Gå til innhold

Likestilling i heimen


Gjest Gjest_Hmmm_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hmmm_*

Jeg har lest litt i emnet "hvem gjør husarbeidet hos dere?" og jeg lurer på en ting, dere kvinner og menn for den sakskyld som krever 50/50 deling. Er det slik at dere jobber like mye utenfor huset? For jeg er nemlig av den sorten at hvis jeg jobber deltid og han fullt så er det en selvfølge at jeg tar det meste hjemmet. Og hva med de som jobber masse overtid, krever dere da at mannen/kvinnen skal gjøre dens "del" når de kommer hjem fra arbeidet?

Og forresten, det er masse klaging her over menn og damer i forholdet og folk erter opp hverandre inne her. Det er mange som i utgangspunktet er fornøyd med hvordan de lever livet, for eksempel hvordan husarbeidet er delt, selv om det kan være skjevt. Men så leser de om at "alle" inne her forventer at alt i huset skal deles klin likt også begynner de å tenkte og fundere og begynner å irritere seg over partneren, selv om kanskje den ene jobber deltid eller den andre jobber masse overtid og det er ganske naturlig hvordan ting blir fordelt. Ja, jeg veit at det kanskje er dumt, men det er nå en gang sånn at mange her i verden blir lett påvirket av ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er av den mening at dersom en jobber deltid og den andre fulltid saa skal selvsagt den som jobber deltid gjoere mer husarbeid, med mindre det ligger andre aarsaker bak som forhindrer dette (f.eks. sykdom eller barn som krever saa mye at man ikke rekker husarbeid, og slike ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at om en av partene jobber mindre er det naturlig at den også tar mer av husarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke lov å gjøre husarbeid, fordi jeg enten lager rosa hvit-klær, brenner ting i ovnen eller glemmer å vaske under bordet.

Ergo, vi har selvsagt hushjelp. Det har alle råd til, er ikke akkurat en ruin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Når alt kommer til alt blir det vel ca 50/50, noen dager tar jeg mer, andre dager tar han mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må stadig klage på at mannen min ikke har gjort noe når jeg kommer hjem om dagene.. ikke har han lagd middag, ikke vasket opp og ikke en gang satt på vaskemaskina, selv om jeg har 3 barn, er heltidsstudent og jobber deltid..

...også er jeg single, lurer på om det kan være en sammenheng...?

Men han skal ha det da, at han er god å skylde på når det er rot i huset! ;)

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Martha

Hos oss er det slik for tiden at jeg jobber 100 %, samboeren min 80 %. Vi er begge lærere, noe som betyr at det i disse tentamens- og eksamenstider blir det ekstra jobbing. I utgangspunktet vill jeg ha krevd at han hadde gjort mer husarbeid enn meg (selv om han kommer fra et ganske konservativt hjem, kjønnsrollemessig sett), men han sliter med ME og derfor er det viktigere for oss at han får tid til å slappe av slik at han kan ha overskudd til oss, også får det heller bli ekstra husarbeid på meg. Men så er vel heller ikke jeg den som plages om oppvaska står en dag ekstra... :s :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Må bare få sagt det.

Jeg var langtidsykemeldt og tok hoveddelen av husarbeidet.

Han var arbeidsledig og jeg sykemeldt. Husarbeide var min jobb. Han var hjemme og jeg student. Fortsatt min jobb. Han var hjemme, jeg var syk og student. Fortsatt min jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg har nå avlsuttet hele samlivet og mye av årsaken er hans manglende evne til å ta i et tak i felles hjem, samt manglende evne til å verdsette at når jeg bruker min fritid på å

vaske alles klær

lage mat hver dag

gjære så og si alle innkjøp til hus og hjem inkl mat

ha ansvar for alle bursdager og julegaver mv

vaske

rydde ( og ikke minst ta opp rot etter ham fordi han rett og slett roter)

betale alle regninger

bære ut all søppel

sortere og ta inn all post

pante flasker

sette inn og ut av oppvaskmaskinen

rydde i hage ot uterom

klippe plen/ måke sne

NOK ER NOK!

jeg jobber i utgangspunktet mye MER enn han.

han bruker all fritid på seg selv.

Slikt går bare ikke i lengden. Hadde jeg jobbet halv stilling eller vært hjemmeværende hadde jeg uten tvil tatt mer av husarbeidet, men slik er det ikke. Nå har jeg gått. Når jeg kom hjem fra jobb ventet jobb nummer to. jeg klarer bare ikke slikt lenger.

verdsett dette arbeidet! det er iallefall mitt budskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjør litt han å, men jeg gjør definitivt mest.

Men vi er nok litt "old fashion's" begge 2, å mener at d er dama sitt ansvar å gjøre husarbeid/middag osv.

Som mannen sier, hvis det engang blir slik at arbeidstidene våres endrer seg, og han kommer først hjem etter jobb hver dag, så skal jeg ned i 80% stilling, slik at jeg kommer hjem først å kan ha middagen klar, Greit for meg :)

Men uansett, så er vel hoved-pointet å finne en løsning for fungerer mellom deg å din kjære, så kan vel resten av verden mene akkurat hva pokker de vil! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrissy82

Jeg synes man skal dele på det 50/50 uansett.. men det varierer jo hver dag hvem som tar mer og mindre.. men man kan jo også bli enig om hvem som tar hva innen husarbeid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er viktig for meg at jeg ikke blir sittende i et forhold med en som forventer at jeg skal gjøre mest av husarbeidet. Jeg HATER husarbeid og matlaging og tar mye heller et tak i hagen (og jada, jeg skifter gjerne dekk eller olje på bilen om det trengs). Arbeidsfordeling når den ene jobber deltid og den andre jobber fullt: det kommer ann på hvor mye tid man har til rådighet til å gjøre husarbeid, hvis den som jobber deltid har barn og jobb, studier og jobb, eller all of the above så kan man fint komme over 100% der også. Man må bare rett og slett ordne det passer seg best for hvert enkelt par.

Når det gjelder det du skriver om at man hisser hverandre opp: jeg forstår hva du mener, men tror samtidig at det kan være bra om noen lever i et forhold hvor de ikke har det bra men tror det skal være slik, får høre om hvordan andre innretter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii

Jeg tror - som en sier her - at det med verdsetting er viktig.

Jeg har alltid ment at husarbeid/hjemmearbeid skal deles. Nå sitter jeg imidlertid i en situasjon hvor jeg gjør mest (nesten alt) og har alt ansvaret.... :sjenert:

En av grunnene til at det blir sånn er rett og slett at mannens arbeidstid ikke akkurat er normert. Han jobber mye kvelder og dels helger. Siden dette ikke handler om "selvvalgt" overtid eller "kan-ikke-unnværes-på-jobben" jobbing, men om å drive eget firma, så er det på et vist greit.

Når han jobber som han gjør, så kan ikke jeg sitte hjemme å vente på at han skal ta husarbeidet. Da ville han hatt 0 fritid, og jeg en hel del - og det ville heller ikke vært rettferdig.

En annen - og for meg viktig! - sak, er at han verdsetter at jeg tar unna ting. Nå er jeg ganske flink til å påpeke at jeg er flink :fnise: når jeg har vasket hele huset, men det gjør han og! Også forventer han ikke at det er gjort. Dersom jeg ikke har tid/ork, så er det heller ingen sure miner.

Det vi stort sett deler på er handling - han som regel etter handleliste fra meg, fordi jeg lager omtrent all maten. (jeg liker det og kan det, han verken kan eller liker det noe særlig....)

Vet ikke helt om ordningen hos oss er rettferdig - men jeg tror det. Fordi begge i prinsippet har omtrent like mye egen fritid, selv om den er oppdelt litt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Vet ikke helt om ordningen hos oss er rettferdig - men jeg tror det. Fordi begge i prinsippet har omtrent like mye egen fritid, selv om den er oppdelt litt forskjellig.

Jeg syntes dette er det mest rettferdige. Så sannt den ene må jobbe mer, og man har et økonomisk fellesskap så er det for oss en lik fordeling av antall arbeidstimer som gjelder og ikke at husarbeidet nødvendigvis deles 50/50. Jeg arbeider mer enn min mann, og han tar mer av husarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hmmm_*
Jeg tror - som en sier her - at det med verdsetting er viktig.

Jeg har alltid ment at husarbeid/hjemmearbeid skal deles. Nå sitter jeg imidlertid i en situasjon hvor jeg gjør mest (nesten alt) og har alt ansvaret.... :sjenert:

En av grunnene til at det blir sånn er rett og slett at mannens arbeidstid ikke akkurat er normert. Han jobber mye kvelder og dels helger. Siden dette ikke handler om "selvvalgt" overtid eller "kan-ikke-unnværes-på-jobben" jobbing, men om å drive eget firma, så er det på et vist greit.

Når han jobber som han gjør, så kan ikke jeg sitte hjemme å vente på at han skal ta husarbeidet. Da ville han hatt 0 fritid, og jeg en hel del - og det ville heller ikke vært rettferdig.

En annen - og for meg viktig! - sak, er at han verdsetter at jeg tar unna ting. Nå er jeg ganske flink til å påpeke at jeg er flink :fnise: når jeg har vasket hele huset, men det gjør han og! Også forventer han ikke at det er gjort. Dersom jeg ikke har tid/ork, så er det heller ingen sure miner.

Det vi stort sett deler på er handling - han som regel etter handleliste fra meg, fordi jeg lager omtrent all maten. (jeg liker det og kan det, han verken kan eller liker det noe særlig....)

Vet ikke helt om ordningen hos oss er rettferdig - men jeg tror det. Fordi begge i prinsippet har omtrent like mye egen fritid, selv om den er oppdelt litt forskjellig.

Dette ligner ganske mye på oss :) Bortsett fra at jeg jobber noen helger innimellom og ellers er student og dermed mye hjemme.. Jeg ser ikke noe problem i å vaske et par tre vasker iløpet av dagen selv om jeg leser, det er godt å få litt fri! Og her er det også sånn, han forventer ikke at jeg skal gjøre det, nå har det ikke sett ut her i det siste pga fint vær ute, og han har ikke nevnt et pipp, men når jeg vasket og ordna litt i går så påpekte han når han kom fra jobb hvor fin det var blitt! Han setter pris på det jeg gjøre, men gir f... i når jeg gjør det, og da blir det koseligere for meg å gjøre det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er nok litt utradisjonell her. Jeg synes faktisk ikke det skal være noe automatikk i at kvinnen som jobber deltid, skal ta mere husarbeid. Ofte er det slik at mannen jobber mye overtid, så kvinne føler seg nødt til å gå med i stillingsprosent. Hvorfor skal hun da absolutt kompensere med mere husarbeid? Hvorfor er det bare kvinnen som må tilpasse seg? Hvorfor kan ikke mannen jobbe deltid også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Hmmm_*

Hvis du hadde sett hva jeg skrev i første innlegg hadde du sett jeg skrev den som er hjemme, uavhengig av om det er dama eller mannen. Jeg personlig har ikke noe i mot å ikke jobbe 100% når den tiden kommer, fordi jeg faktisk liker å ha en dag eller to hjemme i uka, jeg er en person som ikke trives med å skulle dra på jobb hver eneste dag. Ja, det finnes faktisk noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjør litt han å, men jeg gjør definitivt mest.

Men vi er nok litt "old fashion's" begge 2, å mener at d er dama sitt ansvar å gjøre husarbeid/middag osv.Som mannen sier, hvis det engang blir slik at arbeidstidene våres endrer seg, og han kommer først hjem etter jobb hver dag, så skal jeg ned i 80% stilling, slik at jeg kommer hjem først å kan ha middagen klar, Greit for meg :)

Kan jeg få være så nysgjerrig at jeg spør hvorfor dere mener dette? Det er nemlig ikke helt innlysende for meg, men jeg er muligens litt tungnem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Han gjør litt han å, men jeg gjør definitivt mest.

Men vi er nok litt "old fashion's" begge 2, å mener at d er dama sitt ansvar å gjøre husarbeid/middag osv.

Som mannen sier, hvis det engang blir slik at arbeidstidene våres endrer seg, og han kommer først hjem etter jobb hver dag, så skal jeg ned i 80% stilling, slik at jeg kommer hjem først å kan ha middagen klar, Greit for meg :)

Men uansett, så er vel hoved-pointet å finne en løsning for fungerer mellom deg å din kjære, så kan vel resten av verden mene akkurat hva pokker de vil! :jepp:

Kan jeg bare spørre hvor gammel du er? Jeg er av samme oppfatning, jeg er jente på 22 :) Nå får jeg sikkert masse kjeft, men er nå en gang sånn jeg er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt utradisjonell her. Jeg synes faktisk ikke det skal være noe automatikk i at kvinnen som jobber deltid, skal ta mere husarbeid. Ofte er det slik at mannen jobber mye overtid, så kvinne føler seg nødt til å gå med i stillingsprosent. Hvorfor skal hun da absolutt kompensere med mere husarbeid? Hvorfor er det bare kvinnen som må tilpasse seg? Hvorfor kan ikke mannen jobbe deltid også?

Mener du det samme motsatt vei, at dersom mannen jobber deltid og dama fulltid saa skal de likevel dele 50/50 paa husarbeid? For min del spiller det ingen trille hvem som eventuelt jobber deltid, men om en er mer hjemme saa er det naturlig at h*n ogsaa gjoer litt mer husarbeid enn den som jobber mer.

At det gjerne er kvinner som oftere jobber deltid enn menn, er en helt annen sak, og ofte er det kvinnene selv om som velger deltid, eller de velger jobber der det er vanskelig aa faa fulltidsstillinger. Det finnes menn som oensker aa jobbe deltid, men de fleste av dem foretrekker nok aa jobbe fulltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...