Gå til innhold

Likestilling i heimen


Gjest Gjest_Hmmm_*

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg

Jeg syns jeg kan gjøre mer husarbeid i periodene hvor samboeren min jobber mye overtid. Han er av en annen oppfatning, og mener at det uansett skal deles 50/50. Men det er bare irriterende for meg om han skulle gi seg til å støvsuge og vaske når han kommer sent hjem, så jeg gjør ting når han ikke er hjemme. Når vi er like mye ute, deler vi likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Gloria_*
Hos oss er det slik for tiden at jeg jobber 100 %, samboeren min 80 %. Vi er begge lærere, noe som betyr at det i disse tentamens- og eksamenstider blir det ekstra jobbing. I utgangspunktet vill jeg ha krevd at han hadde gjort mer husarbeid enn meg (selv om han kommer fra et ganske konservativt hjem, kjønnsrollemessig sett), men han sliter med ME og derfor er det viktigere for oss at han får tid til å slappe av slik at han kan ha overskudd til oss, også får det heller bli ekstra husarbeid på meg. Men så er vel heller ikke jeg den som plages om oppvaska står en dag ekstra... :s :P

Her i huset er det også en med ME, min kjære. Men som du sier, jeg vil heller at han skal fungere i jobbet, og ha tid til meg og oss og være sosial, enn at han skal jobbe livet av seg og være dødssliten på kvelden.

Men som du også sikkert veit så kan det til tider være vanskelig å "huske" at noen har ME, man ser det jo ikke fysisk på de så lenge de er oppegående. Og til tider kan jeg tenke "skulle ønske jeg hadde en samboer som ikke er lat", men så tar jeg meg selv i "nakkeskinnet" og kommer på at han er ikke lat, han orker bare ikke, og hvis han har noen gode dager og jeg skal forlange at han skal gjøre masse i huset så er de neste dagene ødelagt! Så her er det jeg som gjør mest, men etterhvert kommer det nok en vaskehjelp her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har hatt fri fra jobb i dag, jeg har støvsuget, vasket, tørket støv, trena, vaska tre vasker med klær, jeg har vært masse inne her og nå er snart maten klar og min kjære kommer snart hjem fra jobb... Når jeg har en dag fri sånn så gjør jeg gjerne det, så kan vi kose oss i hele kveld, enn å ikke for eksempel skulle ha vasket klær og sagt at det får han gjøre! Han har tross alt vært på jobb i hele dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det jeg som gjør mesteparten av det daglige husarbeidet. Jeg vasker og folder klær og lager middag de fleste gangene. Grunnen til at jeg tar klesvasken er ikke at mannen ikke vil, men fordi jeg er så jævlig anal. Jeg må brette ting på en bestemt måte, og hvis klærne er brettet på et annet vis, må jeg gjøre det om igjen :roll: , og det fører bare til irritasjon.

Mannen tar husvask og støvsuger (hater støvsuging). Bytting av sengetøy og slik gjør vi sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hos oss er det jeg som gjør mesteparten av det daglige husarbeidet. Jeg vasker og folder klær og lager middag de fleste gangene. Grunnen til at jeg tar klesvasken er ikke at mannen ikke vil, men fordi jeg er så jævlig anal. Jeg må brette ting på en bestemt måte, og hvis klærne er brettet på et annet vis, må jeg gjøre det om igjen :roll: , og det fører bare til irritasjon.

Mannen tar husvask og støvsuger (hater støvsuging). Bytting av sengetøy og slik gjør vi sammen.

Haha, bra forklaring! :):ler:

Men tror faktisk det ofte er slik, at vi kvinner vil ha det på vår måte og da er alle andre måter feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest_jente_22

Hjemme hos oss har det vært jeg som har hatt mest ansvar for husarbeid. Jeg må det om jeg ønsker å ha det fint og ryddig i helgene. Men jeg mener også vi deler det ganske likt. Han 30-40% og jeg 50-60% tenker jeg.

Men nå når jeg er gravid er han helt fantastisk og gjør mye mer for å hjelpe meg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare få sagt det.

Jeg var langtidsykemeldt og tok hoveddelen av husarbeidet.

Han var arbeidsledig og jeg sykemeldt. Husarbeide var min jobb. Han var hjemme og jeg student. Fortsatt min jobb. Han var hjemme, jeg var syk og student. Fortsatt min jobb.

DU som godtar det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mannen sier, hvis det engang blir slik at arbeidstidene våres endrer seg, og han kommer først hjem etter jobb hver dag, så skal jeg ned i 80% stilling, slik at jeg kommer hjem først å kan ha middagen klar, Greit for meg :)

Blir uvel av å tenke på at noen vil påføre sine barn slike kjønnsroller. Enten barna nå er jenter eller gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lei av lat samboer!

Dette emnet er dessverre ikke gammeldags!

Jeg ser på meg selv som ganske oppegående, intellektuell, og har fulltidsjobb. Likevel kommer jeg hjem hver dag i 5-6-tiden, med samboeren liggende på sofaen og snorke. Han lager ALDRI middag. Jeg har spurt fint, mast verre, og vet ikke hva... han har rett og slett blitt godt vant med at jeg kjøper inn og lager middag uansett.. så jeg er vel litt martyr da.. men det er ikke en situasjon jeg liker, det verste er at han vet det.

Nei jenter, ikke gjør som meg, men still krav - om du så må gå fra han. Jeg har latt meg behandle dårlig på denne måten i flere år, og jobber nå med å prøve å gå fra han... og det er et helvete!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Blir uvel av å tenke på at noen vil påføre sine barn slike kjønnsroller. Enten barna nå er jenter eller gutter.

Fordi om disse to velger å gjøre det sånn kan de faktisk lære opp ungene til å gjøre alt mulig uavhengig av kjønn!! Dette er noe folk må få velge selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nå avlsuttet hele samlivet og mye av årsaken er hans manglende evne til å ta i et tak i felles hjem, samt manglende evne til å verdsette at når jeg bruker min fritid på å

vaske alles klær

lage mat hver dag

gjære så og si alle innkjøp til hus og hjem inkl mat

ha ansvar for alle bursdager og julegaver mv

vaske

rydde ( og ikke minst ta opp rot etter ham fordi han rett og slett roter)

betale alle regninger

bære ut all søppel

sortere og ta inn all post

pante flasker

sette inn og ut av oppvaskmaskinen

rydde i hage ot uterom

klippe plen/ måke sne

NOK ER NOK!

jeg jobber i utgangspunktet mye MER enn han.

han bruker all fritid på seg selv.

Slikt går bare ikke i lengden. Hadde jeg jobbet halv stilling eller vært hjemmeværende hadde jeg uten tvil tatt mer av husarbeidet, men slik er det ikke. Nå har jeg gått. Når jeg kom hjem fra jobb ventet jobb nummer to. jeg klarer bare ikke slikt lenger.

verdsett dette arbeidet! det er iallefall mitt budskap.

Har du vært her i huset???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette emnet er dessverre ikke gammeldags!

Jeg ser på meg selv som ganske oppegående, intellektuell, og har fulltidsjobb. Likevel kommer jeg hjem hver dag i 5-6-tiden, med samboeren liggende på sofaen og snorke. Han lager ALDRI middag. Jeg har spurt fint, mast verre, og vet ikke hva... han har rett og slett blitt godt vant med at jeg kjøper inn og lager middag uansett.. så jeg er vel litt martyr da.. men det er ikke en situasjon jeg liker, det verste er at han vet det.

Nei jenter, ikke gjør som meg, men still krav - om du så må gå fra han. Jeg har latt meg behandle dårlig på denne måten i flere år, og jobber nå med å prøve å gå fra han... og det er et helvete!!

Kan du ikke bare la være å lage middag? Ta noen skiver i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre hvor gammel du er? Jeg er av samme oppfatning, jeg er jente på 22 :) Nå får jeg sikkert masse kjeft, men er nå en gang sånn jeg er!

Skulle vært artig å vite hva du synes når du er 45, kanskje har barn og full jobb. Når mannen sitter der med avisen/fotballkampen, og man atter en gang fyker rundt og gjør husarbeid før man legger seg.

Her i huset jobber begge 100 %, og annen deling enn ca 50/50 er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Han gjør litt han å, men jeg gjør definitivt mest.

Men vi er nok litt "old fashion's" begge 2, å mener at d er dama sitt ansvar å gjøre husarbeid/middag osv.

Som mannen sier, hvis det engang blir slik at arbeidstidene våres endrer seg, og han kommer først hjem etter jobb hver dag, så skal jeg ned i 80% stilling, slik at jeg kommer hjem først å kan ha middagen klar, Greit for meg :)

Men uansett, så er vel hoved-pointet å finne en løsning for fungerer mellom deg å din kjære, så kan vel resten av verden mene akkurat hva pokker de vil! :jepp:

Vi har det på samme måte som dere, og vi er begge enige at det er slik det skal være hos oss. Når vi forhåpentligvis blir gravide skal jeg slutte i jobben og bli husmor på fulltid. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fordi om disse to velger å gjøre det sånn kan de faktisk lære opp ungene til å gjøre alt mulig uavhengig av kjønn!! Dette er noe folk må få velge selv!

Ja jøss, fordi om far forlanger at mor trapper ned på inntektsgivende arbeid/karriere for at han skal slippe å lage seg et måltid selv, er det klart at jentene blir oppmuntret til å satse på et eget liv, og guttene ikke tror at en slik egoisme er gangbart i et forhold...

_men, ikke innlogget_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja jøss, fordi om far forlanger at mor trapper ned på inntektsgivende arbeid/karriere for at han skal slippe å lage seg et måltid selv, er det klart at jentene blir oppmuntret til å satse på et eget liv, og guttene ikke tror at en slik egoisme er gangbart i et forhold...

_men, ikke innlogget_

Selv om de velger å ha det sånn så trenger ikke de gjøre det TYDELIG overfor barna at dette er det de har valgt. Det kan da ikke være noe problem for dem heller å lære et guttebarn og lage mat eller et jentebarn og bytte dekk selv om de har valgt en ordning du ikke tenke deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Skulle vært artig å vite hva du synes når du er 45, kanskje har barn og full jobb. Når mannen sitter der med avisen/fotballkampen, og man atter en gang fyker rundt og gjør husarbeid før man legger seg.

Her i huset jobber begge 100 %, og annen deling enn ca 50/50 er uaktuelt.

Men så har ikke jeg lyst til å jobbe 100% heller så sant jeg absolutt ikke må! Og det også uten barn, liker å ha en dag eller to i uka som jeg er hjemme og slapper av og/eller gjør litt småting i huset. MEN min kjære ville aldri forlanget at jeg skulle gått ned i prosentstilling, middag lager vi begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja jøss, fordi om far forlanger at mor trapper ned på inntektsgivende arbeid/karriere for at han skal slippe å lage seg et måltid selv, er det klart at jentene blir oppmuntret til å satse på et eget liv, og guttene ikke tror at en slik egoisme er gangbart i et forhold...

_men, ikke innlogget_

Hva om mor forlanger at far skal trappe ned sitt inntektsgivende arbeid da, slik at hun kan bruke mer tid på sin karriære i stedet for å lage middag? Slik vil det være i vårt hus og jeg tenker at det viktigste er at det i det hele tatt lages middag. Jeg kan lage middag i helger og ferier feks.

Så dersom den ene ønsker å jobbe 100% og den andre da må trappe ned slik at barna skal slippe å være i barnehage og SFO store deler av livet så lærer barna at egoisme er gangbart i et forhold? Hvordan hver enkelt familie velger å løse dette er faktisk helt opp til dem og hva som passer i deres arbeidssituasjon, samt hvor interessert hver part faktisk er i å arbeide. Jeg tenker at om man lærer barna at det ikke er kjønn som avgjør men at familien samlet arbeider for å få familien til å fungere så er faktisk dette det aller viktigste.

Likestilling er i alle fall ikke at en kvinne ikke skal kunne være deltidsarbeidende bare fordi hun er kvinne og da lærer barna usunne rollemodeller. Likestilling er å kunne ha valget til å gjøre som man vil! Likestilling er å gi like stor verdi til arbeidet som gjøres på hjemmebane, slik at det ikke ses ned på på den av partneren som er hjemme. Denne delen av likestillingsdebatten tror jeg er ganske glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har ikke jeg lyst til å jobbe 100% heller så sant jeg absolutt ikke må! Og det også uten barn, liker å ha en dag eller to i uka som jeg er hjemme og slapper av og/eller gjør litt småting i huset.

Jeg svarte på hovedinnlegget, hvor det sto:

jeg lurer på en ting, dere kvinner og menn for den sakskyld som krever 50/50 deling. Er det slik at dere jobber like mye utenfor huset?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Må bare få sagt det.

Jeg var langtidsykemeldt og tok hoveddelen av husarbeidet.

Han var arbeidsledig og jeg sykemeldt. Husarbeide var min jobb. Han var hjemme og jeg student. Fortsatt min jobb. Han var hjemme, jeg var syk og student. Fortsatt min jobb.

:overrasket: Hvordan i alle dager klarer du være sammen med et slikt menneske? Jeg hadde mistet all respekt og tiltrekning ovenfor en sånn person. Du er jo slaven hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...