Gå til innhold

Jehovas Vitner


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg liker en real diskusjon om alt mellom himmel og jord, men når jeg påpeker brister i forklaringen forventer jeg mer enn "det er et definisjonsspørmål" av de som banket på døren. Da blir man bare stående på dørstokken, ettersom man ikke kan lede oppmerksomheten bort fra de sedimentære bergarter og avleirringer. Så hva er fem tusen år jorda eller trua?

Det gikk noen år før neste besøk, jeg åpnet opp døren og der sto ei søt blondine smilende og sa at hun var fra JV. Jeg sa høflig nei takk tilen samtale og lukket igjen døra.

Nok om det, religiøse sekter har det med å være lukket og med det ha en intern justis. Dette er noe jeg anser som direkte farlig, ettersom fasaden blir med i betraktningen ved en rettergang. Det er nettopp dette faktumet de fleste sekteriske ansamlinger brenner seg på, de tåler tydeligvis ikke forandringer innad og på det punktet har ikke jeg hørt mye positivt om JV.

Du føyer deg pent inn i rekken her av mennesker som rett og slett ikke vet hva JV står for eller tror på. Jeg gir deg en utfordring. Vis meg ETT Jehovas Vitne som tror at jorden er 5000 år gammel og jeg legger meg langflat. JV har endret seg mye på mange vis men nei, ikke så mye som verden har endret seg. Man kan i så sammenheng spørre seg hvem som har endret seg til det positive - der mener jeg bestemt at verden taper dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bastaTskjørt

Husken er nå engang slik, men første gangen var det TO og den andre gangen var det ei. Skal ærlig innrømme at min kjennskap til JV er heller marginal, men er nyskjerrig... er det virkelig bare plass til 144K i etterlivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husken er nå engang slik, men første gangen var det TO og den andre gangen var det ei. Skal ærlig innrømme at min kjennskap til JV er heller marginal, men er nyskjerrig... er det virkelig bare plass til 144K i etterlivet?

Ifølge Bibelen så skal en himmelsk regjering bestå av 144000 mens de øvrige millioner som kommer til det lovte paradis skal få sitat "ta jorden i eie" sitat slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røttereng mente at jeg ved en feil hadde snublet og egentlig ikke skulle være der jeg er nå (i en blå conteiner), mulig at trykket kan være uvant, men når jeg er glad så er jeg i perlehumør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese gjennom all dritten og kveruleringa her.. Min mening om JV er nøyaktig den samme som alle andre religioner. Synes ikke JV er noe verre enn kristendommen eller islam. Religion er en mental sutteklut for de som ikke klarer å takle sin egen ubetydelighet i den store sammenhengen og sin egen dødelighet.

Faktisk, så skal sekter som JV ha for at de er mer konsekvente og ærlige overfor sin egen religion enn de "store", selv om det ikke er så populært. Jeg gikk på katolsk skole i USA, man kan si jeg kunne tatt doktograd i dobbeltmoral!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese gjennom all dritten og kveruleringa her.. Min mening om JV er nøyaktig den samme som alle andre religioner. Synes ikke JV er noe verre enn kristendommen eller islam. Religion er en mental sutteklut for de som ikke klarer å takle sin egen ubetydelighet i den store sammenhengen og sin egen dødelighet.

Faktisk, så skal sekter som JV ha for at de er mer konsekvente og ærlige overfor sin egen religion enn de "store", selv om det ikke er så populært. Jeg gikk på katolsk skole i USA, man kan si jeg kunne tatt doktograd i dobbeltmoral!

Jeg er uenig. JV er verre enn f.eks. statskirkekristendom og den katolske kirke idet de kontrollerer medlemmenes liv ned til minste detalj, og at de dessuten tvinger/anbefaler medlemmene til å ta avstand fra de som har forlatt sekten. Det er dessuten en veldig lukket sekt, som ikke engang annonserer møtetider o.l. på nettet.

Andre ting: (det finnes et vell å ta fra!) Medlemmene blir oppfordret til å ikke ha så veldig mye med utenforstående å gjøre (de blir betraktet som "dårlig omgang"), de må kle seg på bestemte måter, man blir oppfordret til å holde seg unna internett, og man bør også helst avstå fra høyere utdanning. Videre er kritiske spørsmål ikke velkomne - snarere er det slik at man risikerer å bli refset av de eldste dersom man ikke uten videre bare godtar alt som blir sagt fra talerstolen. De blir dessuten oppfordret til å ikke planlegge og tenke så mye på fremtiden, i og med at dommedag jo kommer snart. De lever dessuten i en evig frykt for ikke å være "gode nok" til å overleve Harmageddon, samtidig som de har en slags visshet om at familiemedlemmer, klassekamerater, kolleger osv som aldri har vært med i sekten, kommer til å dø en grusom død.

Er dette sunt? NEPPE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv to tanter pluss deres ektemenn, barn og barnebarn som er medlem i jehovas. Vi snakker overhodet ikke om religion når vi treffes, og de er stort sett helt normale folk, hva nå enn normale folk er :) I begynnelsen når de meldte seg inn, var det et voldsomt styr sier foreldrene mine, bestemor ble kjempelei seg for at de meldte seg inn, fordi de har blitt oppdratt i et kristent hjem. De sluttet helt å feire bursdager etc, og de ble altså helt totalkonvertert, slik man er når man er med..

Enten er man med, eller ikke! Det var rart for oss ungene, at tante og onkel plutselig ikke kom til bursdager og jul, de verken gratulerer oss eller noe. Men noe de kan prestere og si er: "Hadde du bursdag i går?" også sier jeg ja, også sier de bare, javel, eller noe lignende. Akkurat det synes jeg er litt teit, da kan de la være å kommentere det i det hele tatt i grunn..

Slektningene mine sier altså ikke noe særlig om jehovas lenger, bortsett fra om de skal reise bort på møter og treff. Men det har hendt et par ganger at de har kommet hit hvor vi bor, for så å parkere bilene sine på vår eiendom, før de trasker avgårde for å konvertere folk. Og vi bor på en liten plass, og her bor en stor andel eldre. Jehovas er FULLSTENDIG klar over dette, da de har gått her i titalls år, og her er ikke en sjel som er interessert.. Hvorfor kan ikke jehovas ta et nei for et nei? Og jeg synes det er helvetes spesielt å drive å gå rundt på dørene til folk, å kikke inn vinduer for å se om folk er hjemme, for så å skulle prakke på oss deres ikke-inkluderende sekt.

De må gjerne få holde på med religionen sin, men folk kan gå til dem, om de er så voldsomt interessert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig. JV er verre enn f.eks. statskirkekristendom og den katolske kirke idet de kontrollerer medlemmenes liv ned til minste detalj, og at de dessuten tvinger/anbefaler medlemmene til å ta avstand fra de som har forlatt sekten.

Det er ingen tvang - det appelleres til ens egen samvittighet. Kommer svært mye an på hvilken holdning ex-JVer har til JV.

Det er dessuten en veldig lukket sekt, som ikke engang annonserer møtetider o.l. på nettet.

Tror du finner det meste om JV på nett - til og med lydbibel på norsk - men nei - ikke møtetider. Vet ikke helt hva som er poenget ditt med dette punktet?

Andre ting: (det finnes et vell å ta fra!) Medlemmene blir oppfordret til å ikke ha så veldig mye med utenforstående å gjøre (de blir betraktet som "dårlig omgang"),

De blir oppfordret til å HA omgang med likesinnede - ikke motsatt - men igjen som ovenfor - det avhenger hvilket standpunkt de andre har. Er det sunt for en FRPer å dra på sommerleir med SV hvert år? Neppe.

de må kle seg på bestemte måter,

Man blir oppfordret til å kle seg pent - noe flere burde tatt til seg på generell basis ;)

man blir oppfordret til å holde seg unna internett,

Snakk om tull - hvorfor har da JV et massivt informasjonsnett på nett? For at man ikke skal bruke det? Man blir oppfordret til å være kritiske til nett - noe de fleste BURDE være.

og man bør også helst avstå fra høyere utdanning.

Igjen et spørsmål om påvirkning, kjenner høy utdannede vitner som er svært dyktige både verdslig og åndelig.

Videre er kritiske spørsmål ikke velkomne - snarere er det slik at man risikerer å bli refset av de eldste dersom man ikke uten videre bare godtar alt som blir sagt fra talerstolen.

Dette punktet er morsomt. Hvorfor skal man uten videre akseptere kritiske spørsmål når man er innefor samme menighet og Bibelen er rettesnoren? Hvis man stiller seg kritisk til Bibelens innhold - som har vært som det er en god stund - så bør man granske seg selv og hvorvidt man er på rett sted.

De blir dessuten oppfordret til å ikke planlegge og tenke så mye på fremtiden, i og med at dommedag jo kommer snart.

Nok en gang - tull ogt tøys. Dine kilder er fra før krigen. :nei:

De lever dessuten i en evig frykt for ikke å være "gode nok" til å overleve Harmageddon, samtidig som de har en slags visshet om at familiemedlemmer, klassekamerater, kolleger osv som aldri har vært med i sekten, kommer til å dø en grusom død.

:nei::nei::nei::nei:

Dette er så grunnleggende feil at du burde skamme deg som poster dette som anonym gjest på et forum. Dette har ALDRI vært Bibelsk lære i det hele tatt. "Den store skare" som skal overleve kan til og med inneholde DEG - så lenge du ser tegninga før det er for sent. Gud skal tilintetgjøre det onde - ikke slakte ned 99% av verdens befolkning.

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentle

Er du vitne, Sofiemyr?

Jeg har vært vitne i mange år, vi har argumentert på feltet slik du argumenterer her.

Har vi lov til å ha kontakt med noen som er ekskludert eller trukket seg, hvis det ikke er snakk om en nær slektning?

Hvis det er snakk om en nær slektning, kan vi invitere han eller henne i et selskap sammen med andre vitner, under noen som helst omstendighet?

Hvis vi gjorde det, hva ville da skje med oss?

Det er trist at vi skal lyve om noe som er så kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du føyer deg pent inn i rekken her av mennesker som rett og slett ikke vet hva JV står for eller tror på.

Jeg har heller ikke detaljkunnskap om hva Jehovas Vitner står for. Jeg kan heller ikke Koranen utenat. Jeg har allikevel en mening om hvilke holdninger en oftere treffer på blant mennesker som respekterer Koranen.

Det er ingen tvang - det appelleres til ens egen samvittighet. Kommer svært mye an på hvilken holdning ex-JVer har til JV.

Hvem appellerer til hvem sin samvittighet? Når du oppfordrer familiemedlemmer til ikke å ta kontakt med utstøtte, så legger du følelsesmessig press på dem. Jeg aner at du har en snever definisjon på tvang; det er ingen her som har påstått at Jehovas Vitner bedriver waterboarding av eksmedlemmer.

Når du snakker om samvittighet, så er det også ganske tydelig at du lever i en helt annen verden enn middelverdien av befolkningen, som ikke føler for å straffe sitt eget avkom for forskjellige innfall de måtte få i livet. Det er tross alt ikke slik at en kan noe for tvil som måtte dukke opp, eller filosofiske innfall en måtte få, med eller uten epler som faller i hodet på en. Og befolkningen generelt, har problemer med å straffe mennesker for uforskyldte hendeleser. I så måte bruker du ordet samvittighet på en helt annen måte enn hva andre nordmenn gjør, du framstår i mine øyne som ond og samvittighetsløs. Verdiprioriteringen er ganske syk, akp-ml aktig når du ofrer dine egne barn for den kvinnefiendlige og psykopatiske guden din.

De blir oppfordret til å HA omgang med likesinnede - ikke motsatt - men igjen som ovenfor - det avhenger hvilket standpunkt de andre har. Er det sunt for en FRPer å dra på sommerleir med SV hvert år? Neppe.

Beskriv hvilken sykdom en Frp-er kan få av å dra på sommerleir med SV-mennesker. Jeg har mange SV-mennesker i familien. Jeg kan ikke huske å ha fått hverken utslett eller hjernekreft av å snakke med dem. Det er tvert imot veldig spennende å tenke etter hva slags sympatier sånne mennesker har, for å konstruere disse rigide ideologiske forestillingene de har.

Man blir oppfordret til å kle seg pent - noe flere burde tatt til seg på generell basis icon_wink.gif

1. Du skriver fremdeles i passiv.

2. Nå forutsetter jeg evne til enkle resonnementer, men er det sånn å forstå at bibelen beskriver i detalj hva slags snitt klærne skal ha, eller er det sånn at en skal benytte seg av bestemte plagg som en definert statistisk mengde av befolkningen oppfatter som pent og snobbete?

Snakk om tull - hvorfor har da JV et massivt informasjonsnett på nett? For at man ikke skal bruke det? Man blir oppfordret til å være kritiske til nett - noe de fleste BURDE være.

Det er sikkert bra å alltid holde en åpning for at det du leser kan være feil. Det er fint å ha en holdning som betyr at en tenker på å vurdere kilder, og alternative teorier til det en leser. Jeg tror ikke dette er spesielt utpreget hos JV. Da ville du neppe vært JV.

Igjen et spørsmål om påvirkning, kjenner høy utdannede vitner som er svært dyktige både verdslig og åndelig.

Tåkelegging. At noen i sekten har høyere utdanning, er ikke et bevis for at JV ikke oftere avstår fra høyere utdanning enn befolkningen ellers. Argumentene for det holder ikke stikk - det er derfor grunn til å tro at JV ikke tør å tenke tanker som kan oppfattes som opponerende. Løgn starter med at en lyver til seg selv.

Videre er kritiske spørsmål ikke velkomne - snarere er det slik at man risikerer å bli refset av de eldste dersom man ikke uten videre bare godtar alt som blir sagt fra talerstolen.

Dette punktet er morsomt. Hvorfor skal man uten videre akseptere kritiske spørsmål når man er innefor samme menighet og Bibelen er rettesnoren? Hvis man stiller seg kritisk til Bibelens innhold - som har vært som det er en god stund - så bør man granske seg selv og hvorvidt man er på rett sted.

Hvorfor man skal akseptere kritiske spørsmål? Fordi kritiske spørsmål kan avdekke områder en ikke kan svare på. Alle områder en ikke kan svare på, bringer en nærmere sannheten. Når jehovas vitner ikke liker kritiske spm (unntatt på nett og til annen informasjon, da er det plutselig helt OK), så må det kun skyldes at JV ikke ønsker å tvile på den sannheten de allerede er så overbevist om.

Dette er så grunnleggende feil at du burde skamme deg som poster dette som anonym gjest på et forum.

Dersom folk burde skamme seg over noe så menneskelig som å ta feil, så burde du også skamme deg. For de skadefro av oss, så kan vi jo håpe at du kommer til å lide. Lide noe for jævlig som andre frafalne. Eller at du får deg en på trynet, når du går fra dør til dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke detaljkunnskap om hva Jehovas Vitner står for. Jeg kan heller ikke Koranen utenat. Jeg har allikevel en mening om hvilke holdninger en oftere treffer på blant mennesker som respekterer Koranen.

Same same but different. Da burde du også avstå fra å være fordomsfull overfor muslimer på generelt grunnlag. De fleste fordommer mot muslimer er skapt av ekstremister. Hører ingen bærer seg over over "terroristen" og muslimen Michael Jackson som nå nevnes i samme åndedrag som Nobels fredspris.

Hvem appellerer til hvem sin samvittighet? Når du oppfordrer familiemedlemmer til ikke å ta kontakt med utstøtte, så legger du følelsesmessig press på dem. Jeg aner at du har en snever definisjon på tvang; det er ingen her som har påstått at Jehovas Vitner bedriver waterboarding av eksmedlemmer.

Når du snakker om samvittighet, så er det også ganske tydelig at du lever i en helt annen verden enn middelverdien av befolkningen, som ikke føler for å straffe sitt eget avkom for forskjellige innfall de måtte få i livet. Det er tross alt ikke slik at en kan noe for tvil som måtte dukke opp, eller filosofiske innfall en måtte få, med eller uten epler som faller i hodet på en. Og befolkningen generelt, har problemer med å straffe mennesker for uforskyldte hendeleser. I så måte bruker du ordet samvittighet på en helt annen måte enn hva andre nordmenn gjør, du framstår i mine øyne som ond og samvittighetsløs. Verdiprioriteringen er ganske syk, akp-ml aktig når du ofrer dine egne barn for den kvinnefiendlige og psykopatiske guden din.

Ah, der har vi det da. Kvinnefiendtlig og psykopatisk? Syk verdiprioritering? Ond og samvittighetsløs? Du verden, du verden. La meg ta dette med teskje! Hvis et frafalt vitne skaper helvete for sine tidligere menighetsfeller så er ikke det populært nei. Synes du det er greit at dine unger henger sammen med folk som prater dritt om deg og setter dem i opposisjon mot deg? Mener du oppriktig at det er helt ok å akseptere omgang som skaper familiesplid?

De blir oppfordret til å HA omgang med likesinnede - ikke motsatt - men igjen som ovenfor - det avhenger hvilket standpunkt de andre har. Er det sunt for en FRPer å dra på sommerleir med SV hvert år? Neppe.

Beskriv hvilken sykdom en Frp-er kan få av å dra på sommerleir med SV-mennesker. Jeg har mange SV-mennesker i familien. Jeg kan ikke huske å ha fått hverken utslett eller hjernekreft av å snakke med dem. Det er tvert imot veldig spennende å tenke etter hva slags sympatier sånne mennesker har, for å konstruere disse rigide ideologiske forestillingene de har.

Poenget mitt er at når man VET at man er uenig så er det greit å være enig i at man er uenig og la være å diskutere ting man vet man neppe blir enig i :)

Man blir oppfordret til å kle seg pent - noe flere burde tatt til seg på generell basis icon_wink.gif

1. Du skriver fremdeles i passiv.

2. Nå forutsetter jeg evne til enkle resonnementer, men er det sånn å forstå at bibelen beskriver i detalj hva slags snitt klærne skal ha, eller er det sånn at en skal benytte seg av bestemte plagg som en definert statistisk mengde av befolkningen oppfatter som pent og snobbete?

Tror det er en noenlunde grei oppfatning på generelt grunnlag hva som pr i dag er ansett som riktig kleskode for riktig anledning. Det burde være åpenbart at dette endrer seg i takt med samfunnet ellers. Nei, Jesus gikk neppe rundt i dress og slips.

Det er sikkert bra å alltid holde en åpning for at det du leser kan være feil. Det er fint å ha en holdning som betyr at en tenker på å vurdere kilder, og alternative teorier til det en leser. Jeg tror ikke dette er spesielt utpreget hos JV. Da ville du neppe vært JV.

Joda, men i Norge spesielt er det en nesten fanatisk holdning MOT JV og en mengde feilinformasjon som savner sidestykke i slike sammenhenger. Det finnes langt "rarere" menigheter enn JV i Norge - se om du finner slike tråder om de her f.eks.

Tåkelegging. At noen i sekten har høyere utdanning, er ikke et bevis for at JV ikke oftere avstår fra høyere utdanning enn befolkningen ellers. Argumentene for det holder ikke stikk - det er derfor grunn til å tro at JV ikke tør å tenke tanker som kan oppfattes som opponerende. Løgn starter med at en lyver til seg selv.

La meg omformulere. Jeg kjenner flere vitner i høyere stillinger enn jeg kjenner håndtverkere og renholdsarbeidere. Kan du bevise at det motsatte er tilfelle?

Hvorfor man skal akseptere kritiske spørsmål? Fordi kritiske spørsmål kan avdekke områder en ikke kan svare på. Alle områder en ikke kan svare på, bringer en nærmere sannheten. Når jehovas vitner ikke liker kritiske spm (unntatt på nett og til annen informasjon, da er det plutselig helt OK), så må det kun skyldes at JV ikke ønsker å tvile på den sannheten de allerede er så overbevist om.

Igjen, sammenlign med politikk. Hva skjer når en politiker går mot sitt eget parti? Hasta la vista baby. Ta Steinar Bastesen i Kystpartiet eller nylig Roald Korssjøen i FRP som ble ekskludert fra sitt eget parti fordi han stemte mot bompenger. Så lenge religion ikke er en del av det ser folk flest ut til å ha en sunt forhold til ekskludering.

Dersom folk burde skamme seg over noe så menneskelig som å ta feil, så burde du også skamme deg. For de skadefro av oss, så kan vi jo håpe at du kommer til å lide. Lide noe for jævlig som andre frafalne. Eller at du får deg en på trynet, når du går fra dør til dør.

Når personen dette var rettet til skriver: "samtidig som de har en slags visshet om at familiemedlemmer, klassekamerater, kolleger osv som aldri har vært med i sekten, kommer til å dø en grusom død" så er det drøyt! Det er smakløst og drøyt! At du synes jeg fortjener en på trynet for å ta avstand fra det sier mer om deg som medmenneske enn om meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofiemyr, kan ikke du lære deg å bruke sitat-tagger?

Jeg har heller ikke detaljkunnskap om hva Jehovas Vitner står for. Jeg kan heller ikke Koranen utenat. Jeg har allikevel en mening om hvilke holdninger en oftere treffer på blant mennesker som respekterer Koranen.

Jeg skjønner at du mener jeg burde det. Jeg har allikevel en mening om hvilke holdninger en oftere treffer blant mennesker som respekterer Koranen.

Ah, der har vi det da. Kvinnefiendtlig og psykopatisk? Syk verdiprioritering? Ond og samvittighetsløs? Du verden, du verden. La meg ta dette med teskje! Hvis et frafalt vitne skaper helvete for sine tidligere menighetsfeller så er ikke det populært nei. Synes du det er greit at dine unger henger sammen med folk som prater dritt om deg og setter dem i opposisjon mot deg? Mener du oppriktig at det er helt ok å akseptere omgang som skaper familiesplid?

Det er situasjoner når mamma, som var prost, syns det var vanskelig å ha meg som unge, spesielt når jeg nektet å komfirmere meg, eller hevdet at det er meningsløst å snakke om objektive verdier i livet. Det skal jeg ikke nekte for. Hva menigheten hennes syns var nok et problem, men hva slags mor er du når du ikke setter lojaliteten til dine barns velvære først? Hva slags mor er du når du benytter deg av isolasjonstaktikker/terror?

Jeg kan ikke tenke meg at om jeg skulle ønske å få barn, at jeg ville kutte alle bånd til dem, fordi de ikke er lojale mot min tro. En sånn form for egoisme vil jeg ha problemer med.

Poenget mitt er at når man VET at man er uenig så er det greit å være enig i at man er uenig og la være å diskutere ting man vet man neppe blir enig i Happy.gif

Allikevel så diskuterer vi.... Og det er jo en kjennsgjerning at JV oppsøker diskusjoner for å trene på å sette fast mennesker. Etter tankegangen, dersom du ikke kan svare på spm våre, så må du bytte tro/burde bytte tro. Det er verbal krigføring.

Tror det er en noenlunde grei oppfatning på generelt grunnlag hva som pr i dag er ansett som riktig kleskode for riktig anledning. Det burde være åpenbart at dette endrer seg i takt med samfunnet ellers. Nei, Jesus gikk neppe rundt i dress og slips.

Hvis det er en grei oppfatning på generelt grunnlag av hva som per i dag er riktig kleskode, hvorfor ser JV seg nødt til å bake inn ekstra påbud i troen sin da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men i Norge spesielt er det en nesten fanatisk holdning MOT JV og en mengde feilinformasjon som savner sidestykke i slike sammenhenger. Det finnes langt "rarere" menigheter enn JV i Norge - se om du finner slike tråder om de her f.eks.

Her bytter du tema. Men det er greit: Hvor mange sekter fins det i Norge hvor 20% av medlemmene heller vil la barna sine dø, enn å motta røde blodlegemer? (Og blodfaktorer og fresh frozen plasma er selvfølgelig heeeeelt greit).

La meg omformulere. Jeg kjenner flere vitner i høyere stillinger enn jeg kjenner håndtverkere og renholdsarbeidere. Kan du bevise at det motsatte er tilfelle?

Jeg har ikke noen grunn til å tvile på at vitnene i høyere stillinger er høyere utdannet.

Igjen, sammenlign med politikk. Hva skjer når en politiker går mot sitt eget parti? Hasta la vista baby. Ta Steinar Bastesen i Kystpartiet eller nylig Roald Korssjøen i FRP som ble ekskludert fra sitt eget parti fordi han stemte mot bompenger. Så lenge religion ikke er en del av det ser folk flest ut til å ha en sunt forhold til ekskludering.

Jeg skjønner at du ønsker å legge politisk maktkamp til grunnlag for hvordan du ønsker å akseptere omgang med dine medmennesker.

At du synes jeg fortjener en på trynet for å ta avstand fra det sier mer om deg som medmenneske enn om meg

Jeg kan ikke huske å ha gitt den begrunnelsen som står etter konjunksjonen. Tror det du gjorde der kalles stråmann. Du kan jo se etter på wikipedia hva det betyr, så lærer du å rendyrke manipulerende retorikk til dør-til-dør virksomheten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke huske å ha gitt den begrunnelsen som står etter konjunksjonen. Tror det du gjorde der kalles stråmann. Du kan jo se etter på wikipedia hva det betyr, så lærer du å rendyrke manipulerende retorikk til dør-til-dør virksomheten din.

Sukk, les tråden før du svarer. Du hengte deg på et svar jeg ga en annen. La den opplagrede agresjonen din fare andre veier enn hit er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, les tråden før du svarer. Du hengte deg på et svar jeg ga en annen. La den opplagrede agresjonen din fare andre veier enn hit er du snill.

Jeg kunne sikkert både anstrengt meg for å være både hyggelig og mindre direkt i måten å argumentere på. Om jeg skal klare å begrense de krasse formuleringene, så må du i hvert fall bevise at det er noe menneskelig ved deg.

Du kan jo da f.eks begynne med å forklare hvorfor du føler at dine barn skylder deg lydighet til din tro, og hvorfor du stiller tøffere krav til loyalitet enn hva andre troende mødre, med ikke-troende barn gjør. Tør du å granske den egoistiske delen av din egen personlighet?

Endret av Relativist1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, sammenlign med politikk. Hva skjer når en politiker går mot sitt eget parti? Hasta la vista baby. Ta Steinar Bastesen i Kystpartiet eller nylig Roald Korssjøen i FRP som ble ekskludert fra sitt eget parti fordi han stemte mot bompenger. Så lenge religion ikke er en del av det ser folk flest ut til å ha en sunt forhold til ekskludering.

Men dette er da noe helt annet! Ingen i partiet blir oppfordret til å holde seg unna disse personene. Og ingen blir heller fortalt at de ikke må lese det disse ekskluderte skriver. Ikke i det hele tatt. Og dersom foreldrene til Roald Korssjøen også er FrP-medlemmer, ville de ikke finne på å slå hånden av sønnen sin for noe sånt. Så denne parallellen kjøper jeg bare ikke.

Du sier også at det ikke er bra for FrP'ere å dra på ferie sammen med SV'ere. Der er jeg uenig med deg. Folk flest mener at det er BRA å kjenne mennesker med ulik bakgrunn, ulike politiske oppfatninger, osv. Slik får man utvidet sin horisont. Selv stemmer jeg SV, mens min beste venninne stemmer Høyre. Vi har et nært og godt vennskap, og når vi en sjelden gang diskuterer politikk, blir diskusjonene veldig gode og interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kunne sikkert både anstrengt meg for å være både hyggelig og mindre direkt i måten å argumentere på. Om jeg skal klare å begrense de krasse formuleringene, så må du i hvert fall bevise at det er noe menneskelig ved deg.

Du kan jo da f.eks begynne med å forklare hvorfor du føler at dine barn skylder deg lydighet til din tro, og hvorfor du stiller tøffere krav til loyalitet enn hva andre troende mødre, med ikke-troende barn gjør. Tør du å granske den egoistiske delen av din egen personlighet?

Jeg kan ønske at de lærer og er lojale, men ikke kreve det mer enn en annen forelder kan. Igjen, jeg tror du har truffet på noen spesielle personer som har forvrengt en hel del ting for deg. Trist, men ikke noe jeg kan rette opp ved via et internettforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er da noe helt annet! Ingen i partiet blir oppfordret til å holde seg unna disse personene. Og ingen blir heller fortalt at de ikke må lese det disse ekskluderte skriver. Ikke i det hele tatt. Og dersom foreldrene til Roald Korssjøen også er FrP-medlemmer, ville de ikke finne på å slå hånden av sønnen sin for noe sånt. Så denne parallellen kjøper jeg bare ikke.

Du sier også at det ikke er bra for FrP'ere å dra på ferie sammen med SV'ere. Der er jeg uenig med deg. Folk flest mener at det er BRA å kjenne mennesker med ulik bakgrunn, ulike politiske oppfatninger, osv. Slik får man utvidet sin horisont. Selv stemmer jeg SV, mens min beste venninne stemmer Høyre. Vi har et nært og godt vennskap, og når vi en sjelden gang diskuterer politikk, blir diskusjonene veldig gode og interessante.

Brems en smule, jeg skrev ikke at det ikke var bra - jeg skrev at du neppe ville finne dem der. Man søker sammen med de som mener det samme. Jeg jobber sammen med pinsevenner, adventister og muslimer i samme kontorlandskap og vi diskuterer liflig men vet også at enkelte ting er vi bare uenige om.

Når det gjelder innen en familie så fungerer det ikke slik som du og andre sier på generelt grunnlag. Det er ingen lov som forbyr deg kontakt med familie utenfor menigheten, men igjen, for n'te gang - hvis noen utenfor er aktive møkkaspredere om det du tror på så er det vel ikke så sensasjonelt at man ikke har lyst til å omgå dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder innen en familie så fungerer det ikke slik som du og andre sier på generelt grunnlag. Det er ingen lov som forbyr deg kontakt med familie utenfor menigheten, men igjen, for n'te gang - hvis noen utenfor er aktive møkkaspredere om det du tror på så er det vel ikke så sensasjonelt at man ikke har lyst til å omgå dem?

Hvorfor er det slik at så mange barn som ikke tror på JVs lære lenger, blir møkkaspredere? Hvem er det jeg skal stole på her? Hva avhoppere sier, eller hva du påstår? Hvor mange vitner kjenner du, som har barn som har forlatt troen, og som fremdeles har kontakt med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ønske at de lærer og er lojale, men ikke kreve det mer enn en annen forelder kan.

Betyr det at du ikke ville brutt kontakten med barna dine, om de ikke ville være med i menigheten mer, forutsatt at de ikke spredde møkk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...