mamut75 Skrevet 6. mai 2008 #81 Skrevet 6. mai 2008 La oss si at en slik telefonvakt er på 12 timer (fra 20.00 til 08.00, vet ikke hva som er vanlig, men dette er bare et eksempel): Veterinæren som sitter telefonvakt skal ha betalt fra sin arbeidsgiver for å være tilgjengelig hele perioden og svare blidt og hyggelig selv om klokken er halv fire på morgenen. Det man regner i min bransje (noe helt annet enn veterinær, lavere utdannelse, mindre utgifter mtp utstyr, og ingen telefonvakt), er at dersom den ansatte skal ha lønn på 200 kr i timen, så må timesprisen være 600 kr for kunden (altså 3 ganger så mye). Av de 600 kr går 150 kr til moms, 200 kr til den ansatte, resten går til husleie, strøm, telefonutgifter, arbeidsgiveravgift, pensjonsordning, utstyr, videreutvikling/utdannelse/kurs, regnskapsfører, revisor osv osv osv. Du vet , hvis du hadde fullført dette resonnementet og satt inn tallene for veterinærtelefonprisen i denne tråden , så hadde du fått at med en timepris på rundt 1500 , så hadde det blitt 975 000 til veterinæren direkte overført fra dine egne tall . nøyaktig hva som legges i de tallene du har skrevet , kan bare du svare på , men med 1950 timer i et år , så får man 975 000 til veterinæren . Veterinærer tjener ikke i gjennomsnitt i nærheten av dette .
mamut75 Skrevet 6. mai 2008 #82 Skrevet 6. mai 2008 man tar stort sett kurs innefor det fagfeltet man jobber. for en veterinær som jobber på en klinikk kan dette være : -kurs i ultralyddiagnostikk -kurs i endoskopering ( kikhullsundersøkelser) -kurs i bløtvevskirurgi -kurs i ortopedisk kirurgi el nevrokirurgi -en hel rekke indremedisinkurs -kurs i hudsykdommer -kurs i tannsykdommer -kurs i adferdsproblemer osv osv osv.... en smådyrklinikk er som et sykehus for dyr, og da må man kunne bruke diagnostisk utstyr( nytter ikke å bare få det avskrevet noen år) og man må ha kompetanse innenfor det som er ny forskning slik at man stadig er oppdatert innefor sitt fagfelt.... Men er det ikke i stor grad spesialister og de som ønsker å være "cutting edge" innenfor sitt område som kurses i gjennomsnitt 4-5 uker i året , slik er det iallefall for leger , der er det spesialistene som kurses oftest .
Bokormen Skrevet 6. mai 2008 #83 Skrevet 6. mai 2008 Men er det ikke i stor grad spesialister og de som ønsker å være "cutting edge" innenfor sitt område som kurses i gjennomsnitt 4-5 uker i året , slik er det iallefall for leger , der er det spesialistene som kurses oftest . For tannleger er det iallefall vanlig med noen uker med kurs i året. Veterinærer skal jo jobbe med mange forskjellige dyr, så er sikkert noe mer for de. Merkelig at noen alltid må være så mistroiske.
mamut75 Skrevet 6. mai 2008 #84 Skrevet 6. mai 2008 (endret) For tannleger er det iallefall vanlig med noen uker med kurs i året. Veterinærer skal jo jobbe med mange forskjellige dyr, så er sikkert noe mer for de. Merkelig at noen alltid må være så mistroiske. Jeg trodde bare det var vanligere for spesialister enn allmennpraktikere å dra på kurs/seminarer . Jegvisste at de fleste idag drar på noen kurs i året , men lurer på hva man drar på så mye kurs for , i bransjer jeg iallefall til nå har opplevd som mere statiske enn andre bransjer . EDIT: for å beskrive det litt klønete : lages det nye teorier el for hvordan man skal behandle dyr flere ganger i året liksom ? Endret 6. mai 2008 av mamut75
Bokormen Skrevet 6. mai 2008 #85 Skrevet 6. mai 2008 Jeg trodde bare det var vanligere for spesialister enn allmennpraktikere å dra på kurs/seminarer . Jegvisste at de fleste idag drar på noen kurs i året , men lurer på hva man drar på så mye kurs for , i bransjer jeg iallefall til nå har opplevd som mere statiske enn andre bransjer . Innen medisin, enten det gjelder mennesker, dyr eller tenner, gjøres det stadig voldsomme fremskritt, både med tanke på prosedyrer, materialer og utstyr. Det er et kjempemarked for legemiddelprodusenter, tekniske produsenter osv, og de utvikler stadig nye og bedre produkter. Derfor er det et stort behov for etterutdanning i alle medisinske yrker, og de som tar faget sitt på alvor er bruker derfor mye tid og penger på å holde seg oppdatert. Mange av kursene varer over fler dager, og derfor går det lett noen uker i året på dette. Et dagskurs for en tannlege kan fort koste 4000kr, så det er ikke akkurat billig heller.... regner med at det samme gjelder for veterinærer og leger.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #86 Skrevet 6. mai 2008 Hva er det dere tar kurs i ? Dersom dette spørsmålet var seriøst ment,så bør du lese om veterinæryrket. Veterinærmedisin er faktisk et eget fagfelt .Forskning,nye behandlings-teknikker og lignende,gjør seg faktisk også gjeldende innen dette fagfeltet, ja :jepp:Og det krever at man oppdaterer seg faglig
mamut75 Skrevet 6. mai 2008 #87 Skrevet 6. mai 2008 Et dagskurs for en tannlege kan fort koste 4000kr, så det er ikke akkurat billig heller.... regner med at det samme gjelder for veterinærer og leger. Men da ligger det faktisk ikke så langt bak IKT bransjen faktisk , i kursintensivitet .
Bokormen Skrevet 6. mai 2008 #88 Skrevet 6. mai 2008 Men da ligger det faktisk ikke så langt bak IKT bransjen faktisk , i kursintensivitet . Selvsagt ikke! Jeg har en samboer som er systemkonsulent og jobber med nettverk og citrix, og jeg kurses langt mer enn han årlig.
mamut75 Skrevet 6. mai 2008 #89 Skrevet 6. mai 2008 Dersom dette spørsmålet var seriøst ment,så bør du lese om veterinæryrket. Veterinærmedisin er faktisk et eget fagfelt .Forskning,nye behandlings-teknikker og lignende,gjør seg faktisk også gjeldende innen dette fagfeltet, ja :jepp:Og det krever at man oppdaterer seg faglig Men man lærer vel noe på de 5-6 årene studiet tar? Begynner en veterinær feks med å ta et månedskurs når han/henne er ferdig utdannet ?
Bokormen Skrevet 6. mai 2008 #90 Skrevet 6. mai 2008 Men man lærer vel noe på de 5-6 årene studiet tar? Begynner en veterinær feks med å ta et månedskurs når han/henne er ferdig utdannet ? De som tror de er ferdig utlært etter et studie, er vel de som sannsynligvis kan minst. Og gjelder ikke spørsmålene dine like mye for IT-bransjen?
mamut75 Skrevet 6. mai 2008 #91 Skrevet 6. mai 2008 Selvsagt ikke! Jeg har en samboer som er systemkonsulent og jobber med nettverk og citrix, og jeg kurses langt mer enn han årlig. Dette varierer fra forskjellige firmaer , kjenner den bransjen ganske godt . Mulig du kurses oftere enn din samboer , men jeg kjenner folk som kurses mer enn 4-5 uker/året .
mamut75 Skrevet 6. mai 2008 #92 Skrevet 6. mai 2008 De som tror de er ferdig utlært etter et studie, er vel de som sannsynligvis kan minst. Og gjelder ikke spørsmålene dine like mye for IT-bransjen? Nei , de gjelder for veterinærbransjen , var det uklart?
Bokormen Skrevet 6. mai 2008 #93 Skrevet 6. mai 2008 Dette varierer fra forskjellige firmaer , kjenner den bransjen ganske godt . Mulig du kurses oftere enn din samboer , men jeg kjenner folk som kurses mer enn 4-5 uker/året . Så når du vet at dette varierer, og kjenner bransjen så godt, hvorfor generaliserer du så voldsomt tidligere da? Jeg regner med at veterinærgjesten over her kjenner veterinærbransjen ganske godt også.
Bokormen Skrevet 6. mai 2008 #94 Skrevet 6. mai 2008 Nei , de gjelder for veterinærbransjen , var det uklart? Jeg mener at du kan stille akkurat de samme spørsmålene om IT-bransjen. Lærer de ikke noe under studietiden? Begynner en som jobber med IT feks med å ta et månedskurs når han/henne er ferdig utdannet ? Disse spm kan man stille uansett bransje.
mamut75 Skrevet 6. mai 2008 #95 Skrevet 6. mai 2008 Så når du vet at dette varierer, og kjenner bransjen så godt, hvorfor generaliserer du så voldsomt tidligere da? Man regner på snitt her , ikke sant . Et av snittene for en av gruppene vil være større enn det andre og jeg mener at gjennomsnittlig kursing i IKT bransjen er høyere enn gjennomsnittlig kursing hos veterinærer , iallefall hvis det veterinæren sier stemmer om mengde kurs og at dette er for en gjennomsnittsveterinær og ikke en spesialist . At din samboer jobber i et firma som satser lite på etterutdanning av de ansatte , trenger jo ikke å bety at ikt konsulenter generelt sett får lite kurs , og det var det som var poenget .
Bokormen Skrevet 6. mai 2008 #96 Skrevet 6. mai 2008 Poenget er at jeg ikke tror du vet hvor mye en gjennomsnittlig veterinær er på kurs, og jeg stiller meg også tvilende til at du har noen statistikk som viser hvor mange timer en gjennomsnittlig IT-ansatt er på kurs i året også.... Du kan bare synse om dette, som alle vi andre.
mamut75 Skrevet 6. mai 2008 #97 Skrevet 6. mai 2008 Jeg mener at du kan stille akkurat de samme spørsmålene om IT-bransjen. Lærer de ikke noe under studietiden? Begynner en som jobber med IT feks med å ta et månedskurs når han/henne er ferdig utdannet ? Disse spm kan man stille uansett bransje. Jo , men nå er vi i en veterinærtråd . Bare start en tråd du , så skal jeg komme inn å svare , stikkordet her er endringshastighet i de 2 bransjene .
mamut75 Skrevet 6. mai 2008 #98 Skrevet 6. mai 2008 Poenget er at jeg ikke tror du vet hvor mye en gjennomsnittlig veterinær er på kurs, Men kjære deg , hvorfor tror du jeg spør ?
Bokormen Skrevet 6. mai 2008 #99 Skrevet 6. mai 2008 Men kjære deg , hvorfor tror du jeg spør ? Du har fått svar, som du til stadighet trekker i tvil. Vi kommer nok aldri til å finne noe "fasit-svar" på hvem som kurses mest, og det er heller ikke så veldig interessant. Veterinærer kurses mer enn du antok, og det er igrunn revnende likegyldig hvor mye det kurses i IT-bransjen. Foreslår at vi avslutter denne diskusjonen, som har sporet helt av fra den opprinnelige tråden.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #100 Skrevet 6. mai 2008 Jo , men nå er vi i en veterinærtråd . Bare start en tråd du , så skal jeg komme inn å svare , stikkordet her er endringshastighet i de 2 bransjene . Var vel du som startet med å blande inn IKT-bransjen i debatten her...?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå