Gå til innhold

Mammas babybok

Mamma1

Anbefalte innlegg

Høres ut som dårlige minner fra forrige fødsel ja. Håper du får noen litt mer vettuge jordmødre denne gangen! :jepp:

Jeg ble også klippet, tror rett og slett åpninga var for trang, synes å huske jordmora prata om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnneShirley
og jeg skal på Kid å kjøpe pelspledd:) Gleder meg til å tulle meg inn i et pledd, drikke kakao å se film:)

Høres VELDIG kos ut.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hørtes koselig ut, men det ble med tanken... Det var ikke Kid her, bare Princess og de hadde ikke det pleddet.. Jaja, finner nok et annet jeg liker snart:)

I dag har jeg vært hos legen og fått forlenget sykmeldingen ut svangerskapet. Nå skal vi på besøk til et vennepar av oss, men skal ikke være lenge da jenta mi ikke har gjort leksene ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ble ingen fin kveld, mens vi var på tur begynte vi å krangle og jeg ba ham om å kjøre meg hjem.. Så nå sitter jeg hjemme og føler meg urettferdig behandlet mens han er på besøk... Jaja, kan ikke være rosenrødt hele tiden heller...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Phu, tiden står stille og jeg er giddaløs..Skulle vaske klær og rydda, i steden så sitter jeg altså her..

Ute snør det, og det er ganske kaldt og vått, men jeg fikke da tatt med hunden ut en liten tur. Måtte bestikke henne med et hundebein for at turen ble i korteste laget hehe. Fungerte fint det, nå ligger hun på teppet og gnager til jeg får vondt i øra..

Har tenkt enda mer på fødselen jeg.. Nå har det seg sånn at det eneste de tilbyr her av smertelindring er epidural, lystgass, petidin og lokalbedøvelse.

Jeg er allergisk mot morfin og morfin finnes i dag i både petidin og epidural.. Får mest lyst til å grine.. Har jo tenkt å prøve å føde naturlig, men får panikk ved tanken på at jeg ikke har noe i bakhånd... HUFF!! What to do..

Lystgass fikk jeg under første fødselen og det funka ikke mot smertene i det hele tatt..

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har badekar på ene fødestuen, så det spørs om man er heldig slik at ikke den er opptatt da... Nei, mye som skal klaffe. Jeg prøvde badekar sist, men følte meg ikke komfortabel der, men det var et lite badekar uten plass til å snu seg osv...

I morgen kommer lammeskinnet mitt:) Her er det:

http://www.babycare.no/index.cfm?tmpl=buti...mp;b_kid=133113

Nå mangler vi bare MME (Som vi skal ha stående i tilfelle krise) noen babyprodukter (olje) Ammeinnlegg av papir. (Har kjøpt i ull, men tenker det er greit med papirinnlegg inni) Mangler noen klær, men venter litt med det. Sengekantbeskytter som jeg lurer på om jeg skal bestille på nettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UTSTYRSLISTE

Grønt = kjøpt, rødt = mangler, oransje=arver/låner

Ut i verden - vogn og turutstyr

Vogn: Simo kombivogn

Stelleveske

Dyne til vogn (65x80)

Vognpose

SengesettLaken til vogn

Lammeskinn

Bilsete

Søvn og hvile

Sprinkellseng

Madrass til seng

Dyne til seng (80x100)

sengesett

Laken til seng

Sprinkelbeskytter

Til stelling

Stellebord

Stellematte

håndkler

Vaskekluter

Små, myke håndklær

Babyneglsaks

Øretermometer

Badeolje, talk

Salve til stumpen

Mating/spising

Ammepute

Tåteflasker

Gulpekluter

Annet

Vippestol

Krabbe-/leketeppe

Helsetepper

Til meg/oss

Ammeinnlegg i ull

Ammeinnlegg i papir

BrystpumpeAmme-BH

Lekegrind

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg bare oppdatere litt her, er snart ferdig med innkjøpene. Mangler en brystpumpe, men er veldig usikker på hvilken jeg skal velge.. De er ganske dyra alle sammen.

Nå venter jeg på at lammeskinnet skal bli levert på døren:D

Kjæresten slutter tidlig på jobb i dag, så han er også snart hjemme. Jeg har satt på en maskin med klær, lagt sammen noen klær og hengt opp en maskin. Føler meg effektiv i dag!!

Her har det snødd, masse! Tror det ligger ca 15 cm nå. Det er ganske greit, bare det ikke begynner å regne. Skulle egentlig besøke foreldrene mine i helga, men det er kolonnekjøring over en av fjellovergangene, og da dropper vi det.. Frister ikke akkurat.

Har glemt å skrive ned ukesmeny for inneværende uke, men sånn ble det:

Mandag: Ribbe med poteter, saus, grønnsaker og surkål +tyttebær.

Tirsdag: Samme som mandag

Onsdag: Har jammen meg glemt det jeg... Hmmm

Torsdag: Fiskeboller i hvit saus med grønnsaker

Fredag: Kjøttdeigsaus og spaghetti

Lørdag: vet ikke enda

Søndag Hvalgryte

Nå må jeg snart sette i gang å planlegge for neste uke. Har begynt å handle inn mat bare en gnag i uken, det blir en del billigere. Veldig kjekt å ha fryseskap også- fyller på med masse godt når det er tilbud.

Dagene går ganske i ette her nå, alle er nesten like heh. Men det er helt greit, jeg får i det minste gjort noe husarbeid, og andre ting som må være gjort til babyen kommer. Har ikke begynt å vaske babyklær ennå, tror jeg drøyer det til over nyttår. Jeg er litt redd at ventetiden skal bli enda lengre dersom alt er klart nå liksom.

Jeg er forresten også godt i gang med julegavekjøp- har igjen bare seks julegaver, og vet hva 5 av de skal få_) Det er ganske greit. Må bare vente på desemberlønna før jeg sklir helt ut igjen.

Tidligere i uka var jeg på Cubud en tur og kjøpte et nydelig strikkasett til babyen. Bukse og jakke i ull, naturfarget med grå selburoser (tror jeg) Jeg kjøpte også to par sokker og to tynne ulluer, sånn bare til å ha under en ordentlig lue.

Nei, nå må jeg sette i gang å rydde og vaske litt på stua og kjøkkenet. Her blir det like rotete hver kvaled- mest fordi jeg er lat og ikke gidder å ta det før dagen etterpå..

Vi sees! Håper alle får en knallfin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nåja, den vaskingen kan vente litt til. Tenkte jeg skulle skrive ned de "gamle" fødselshistoriene mine.

1.gang September 1995. (18 år gammel)

Hver natt våkner jeg presis klokka 04 fordi jeg må tisse. Jeg våkner også denne natten, men blir litt forvirret når jeg ser at klokken bare er 0200. Men, men, tisse må jeg og jeg setter meg på do. Der sier det plopp og det kommer vann, men det er ikke tiss. Jeg begynner å skjelve så mye at jeg nesten detter av toalettet.. Jeg går opp på soverommet til mamma (bor hjemme) og sier at jeg tror vannet har gått, helt i søvne svarer hun at om det ikke var mye så er det ikke så mye å bry seg om. hmmmm

Jeg ringer jordmor på mobilen og sier at jeg tror vannet har gått, men jeg er ikke sikker. Hun rekker å si at dersom jeg tror det er vannet som har gått, så er det nok det. Så sier hun at hun er i ambulansen, på tur til sykehuset med en annen fødende. Så bryter samtalen. Jeg blir ganske fortvila i og med at det er 2,5 timer til sykehuset.

Noen få minutter etter så ringen hun opp igje, og sier at de kommer nå. Den fødende i denne ambualansen ville heller føde ved det lokale sykehuset, som inneholder en nedlagt fødestue.

Hun kommer inn og sjekker meg og sier at jo, her skjer det noe. Inn i ambulansen bærer det og jeg er på tur til sykehuset. Jeg ringer pappaen til babyen og sier han må komme seg til Lillehammer, han jobbet i Oslo på den tiden.

Klokken 5 er vi på Lillehammer. Riene har ikke kommet enda, men jeg har litt åpning. Etter en times tid kommer riene, men legen sier at jeg må opp å gå for å få litt fortgang i det, ellers må de sette drypp. Jeg går det jeg klarer..

Etter enda en time kommer to leger, den kvinnelige skal kjenne på åpningen. Uten å si fra river hun opp åpningen fra 3 cm til 4 cm. Det var grusomt vondt og hun fikk så hatten passet. Nei, de må sette drypp sier de..

Lystgassen blir hyppig brukt, men fungerer ikke i det hele tatt.

De setter drypp og riene dobbler seg mange ganger i styrke. De kommer alt for fort og alt for hardt. Epidural er på veg. De setter epiduralen og alt blir helt skjønt:)

Jordmor sier fra om at viss jeg kjenner at jeg må veldig på do (avføring) så må jeg si fra- det er nemlig pressrier, ikke avføring som kommer..

Jeg kjenner at jeg må på do, men er redd jeg faktisk holder på å bæsje på meg, så jeg bare sier jeg må på do.. Det viste seg å være pressrier.. Etter ca en time så er hodet ute. Jeg kjenner så lite til pressriene at jordmor må holde meg på magen å si fra når jeg skal trykke.

Så plutselig er babyen ute. Jeg begynner å gråte, babyen er en gutt og helt perfekt! Gutten kom ca kl 1700. Er 50 cm og veier 3530g.

2.gang august 1999 (22år)

Jeg bor nå ti minutter fra sykehuset. En uke før termin er jeg på kontroll hos jordmor, og hun sier det skjer ikke noe denne uken. Ok, tenker jeg. Da kan jeg besøke foreldrene mine. Som sagt, så gjort... Dagen etter sitter jeg i telefonen og snakker med pappaen klokken 12, midt på dagen. Da går vannet!! Snakk om uflaks.

Jeg ringer legekontoret, der kan de fortelle meg at jordmora i kommunen har ferie, den andre (i nabokommuna) er på fjelltur. Hva gjør jeg da, sier jeg? Vannet har gått, jeg trenger en jordmor og må på sykehus! Nei, det visste hun ikke...Herregud.

Jeg ringer hjem til den jordmora som er på ferie. Hun kan ikke komme, fordi hun ikke har noen til å se etter ungene sine. Men hun ordner med ambualense, med to sjåfører, slik at den ene kan sitte bak sammen med meg.

Vannet lekker konstant på turen, sjåføren kjører fort, jeg er bilredd og bilsyk og kaster opp konstant i 1,5 timer. Søstera mi sitter i8 framsetet og skal være med meg på sykehuset. Riene begynner omtrent med det samme jeg har slutta å kaste opp. Ca en time før sykehuset.

Jeg ankommer sykehuset , blir plassert i en seng med beskjed om å ikke stå opp før de har fått undersøkt at hodet er festa. Riene blir stadig sterkere, men det tar lang tid. Jeg motsetter meg drypp, siden jeg hadde en dårlig opplevelse sist gang. De spør om jeg vil ha en dusj for å lindre smertene, noe jeg absolutt ikke vil. Men jeg må.. De omtrent tvinger meg ut i dusjen, der jeg blir stående under renende vann og klamre meg fast for å klare å stå. Blodet siler og alt blir rødt. Men det hjelper nok litt på smertene.

Klokken ca 21, blir søstera mi henta og jeg er alene. Pappaen var innom en snartur tidligere på dagen med epler og stratos(!?!) og stakk av for å drikke..

Smertene blir heftige og jeg ber om epidural. Legen kommer og kan fortelle at jeg ikke rekker å få noe epidural..."Gi meg noe, hva som helst" skriker jeg. "Ja, du kan få morfin da" sier legen og jeg tar takknemmelig i mot. Reaksjonen kommer på et par minutter- Det viser seg at jeg er allergisk mot morfin. Det klør noe helt infernalsk, spesielt på magen og lårene, jeg klør så jeg begynner å blø.

Pressriene starter omtrent samtidig og jenta er ute ca kl 2300. Hun er også helt perfekt, og jeg gråter litt igjen:) Hun er 49 cm og veier 3310g.

Etter disse to skulle man tro at jeg gruet meg til februar, men nei: Jeg ser frem til det. Uansett hvor vondt det er, så er det verdt det.

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å lese fødselshistoriene dine! Høres jo ut som veldig greie fødsler da, bortsett fra litt stress med å komme seg på sykehus... Og så den allergiske reaksjonen da, skummelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom og oppdaterer meg :vinke:

Hørtes ut som du har hatt noen strabasiøse fødsler tidligere.. Hadde også en brukbart tøff en sist, men gruer meg heller ikke. Man glemmer jo smerte så fort :fnise:

Også :hoppe: litt for 30 uker :)

Endret av Cloudberry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man glemmer fort og takk for det- ellers tror jeg det hadde vært svært få barn i verden hehe.

JA, tenk 10 uker igjen! Nå er det snart jul og all ting:)

I helga har vi vært borte, dvs fra fredag til lørdag. Har hatt det utrolig koselig på en gammel gård uten pc og bare et par tv kanaler. Ikke mindre enn en meter med snø:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 Uker:

Vekt: 1600 g

Full lengde: 36 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 28 uker gammelt. Hjernens overflate blir stadig mer rynkete etter hvert som vindingene dannes. Forskere mener intelligensen kommer fra dette laget. Når vindingene snor og bukter seg på overflaten, maksimeres antallet hjerneceller og overflaten blir større. Nå kontrollerer hjernen den rytmiske pusteøvelsen og regulerer temperaturen selv!

Lanugohårene begynner å forsvinne, men forblir lengst på ryggen og skuldrene. Fosteret har nå ordentlige hår på hodet. Fettlaget under huden blir tykkere og glatter ut huden. Fettet isolerer og fungerer som energikilde.

Fosteret fortsetter å bevege seg så mye som mulig på den begrensede plassen og sparker med føttene og dunker med hendene. Noen fostre begynner også å snu seg med hodet ned nå. Dette kjenner du når fosteret sparker og dunker mot mellomgulvet og ribbeina, og hodet presser mot bekkenbunnen

Babyens hud er rosa og begynner å bli glattere fordi underhudsfettet har begynt å komme. Pupillene reagerer på lys og babyen merker hvis det kommer sollys på mors mage.

Babyens hjerte slår med mellom 110 og 160 slag i minuttet. Takten kan variere kraftig og det er helt normalt når babyen er så liten som den er nå.

Nå når livmoren din midt mellom navlen og brystbenet. (Min når helt opp til brystbenet...)

Fosteret øver seg på å lære å puste ved å bevege brystkassen inn og ut.

Den tisser og drikker ca. 0,5 liter i døgnet

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...