Gå til innhold

femåringer på skolebenken?


Gjest Gjest_s_*

Anbefalte innlegg

Helt enig - kjempebra skrevet! Barna lærer utrolig mye av å gå i barnehagen, derfor mener jeg at denne bør bli obligatorisk for alle! Men - jeg er også for obligatorisk førskolegruppe en dag/noen timer i uken for 5-åringene, rett og slett for å gjøre overgangen fra barnehage til skole mykere.

Du gir deg ikke.

Barn lærer da hjemme også, i barnehagen er dette satt inn i planer som alle barn er med på.

Du kan da for guds skyld ikke påtvinge foreldrene at deres barn skal gå i institusjon fra de er 1 år.

Og hvor lang tid tar det før du får dette inn, -det er allerede førskolegruppe for de som fyller 6 år, halvåret før de begynner i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/11/12/449100.html

Denne har jeg hentet fra en annen tråd. De som på død og liv ønsker barna våre i institusjon fra de er små bør lese denne.

Veldig bra artikkel :klappe:

Jeg er selv for at man ikke skal sette barn til verden dersom man føler at man ikke har verken tid eller råd til å ta seg av dem selv, men heller setter dem bort så man selv kan jobbe og gjøre karriere.

I debatt etter debatt har jeg forsiktig pekt på muligheten for at det kanskje er foreldrenes kroniske fravær som gir så mange "bråkebøtter" i klassene... men da blir jeg skutt. Hver gang.

Jeg har også forsiktig antydet at kanskje man ikke behøver å leve så dyrt i den perioden man har små barn, slik at man kan være hjemme mens de er små istedet for å dytte dem inn i en barnehage (som jo er en institusjon på samme linje som en skole). Men desverre virker det som om det er pengene som rår, også på det private plan. Penger, status, materielle goder...

Nå er jeg mer for at ungene skal slippe og vokse opp i barnehage, men jeg er også for at de godt kan begynne på skole tidligere dersom skoledagen er lagt opp i forhold til alder og utvikling, og ikke femåringene dyttes inn i det som var vanlig skoledag da jeg begynte på skolen for ørti år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir deg ikke.

Barn lærer da hjemme også, i barnehagen er dette satt inn i planer som alle barn er med på.

Så alle barn lærer det samme hjemme som det som står i rammeplanen? Det er en ganske idealistisk tankegang å tro at alle barn blir godt stimulert hjemme. Det er dessverre ikke slik.

Du kan da for guds skyld ikke påtvinge foreldrene at deres barn skal gå i institusjon fra de er 1 år.

Når har jeg nevnt fra 1 år? Jeg sier det igjen:

Jeg ønsker obligatorisk barnehage med førskolegruppe for alle DET SISTE ÅRET FØR DE BEGYNNER PÅ SKOLEN.

Og hvor lang tid tar det før du får dette inn, -det er allerede førskolegruppe for de som fyller 6 år, halvåret før de begynner i skolen.

Jeg vet fra venninner som har barn i barnehage og som er førskolelærere at ikke alle barnehager har førskolegruppe.

Endret av Netten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjesten_*
Men de fleste barn stortrives jo i barnehage. Så hva er problemet?

Problemet er, min gode mann, ikke nødvendigvis at barn ikke skal være i barnehage. Det store problemet er derimot at de rødgrønne ønsker å ta fullstendig kontroll over privatlivene til folk. Det er helt meningsløst å tvinge folk til putte en 4-åring i barnehage, hvis man selv ikke ønsker det.

Staten bestemmer allerede alt for mye over menneskers liv, og de fortsetter å forsøke å innføre nye regler for å få enda mer kontroll. Det finnes ikke fnugg av dokumentasjon på at barn som ikke går i barnehage kommer dårligere ut enn de som går i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er, min gode mann, ikke nødvendigvis at barn ikke skal være i barnehage. Det store problemet er derimot at de rødgrønne ønsker å ta fullstendig kontroll over privatlivene til folk. Det er helt meningsløst å tvinge folk til putte en 4-åring i barnehage, hvis man selv ikke ønsker det.

Staten bestemmer allerede alt for mye over menneskers liv, og de fortsetter å forsøke å innføre nye regler for å få enda mer kontroll. Det finnes ikke fnugg av dokumentasjon på at barn som ikke går i barnehage kommer dårligere ut enn de som går i barnehage.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er, min gode mann, ikke nødvendigvis at barn ikke skal være i barnehage. Det store problemet er derimot at de rødgrønne ønsker å ta fullstendig kontroll over privatlivene til folk. Det er helt meningsløst å tvinge folk til putte en 4-åring i barnehage, hvis man selv ikke ønsker det.

Staten bestemmer allerede alt for mye over menneskers liv, og de fortsetter å forsøke å innføre nye regler for å få enda mer kontroll. Det finnes ikke fnugg av dokumentasjon på at barn som ikke går i barnehage kommer dårligere ut enn de som går i barnehage.

Her var det vel mer snakk om 5-åringer.

Jeg mener forøvrig at jeg har sett referert undersøkelser som nettopp dokumenterer at det er forskjeller og at det ER en fordel både faglig og sosalt at barna har vært i barnehage. Men du får ha meg tilgitt at jeg ikke hoster opp en link eller litteraturreferanse på direkten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det vel mer snakk om 5-åringer.

Jeg mener forøvrig at jeg har sett referert undersøkelser som nettopp dokumenterer at det er forskjeller og at det ER en fordel både faglig og sosalt at barna har vært i barnehage. Men du får ha meg tilgitt at jeg ikke hoster opp en link eller litteraturreferanse på direkten.

Dette har da virkelig jeg lest også, og mer enn én gang i løpet av de siste ti årene eller mer.

Det har vel noe med øvelse i å sitte stille og ta i mot informasjon over litt tid.

Da mine unger var små, hadde skolen hos oss egen førskole for de barna som hadde vokst ut av barneparken og ikke gikk i barnehage. Der gikk alle mine tre i to år, tre-fire timer om dagen. Er det ikke sånn lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...