Gå til innhold

Jehovas Vitner


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Veslegull

Min samboer er fra en slekt der alle er JV, han er født og oppvokst med det, men han har ikke stått til dåp, dvs. han er IKKE ordentlig JV.

Han har ikke tatt noe standpunkt, han har ikke gitt noen løfter.

Han sluttet for to år siden å gå på møter, han har nå flyttet inn hos meg, utenfor ekteskap, han drikker, røyker om han vil, han har sex.

INGEN fra menigheten har sakt et knyst om det, det er godtatt, og han har alle vennene fra han var aktiv.

Og om jeg må be: JV er ikke en sekt, men en menighet.

Hvorfor tror alle at alle JV er like?

Ja, det finnes mange ekstreme, men noen, om jeg ikke hadde visst at de var JV, hadde jeg ikke merket noe forskjell på dem og andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ex-Jv
Min samboer er fra en slekt der alle er JV, han er født og oppvokst med det, men han har ikke stått til dåp, dvs. han er IKKE ordentlig JV.

Han er ikke Jehovas vitne. Punktum. Et greit poeng å ta med seg i resten av innlegget ditt.

Definisjon av sekt fra wikipedia:

Den andre definisjonen, som brukes i dagligtale, er negativt ladet og beskriver en lukket religiøs gruppering med sterke ledere, betydelig kontroll over medlemmenes adferd, og eventuelt sanksjoner knyttet til ønske om utmelding. Denne definisjonen følger ikke nødvendigvis kirkesamfunn-linjer eller størrelsen på samfunnet – en lokal forsamling innenfor et etablert kirkesamfunn kan være sekterisk.

En sekt er gjerne en minoritet, har sterke konformitetspress, det er utillatelig å stille kritiske spørsmål, man har definerte utestengelsesmekanismer, en betydelig og "ufeilbarlig" autoritet, ofte vil vesentlige deler av lære eller historie holdes hemmelig, og så gir det som regel reaksjoner ved utmelding.

Du må nok slutte å forsvare Jehovas vitne organisasjonen ut fra dine lokale (manglende) opplevelser av dem. Jeg synes selvsagt at det er bra at din samboer ikke blir behandlet dårlig av dem - men han har da ikke tatt dåpen og da er han fritatt fra å bli mishandlet. Du kan ikke definere at det ikke er et problem for han og derfor er alle Jehovas vitner greie, like lite som at alle Jehovas vitner er frekke fordi jeg har en annen opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sofie_*

Du skriver godt, ex-jv.

Jeg er oppvokst som Jehovas vitne, men ble ikke døpt. (heldigvis)

Jeg er samboer, men har normal kontakt med min familie.

Ellers er min opplevelse av Jehovas vitner svært bra, men det mener ikke søsteren min, som ble døpt.

Der er bare jeg som har kontakt med henne, så dåpen er det som gjør hele forskjellen.

Det er urettferdig, siden hun ble døpt når hun var 12 år, og ikke visste noe særlig.

Barnedåp kaller jeg det.

Men, hun er ikke samboer, men gift!

Ironisk, eller hva?

Ellers er jeg svært usikker på hva jeg skal tro når det kommer til Jesus og Gud.

Er du så sikker på at det Jehovas vitner tror er feil?

Kan det ikke være at dem faktisk har rett?

Finnes det en ting du kan si som jeg forstår, som viser at læren er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidligere JV
Jeg ER et vitne. Og jeg har vært det i 7 år.

Jeg kan når som helst trekke meg om jeg vil. Og ja, da blir all kontakt med mine venner i menigheten brutt.

MEN tenk på dette: Vi er litt over 80 i menigheten, og vi bor i en stor by med mange hundre tusen mennesker.

Om ikke mine venner i menigheten vil være med meg da, har jeg null problem med å skaffe nye venner om jeg ønsker det.

Å tro at dette er en kjempetrusel og stakkars oss, er bare ikke annet enn sterkt overdrevet!

Det som gjør det til et problem for de som opplever det, er at de egentlig vet hva de går glipp av når de er på utsiden. Det kan jeg uttale meg om fordi jeg var på utsiden i 30 år først, og vil ikke tilbake dit.

En jeg kjenner godt var ekskludert i 3 mnd en gang og i nesten et år andre gang.

Han ønsket seg også tilbake og fikk selvsagt lov til det.

Det er en ting som er viktig å huske på:

Dersom en person blir ekskludert, er det bare fordi han/hun har over tid praktisert noe som i lys av Bibelen kan sies å være en alvorlig synd, eks. sex utenfor ekteskap mann/kvinne, voldsbruk, røyking, krampefyll, og han/hun har IKKE angret sine gjerninger, tross i kjærlig veiledning.

Dersom en angrer og prøver å endre seg, blir en altså IKKE.. ekskludert.

Det hagler med kritikk dersom vi gjør noe fordi det er Bibelens lære.

På samme måte hagler det med kritikk når noen blir ekskludert på grunn av at de ikke gjør det.

Så blir vi kritisert for å kritisere andre!

Bestem dere!

Nei, det kunne være fristende å kritisere medlemmene av f.eks statskirken for alt det rare de finner på. For eksempel læren om et brennende helvete, som vi ikke tror på. Jeg lurer også på om de nordmenn som sitter i norske fengsler idag for vold og drap er medlemmer av statskirken. De er jo også utstøtt av samfunnet på grunnlag av noe de har gjort.

Nei, jeg skal ikke kritisere hverken dem eller andre.

Jeg synes at alle mennesker bør respektere hverandre.

Selv om jeg ikke lengre er et JV, er jeg helt enig med det som blir sagt her.

De som er utstøtt, velger det jo selv, og det har jo med at man ikke lenger ønsker å praktisere det JV tror på. Og hvis man ikke lengre ønsker å praktisere det JV står for, ville det i lengden sagt seg selv at man uansett ville ha valgt andre venner... Man behøver ikke å være kristen for å skjønne at moralen har forfalt veldig de siste tiårene, ja, bare de siste årene. Det sier seg selv, at skal man leve som en kristen, blir det veldig vanskelig, hvis man skal pleie omgang med de som velger å leve slik.

Jeg synes det er trist at så mange er så fordomsfull og sneversynt når det gjelder JV og de fleste har en oppfatning, men har aldri virkelig undersøkt eller gjort seg kjent med hva JV står for.

Mht blodoverføring, kan man lese dette i Wikipedia:

" I samarbeid med Jehovas vitner har det enkelte steder blitt utviklet metoder for opererasjoner uten bruk av blod, blant annet ved Rikshospitalet-Radiumhospitalet i Oslo. Jehovas vitner ønsker å samarbeide med helsepersonell, og de forsøker å popularisere behandlingsmetoder som ikke innbefatter blodoverføring.Vitnene har opprettet en sykehusinformasjonstjeneste som gir undervisning til leger og annet helsepersonell i de forskjellige land, med tanke på operasjoner uten bruk av blod. Mange av dem godtar behandlingsmetoder som innebærer en begrenset bruk av eget blod og medikamenter som inneholder mindre blodfraksjoner. Helsepersonell ønsker også ofte å finne alternativer for blodoverføringer for å unngå flere risikofaktorer og farer for komplikasjoner ved transfusjoner."

Takket være JV har det blitt gjort store fremskritt her, noe som jeg mener er meget bra, da blodoverføring i seg selv ikke er risikofritt og kan også føre til overføring av dødlige sykdommer bl.a.

Jeg ser meg også lei av at mange utstøtte gir seg ut for å være JV for å spre falske rykter og usannheter som ikke har rot i virkeligheten. Jeg vil tro at mange innlegg også her på kvinneguiden er av utstøtte som gir seg ut for å være JV. Håper at lesere tar dette i betraktning når de leser her....

Ellers er jeg enig at der er mange andre religionssamfunn som burde studeres nærmere siden lesere her er så "interessert" å hvordan kristne lever...

Der er mange som sier at JV tror de er bedre enn andre og de er de eneste som har rett. Feil ! De tror ikke at de er bedre enn alle andre. Og er ikke grunnlaget for å være en del av et kristen samfunn at man lever etter noe man tror er det eneste rette??? Det gjelder også om du er pinsevenn, lestatianer eller katolikk osv... Der er mange pinsevenner her jeg bor, og de kritiserer bl.a. JV og synes synd i de fordi de mener pinsevennene har rett. Og pinsevenner taler i tunger - ingen må få meg til å tro at det er gud som taler gjennom de...

Vel, kunne ha skrevet masse, men i hovedsak ønsker jeg bare å si at JV er misforståtte og enkelte her bør tenke seg om eller undersøke nærmere før de kritiserer.

Håper dere ikke er like kritiske til alle mennesker dere har rundt dere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke lengre er et JV, er jeg helt enig med det som blir sagt her.

Jeg vil tro at mange innlegg også her på kvinneguiden er av utstøtte som gir seg ut for å være JV. Håper at lesere tar dette i betraktning når de leser her....

På samme måten som jeg sterkt tviler på at du er et tidligere Jehovas Vitne. Noe du bare sier for å skulle "nyansere" bildet av JV slik at det blir mer fordelaktig for sektmedlemmene.

De som er utstøtt, velger det jo selv, og det har jo med at man ikke lenger ønsker å praktisere det JV tror på.

Hvor mye velger en selv hva en tror og ikke tror på? Hvor lenge kan du klare å sjalte ut tvilende tanker, når du først har tenkt en tanke? Og skal du da gå rundt å late som om du tror?

Du har et forenklet syn på hva "valg" er for noe. Barn av Jehovas Vitner har ikke selv valgt å bli født av foreldre som stiller strengere betingelser til kjærlighet enn hva andre foreldre gjør.

Det er ikke barn av JV som velger å bli utstøtt, det er JV som velger å støte dem ut. Det er en vesentlig forskjell, det.

Og hvis man ikke lengre ønsker å praktisere det JV står for, ville det i lengden sagt seg selv at man uansett ville ha valgt andre venner... Man behøver ikke å være kristen for å skjønne at moralen har forfalt veldig de siste tiårene, ja, bare de siste årene. Det sier seg selv, at skal man leve som en kristen, blir det veldig vanskelig, hvis man skal pleie omgang med de som velger å leve slik.

Først kommer du med fordomsfulle syn på hva slags moral ikke-JV har. Og så presterer du å si følgende:

Jeg synes det er trist at så mange er så fordomsfull og sneversynt når det gjelder JV og de fleste har en oppfatning, men har aldri virkelig undersøkt eller gjort seg kjent med hva JV står for.

Ja, det syns du vel :roll:

Mht blodoverføring, kan man lese dette i Wikipedia:

" I samarbeid med Jehovas vitner har det enkelte steder blitt utviklet metoder for opererasjoner uten bruk av blod, blant annet ved Rikshospitalet-Radiumhospitalet i Oslo. Jehovas vitner ønsker å samarbeide med helsepersonell, og de forsøker å popularisere behandlingsmetoder som ikke innbefatter blodoverføring.Vitnene har opprettet en sykehusinformasjonstjeneste som gir undervisning til leger og annet helsepersonell i de forskjellige land, med tanke på operasjoner uten bruk av blod. Mange av dem godtar behandlingsmetoder som innebærer en begrenset bruk av eget blod og medikamenter som inneholder mindre blodfraksjoner. Helsepersonell ønsker også ofte å finne alternativer for blodoverføringer for å unngå flere risikofaktorer og farer for komplikasjoner ved transfusjoner."

Takket være JV har det blitt gjort store fremskritt her, noe som jeg mener er meget bra, da blodoverføring i seg selv ikke er risikofritt og kan også føre til overføring av dødlige sykdommer bl.a.

Klart helsepersonell fryder seg over JV, med tanke på at de kan få prøvekaniner til forskjellige blodsparende metoder, så lenge de får gjennomslag hos etikkommisjonen. Men jeg vet ikke hva dette innlegget har å gjøre med trådens egentlige tema å gjøre.

Jeg ser du stresser å fortelle at blodoverføring ikke er risikofritt. Oi, bombe!! All terapi er forbundet med risiko. Men risikoen for å få dødelige sykdommer fra blodoverføringer per dags dato er veeldig liten, i og med at screeningen er blitt så god.

Hva gjelder Jehovas Vitners forbud om å motta blod, så er det noe som betyr rask død for bl.a mange barn med blodkreft. Disse barna utsettes for et utrolig press, når de vet hvilke forferdelig syke holdninger foreldrene har, og de er redde for at foreldrene ikke lenger kommer til å elske dem om de godtar behandling. Det var en slik sak med en unge i USA som ble diagnostisert med en type leukemi i februar i fjor, mener det var i Washington, 14 åringen nektet behandling. Han bodde hos sin sterkt religiøse JV-tante, etter at hun hadde fått foreldreretten pga narkissforeldre. Sikker på at guttens background overhodet ikke var med og avgjorde hvorvidt han aksepterte behandling eller ikke. :roll:http://www.msnbc.msn.com/id/22032266/

Også utrolig gøy at de kan bruke blodfaktorer til substitusjonsterapi, men ikke de røde blodlegemene. Noe så crazy, hæh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ex-Jv

Jeg så ikke dette innlegget før jeg så sitatet i et annet innlegg, og her blir jeg faktisk nødt til å svare:

Jeg ER et vitne. Og jeg har vært det i 7 år.

Jeg kan når som helst trekke meg om jeg vil. Og ja, da blir all kontakt med mine venner i menigheten brutt.

MEN tenk på dette: Vi er litt over 80 i menigheten, og vi bor i en stor by med mange hundre tusen mennesker.

Om ikke mine venner i menigheten vil være med meg da, har jeg null problem med å skaffe nye venner om jeg ønsker det.

Å tro at dette er en kjempetrusel og stakkars oss, er bare ikke annet enn sterkt overdrevet!

Du har vært vitne i 7 år. Dvs. at hele din slekt er utenfor. Det er lett å sitte i den posisjonen og si at det ikke er en kjempetrussel. Det er ikke fullt så lett for en som har vokst opp innenfor og som har hele sin familie der å bare gå. Det er ren gisseltaking.

Det er flott at du ikke har noen problemer med å finne venner - veldig flott for deg det. Jeg hadde heller ikke noe stort problem med det. Ekte venner denne gangen, ikke folk som snur ryggen til deg den dagen du ikke mener det samme som dem.

Det som gjør det til et problem for de som opplever det, er at de egentlig vet hva de går glipp av når de er på utsiden. Det kan jeg uttale meg om fordi jeg var på utsiden i 30 år først, og vil ikke tilbake dit.

Jeg visste ingenting om hva som var på utsiden da jeg gikk ut. Og nå når jeg vet det vil jeg ikke tilbake - uansett hva som enn skjer. Hvem har rett av oss tro ...

Det er en ting som er viktig å huske på:

Dersom en person blir ekskludert, er det bare fordi han/hun har over tid praktisert noe som i lys av Bibelen kan sies å være en alvorlig synd, eks. sex utenfor ekteskap mann/kvinne, voldsbruk, røyking, krampefyll, og han/hun har IKKE angret sine gjerninger, tross i kjærlig veiledning.

Dersom en angrer og prøver å endre seg, blir en altså IKKE.. ekskludert.

Tull.

De som blir ekskludert pga røyking eller "umoral" finner fort veien inn igjen dersom de ønsker det. Det er sant.

Men det finnes også de som blir ekskludert fordi de ikke har de rette forbindelsene innenfor sekten og fordi den "kjærlige" veiledningen ikke var fullt så kjærlig når det kom til stykket. Jeg skal ikke gå i detaljer om mitt møte med de eldste ved to forskjellige anledninger og i to forskjellige menigheter. Jeg kan bare gjøre oppmerksom på at det ikke var kjærlig overhodet. Det var vondt og ydmykende og satte dype spor som tok mange år å komme over. Den første gangen og det var den som gjorde dypest inntrykk ble jeg ikke ekskludert men troen min fikk nok en knekk den gangen.

Andre gangen var en ren heksejakt - her skulle jeg ut om vi så må fabrikere bevis.

Det er også verdt å gjøre oppmerksom på at de reglene Jehovas vitners organisasjon hevder kommer fra Bibelen ikke gjør det - det er diktning fra deres side. De har - som med blodspørsmålet - tatt ting ut fra sin sammenheng totalt, for ikke å snakke om den historiske kontekst det ble skrevet i og laget menneskeregler. De er overvettig glad i Paulus, men glemmer Jesu bud - du vet han som var villig til å spise sammen med de utstøtte fra samfunnet.

Jeg lurer også på om de nordmenn som sitter i norske fengsler idag for vold og drap er medlemmer av statskirken. De er jo også utstøtt av samfunnet på grunnlag av noe de har gjort.

Denne "utstøtelsen fra samfunnet" - er de kollektiv? Er det forbudt for et familiemedlem eller en venn å ha kontakt med dem? Får det konsekvenser fra samfunnet om en venn eller familiemedlem besøker dem i fengselet eller hjelper dem når de kommer ut?

Skal du sammenligne med noe synes jeg du bør jobbe litt hardere - tipper du får problemer med å finne en sammenligning som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ex-Jv
Du skriver godt, ex-jv.

Takk for det.

Ellers er jeg svært usikker på hva jeg skal tro når det kommer til Jesus og Gud.

Er du så sikker på at det Jehovas vitner tror er feil?

Kan det ikke være at dem faktisk har rett?

Finnes det en ting du kan si som jeg forstår, som viser at læren er feil?

Hadde jeg trodd at de hadde rett hadde jeg gått tilbake. Men jeg tror ikke på noe av det, og det skyldes at det er et luftslott uten rot i virkeligheten. Og da mener jeg ikke Guds eksistens eller den historiske Jesus. Jeg mener læren deres om verdens ende, Jesu' nærvær siden 1914, deres utvelgelse som "den tro og kloke tjener" osv. Alt dette er basert på utregningen av at verdens ende begynte i 1914 og der kommer hele problematikken rundt år 607 f.kr. inn.

Jeg er ateist - jeg tror ikke. Jeg har ikke problemer med at andre tror på høyere makter, men jeg får store problemer når logiske tankerekker blir lagt opp ut fra et grunnlag som er spunnet i løse luften. Det var grunnen til at jeg sluttet å tro på læren - samt det faktum at den "allestedsnærværende fantastiske innbyrdes kjærligheten" deres ikke eksisterte i den virkelige verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidligere JV
På samme måten som jeg sterkt tviler på at du er et tidligere Jehovas Vitne. Noe du bare sier for å skulle "nyansere" bildet av JV slik at det blir mer fordelaktig for sektmedlemmene.

Hvem tror du at du er?

Jeg har faktisk vokst opp som JV og vært med i over 20 år og alle mine søsken er JV samt en av mine foreldre. Til tross for at jeg er utstøtt, er det faktisk min familie innenfor JV som har stilt opp for meg når det har vært vanskelig.

Dog har jeg notert meg at du er engasjert på alle forum på kvinneguiden når det gjelder JV og alle som følger litt med, vil konkludere med at du overhodet ikke er interessert i en saklig diskusjon men å lage kvalm.

Dine ordvalg og framstillinger får meg til å lure på om du burde ha fått hjelp eller blitt mentalt utredet.

Mitt råd for dagen er: GET A LIFE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest I tvil

Altså, du Tidligere jv, har du et eksempel på hva helt konkret Jehovas vitner mener, som er sant?

Jeg tenker på noe som "verden" ikke vet, men som jv har rett i.

Jeg har hatt studie, husker ikke så mye lengre, men det kommer noen innom av og til og leverer noen blad.

At disse skulle være noen dårlige mennesker, holder jeg med deg i, men det var den læren da.

Kan du hjelpe meg?

At verden har dårlig moral, er jeg enig med deg i.

Men, å fordømme andre er verdens letteste sak, det er ikke noe spesielt.

Muslimene gjør det samme, uten at jeg tror på Allah av den grunn.

Så du må ha noe mer, noe som tydelig viser at dette er sann religion.

Hvis du ikke svarer, regner jeg med at du ikke har noe å fare med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Transmogrifier_*
Hvem tror du at du er?

Hvem må jeg være da?

Jeg har faktisk vokst opp som JV og vært med i over 20 år og alle mine søsken er JV samt en av mine foreldre. Til tross for at jeg er utstøtt, er det faktisk min familie innenfor JV som har stilt opp for meg når det har vært vanskelig.

Fint for deg. Det fins også familier som velger å bryte med Jehovas Vitners policy når ungen deres får blodkreft. Flott at noen har et minimum av gangsyn.

Dog har jeg notert meg at du er engasjert på alle forum på kvinneguiden når det gjelder JV og alle som følger litt med, vil konkludere med at du overhodet ikke er interessert i en saklig diskusjon men å lage kvalm.

Det stemmer at jeg ikke anstrenger meg spesielt for å gjøre meg spiselig for Jehovas Vitner i denne tråden. Jeg tror heller ikke det er så mange Jehovas Vitner som er villig til å diskutere saklig med meg hvilke svakheter i personligheten de har som hindrer dem i å bryte ut, og akseptere dette søppelet.

Dine ordvalg og framstillinger får meg til å lure på om du burde ha fått hjelp eller blitt mentalt utredet.

OK.

Mitt råd for dagen er: GET A LIFE!

Det var et matnyttig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vita Nuova
Jeg er vitne, tenkte jeg kunne forklare litt:

Det med venner som ikke er vitner, handler om et skriftsted som går på at "dårlig omgang ødelegger gode vaner"

Som vitne mener vi at alle som ikke tror det samme som oss, vil ødelegge våre gode vaner, så er å lese i Bibelen hver dag, gå på møter 3 ganger i uken, og så forkynnelsen da. Du som er "verdslig", kan påvirke oss til å røyke, være umoralsk, osv

Derfor måtte hun kutte deg og dere ut, enten fordi hun selv ville det, eller aller helst på grunn av press fra foreldre og andre i menigheten. Det at hun bruker "du-form" og ikke "jeg-form" kommer av at vi på møtene våre lærer hvor dårlige "verdslige" mennesker er.

Vi som er vitner er på ingen måte like, som mennesker. Forskjellige talenter, interesser, jobber, smak, osv

Men, vi må tenke likt i religiøse spørsmål.

Så er det satt opp et utrolig antall regler som vi må/bør følge, bare spør etter studie-utgaven av vakttårnet, så kan du se selv.

Reglene er så omfattende at det berører selv dem minste delene av livene våre.

Av denne grunn vil nok det utad virke som om vi er like, regler for hva vi skal si, hvordan vi skal kle oss, frisyre, framtoning, osv

Når du treffer et vitne, treffer du et menneske som er under stort press.

Du forstår det bedre når du tenker over at vi bare får ha venner som er vitner, og hvis du melder deg ut, blir du behandlet som en utstøtt, noe som betyr at ingen av dine venner lengre kan ha noe med deg å gjøre, heller ikke nikke eller si hei til deg i butikken. Hvis du er flyttet hjemmefra gjelder det samme for dine søsken, foreldre og andre slektninger som er vitner. Kanskje vil dine søsken i det minste si hei til deg, men kanskje ikke.

Da er det bare en ting å gjøre: Gå på møter, forkynne, lese bibelen, eller aller helst Vakttårnet, som er mer viktig enn Bibelen for oss.

Jeg skulle gjerne forlate denne troen, men kan ikke av nevnte grunner.

Hyklersk ja, men bedre enn å være død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vita Nuova

Trakk meg fra Jehovas vitner for ca 1 mnd siden. Jeg behandles som en "død", men det er likevel bedre å være stengt ute enn å være stengt inne. Nå kan jeg snakke med hvem jeg vil, om hva jeg vil. Jeg kan lese hva jeg vil. Jeg kan tenke, føle og tro hva jeg vil. Jeg er fri og mine barn er frie. Min tillit til Gud, Jesus og Bibelens sannhet er fullstendig. Min tillit til Jehovas vitners organisasjon er helt borte. Dersom noen som er utstøtt eller tenker på å trekke seg (eller andre, selvfølgelig) ønsker kontakt, er dere hjertelig velkommen til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trakk meg fra Jehovas vitner for ca 1 mnd siden. Jeg behandles som en "død", men det er likevel bedre å være stengt ute enn å være stengt inne. Nå kan jeg snakke med hvem jeg vil, om hva jeg vil. Jeg kan lese hva jeg vil. Jeg kan tenke, føle og tro hva jeg vil. Jeg er fri og mine barn er frie. Min tillit til Gud, Jesus og Bibelens sannhet er fullstendig. Min tillit til Jehovas vitners organisasjon er helt borte. Dersom noen som er utstøtt eller tenker på å trekke seg (eller andre, selvfølgelig) ønsker kontakt, er dere hjertelig velkommen til det!

Hei, Vita. Velkommen i "klubben".

Det er tungt å bli behandlet om død. I starten kjenner man friheten, men etter en stund kan det komme en kraftig psykisk reaksjon likevel. Det er tross alt mobbing du blir utsatt for, og alle som har blitt mobbet, kanskje særlig blitt utsatt for psykisk mobbing som utfrysing etc, kan oppleve senreakjoner på linje med krigsskadde.

Det trenger ikke gjøre det i ditt tilfelle, men det kan skje.

Hvis du ikke har noen å snakke med, anbefaler jeg å ta kontakt medavhopperforum. Jeg vet at det kan være et stort steg, og for min del tok det veldig lang tid før jeg oppsøkte noen. Men folka her vet nøyaktig hva du måtte stri med :)

Lykke til med ditt nye liv! Nyt det i full drag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen, har lest denne tråden med interesse og merket meg det siste her:

Hei, Vita. Velkommen i "klubben".

Det er tungt å bli behandlet om død.

Det er mulig jeg tråkker litt i salaten her, men vil si at det er et mer nyansert bilde enn det som er hovedvekten her i tråden.

Jehovas Vitner er mennesker. De som velger å gå inn i sekten(det er nemlig en sekt pr definisjon) gjør det av utallige motiver. Kanskje like mange som det er antall JV.

En fellesnevner er sektens hierarkiske modell,og de nye medlemmenes gradvise lydighetstrening. Man utsettes gradvis, uten å merke den økende frekvensen, for suggesjonsteknikker, blirinndoktrinert affirmasjonssekvenser som forsterker suggesjonene og kombnert med en svært sterk sosialiserng innad, forvinner man gradvis fra et liv i drekte åndelig eller følelsesmessig kontakt med verden.

Jeg vil gå så langt som å si at, når du ser et Jehovas Vitne så ser du en slave lykkelig uvitende om de mekanismene som holder denne i en celle med åpen dør...

Hvordan jeg har fått kunnskap om dette.

Jo, det har seg slik at jeg bel født inn i en liten lykkelig familie der jeg var eldst i et helt år. Ingen ante noe før min mors søster introduserte noen tanker for mine foreldre og vips... ett år senere ble de døpte tjenere av sinnbildet sekten kaller Jehova, en pervertering av det eldgamlenavnet som jødene kalte tetragrammaton, YHVH.

Dette dannet grunnlaget for en oppvekst med sterk programmering, lovebombing og et liv i Den Tro og Kloke Tjeners Store Skare, som vi yndet å kalle det.

Jeg ble etterhvert flink til det, og ble døpt 15 år gammel, ble pioner 16 år gammel, og gjorde såkalte fremskritt.

Det var midlertid mange problemer som oppstod helt fra barndommen, spørsmål jeg feide under matten til det ikke var plass til mer og jeg fikk nok.

Jeg var av den feige typen som ikke ble utstøtt eller trakk meg, jeg fadet ut gjennom flere år, ja faktisk mer enn et tiår.

Det jeg opplevde var at de eldste ikke var ordinert av den hellige ånd, men ved valg.

Jeg oppdaget flere feil i forhold til hva som ble sagt i bibelen og slet med at man fokuserte på endetiden som viktig, så viktig at man skulle være mer iherdig av den grunn, som for å betale for å få overleve.

Som leseren sikkert forstår så er jeg ikke lengre JV, men har trukket meg formellt tilbake.

Jeg vil ikke gå inn på detaljer her vedrørende de feil og vranglæremessige spørsmålene...

Det jeg vil si er at JV er mennesker som sliter med en byrde, skyldfølelse, frykt, tvil underbevisst selvsabotering, under et slør av at det de er lært til å akseptere er troen på at de har fått "sannheten" en samling dogmer som de gjerne værner med sitt liv.

I lys av dette ser jeg det som galt å være uforskammet mot dem. LIkeens er det feil mener jeg å spotte dem eller trakkasere dem.

Hvis man tenker seg om så er disse utsatt for noe ekstremt komplekst og skadelig.

Jeg håper med dette å ha bidratt tl litt forståelse av hva som gjør JV til et debatt tema og hvorfor mange velger å mobbe fremfor å lindre og hjelpe.

De sanksjonene som for eksempel en utstøtelse leder til har i realteten med programmering å gjøre og de vitnene som opptrer med ekskluderende adferd overfor en som er utstøtt eller har trukket seg tlbake(meldt seg ut) skyldes mer frykt og programmering enn ondskap.

Dyp fred!

Scorpionen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
I lys av dette ser jeg det som galt å være uforskammet mot dem. LIkeens er det feil mener jeg å spotte dem eller trakkasere dem.

Galt på hvilken måte? Og hva er det du mener er uforskammet? Skal jeg la være å si at Jehovas Vitner er noe forbanna piss, og en møkkasekt, fordi noen kan føle seg tråkket på? Er det å ikke tråkke på noen det overordnede budet for alle holdningene dine?

Hvis man tenker seg om så er disse utsatt for noe ekstremt komplekst og skadelig.

Ja, og de skader andre ved å være et ledd i dette maskineriet som manipulerer og utstøter folk.

Jeg håper med dette å ha bidratt tl litt forståelse av hva som gjør JV til et debatt tema og hvorfor mange velger å mobbe fremfor å lindre og hjelpe.

Ikke egentlig, men det var kanskje godt for deg å få skrevet litt?

De sanksjonene som for eksempel en utstøtelse leder til har i realteten med programmering å gjøre og de vitnene som opptrer med ekskluderende adferd overfor en som er utstøtt eller har trukket seg tlbake(meldt seg ut) skyldes mer frykt og programmering enn ondskap.

Ja, synes det høres riktig ut at det skyldes frykt/egoisme og kanskje noen spesielle personlighetstrekk. Hva du mener med at dette ikke er ondskap, det skjønner jeg ikke noe av. Ondskap er ikke et begrep som sier meg noe, eller forklarer meg noe.

Det virker som om du vandrer rundt i den villfarelse at du tror en ikke skal ha lov til å hate eller være misfornøyd med mennesker, om de oppfører seg på en måte de ikke er skyld i selv. Det er jeg uenig i, blir du bitt av en slange, så kapper du hodet av den, selv om slangen bet aldri så mye fordi den var redd. Du føler deg da mye bedre. Hvorfor skal du redusere behovet ditt for å føle deg bedre, fordi du har en familie med folk som er syke i hue?

Dyp fred!

Svulstig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personlig har jeg faktisk et ganske godt intrykk av jehovas vitner. Ikke de som kommer å jatter på døra selvfølgelig. Men de har jeg faktisk vært så heldig at jeg har unngått.

På barneskolen gikk jeg i klasse med en jente som var jehovas vitne. Hun var en kjempe hyggelig jente som aldri sa noe galt om noen. Og foreldrene var også veldig reale.

På Videregående fikk jeg ei venninne som var jehovas vitne. Hun endte etterhvert opp opp som en av mine beste venninner å er det fortsatt den dag i dag. Hun er ei fantastisk jente, morsom, livlig og hyggelig. Om man møter henne ville man nok ikke trodd at hun var jehovas vitne. Nå blir denne jenta desverre straks ekskludert fra jehovas vitner på grunn av diverse ting som har skjedd. Har vært uheldig i valg av livsledsager. (Gift, skillt, funnet seg en ny, ikke lov i jehovas vitner). Men moren hennes har sagt at hun alikevell vil holde kontakten med henne. Kanskje ikke veldig riktig i følge jehovas vitner, men i allefall veldig mennesklig.

På et punkt kjenner jeg at jeg synes jehovas vitner er en bedre religion en foreksempel kristendommen. Og det er på at de praktiserer dåp i voksen alder. Slik skulle alle religioner hatt det. Å døpe et lite barn før det har noen mulighet til å velge selv synes jeg er forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ex-Jv
På et punkt kjenner jeg at jeg synes jehovas vitner er en bedre religion en foreksempel kristendommen. Og det er på at de praktiserer dåp i voksen alder. Slik skulle alle religioner hatt det. Å døpe et lite barn før det har noen mulighet til å velge selv synes jeg er forferdelig.

De har ikke barnedåp. Men det er ikke frivillig å døpe seg som Jehovas vitne. Man blir fortalt at man dør i Harmageddon hvis man ikke døper seg. Presset om dåp begynner i svært ung alder. Dette presset er ulovlig etter norsk lov og hadde noen anmeldt ethvert forsøk på å døpe noen under konfirmasjonsalder hadde det blitt interessante tilstander.

Ingen kan bli utstøtt når de ikke er døpt men samtidig er man som 12 åring alt for ung til å vite sikkert at man ønsker å leve i denne sekten resten av livet. Hadde jeg vært under 15 år da jeg ble døpt ville jeg ha saksøkt dem selv.

Hadde ikke dåpen hatt disse følgene for de som går ut/blir utstøtt hadde ikke jeg brydd meg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunis

Har litt blandet oppfattelse av dem, som med alle religioner.

Da jeg var i ungdomskolealder pleide de å komme på døra til faren min. I begynnelsen svarte jeg dem bare uhøflig og ba dem pelle seg vekk. Men de sluttet ikke å komme. En dag kom de når det bare var pappa der. Da ba han dem inn på kaffe og fant fram lysbildeframviseren(!). Så begynte han å fortelle om alle stedene han har vært mens han viste dem bilder fra Portugal, Mexico og Spania. Dette var såklart drepende kjedelig og ødela fullstendig for JV, siden de ikke fikk spredt budskapet sitt. De halset ut av døra og kom ikke igjen.

På den annen side har jeg en god, god veninne som har famlie som er JV. Hun er det selv, i troen, men hun er utstøtt. Faren hennes har helt klart psykopatiske tendenser, men moren er litt mer tilbakeståede og gjør stort sett som hun blir bedt. Jeg må innrømme at etter å ha tatt en nærmere kikk, virker Jv i TEORIEN mer logisk og appellerende enn kristendommen, og noen av ordningene deres er kanskje litt mer rettferdige. Men jeg har ingen planer om å joine dem. Likevel, min "tro" går ut på at man skal la folk tro det de vil, så lenge de ikke skader andre (litt sånn kardemommeby for religiøse). Da mener jeg skader fysisk stort sett, litt ubehag ved at folk kommer på døra syns jeg blir sutring. Man er da klar over at det er religionsfrihet her i landet og det skal gå an å be uønskede praktikanter om å forlate privat eiendom. I verste fall får man sparke dem på leggen. Det har jeg gjort ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er klart det er fristende å både slå og sparke JV. Men hvorfor skal jeg la meg presse til å utøve vold

Jeg drar av og til: "se så lite entusiastisk jeg er. Tror du virkelig at du kan overbevise meg om noe som helst når jeg ikke vil høre, eller ønsker du bare å tro det."

inlägget redigerat litt iht reglerne

/Furstina (moderator)

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...