mamut75 Skrevet 6. mai 2008 #101 Skrevet 6. mai 2008 Var vel du som startet med å blande inn IKT-bransjen i debatten her...? Det var ment som et enkelteksempel , men det skled litt ut .
Bokormen Skrevet 6. mai 2008 #102 Skrevet 6. mai 2008 (endret) Jo , men nå er vi i en veterinærtråd . Bare start en tråd du , så skal jeg komme inn å svare , stikkordet her er endringshastighet i de 2 bransjene . Det var vel du, og ikke noen andre, som trakk inn IT-bransjen her? ...noen var før meg der ja Endret 6. mai 2008 av Bokormen
mamut75 Skrevet 6. mai 2008 #103 Skrevet 6. mai 2008 Det var vel du, og ikke noen andre, som trakk inn IT-bransjen her? ...noen var før meg der ja Det blir litt forskjell på å begynne å diskutere generelt hva man lærer på de forskjellige studiene , slik jeg oppfattet at du mente kommentaren , og å trekke inn en annen bransje som sammenlikningsgrunnlag med prisnivået for en bransje som diskuteres i selve tråden .
Sol79 Skrevet 6. mai 2008 #104 Skrevet 6. mai 2008 Vet du hva avskrivninger på større investeringer over flere år er ? Har du hørt om kontoer for inngående og utgående mva , bedrifter betaler som sagt ikke mva på de fleste av sine kostander , det var derfor jeg ikke tok med mva i dette regnestykket , men du skjønte vel ikke det du ? EDIT : og ja , trodde virkelig du kunne skille mellom begrepet INNTEKT og LØNN , men nå blir jeg jaggu usikker her . Alle bedrifter betaler mva på det meste av det de kjøper av varer og tjenester, mens f.eks. veterinærtjenester er ikke en avgiftspliktig tjeneste. Hva som er av inntekter i en bedrift er ikke spesielt interessant i forhold til resultatet. Så at du tjater om inntektene forstår jeg ikke helt.
mamut75 Skrevet 6. mai 2008 #105 Skrevet 6. mai 2008 Alle bedrifter betaler mva på det meste av det de kjøper av varer og tjenester, mens f.eks. veterinærtjenester er ikke en avgiftspliktig tjeneste. Hva som er av inntekter i en bedrift er ikke spesielt interessant i forhold til resultatet. Så at du tjater om inntektene forstår jeg ikke helt. Jo , men i næringsvirksomhet så regnes jo mva på salg mot mva man har betalt på kostnader mot hverandre , slik at man betaler differansen mellom dem /eventuelt får refundert innbetalt mva av staten . Private forbrukere må betale mva sin . Hvis du sier at veterinærtjenester ikke er pliktig omsetning , så skjønner jeg ikke hvorfor du trakk inn mva i utgangspunktet ? Det er mulig du ikke syntes inntektene er interessante for resultatet i en bedrift , mulig det .
Gjest vet Skrevet 6. mai 2008 #107 Skrevet 6. mai 2008 Jeg er veterinær, og kan opplyse dere om at det slett ikke er uvanlig med 3mill i omsetning for en veterinærklinikk. Selv er jeg selvstendig veterinær, min omsetning ligger på mellom 1,1 og 1,5 mill i året. Skattbar inntekt sist år var på 578 000. Jeg har vært på to kurs i år, det ene kostet 5000 for to dager, det andre 8500 for en dag. Det er jo helt latterlig tullete at noen syns veteriærer ikke skal ta seg betalt for sine tjenester... Jeg arbeider mellom 50 og 80 timer i uka, avhenging av om jeg har helgevakt eller ikke. På en helg kan jeg kjøre 70 mil. Du er velkommen til å ha vakt sammen med meg, TS, en helg. Så får vi se om du syns det burde være gratis å stå opp kl 03 om natta for å kjøre en time til en kalving, bruke en time på å få ut kalven, evt ta keisersnitt. Er jeg heldig er jeg hjemme igjen til telefontiden, og kan da fortsette å jobbe til sene kvelden. Skulle da bare mangle at jeg får betalt for det!! Har man vakt er det fra kl 16-0800. Jeg får ikke fri etter en vakt, verken en helgevakt eller en vanlig hverdagsvakt. I går var jeg på jobb fra 0500- 1930. Vår timespris er 600 kr eksl mva, 50% vaktillegg på kveld, 100% tillegg natt/helg. Men, jeg får jo ikke betalt for å kjøre bil, snakke i tlf osv.
Gjest vet Skrevet 6. mai 2008 #108 Skrevet 6. mai 2008 Veterinærtjenester er i aller høyeste grad momspliktige. Jeg betaler tilbake mellom 100-150 000 i moms til staten hvert år. Det er mva på alle inntekter med unntak av vakt og kjøring, som utbetales av hhv kommune og fylkeskommune.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #109 Skrevet 6. mai 2008 Du vet , det er fullt mulig å drive med andre ting innimellom telefonene , som feks alle de andre aktivitetene noen tidligere nevnte var kostnadsdrivende aktiviteter tidligere i tråden , jeg håper da virkelig ikke at godt utdannede mennesker sitter og glor i veggen imellom slagene . Men den årslønnen du nevnte som eksempel betinger vel at de da sitter i telefonen hele tiden. Hvem mener du skal betale kr. 26,.- pr minutt mens de gjør andre ting enn å sitte i telefonen?
Gjest Niina Skrevet 7. mai 2008 #110 Skrevet 7. mai 2008 (endret) Nå synes jeg ikke 26kr i minuttet var så spesielt ille og hadde gladelig betalt mer hvis det var min Katt det gjaldt. Men jeg synes vel at staten burde ha lagt større vekt på å få til telefonvakter som det var gratis og ringe til på lik linje med 110, 112 og 113. Og jeg tror vel det var det trådstarter mente også. Ikke at noen skulle jobbe gratis selv om det kom ut slik. Endret 7. mai 2008 av Niina
Ugla Skrevet 8. mai 2008 #111 Skrevet 8. mai 2008 Nå synes jeg ikke 26kr i minuttet var så spesielt ille og hadde gladelig betalt mer hvis det var min Katt det gjaldt. En annen ting; veterinæren får jo ikke hele dette beløpet. Leverandøren av en sånn telefontjeneste tar en stor del (minst 1/4-del) av beløpet.
NovaFlare Skrevet 8. mai 2008 #112 Skrevet 8. mai 2008 Helt ærlig så tror jeg at trådstarter er ei 11-12 år gammel jente som har fått lov av mamma og pappa å få pus. Betingelsen var at hun må betale uforutsette ting så godt det går med sin egen ukelønn og tjente penger, og bruke kontantkortet sitt til å ringe dyrlegen, DA er det klart det er dyrt med 26 kr/min
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå