Gå til innhold

femåringer på skolebenken?


Gjest Gjest_s_*

Anbefalte innlegg

Jeg tror obligatorisk barnehage og et pedagogisk tilbud til 5-åringene kan ha mye for seg. Mange barnehager har allerede førskolegrupper for 5-åringene hvor de blant annet lærer tall og begreper, samt å skrive navnet sitt. Enkelte barnehager kjører også tester hvor de får avdekket symptomer på lese- og skrivevansker hos det enkelte barn, og hvor resultatet av testen følger barnet videre til skolen hvor man da kan gripe raskt fatt i det aktuelle problemet. Testen er lekpreget og lystbetont, og gjennomføres når barnet har lyst.

Som lærer i 1. klasse to år på rad, opplever jeg ved skolestart et stort skille mellom elever som har gått i barnehage med førskolegruppe og dem som har gått i barnepark. Barna som har gått i førskolegruppe har med seg en helt annen bagasje enn dem som ikke har gått i en slik gruppe, og virker generelt sett mer skolemodne.

Disse skillene kan minskes betraktelig om barnehage med pedagogisk innhold for 5-åringene blir obligatorisk, og man kan lettere gripe fatt i barn som er disponert for lese- og skrivevansker, noe som kan forebygges om det blir oppdaget på et tidlig tidspunkt.

Husk at barn er lærevillige som bare det - det gjelder bare å bruke de riktige metodene. Noe som i praksis betyr læring gjennom lek for denne aldersgruppen.

Så deilig å høre at ungene har med seg forskjellig bagasje, at skillene er der.

Det må da være en utfordring for lærerne.

Vil du virkelig at alle ungene heller skal være "A4" når de begynner på skolen, for å sette det litt på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil du virkelig at alle ungene heller skal være "A4" når de begynner på skolen, for å sette det litt på spissen.

Det, og en del av det Sensation skrev tidligere, tror jeg er viktige poenger.

Skal det først og fremst være et mål å lære barna mest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å høre at ungene har med seg forskjellig bagasje, at skillene er der.

Det må da være en utfordring for lærerne.

Vil du virkelig at alle ungene heller skal være "A4" når de begynner på skolen, for å sette det litt på spissen.

Med forskjellig bagasje mener jeg hva de har lært av grunnleggende begreper. For å si det på en annen måte: Noen barnehager lærer barna ting de vil lære i 1. klasse og de har dermed lært en del mer enn barn som ikke har gått i slik gruppe når de begynner på skolen. Det er en stor fordel ved innlæring av nye begreper å ha noen knagger å henge dem på, som for eksempel ved å ha vært borti det tidligere i barnehagen.

Selvfølgelig vil det alltid være skiller - og det skal det såklart være! Det er ikke det jeg snakker om, selv om du gjerne vil tolke det slik. Men hvorfor gjøre skillene større enn de trenger å være? Hvorfor skal noen 5-åringer ha pedagogisk opplæring i barnehagen, mens andre ikke har det? Og hvordan blir barnet "A4" av å få et pedagogisk tilbud i barnehagen?

Som nevnt i forrige innlegg tror jeg noe av det viktigste med at elevene får et pedagogisk tilbud i barnehagen er muligheten for å avdekke evt. lese- og skrivevansker på et tidlig stadium, hvorpå det da blir lettere å ta tak i det aktuelle problemet når eleven begynner på skolen.

Endret av Netten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forskjellig bagasje mener jeg hva de har lært av grunnleggende begreper. For å si det på en annen måte: Noen barnehager lærer barna ting de vil lære i 1. klasse og de har dermed lært en del mer enn barn som ikke har gått i slik gruppe når de begynner på skolen. Det er en stor fordel ved innlæring av nye begreper å ha noen knagger å henge dem på, som for eksempel ved å ha vært borti det tidligere i barnehagen.

Selvfølgelig vil det alltid være skiller - og det skal det såklart være! Det er ikke det jeg snakker om, selv om du gjerne vil tolke det slik. Men hvorfor gjøre skillene større enn de trenger å være? Hvorfor skal noen 5-åringer ha pedagogisk opplæring i barnehagen, mens andre ikke har det? Og hvordan blir barnet "A4" av å få et pedagogisk tilbud i barnehagen?

Som nevnt i forrige innlegg tror jeg noe av det viktigste med at elevene får et pedagogisk tilbud i barnehagen er muligheten for å avdekke evt. lese- og skrivevansker på et tidlig stadium, hvorpå det da blir lettere å ta tak i det aktuelle problemet når eleven begynner på skolen.

Det du sier er at barna skal ha skolerettet tilbud i bhg. Hvorfor skal de ha det? Det de lærer i 1. klasse skal de da lære i ja, 1. klasse. Og hva mener du med pedagogisk opplæring? Skolerettet opplæring skal de da ha i skolen og i førskolen som alle seksåringene får tilbud om. I dag har selvfølgelig ungene et pedagogisk tilbud i barnehagen.

I barnehagen og hjemme (for de barn som er så heldig) lærer barna hele tiden. De lærer fra de som nyfødt åpner øynene, og t.om. i mors mage.

Barns frie lek er livsviktig, og det er da barn lærer mest.

Og selvfølgelig er det viktig å følge opp barns lærevillighet, men det er når vi skal begynne å kontrollere dette, gjøre det obligatorisk, og t.o.m uten å ta med foreldrene på råd ( det blir bare tredd nedover hodene på oss), at noen bjeller begynner å ringe..

Barn er forskjellig og vil uansett aldri ha samme utgangspunkt når de begynner på skolen.

Sosial kompetanse er undervurdert og kjempeviktig i møtet med skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier er at barna skal ha skolerettet tilbud i bhg. Hvorfor skal de ha det? Det de lærer i 1. klasse skal de da lære i ja, 1. klasse. Og hva mener du med pedagogisk opplæring? Skolerettet opplæring skal de da ha i skolen og i førskolen som alle seksåringene får tilbud om. I dag har selvfølgelig ungene et pedagogisk tilbud i barnehagen.

I barnehagen og hjemme (for de barn som er så heldig) lærer barna hele tiden. De lærer fra de som nyfødt åpner øynene, og t.om. i mors mage.

Barns frie lek er livsviktig, og det er da barn lærer mest.

Og selvfølgelig er det viktig å følge opp barns lærevillighet, men det er når vi skal begynne å kontrollere dette, gjøre det obligatorisk, og t.o.m uten å ta med foreldrene på råd ( det blir bare tredd nedover hodene på oss), at noen bjeller begynner å ringe..

Barn er forskjellig og vil uansett aldri ha samme utgangspunkt når de begynner på skolen.

Sosial kompetanse er undervurdert og kjempeviktig i møtet med skolen.

Pedagogisk opplæring var kanskje feil ord å bruke, kall det gjerne skolerettet opplæring det de driver med i førskolegruppene i enkelte barnehager. Dette tilbudet har ikke alle slik du sier.

Forslaget om 12-20 timer/uken er altfor drøyt, men å gjøre det obligatorisk med barnehage med førskolegruppe en dag i uken, slik mange barnehager praktiserer allerede, mener ikke jeg går på bekostning av barns frie lek og sosiale kompetanse.

At barn er forskjellige og uansett aldri vil ha samme utgangspunkt når de begynner på skolen er noe vi alle vet. Dette handler om å legge til rette for en god overgang fra barnehage til skole - og at alle barn får denne muligheten. Det handler om å gi barna et godt grunnlag for læring når de begynner på skolen, at barna møter skolen med ferdigheter som gjør at hver og en opplever mestring.

Det er en kjempestor overgang fra barnehage til skole, og jeg tror det er viktig for førsteklassingene at de er noenlunde forberedt på det. Det er med på å skape trygghet og trivsel.

Endret av Netten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedagogisk opplæring var kanskje feil ord å bruke, kall det gjerne skolerettet opplæring det de driver med i førskolegruppene i enkelte barnehager. Dette tilbudet har ikke alle slik du sier.

Forslaget om 12-20 timer/uken er altfor drøyt, men å gjøre det obligatorisk med barnehage med førskolegruppe en dag i uken, slik mange barnehager praktiserer allerede, mener ikke jeg går på bekostning av barns frie lek og sosiale kompetanse.

At barn er forskjellige og uansett aldri vil ha samme utgangspunkt når de begynner på skolen er noe vi alle vet. Dette handler om å legge til rette for en god overgang fra barnehage til skole - og at alle barn får denne muligheten. Det handler om å gi barna et godt grunnlag for læring når de begynner på skolen, at barna møter skolen med ferdigheter som gjør at hver og en opplever mestring.

Det er en kjempestor overgang fra barnehage til skole, og jeg tror det er viktig for førsteklassingene at de er noenlunde forberedt på det. Det er med på å skape trygghet og trivsel.

Du snakket her tidligere om obligatorisk barnehage og førskole for 5-åringer...

????

Førskole for seksåringer halvåret før de begynner på skolen er vel noe alle 6-åringer får tilbud om, og har vært i mange mange år, før var det for 7 åringene.

Et godt grunnlag for læring får du av mange ting som er viktige for barna.

Mener du det viktigste er tall og bokstaver så er jeg totalt uenig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du snakket her tidligere om obligatorisk barnehage og førskole for 5-åringer...

????

Førskole for seksåringer halvåret før de begynner på skolen er vel noe alle 6-åringer får tilbud om, og har vært i mange mange år, før var det for 7 åringene.

Et godt grunnlag for læring får du av mange ting som er viktige for barna.

Mener du det viktigste er tall og bokstaver så er jeg totalt uenig med deg.

Ja, jeg snakker fremdeles om obligatorisk barnehage med førskolegruppe. Hvor ser du noe annet?

Hvis du av en eller annen merkelig grunn tror jeg mener læring = tall og bokstaver så forstår jeg at du er uenig med meg (hvor har du lest det mon tro...?) Men - faglig læring i 1. klasse (for det er det faglige vi snakker om i forb. med førskolegruppe) omfatter ikke bare tall og bokstaver. Elevene skal lære å lytte, fortelle, holde blyanten riktig, kjenne igjen form, telle, sortere - og ikke minst bli bevisst sitt eget språk; på lydene i ord, kunne rime og mye annet - OG - det er viktig med litt trening i forkant! Jeg kan ikke skjønne hvorfor du mener det er skadelig/dumt/unødvendig (stryk det som ikke passer)? JA, mange barn får denne treningen av foreldrene sine hjemme, MEN ikke alle! Ved å gjøre barnehagen obligatorisk OG ha obligatorisk førskolegruppe, sikrer man at alle barna er godt forberedt og får en mye mykere overgang til skolestart (ja, jeg snakker fremdeles på det faglige planet). Det er en trygghet for eleven.

Og, jeg nevner igjen for sikkerhets skyld, førskolegruppe en dag i uken går ikke på bekostning av barns læring på det sosiale planet - som selvfølgelig er det aller viktigste og der vi har hovedfokus i 1. klasse (måtte bare få det frem siden det virker som om du tror jeg i størst grad er opptatt av tall og bokstaver :)).

Endret av Netten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg snakker fremdeles om obligatorisk barnehage med førskolegruppe. Hvor ser du noe annet?

Hvis du av en eller annen merkelig grunn tror jeg mener læring = tall og bokstaver så forstår jeg at du er uenig med meg (hvor har du lest det mon tro...?) Men - faglig læring i 1. klasse (for det er det faglige vi snakker om i forb. med førskolegruppe) omfatter ikke bare tall og bokstaver. Elevene skal lære å lytte, fortelle, holde blyanten riktig, kjenne igjen form, telle, sortere - og ikke minst bli bevisst sitt eget språk; på lydene i ord, kunne rime og mye annet - OG - det er viktig med litt trening i forkant! Jeg kan ikke skjønne hvorfor du mener det er skadelig/dumt/unødvendig (stryk det som ikke passer)? JA, mange barn får denne treningen av foreldrene sine hjemme, MEN ikke alle! Ved å gjøre barnehagen obligatorisk OG ha obligatorisk førskolegruppe, sikrer man at alle barna er godt forberedt til skolestart (ja, jeg snakker fremdeles på det faglige planet). Det er en trygghet for eleven.

Og, jeg nevner igjen for sikkerhets skyld, førskolegruppe en dag i uken går ikke på bekostning av barns læring på det sosiale planet - som selvfølgelig er det aller viktigste og der vi har hovedfokus i 1. klasse (måtte bare få det frem siden det virker som om du tror jeg i størst grad er opptatt av tall og bokstaver :)).

Obligatorisk barnehage og obligatorisk førskole fra 5 år, stakkars barn!

Har du selv barn?

Tror ikke jeg har skrevet skadelig/dumt/unødvendig noen steder.

Jeg spør, vet du hvordan du får lærelystne/lærevillige barn? For det er det du vil ha inn i skolen din..ikke sant?

Jeg avslutter med å si som Eli Rygg (dame med mye erfaring med barn) "ka e det vi har det så travelt med?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obligatorisk barnehage og obligatorisk førskole fra 5 år, stakkars barn!

Jeg synes absolutt ikke synd i de barna som går i barnehage med førskolegruppe

Har du selv barn?

Nei.

Tror ikke jeg har skrevet skadelig/dumt/unødvendig noen steder.

Men det er vel det du mener når du sier "stakkars barn"?

Jeg spør, vet du hvordan du får lærelystne/lærevillige barn? For det er det du vil ha inn i skolen din..ikke sant?

De mest lærelystne og lærevillige elevene mine har gått i barnehage med førskolegruppe. Jeg vet ikke hvordan du tenker deg eller tror at vi driver opplæring, men lek/utforsking/oppdagelse/eksprimentering er viktige stikkord. Jeg har en jevnt over glad, lærevillig og trygg klasse hvor de aller fleste barna har gått i førskolegruppe det siste året i barnehagen.

Jeg avslutter med å si som Eli Rygg (dame med mye erfaring med barn) "ka e det vi har det så travelt med?"

Nå er det engang slik at Kunnskapsløftet er innført og lese- og skriveopplæringen starter i 1. klasse, og da skader det ikke å få til en myk overgang fra barnehagen ved å starte i-det-små med førskolegruppe en dag/noen timer i uken!

Endret av Netten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene da,

du skriver obligatorisk barnehage og obligatorisk førskole for 5 åringer.

= barndom i institusjon.

Som jeg skriver, det er allerede idag førskole (6 åringene)for de som begynner i 1 klasse, myk overgang ja.

Hvor mye skolerettet forberedelse er det egentlig du ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene da,

du skriver obligatorisk barnehage og obligatorisk førskole for 5 åringer.

= barndom i institusjon.

Som jeg skriver, det er allerede idag førskole (6 åringene)for de som begynner i 1 klasse, myk overgang ja.

Hvor mye skolerettet forberedelse er det egentlig du ønsker?

Enkelt og greit: Jeg ønsker det som som mange allerede har, obligatorisk for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey
I Frankrike begynner barn på skolen når de er tre år.

Har de det verre der, enn her? :klø:

Det går bra med barna i Frankrike, skulle en tro. Jeg ble noe overrasket over at forslaget kom fra SV. Det er jo ikke snakk om en skole der 5-åringene sitter rolig på stolen i mange timer og hører forelesninger om kvadratrot, så jeg er positiv til at små barn så tidlig som mulig lærer mer disiplin og sosialiseres så tidlig som mulig. Den norske skolen ser for meg uansett ustrukturert ut og full av "frihet", mas og bråk, både på lærersiden og hos elevene. Jeg stiller meg skeptisk til SV's visjoner for hva skolen skal være og på hvilken måte de vil strukturere sitt forslag.

Endret av Casey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det går bra med barna i Frankrike, skulle en tro. Jeg ble noe overrasket over at forslaget kom fra SV. Det er jo ikke snakk om en skole der 5-åringene sitter rolig på stolen i mange timer og hører forelesninger om kvadratrot, så jeg er positiv til at små barn så tidlig som mulig lærer mer disiplin og sosialiseres så tidlig som mulig. Den norske skolen ser for meg uansett ustrukturert ut og full av "frihet", mas og bråk, både på lærersiden og hos elevene. Jeg stiller meg skeptisk til SV's visjoner for hva skolen skal være og på hvilken måte de vil strukturere sitt forslag.

Eh.. disiplin og sosialisering er ikke nødvendigvis det samme..

Til forskjell fra mange land så trives faktisk de norske barna i skolen og når vi ser på sluttresultatet så til tross for at elevene ikke viser like stort faglig godt gjennomsnitt som i en del land vi kan sammenligne oss med, så har norge mange fremragende forskere, etterspurte ressurser innenfor organisering og grundervirksomhet, havbruk osv.. i forhold til størrelsen på landet.

Kanskje noe av det barna får av at det er "frihet, mas og bråk" som du kaller det, er rom for å utvikle andre ting enn slikt som er lett å måle i form av karakterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelt og greit: Jeg ønsker det som som mange allerede har, obligatorisk for alle!

Så det du vil ta bort er at foreldrene bestemmer selv om barna skel gå i barnehage eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du vil ta bort er at foreldrene bestemmer selv om barna skel gå i barnehage eller ikke.

Året før de begynner på skolen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV vil ha femåringer på skolebenken.

Er vi i ferd med å gjøre barndommen til et liv i institusjon?

Eller er dette et flott forslag for å heve kunnskapsnivået for vår små?

Hvor er forresten foreldrene i alt dette her? har vi noe vi skulle ha sagt?

Om de går på skolen som 5-åringer eller om de er i barnehagen, er vel stort sett ett fett. De vokser opp i institusjon uansett slik som det er i dag.

Jeg syns det er positivt om man kan lære barna noe også mens de går i barnehage. Der vi bor, lærer ungene å skrive navnet sitt, f.eks når de signerer egne tegninger. Så lærer de ukedagene, og hver dag starter med at de snakker om hva slags dag det er i dag.

De lager prosjektoppgaver, som f.eks hva som er sunn mat, og hva slags mat som kan gjøre at man får hull i tennene, og illustrerer med utklipp fra ukeblader og reklame.

Etc, etc. Det hele er gjort som en lek, men resultatet er at alle ungene vet hva lesing innebærer, nesten alle kan skrive litt, og samtlige kan skrive og lese navnet sitt. Så har de turer til bibliotek, brannstasjon, etc, og de lærer ganske mye om samfunnet på den måten. JEg syns at så lenge det kan gjøres på en måte som ikke ødelegger leken for barna, så er det bare bra at det er et pedagogisk innhold i ting.

Enig med deg. Femåringer liker å lære og de har begynt å kjede seg av mangel på utfordringer. Den typiske "førskolealder" kan være et mareritt for hvem som helst.

Ja, la oss innføre pensum og karakterer fra 2-årsalderen.

De som mener skole=lek har misforstått.

Og boblen din er svart/hvit?

Hvorfor ikke bare kaste barna rett ut i det med en gang? Barndommen er egentlig en utrolig lite produktiv tid.

I det øyeblikket du legger opp til "skole", betyr det strengere fokus på pensum og på at det faktisk læres bort. Det igjen vil si strengere rammer og mer formaliserte krav. Krav vil si målinger for å se om kravene er innfridd.

Allerede nå er det forslag om karakterer langt ned i barneskolen.

Som jeg har forstått det på de som har seksåringer i skolen i dag, så er ikke 1.klasse det den var for meg da jeg begynte (også som 6-åring forresten). Den har mer form som førskole.

Når man ser på den elendige skolen vi har her i landet og hvor dårlige resultater ungene våre får i internasjonale tester, så er kanskje ikke mer tid på skolen så negativt?

Jeg for min del er for lengre dager og mindre hjemmelekser også.

Hvorfor er vi så redde for å stille krav her i landet? Vi er et land av nisser.

Det er det man gjør det til. Å unnlate å sette karakterer, forandrer ingenting på det faktum at noen elever får problemer med skolen, mens andre klarer seg veldig bra. Spørsmålet er bare hva man gjør med det. Ikke at det påpekes. Hvis man venter for lenge med å oppdage slike ting, har det bare negative konsekvenser. De du kaller "litt "dumme"" har ofte problemer som kan avhjelpes. Men det forutsetter at man ikke lar dem vokse seg for store, og at man ikke lar kløften mellom de flinke og de mindre flinke vokse seg for stor.

Er dette nødvendig? Lærer virkelig ikke foreldre bort noenting til unga sine?

Vi hadde karakterer fra 4.klasse da jeg gikk på skolen. Kan ikke si at det var noe problem, og jeg var IKKE blant de flinkeste i klassen. Det er forresten gjerne sånn i norske skoler at det er de "dumme" som er de kule.

Artig Finland blir nevnt. Poenget må jo også være at ungene kommer ut i andre enden av hvor mange år det måtte være og faktisk kan noe. Tror mange norske unger er litt offer for 70-tallets sosiale tenkemåter og gruppeklemmer, flinke til å føle og snakke og forholde seg til andre - pugging, konkrete krav til læring, utenatlesing etc er det mindre av. Fordi hvis noen ikke henger med er det stigmatiserende og derfor blir mange vuggende inn i en lilla kokong av "vi skal alle være like"-prinsippet. jeg er for froståelse av stoff, for all del, men tror at mange kunne ha god nytte av å "pugge litt salmevers" også.

Og jeg synes fortsatt at en delt hverdag for femåringer med lek, eksursjoner og lesetrening er å foretrekke.

Hvordan man løser det med lærermangel og forskolelærermangel blir uansett spennende fremover.

Godt skrevet.

Vi er en gjeng cordfløyselskledde følere som helst ser at alle kosemoser seg gjennom livet uten å måtte ta hensyn til at noen faktisk bare ER flinkere enn andre, og lære seg å godta det.

Jeg er for at man slutter med kosinga og får læring inn i skolene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja sikkert. Ungene mine gikk på skolen da de fremdeles begynte det året de fylte sju.

Ellers må du gjerne belære meg om hvorfor det er galt at ungene begynner tidligere på skolen, og trekk gjerne klare sammenligninger med land hvor de faktisk begynner så tidlig og forklar meg også i samme slengen hvorfor de samme landene gjør det bedre på de nasjonale testene, og også har et jevnt over høyere kunnskapsnivå når ungene skal videre over på høyere utdannelse.

Neppe bare fordi de begynner tidlig, men også pga lengre skoledager og mer disiplin, men forklar meg nøye hvis jeg tar feil.

Tillegg: Ikke henvis til kosemosepedagogikk, for det tror jeg ikke på, og det har vel kanskje også vist seg å funke dårlig.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sikkert. Ungene mine gikk på skolen da de fremdeles begynte det året de fylte sju.

Ellers må du gjerne belære meg om hvorfor det er galt at ungene begynner tidligere på skolen, og trekk gjerne klare sammenligninger med land hvor de faktisk begynner så tidlig og forklar meg også i samme slengen hvorfor de samme landene gjør det bedre på de nasjonale testene, og også har et jevnt over høyere kunnskapsnivå når ungene skal videre over på høyere utdannelse.

Neppe bare fordi de begynner tidlig, men også pga lengre skoledager og mer disiplin, men forklar meg nøye hvis jeg tar feil.

Tillegg: Ikke henvis til kosemosepedagogikk, for det tror jeg ikke på, og det har vel kanskje også vist seg å funke dårlig.

Hva er forresten kosemoseped...? Aldri hørt det uttrykket. Mener du at vi ikke skal kose med ungene, fundere/filosofere sammen med dem, gi de klem, klapp på skuldra og slike ting?

Hva er så læring?

Hele livet strever vi mennesker med å forstå og finne meninger med omverden. Vi møter og søker utfordringer overalt, bearbeider inntrykk og lærer ut ifra dette. Men hva er egentlig læring? I Askeland og Sataøens perspektiv sees læring på noe som skjer i hverdagen. Det foregår overalt og hele tiden og kan derfor sies å være et grunnleggende sosialt fenomen.

Her finner dere resten

Noen ser på læring som en prosess som omfatter våre opplevelser og følelser, samtidig som man snakker om indre prosesser basert på sansing, hukommelse og persepsjon . Altså kan man se på læring som en helhetlig prosess hvor man sanser, husker og ikke minst tolker.

Hvordan lærer barn

Barn lærer gjennom alt de opplever og erfarer. De lærer gjennom de sanseinntrykk de får og gjennom egen handling med ting i omgivelsene, og de lærer gjennom direkte samspill med og iakttakelse av barn og voksne. Barn er av natur aktive og ivrige etter å lære, måten de lærer mest og best på er gjennom førstehåndserfaring. Med det menes at barna lærer gjennom å undersøke og utforske alt rundt dem. Med nysgjerrige barn som spør og graver om alt mulig, må vi som omsorgspersoner alltid være tilstede og oppvakte for å kunne gi dem den støtten de trenger. Ikke minst er det viktig at vi ser tingene i barneperspektiv og viser forståelse og anerkjennelse. Ved å stimulere barns nysgjerrighet i tidlig alder vil vi hjelpe til med å øke barnas glede ved å lære seinere.

For mer informasjon se her

Skal vi få en bedre skole, så må vi begynne å endre vår egen holdninger og adferd. Lærere som vil gi en ekstre innsats og som engasjerer seg ekstra mye, må få belønning. Skoleledelse som sørger for å gi lærerne den riktige myndighet skal belønnes. Elever som gjør ekstra skal belønnes! Og oppdragelsen av barn må begynne å starte i hjemmet! Hvis foreldre mener at barnehage og skole skal oppdra ungene, så er de ikke skikket til å ha unger selv!

Politikere må slutte å tro at de har svaret på læring med statlig og politisk detaljstyring. Læring kan ikke politisk vedtas! Samtidig må skoleeierne ta sitt ansvar og vedlikeholde sin eiendom. Skoler med elendig og helsefarlig inneklima tar alltid fokuset bort fra læringsarbeidet. Elever, lærere og foreldre legger skylden på inneklimaet automatisk hvis dette kan påvises og at elevene ikke når de resultater man forventer.

Det å løse utfordringene i den norske skole kan kun løses ved at alle deltar og at politikere må fratas mer og mer ansvaret for skolens innhold!

Innlegget er endret grunnet kopirett.

Cascabel-mod

Endret av Cascabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt, velformulert innlegg. Avskriving?

Uansett; hvordan kolliderer det du skriver med hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...