre noe på tvers av sine foreldres vilje, og det skinner på alle foreldre ganske sterkt igjennom hva de helst vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er stor forskjell på å forlate en tro og motarbeide den aktivt.

Som kristen er man forpliktet til å forkynne sannheten ut fra Bibelen.Det gjør ikke Vakttårnet. Skulle man således på et gitt tidspunkt finne ut at Vakttårnets lære ikke samsvarer med Bibelen,er man jo forpliktet til å fortelle det nye man har fått kjennskap til videre til andre.Når disse fra før kjenner deg som et Vakttårnmenneske,vil jo enhver uttalelse videre bli en nødvendig motarbeidelse av det tidligere.Å forlate en tidligere tro uten å fortelle dine medmennesker om hva du nå vet,vil jo innebære at eksempelvis et statskirkemedlem som blir medlem i Vakttårnet ikke lenger kan si hva man vet uten å motarbeide sin tidligere tro aktivt.

For øvrig må sies at det gamle stalinistiske ØstTyskland ikke ble demokratisk av å KALLE SEG Deutsche Demokratische Republik.Snarere tvert i mot.Det samme med Vakttårnet,som kaller seg Jehovas vitner. Vitner er snarere de som vitner om sannheten i Bibelen,enten den er ubehagelig eller ikke. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette punktet er morsomt. Hvorfor skal man uten videre akseptere kritiske spørsmål når man er innefor samme menighet og Bibelen er rettesnoren? Hvis man stiller seg kritisk til Bibelens innhold - som har vært som det er en god stund - så bør man granske seg selv og hvorvidt man er på rett sted.

Fordi kritiske spørsmål gjerne bidrar til større innsikt.

Som kristen er man forpliktet til å forkynne sannheten ut fra Bibelen.Det gjør ikke Vakttårnet. Skulle man således på et gitt tidspunkt finne ut at Vakttårnets lære ikke samsvarer med Bibelen,er man jo forpliktet til å fortelle det nye man har fått kjennskap til videre til andre.Når disse fra før kjenner deg som et Vakttårnmenneske,vil jo enhver uttalelse videre bli en nødvendig motarbeidelse av det tidligere.Å forlate en tidligere tro uten å fortelle dine medmennesker om hva du nå vet,vil jo innebære at eksempelvis et statskirkemedlem som blir medlem i Vakttårnet ikke lenger kan si hva man vet uten å motarbeide sin tidligere tro aktivt.

Utrolig bra sagt! :)

For øvrig vil jeg gjerne si at årsaken til at du sofiemyr ikke når gjennom her, er at den typen sekttankegang som du representerer, ikke slår gjennom blant normalt tenkende mennesker. Det at uenighet mht religion eller politikk skulle medføre sanksjoner blant familiemedlemmer (noe som jo er veldig vanlig blant JV), eller at det skulle være forbudt å lese litteratur skrevet av personer som "sprer møkk" (som du kaller det), er en veldig fremmed tankegang blant folk flest. (For eksempel ville en bok skrevet av Jan Simonsen være noe de fleste FrP-medlemmer ville lese. Og dessuten ville Siv Jensen ALDRI anbefale andre FrP-medlemmer å ikke ha omgang med ham, og ei heller si at de ikke burde lese en slik bok.)

Dessuten lyver du (dvs bryter et av de ti bud) når det gjelder Harmageddon. Her er ett av utallige smakløse bilder fra Vakttårnet. Dere mener jo virkelig at 99.9% av verdens befolkning, som jo ikke er JV, vil bli brutalt slaktet ned av Gud.

er forresten en video av en veldig søt fyr! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kritiske spørsmål gjerne bidrar til større innsikt.

Utrolig bra sagt! :)

For øvrig vil jeg gjerne si at årsaken til at du sofiemyr ikke når gjennom her, er at den typen sekttankegang som du representerer, ikke slår gjennom blant normalt tenkende mennesker. Det at uenighet mht religion eller politikk skulle medføre sanksjoner blant familiemedlemmer (noe som jo er veldig vanlig blant JV), eller at det skulle være forbudt å lese litteratur skrevet av personer som "sprer møkk" (som du kaller det), er en veldig fremmed tankegang blant folk flest. (For eksempel ville en bok skrevet av Jan Simonsen være noe de fleste FrP-medlemmer ville lese. Og dessuten ville Siv Jensen ALDRI anbefale andre FrP-medlemmer å ikke ha omgang med ham, og ei heller si at de ikke burde lese en slik bok.)

Dessuten lyver du (dvs bryter et av de ti bud) når det gjelder Harmageddon. Her er ett av utallige smakløse bilder fra Vakttårnet. Dere mener jo virkelig at 99.9% av verdens befolkning, som jo ikke er JV, vil bli brutalt slaktet ned av Gud.

er forresten en video av en veldig søt fyr! :)

Du kan vel godt si at grunnen til at jeg i det hele tatt svarer på disse trådene er fordi jeg er så oppgitt over mennesker som mener så mye om ting de ikke har et direkte forhold til. Jeg er ikke opptatt av å nå igjennom lenger enn at vi kan være enige om å være uenig. Har liten tro på forkynnelse via nett for å si det slik. Jeg er ikke JV og jeg har heller ikke det du kaller "sekttankegang" - men det jeg HAR er en rettferdighetstrang til å forsvare disse menneskene og det de tror på. Jeg kjenner svært, svært mange JV og det aller meste som står i f.eks denne tråden er direkte løgn og tildels ondskapsfulle myter.

Jeg beklager det også hvis du mener at jeg lyver, men din 99,9% teori er i beste fall mangelfull og i verste fall ondskapsfull. Det er et svært omfangsrikt og ømtåelig emne dette med Harmageddon og det er svære greier for å si det slik. Mange setter dette i sammenheng med JV men det er og blir slik at enhver trosretning som retter seg etter Bibelen er inneforstått med at når/hvis dette noengang skjer så blir det apokalyptiske tilstander uansett hvilket ståsted man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til vår gjest i tråden om å være dum hvis en tror på Gud for følgende snarlige observasjon:

Har liten tro på forkynnelse via nett for å si det slik. Jeg er ikke JV og jeg har heller ikke det du kaller "sekttankegang" - men det jeg HAR er en rettferdighetstrang til å forsvare disse menneskene og det de tror på.

Jeg føler jeg har funnet Sannheten innenfor Jehovas Vitner - det betyr overhodet ikke at jeg mener alle andre vil finne den der.

:fnise:

Bestem deg, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til vår gjest i tråden om å være dum hvis en tror på Gud for følgende snarlige observasjon:

:fnise:

Bestem deg, da!

Ja,frykt fører ofte til løgner.Kjærligheten driver frykten ut,sier Bibelen.kanskje Sofiemyr skulle prøve det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men vil gjerne si noe om min erfaring med JV.

Samboeren var JV. Men fordi han flyttet inn sammen med meg, ikke gikk på møter etc. ble han utstøtt - fra menigheten.

Han har like mye kontakt med familien og venner som fortsatt er med, og sånn jeg oppfatter det er dette noe hver og en familie bestemmer (altså familien selv avgjør om de skal holde kontakten eller ikke) - ikke selve menigheten.

Da han var medlem (han var også døpt) hadde han masse venner som ikke var JV, det er ikke noe krav til sånt.

Ang. det noen her sier om at de skal kle seg på en viss måte, og ha håret på en måte - det eneste de krever er at du er pent kledd på møtene, ingen som sier at du skal gå i dress og finkjole til hverdags, og ang frisyre kan du se ut som du vil.

Nevnte for samboer engang før han ble utstøtt at jeg ikke hadde gode erfaringer med JV som kom på døra, sa at en som hadde ringt på satte foten i mellom når jeg prøvde å lukke - da sa han at det ikke er noe de får beskjed om å gjøre, at det har med enkeltpersoner å gjøre. Hadde han sett dette, haddfe han blit forbannet på han som gjorde det.

Dessuten drikker de som bare det på fester, :fnise: de er mer opptatt av at røyk ikke er så bra...

Hadde et JV på døra for noen dager siden, leverte stille et ark som hun lurte på om jeg ville lese, og gikk igjen uten noe press....

Dette er mine erfaringer med JV, noen bra, noen dårlige og noen tilfeller hvor enkeltpersoner ødelegger JV`s rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette samsvarer ganske godt med erfaringene jeg har med vitner. Både det at de drikker masse, og det at det ikke er alle som fryser ut utstøtte.

Allikevel, det faktum at det er sånn at mange utstøtte faktisk BLIR frosset ut av familie og venner, er nok for meg til å si at dette er en usympatisk sekt. Og det som er enda verre, er at medlemmene ikke får lov til å lese bøker skrevet av utstøtte. Dette alene burde få alle mulige varselbjeller til å ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Og det er heeelt sant altså!
Nevnte for samboer engang før han ble utstøtt at jeg ikke hadde gode erfaringer med JV som kom på døra, sa at en som hadde ringt på satte foten i mellom når jeg prøvde å lukke - da sa han at det ikke er noe de får beskjed om å gjøre, at det har med enkeltpersoner å gjøre. Hadde han sett dette, haddfe han blit forbannet på han som gjorde det.

Interessant vandrehistorie for sosialantropologer det her.Hørte den første gang på syttitallet i Australia.Den sanne utgaven er at kong Olav i sin tid gikk tom for bensin på Dombås.Han gikk opp til nærmeste hus og ba om å få låne en hundrelapp i bensin.Beboeren sa nei,men kongen satte foten i døra og ga seg ikke...(Like sannsynlig tror du?)Hilsen godtroende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentle
Interessant vandrehistorie for sosialantropologer det her.Hørte den første gang på syttitallet i Australia.Den sanne utgaven er at kong Olav i sin tid gikk tom for bensin på Dombås.Han gikk opp til nærmeste hus og ba om å få låne en hundrelapp i bensin.Beboeren sa nei,men kongen satte foten i døra og ga seg ikke...(Like sannsynlig tror du?)Hilsen godtroende.

Det er nok ingen vandrehistorie, men heller en praksis som er forlatt for lenge siden.

Det skal mye til for å oppleve at noen setter foten i døren i dag, hvis noen gjør det, er det nok et eldre eksemplar av vitnene.

Det blir i dag sterkt oppfordret til å IKKE irritere beboerne når de ikke er interessert.

Når det kommer til hår kan det nevnes at man i prinsippet kan se ut som man vil, men man får ikke "privilegier", det være seg taler eller stillinger, hvis man ikke ser "ordentlig" ut, heller ikke hvis man har skjegg eller bart de fleste steder.

Du får tilsnakk hvis du går ut på "feltet" uten å ha håret i orden.

Å utstøte familien er en regel som finnes, ja.

Men, du får normalt ikke problemer om du bryter denne reglen i forbindelse med nær familie. Det må likevel nevnes at du ikke kan invitere til sosialt samvær med en utstøtt sønn eller datter tilstedet.

Du kan ha venner som ikke er vitner, men det anbefales på det sterkeste at du ikke har det. Barna blir anbefalt å ikke ta del i organisert idrett og annet bla a på grunn av "verdslig omgang".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentle
Jeg ville ikke brutt kontakten med de selv om de spredte møkk heller, men om de gjorde det så ville jeg aldri diskutere religion med dem - av samme grunn som nevnt før - vi vet at vi er uenige.

Utover det vil jeg ikke oppfordre noen av mine barn til dåp før de er voksne nok til å skjønne konsekvensene av hvilket valg de tar. Dåp er en forpliktelse.

Dåp blandt Jehovas vitner er også et interessant tema.

Vi hevder at vi praktiserer voksendåp, ikke sant?

I hvilken alder blir vi oppfordret til å døpe oss?

Mange blir døpt når de er i alderen 14-17 år.

Er dette voksendåp?

Er man i denne alderen voksene nok til å skjønne konsekvensene?

Jeg har sittet som eldste å gått gjennom dåpsspørsmålene med en rekke unge, disse spørsmålene inneholder ikke noe som helst som forklarer konsekvensene hvis man senere ikke skulle tro på dette mer.

Jeg ble lurt, jeg har desverre også lurt mange.

Du er også lurt, sofiemyr. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ingen vandrehistorie, men heller en praksis som er forlatt for lenge siden.

Det skal mye til for å oppleve at noen setter foten i døren i dag, hvis noen gjør det, er det nok et eldre eksemplar av vitnene.

Det blir i dag sterkt oppfordret til å IKKE irritere beboerne når de ikke er interessert.

Ingen vandrerhistorie nei, men detter er o mang år siden, og i senere tid har jeg aldri opplevd dette når noen har kommet på døren.

Når det kommer til hår kan det nevnes at man i prinsippet kan se ut som man vil, men man får ikke "privilegier", det være seg taler eller stillinger, hvis man ikke ser "ordentlig" ut, heller ikke hvis man har skjegg eller bart de fleste steder.

Du får tilsnakk hvis du går ut på "feltet" uten å ha håret i orden.

Samboeren har både skjegg og bart, men den er kortbarbert, mer stubber, og han har hatt det i mange år, også da han var vitne.

Å utstøte familien er en regel som finnes, ja.

Men, du får normalt ikke problemer om du bryter denne reglen i forbindelse med nær familie. Det må likevel nevnes at du ikke kan invitere til sosialt samvær med en utstøtt sønn eller datter tilstedet.

Bullshit! Sambo er utstøtt fra menigheten, og har kjempekontakt med familien, både på private og sosiale tilstelninger...

Du kan ha venner som ikke er vitner, men det anbefales på det sterkeste at du ikke har det. Barna blir anbefalt å ikke ta del i organisert idrett og annet bla a på grunn av "verdslig omgang".

Også tull og tøys! Her har sambo og alle søsknene hans vært med på masse idrett og andre sosiale aktiviteter gjennom hele oppveksten, både før og etter dåp...

Men tydelig at noen familier er mer "normale" enn andre da...

Endret av soon_to_be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du bør være litt mer ydmyk, soon to be. :)

Du kjenner til én vitne-familie (og antakelig også bare én menighet), og jeg tviler så absolutt ikke på noe av det du skriver. Men du må være klar over at praksis (og også til en viss grad regler) varierer fra menighet til menighet, og fra landsdel til landsdel. Det er for eksempel mye vanligere at utstøtte virkelig blir utstøtt av familie og venner enn det motsatte, og det er også veldig vanlig at synlig skjeggvekst hos menn blir slått hardt ned på. (Noe som for øvrig er veldig merkelig i og med at Jesus som regel blir avbildet med skjegg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du bør være litt mer ydmyk, soon to be. :)

Du kjenner til én vitne-familie (og antakelig også bare én menighet), og jeg tviler så absolutt ikke på noe av det du skriver. Men du må være klar over at praksis (og også til en viss grad regler) varierer fra menighet til menighet, og fra landsdel til landsdel. Det er for eksempel mye vanligere at utstøtte virkelig blir utstøtt av familie og venner enn det motsatte, og det er også veldig vanlig at synlig skjeggvekst hos menn blir slått hardt ned på. (Noe som for øvrig er veldig merkelig i og med at Jesus som regel blir avbildet med skjegg.)

Jeg kjenner fler familier og jeg sier ikke at alle er sånn - men beskrev min erfaring med JV`er.

Dessuten heter tråden, "er alle like", så jeg besvarte det med min erfaring, at nei, ikke alle er sånn som alle skal ha det til.

Men for all del, mange er helt syke og noen er som ikke JV`er.

Alle mennesker, uansett tro er jo forskjellige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner fler familier og jeg sier ikke at alle er sånn - men beskrev min erfaring med JV`er.

Dessuten heter tråden, "er alle like", så jeg besvarte det med min erfaring, at nei, ikke alle er sånn som alle skal ha det til.

Men for all del, mange er helt syke og noen er som ikke JV`er.

Alle mennesker, uansett tro er jo forskjellige...

Jo, men du skrev flere ganger "dette stemmer ikke", utelukkende basert på hva du har erfart. Selv om det ikke har vært sånn for de du kjenner betyr ikke det at det ikke er mange JV som oppfører seg sånn. :)

Og derfor skrev jeg at du burde være mer ydmyk. Selv om du har erfaring med medlemmer av denne sekten, er det jo ikke sikkert at alle sektmedlemmene er likedan som de du kjenner. Og faktisk tror jeg at de du kjenner er mye mer liberale og normale enn de aller andre medlemmene av denne sekten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS

Et eksempel: Du skriver at JV drikker masse på fester. Min erfaring tilsier det samme. Men det betyr jo ikke at det er masse alkohol i alle norske menigheter, for jeg er ganske sikker på at det også finnes menigheter hvor de fleste er måteholdne.

Det å generalisere utfra den lille fliken man har opplevd, kan være ganske skummelt!

Det samme gjelder utstøtelse. Det at du ikke har sett eksempler på dette, betyr ikke at det ikke forekommer. For det gjør det! I stor skala, til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder utstøtelse. Det at du ikke har sett eksempler på dette, betyr ikke at det ikke forekommer. For det gjør det! I stor skala, til og med.

Ja,for få pr siden dreide det seg om oppimot 360 utstøtelser pr.år.Ca. halvparten kommer tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabbe?
det er også veldig vanlig at synlig skjeggvekst hos menn blir slått hardt ned på. (Noe som for øvrig er veldig merkelig i og med at Jesus som regel blir avbildet med skjegg.)

Ja,parallellene med fariseerne er mange. De hadde heller ikke store kjærligheten,så i stedet innførte de menneskebud og vasket de seg til albuene. Det er også smått om kjærlighet blant vitnene,så i stedet innførte de menneskebudet om å fjerne skjegget.Thor Samuelsen syntes nok Jehova gjorde en tabbe der...Menneskebud trer alltid inn når kjærligheten faller ut.Også så mye enklere det er kjødelig sett da gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...