Gå til innhold

26 kroner minuttet!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns det bare skulle mangle jeg da.

Ærlig talt, hadde du giddet å ha telefonvakt en hel helg uten å få betalt? Ikke det?

Nei, ikke jeg heller.

Og for at man skal kunne gi et så bra tilbud som det faktisk er at man kan ringe for råd og veiledning når vetrenæren ikke er tilgjengelig det syns jeg er kjempesupert!!!!

Jeg syns 26kr minuttet var billig jeg...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det var dyrt, men jeg hadde nok betalt det uten å tenke meg om så mye. Som mange sier, så skal de jo ha betalt for jobben.

Jeg ringte forresten til den lokale dyrlegen kl 03 en dag hvor hunden vår hadde greid å bite opp noen sting. Såret var helt åpent og vi var helt desperate. Jeg betalte ikke noe ekstra for samtalen. De har alltid en dyrlege på vakt og jeg ringte det vanlige nummeret til klinikken. Jeg fikk da beskjed om at så lenge ikke såret blødde mye, så måtte jeg holde øye med han og komme inn til dyrlegen kl 07. Det endte med en mindre operasjon og et opphold på et par-tre dager.

Gjest veterinær
Skrevet

jeg er veterinær og jobber på en smådyrklinikk. jeg har en utdannelse på 6 år. etter dette har jeg brukt 8 år på å spesialisere meg i tillegg til å jobbe minimum 70 og ofte 90 timer per uke. jeg har en 100% stilling dvs 37,5 timers uke, men svært mye overtid. i tillegg jobber jeg ofte like mys på en helgevakt som andre mennesker jobber på en hel uke. jeg har ikke fri i ukene for å kompensere for helgevaktene. i tillegg har jeg vakt hver 3 ettermiddag og natt.

for noen år siden ble det innført en avgift på hunde og kattefôr her i landet. denne skulle dekke en egen vakt til smådyr utenfor ordinær åpningstid, som både "vanlige" dyrleger uten spesialkompetanse på smådyr og dyreeiere kunne benytte seg av. dette særslig fordi det i mange områder er veterinærer som jobber mest med produksjonsdyr som har vakt betalt av staten, og de har ofte ikke tid eller kapasitet ( hverken kompetansemessig eller i forhold til teknisk utrustning) til å ta seg av timelange behandlinger av syke hunder og katter.

så vedtok regjeringen å fjerne denne vakten. slik det er nå går avgiften på hunde og kattefôr fremdeles rett inn i statskassen og subsidierer sauer og kyr slik at de kan ha en god veterinærtilgang på kvelds og helligdager( litt enkelt sagt)

så hva skal man da kreve for å kjøre gratis vakt på smådyr?

hos oss koster ikke disse tjenestene noe. før var det slik at mennesker ringte veterinæren når de behøvde råd eller hjelp til syke dyr. nå har folk en mye lavere terskel. de ringer gjerne kl 02.00 for å få P-piller til katten sin. eller de ringer midt på natten fordi de lurer på når vi åpner neste dag.

enkelte ganger ringer folk fordi de er ensomme og behøver noen å snakke med.

jeg bruker sikkert 4-5 timer per helgevakt bare på å gi råd til folk. i tillegg har jeg mye å gjøre og det er ofte hektisk for å komme igjennom vakten. da er det siste jeg trenger useriøse henvendelser. de siste par årene opplever vi også at folk ringer fra hele landet fordi det koster å ringe vet andre steder i landet og da ringer de oss som er gratis.

jeg vurdere å ta betalt for den tiden jeg bruker på mennesker som trenger min faglige kompetanse.

hvor mye hadde du regnet med å måtte betale for en 20 min konsultasjon med en advokat kl 22.00 en lørdag kveld?

de fleste veterinærer har under halvparten i lønn i forhold til advokater og jobber flere timer / uke , men har like lang, og ofte lengre utdannelse.

hvor mye hadde du betalt for en rørlegger som har 2 år på skole og 2 års lærlingetid en lørdag kl 22.00?

jeg syns det er så urimelig at vi som jobber med dyr alltid forventes å skulle jobbe gratis.

Det er ikke slik at vi vant i lotto og ble så heldige at vi fikk jobbe som veterinærer. vi har mange års utdannelse og lave lønninger.

at man tar betalt for telefonkonsultasjonene er det samme som å ta betalt for den tiden man faktisk bruker.

det er ikke et kall å være veterinær, det er et yrke og en profesjon.

hva tror du en lege har betlat for å gjøre samme jobben?

hvis du ønsker å klage så klag på staten som ikke tilrettelegger for likeverdig behandling av smådyr og hest kontra produksjonsdyr.

eller klag på at veterinærtjenester er momspliktige. det er noe av det som fordyrer veterinærbehandlingen her i landet.

ikke legg skylda på veterinærene. vi gjør jobben vår og forventer å få betalt for den tiden vi bruker. pengene vi tjener bruker vi gjerne til å investere i nytt of bra utstyr samt kompetanse som er med på å heve standarden på de tjenester vi kan tilby katte og hunde eiere som deg.

ha en fortsatt fin dag og velkommen til å være med meg en helgevakt med 8 timers søvn fra fredag kl 16.00 - mandag kl 08.00, selvfølgelig hele tiden opplagt og beredt :kjefte:

Skrevet (endret)

Til forsvar av ts sin noe naive holdning til dette , så tror jeg også at jeg hadde blitt overasket dersom en telefonsvarer hadde opplyst meg om at samtalen koster kr 26 per minutt og vil du fortsette , hvis jeg feks hadde stått med et dyr med et akutt problem .

Årsaken til at jeg hadde blitt overasket er selvsagt fordi jeg aldri har fått høre denne beskjeden når jeg har ringt veterinæren , hverken i eller etter åpningstid.

Har benyttet oss av døgnåpen veterinær 3 ganger på kanskje 15 år , men ingen av gangene har selve telefonsamtalen kostet noe , bare konsultasjonen etterpå .

Ellers syntes jeg også at en minuttpris på 26/min er i grådigste laget for en tjeneste brukeren har små muligheter for å screene markedet for et bedre tilbud for .

26/min tilsvarer forøvrig en årsinntekt på i overkant av 3 millioner , og så mye koster det altså ikke å drive et veterinærkontor med en stk veterinær .

IKT konsulenter , som det er skrikende mangel på (og som må kurses mye oftere enn en veterinær og som har mye større andel ufakturerbar tid enn en veterinær) , får man til sammenlikning fra 700/timen ex mva , men behovet for veterinæren , når man står der med et dyr som kanskje holder på å dø , blir jo også ganske skrikende pga situasjonen man befinner seg i og folk blir tvunget til å betale forlangende , fordi man ikke kan sitte å velge i ro og mak og se seg om etter markedets beste tilbud - dyret kan liksom dø i mellomtiden .

Selvsagt skal veterinærer ha betalt for den jobben de gjør , men i dette tilfellet syntes iallefall jeg at 26/minuttet er for dyrt , allikevel om det hadde stått om livet til hunden min og jeg ikke hadde hatt noe annet alternativ , hadde jeg nok fortsatt samtalen selvom stemmen på båndet hadde opplyst meg om at samtalen kostet 2000 kr minuttet og bare håpet at samtalen ikke ble for lang , så hadde jeg forbannet grådige mennesker når jeg hadde fått regninga og ALDRI brukt den veterinæren igjen .

Endret av mamut75
Skrevet

Jeg synes ikke 26 kr/min er dyrt.

Jeg er vant til at telefoniske kontakter med dyrlege utenfor åpningstid, som er av "behandlende" karrakter (altså, sykt dyr, hva skal jeg gjøre), blir fakturert med en fast sum - uansett hvor lang samtalen har vært.

Tror det var 150,- sist jeg brukte tjenesten.

Dersom samtalen resulterer i dyrlegebesøk, så faktureres ikke telefonkonsultasjonen.

Synes det er helt greit.

Har en mann som også har telefonvakt, og det er jo ikke SÅ morro å måtte ha med seg den telefonen over alt, og alltid være tilgjengelig.

Selfølgelig skal man ha betalt om man blir forstyrret under lørdagsmiddagen med svigers, el.l...

Forresten - legekontor kan også ka betalt for telefonkonsultasjoner med lege, selv innenfor åpningstiden. Hvorfor kan ikke dyrleger gjøre det samme?

Gjest Gjest
Skrevet
Ellers syntes jeg også at en minuttpris på 26/min er i grådigste laget for en tjeneste brukeren har små muligheter for å screene markedet for et bedre tilbud for .

26/min tilsvarer forøvrig en årsinntekt på i overkant av 3 millioner , og så mye koster det altså ikke å drive et veterinærkontor med en stk veterinær .

Og da regner du med at vetrinæren sitter i telefonen hvert bidige minutt hele arbeidsdagen igjennom? Tror du i så fall det er sånn det fungerer? tror d i det hele tatt det er mulig?

Hadde vært greit å bruke et eksempel som er i nærheten av å være seriøst da.

Skrevet
egentlig ja. jeg er ikke så opptatt av penger. jeg er meropptatt av verider. og da ikke veriden av penger. med mindre det gjelder matrielle ting og ikke levende eksemplarer, verken dyr eller mennesker.

Hvis du er så lite opptatt av penger ser jeg ikke helt hvor du startet denne tråden.

Uansett kan jeg se at 26 kr min høres mye ut, men for det første tar telenor en ganske stor del av pengene på slike teletjenester. I tillegg sitter jo ikke veterinren å snakker konstant i telefonen de 8 timene hun har vakt, så minuttprisen skal jo også dekke opp for lønn, arbeidsgiveravgift, lokaleleie osv den tida hun ikke har noen på tråden.

Gjest Gjest
Skrevet

IKT konsulenter , som det er skrikende mangel på (og som må kurses mye oftere enn en veterinær og som har mye større andel ufakturerbar tid enn en veterinær) , får man til sammenlikning fra 700/timen ex mva , men behovet for veterinæren , når man står der med et dyr som kanskje holder på å dø , blir jo også ganske skrikende pga situasjonen man befinner seg i og folk blir tvunget til å betale forlangende , fordi man ikke kan sitte å velge i ro og mak og se seg om etter markedets beste tilbud - dyret kan liksom dø i mellomtiden .

26 kr/min står selvfølgelig ikke i et så direkte forhold til årsinntekten. Det er blant annet mye som må utgiftsføres før du finner hva overskuddet til veterinæren blir. Det er ellers ikke helt uvanlig å ha ulik timelønn på "vanlig" arbeid og akutt/vakttjenester uavhengig av bransje. Men klart, en veterinær som bare satt i telefonen ville kunnet tjene så mye - og om h*n bare tilbød slike tjenester ville det også blitt lite utgifter til utstyr og slikt. Så det er alltids muligheter for å tjene mye. Men på dagtid og steder hvor det finnes konkurrerende tilbud ville man kanskje blitt utkonkurrert med den prisen.

Når det gjelder IKT-tjenester o.l vil jeg tro at du vil få en annen sum enn 700 kr/t om konsulenten tar minuttpris. Min bror som har telefonvakt i en bedrift sier f eks at de uansett fakturerer en minstesum pr oppringning/samtale - og den er definitivt større enn 26 kr/min. Mange fakturerer f eks for minst et kvarter av gangen. Gjengs timelønn for selvstendige veterinærer vet jeg ikke, men veterinæren har antagelig høyere utgifter enn en IT-konsulent (større lokaler, medisinsk utstyr, ansatte/assistenter). Jeg stiller også spørsmål ved hva du vet om behov for kursing for veterinærer, og hvilke utgifter de har.

Prisnivået hos veterinær varierer forresten mye fra sted til sted - det har nok både med husleie, om utstyret er modernisert eller ikke og kostnader til etterutdanning o.l å gjøre - og selvsagt også type kundekrets, tilbud og etterspørsel. Så spørs det hva man som kunde velger å prioritere.

Skrevet
Og da regner du med at vetrinæren sitter i telefonen hvert bidige minutt hele arbeidsdagen igjennom? Tror du i så fall det er sånn det fungerer? tror d i det hele tatt det er mulig?

Hadde vært greit å bruke et eksempel som er i nærheten av å være seriøst da.

Du vet , det er fullt mulig å drive med andre ting innimellom telefonene , som feks alle de andre aktivitetene noen tidligere nevnte var kostnadsdrivende aktiviteter tidligere i tråden , jeg håper da virkelig ikke at godt utdannede mennesker sitter og glor i veggen imellom slagene :ler: .

Skrevet

Oi, dette må virkelig være årets regnestykke!!

Har du hørt om arbeidsgiveravgift, moms, husleie, strøm, klinikkutstyr etc?

Vet du f.eks. hva en røntgenmaskin koster?

Skrevet
26 kr/min står selvfølgelig ikke i et så direkte forhold til årsinntekten. Det er blant annet mye som må utgiftsføres før du finner hva overskuddet til veterinæren blir. Det er ellers ikke helt uvanlig å ha ulik timelønn på "vanlig" arbeid og akutt/vakttjenester uavhengig av bransje. Men klart, en veterinær som bare satt i telefonen ville kunnet tjene så mye - og om h*n bare tilbød slike tjenester ville det også blitt lite utgifter til utstyr og slikt. Så det er alltids muligheter for å tjene mye. Men på dagtid og steder hvor det finnes konkurrerende tilbud ville man kanskje blitt utkonkurrert med den prisen.

Prisnivået hos veterinær varierer forresten mye fra sted til sted - det har nok både med husleie, om utstyret er modernisert eller ikke og kostnader til etterutdanning o.l å gjøre - og selvsagt også type kundekrets, tilbud og etterspørsel. Så spørs det hva man som kunde velger å prioritere.

Nå skrev jeg INNTEKT og ikke lønn med vilje , i et regnskap er det som står på INNTEKTSkontoen det som en bedrift,firma,person får betalt for en tjeneste , så kostnadsføres kostnadene inkl lønn og så står det igjen et skattbart overskudd .

Men med en INNTEKT per veterinær på 3 mill , så er det plass til ganske mange kostnader før det skattbare overskuddet blir faretruende lavt .

Det du sier om konkurranse er interessant , fordi dette er nettopp hvorfor jeg syntes priser på akutte tjenester må reguleres til en viss grad . Problemet i akutte situasjoner er jo at vi ikke kan sjekke prisnivået til andre , fordi det kan koste en pris vi ikke er villige til å betale . Hvor mye er foreldre villige til å betale for legehjelp når de står der med et barn som vil dø , dersom det ikke får hjelp ?

Hvor mye er ens eget liv verdt , når man er livstruende skadet?

Man har ikke tid til å sjekke etter billige konkurrenter i slike situasjoner og må ta det første og beste .

Jeg vet at IKT bransjen forandrer seg mye raskere enn veterinærbransjen og jeg den er kjent for å være en av de mest kursintensive bransjen som finnes , for å si det sånn , men kanskje du vet nøyaktig hvor mange kurs en veterinær er på i året og hva som er vanlig dagspris for slike kurs ?

I IKT bransjen er det ikke uvanlig å bruke 70-100 000 og oppover per år , per konsulent til kurs , så det er på bakgrunn av dette jeg kan si at IKT konsulenter må kurses i større grad enn en veterinær .

Jeg tror heller ikke du kjenner til hvor sinnsykt dyrt IKT utstyr er og hvor kort levetid det har . I den forrige bedriften jeg jobbet kostet feks 2 stk printere ca 500 000 og mye av utstyret som brukes der har levetid på bare 2-3 år , så man har ikke noe valg mht modernitet innen IKT , hvis ikke en versjon passer med en annen så gjør den ikke det .

Uansett , så får du jo ikke en sånn maskin vetinæren bruker , til å fungere igjennom telefonen :ler:

Skrevet (endret)
Oi, dette må virkelig være årets regnestykke!!

Har du hørt om arbeidsgiveravgift, moms, husleie, strøm, klinikkutstyr etc?

Vet du f.eks. hva en røntgenmaskin koster?

Vet du hva avskrivninger på større investeringer over flere år er ?

Har du hørt om kontoer for inngående og utgående mva , bedrifter betaler som sagt ikke mva på de fleste av sine kostander , det var derfor jeg ikke tok med mva i dette regnestykket , men du skjønte vel ikke det du ?

EDIT : og ja , trodde virkelig du kunne skille mellom begrepet INNTEKT og LØNN , men nå blir jeg jaggu usikker her .

Endret av mamut75
Gjest veterinær
Skrevet

men ingen av dere er villige til å komme med hva dere hadde forventet å betale for å konslutere en advokat sent på kvelden utenom arbeidstid?

jeg syns det blir feil å bare sammenlikne med IKT bransjen Mammut 75

hva folk syks er en rimelig betaling per minutt må dere gjerne debattere frem og tilbake til evig tid, men jeg syns fortsatt ikke veterinærer er urimelige ved å ta betalt for tid de faktisk bruker på å stille sin kompetanse til deres disposisjon på sin fritid. det var poenget mitt.

så kan vi iallefall være enige om at vi avliver myten om at veterinærer skal jobbe gratis fordi de jobber med dyr?

Skrevet
men ingen av dere er villige til å komme med hva dere hadde forventet å betale for å konslutere en advokat sent på kvelden utenom arbeidstid?

Jeg kunne pratet med veterinæren i 85,6 minutter for prisen jeg betaler for advokaten min på dagtid, og også kveldstid (min er grei slik).

Jeg synes prisen er grei, og hadde betalt gladelig dersom jeg hadde hatt behov for det. Men, nå er jeg så heldig at jeg har en veterinær som ikke tar noe som helst om jeg ringer og maser på han. :-)

Skrevet

jeg syns det blir feil å bare sammenlikne med IKT bransjen Mammut 75

hva folk syks er en rimelig betaling per minutt må dere gjerne debattere frem og tilbake til evig tid, men jeg syns fortsatt ikke veterinærer er urimelige ved å ta betalt for tid de faktisk bruker på å stille sin kompetanse til deres disposisjon på sin fritid. det var poenget mitt.

så kan vi iallefall være enige om at vi avliver myten om at veterinærer skal jobbe gratis fordi de jobber med dyr?

Jeg har ikke et akutt behov for advokat sent på kvelden :) .

I tilfelle det ikke kommer klart nok frem i de andre innleggene mine , så mener jeg altså ikke at en veterinær skal jobbe gratis, selvsagt skal dere ha betalt for den jobben dere gjør/tiden dere bruker , men hvis du virkelig er veterinær , så vet du også at svært få veterinærer kan skrive regninger for 3 millioner i året.

Hvis en veterinær hadde kunnet gjøre dette , under normale omstendigheter , så hadde det jo vært mye mer lukrativt å være veterinær enn det er idag .

Ellers , bare ut av nysgjerrighet , hvor mange dager er det vanlig at en veterinær er på kurs i løpet av året , sånn gjennomsnittlig ?

Gjest Veterinær
Skrevet
Jeg har ikke et akutt behov for advokat sent på kvelden :) .

Ellers , bare ut av nysgjerrighet , hvor mange dager er det vanlig at en veterinær er på kurs i løpet av året , sånn gjennomsnittlig ?

her fins det vel ikke så mange gjennomsnittlige tallmaterialer å få tak i, men vanlig for meg og de veterinærer som har en sammenliknbar praksis vil være et sted mellom 4-5 uker / år

som regel er disse kursene avholdt utenlands da det ikke finnes nok veterinære fagpersoner i vårt lille Norge til å dekke opp for de behov som er nasjonalt.

Skrevet
her fins det vel ikke så mange gjennomsnittlige tallmaterialer å få tak i, men vanlig for meg og de veterinærer som har en sammenliknbar praksis vil være et sted mellom 4-5 uker / år

som regel er disse kursene avholdt utenlands da det ikke finnes nok veterinære fagpersoner i vårt lille Norge til å dekke opp for de behov som er nasjonalt.

Hva er det dere tar kurs i ?

Gjest Gjest
Skrevet

Denne tråden begynte som hysterisk morsom underholdning, men må si jeg ble litt irritert her nå på de som mener 26 kr per min er dyrt. 3 millioner i årsinntekt pga 26 kr minuttet, jeg tror jeg ler meg ihjel.

La oss si at en slik telefonvakt er på 12 timer (fra 20.00 til 08.00, vet ikke hva som er vanlig, men dette er bare et eksempel): Veterinæren som sitter telefonvakt skal ha betalt fra sin arbeidsgiver for å være tilgjengelig hele perioden og svare blidt og hyggelig selv om klokken er halv fire på morgenen.

Det man regner i min bransje (noe helt annet enn veterinær, lavere utdannelse, mindre utgifter mtp utstyr, og ingen telefonvakt), er at dersom den ansatte skal ha lønn på 200 kr i timen, så må timesprisen være 600 kr for kunden (altså 3 ganger så mye). Av de 600 kr går 150 kr til moms, 200 kr til den ansatte, resten går til husleie, strøm, telefonutgifter, arbeidsgiveravgift, pensjonsordning, utstyr, videreutvikling/utdannelse/kurs, regnskapsfører, revisor osv osv osv.

Hvis en veterinær som er på telefonvakt skal ha samme timesomsetningen som i min bransje, skulle h*n på 12 timer hatt en omsetning på 7200, og sittet 277 minutter i telefonen hvis minuttsprisen er 26 kroner. Altså 4,5 timer. Jeg tipper det ikke er reelt, men det får en evt veterinærtelefonvakt uttale seg om. Nå tipper jeg bare, men jeg tror vi kan si at EN time er mer sannsynlig enn 4,5. Da har de en omsetning på 1560,- noe som ikke dekker noe som helst.

26 kr minuttet er ikke dyrt, som veterinæren her sier så kunne det vært rimeligere dersom slik hjelp var fritatt fra moms. Men det å ha døgnåpen vakttelefon er en god service som koster mye i tid og energi for de ansatte, og som må betales av forburker så lenge staten ikke betaler. Simple as that.

Gjest Veterinær
Skrevet
Hva er det dere tar kurs i ?

man tar stort sett kurs innefor det fagfeltet man jobber. for en veterinær som jobber på en klinikk kan dette være :

-kurs i ultralyddiagnostikk

-kurs i endoskopering ( kikhullsundersøkelser)

-kurs i bløtvevskirurgi

-kurs i ortopedisk kirurgi el nevrokirurgi

-en hel rekke indremedisinkurs

-kurs i hudsykdommer

-kurs i tannsykdommer

-kurs i adferdsproblemer

osv osv osv....

en smådyrklinikk er som et sykehus for dyr, og da må man kunne bruke diagnostisk utstyr( nytter ikke å bare få det avskrevet noen år) og man må ha kompetanse innenfor det som er ny forskning slik at man stadig er oppdatert innefor sitt fagfelt....

Gjest Dyreeier
Skrevet
man tar stort sett kurs innefor det fagfeltet man jobber. for en veterinær som jobber på en klinikk kan dette være :

-kurs i ultralyddiagnostikk

-kurs i endoskopering ( kikhullsundersøkelser)

-kurs i bløtvevskirurgi

-kurs i ortopedisk kirurgi el nevrokirurgi

-en hel rekke indremedisinkurs

-kurs i hudsykdommer

-kurs i tannsykdommer

-kurs i adferdsproblemer

osv osv osv....

en smådyrklinikk er som et sykehus for dyr, og da må man kunne bruke diagnostisk utstyr( nytter ikke å bare få det avskrevet noen år) og man må ha kompetanse innenfor det som er ny forskning slik at man stadig er oppdatert innefor sitt fagfelt....

Jeg er ikke veterinær,men dette bør,(for dem som enda ikke har forstått det),være et bevis på at veterinærutdanningen og yrket i aller høyeste grad kan sidestilles med leger og medisinstudiet.Tar man antall studieplasser i betraktning,så er veterinærutdanningen dessuten vanskeligere å komme inn på her i landet.Hvorfor skal veterinærer drive "veldedighet" mens leger, tannleger,farmasøyter,og andre yrkesgrupper på samme nivå,tjener godt på sine yrkesvalg?Nei,all ære til veterinærene!De gjør en kjempejobb,ofte uten å få den anerkjennelse de fortjener!De hjelper faktisk både dyr OG mennesker gjennom yrket sitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...