Gå til innhold

Alkohol i konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Mulig vi er strenge, men hos oss ble det ikke servert alkohol verken til små eller store i konfirmasjonen! Synes ikke slikt hører hjemme i et konfirmasjonsselskap. Men noen overnattingsgjester gikk til puben om kvelden da selskapet var over. Det var helt greit for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror søket etter å finne en lovhjemmel ikke kommer av at man trenger det for sin egen overbesvisnings skyld, men heller i håp om å gi andre, som ikke deler den overbevisningen, en grunn til å la være å gi alkohol til mindereårige

Skrevet
Du får lese sitatet fra Brustad en gang til og se om du forstår det da.

Ellers vil jeg understreke at selv om noe ikke er ulovlig, så betyr det ikke at man MÅ gjøre det.

Jeg serverer ikke alkohol til 14-åringer, ikke fordi det er ulovlig, men fordi min personlige mening er at de er for unge til å drikke. Jeg kan står for meningen min, jeg behøver ikke pakke den inn i et påskudd av ulovlighet.

Vet du, jeg er så dum jeg skjønner du, at selv om jeg både har lest og forstått hva Brustad sier, så skjønner jeg ikke at jeg må være enig med henne og at jeg er nødt til å se ting på samme måte som henne.

Jeg er ikke enig i at det skal være lov å servere mindreårige, jeg skjønner hva hun sier og hvorfor HUN mener at det ikke nytter med lov mot dette, men jeg er altså uenig.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvem har vel ikke fått en smak alkohol av foreldrene sine før de ble myndige? Man kan ikke kriminalisere sånt; det blir for dumt.

Gjest Tigress
Skrevet

La dei drekke, dei blir ikkje gode fyllefantar om ein ikkje tek til i ung alder!

Skrevet
Vet du, jeg er så dum jeg skjønner du, at selv om jeg både har lest og forstått hva Brustad sier, så skjønner jeg ikke at jeg må være enig med henne og at jeg er nødt til å se ting på samme måte som henne.

Jeg er ikke enig i at det skal være lov å servere mindreårige, jeg skjønner hva hun sier og hvorfor HUN mener at det ikke nytter med lov mot dette, men jeg er altså uenig.

Hvorfor i all verden uttrykker du da at du ikke forstår at det ene er lovlig og det andre ikke? Det er da forskjell på å ikke forstå og å være uenig? :klø:

Skrevet
Hvorfor i all verden uttrykker du da at du ikke forstår at det ene er lovlig og det andre ikke? Det er da forskjell på å ikke forstå og å være uenig? :klø:

fordi jeg ikke forstår hvorfor det ene er lov mens det andre ikke er lov. Jeg skjønner altså at det ER slik idag, og jeg skjønner hvorfor noen mener at det er rett slik. Siden jeg ikke er enig i den grunnen andre oppgir for at det ene skal være lov mens det andre er ulovlig, så forstår jeg ikke hvorfor det ene er lov mens det andre ikke er lov.

Det er faktisk mulig å ikke forstå hvorfor noe blir gjort, fordi man er uenig i begrunnelsen for hvorfor det blir gjort.

Jeg synes altså at det burde vært ulovlig å servere mindreårige alkohol, uansett hvem man er og hvor man er, og forstår ikke grunnlaget til at det er lov dersomattehvis, fordi grunnen som gies for at det skal være lov, ikke er bra nok for meg, eller noe jeg er enig i at er en god grunn.

Ble det klarer for deg nå?

Skrevet
Ble det klarer for deg nå?

Helt ærlig? Nei. :ler:

Men det gjør heller ikke noe, jeg tror vi enige om at det å servere alkohol til mindreårige er ugreit.

Skrevet
Helt ærlig? Nei. :ler:

Men det gjør heller ikke noe, jeg tror vi enige om at det å servere alkohol til mindreårige er ugreit.

vi er nok helt enige om essensen i det hele alle tre, Brustad, du og jeg. :)

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Skrevet

Jeg har nettopp hatt konfirmasjon for mitt barn, og der var det ikke noe alkohol. Vi hadde alkhoholfritt øl for de som måtte ønske det, smaker godt med øl til den maten vi hadde. Jeg tror at de som serverer alkohol gjør det ut fra hva som er vanlig i deres familie, jeg tror ikke det har noe med hva slags distrikt/fylke du kommer fra. Jeg kommer fra et fylke som er kjent for alkoholbruken men jeg er ikke vant til at det serveres alkohol i konfirmasjoner for det.

Skrevet

Har aldri hørt om den tradisjonen, og synes igrunn det var drøyt...

I kofirmasjonen min var det null servering av alkohol, og det er jeg veldig glad for. Ingen andre konfirmasjoner jeg har vært i, har det heller ikke vært alkohol i.

Gjest Cascabel
Skrevet

Jeg ser ikke helt poenget med å servere alkohol i et barneselskap.

Å gi en fjortiss alkohol er rett og slett latterlig. Konfirmasjon er ikke annet en en feiring av hvor mange penger man klarer vri ut av besteforeldre og absolutt ikke gyldig grunn til å hykle det mer til med å gi barn alkohol.

Skrevet
Jeg ser ikke helt poenget med å servere alkohol i et barneselskap.

Å gi en fjortiss alkohol er rett og slett latterlig. Konfirmasjon er ikke annet en en feiring av hvor mange penger man klarer vri ut av besteforeldre og absolutt ikke gyldig grunn til å hykle det mer til med å gi barn alkohol.

:bukke: :klappe:

Gjest Gjest_Gamal_*
Skrevet

Det fremgår av alkohollovens § 1-5 at skjenking av brennevin ikke må skje til noen som er under 20 år, mens skjenking av annen alkoholholdig drikk ikke må skje til personer under 18 år

I dette ligger det at det er forbudt å selge eller skjenke alkoholholdig drikk til personer under henholdsvis 20 og 18 år. Det er imidlertid ikke straffbart for personer under disse aldersgrensene verken å kjøpe eller drikke alkoholholdig drikk.

(Sakset fra Sosial- og helsedirektoratet...)

Og det å servere egne eller andres barn er skjenking. Bare så det er sagt.

Gjest Jurist
Skrevet
Det fremgår av alkohollovens § 1-5 at skjenking av brennevin ikke må skje til noen som er under 20 år, mens skjenking av annen alkoholholdig drikk ikke må skje til personer under 18 år

I dette ligger det at det er forbudt å selge eller skjenke alkoholholdig drikk til personer under henholdsvis 20 og 18 år. Det er imidlertid ikke straffbart for personer under disse aldersgrensene verken å kjøpe eller drikke alkoholholdig drikk.

(Sakset fra Sosial- og helsedirektoratet...)

Og det å servere egne eller andres barn er skjenking. Bare så det er sagt.

Hvorfor skriver du dette når du så åpenbart ikke vet hva du snakker om?

Gjest Gjest_Gamal_*
Skrevet

Dette er faktisk så strengt at dersom du tar barna dine med på polet for å handle til ditt eget bruk, så har barna ikke lov til å hjelpe deg med å bære. Spør de ansatte neste gang du er der. Sannsynligvis vil de litt beskjemmet innrømme dette selv om de ikke er så nøye med hvem det er som bærer posen ut av butikken.

Gjest Jurist
Skrevet

Som sagt tidligere: "Med skjenking forstås salg for drikking på stedet."

Sjenking i privat regi rammes ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan reglene egentlig er. Er det noen som kan fortelle meg det? Med link til hjemler...

Gjest Gamal (Justisminister)
Skrevet

Beklager - det er selvfølgelig ikke skjenking, det er utlevering (§1-5)

Gjest Gjest
Skrevet

Tråden er nå lest, og jeg har fått svar. Tror jeg... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...