Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #21 Skrevet 30. april 2008 Det er da en kjent sak at det ikke er lov å kjøpe alkohol til mindreårige i Norge. Når mindreårige ikke har lov til å kjøpe selv, så kan jo ikke vi voksne kjøpe til dem heller, det sier da seg selv? Da måtte det jo i såfall bety at det var opp til hver enkelt foreldrepar å bestemme selv når deres barn skal få drikke alkohol og hvor mye. For å sette det på spissen: Dersom en mamma og pappa synes det er heeeelt greit at deres datter på fem år drikker ei flaske øl til frokost, så må hun jo få lov til det. Noen synes det er helt greit at en 13-åring drikker øl, andre synes det er greit når man er 17. Noen synes en slurk er greit, andre mener det går greit med et halvt glass, andre synes ikke mengde er så nøye så lenge man ikke blir full. Eller høres det urimelig ut at man skal bestemme sånt selv? Det er en grunn til at aldersgrensen er satt til 18 år. På den andre siden: Du blir vel neppe satt i fengsel på brød og vann i 16 år om du lar en 15-åring drikke et glass vin.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #22 Skrevet 30. april 2008 Det er da en kjent sak at det ikke er lov å kjøpe alkohol til mindreårige i Norge. Når mindreårige ikke har lov til å kjøpe selv, så kan jo ikke vi voksne kjøpe til dem heller, det sier da seg selv? Jaså? La oss høre hva tidligere helseminister Sylvia Brustad har å si om saken: "”Det er riktig som dere skriver, at det som hovedregel ikke er forbudt å gi alkohol til mindreårige i private sammenhenger. Lovverket gjør her et skille mellom offentlige sammenhenger der det omsettes alkohol på den ene siden, og private tilstelninger på den andre siden. Kun i førstnevnte situasjoner er det å gi alkohol til mindreårige lovregulert. Dette betyr selvfølgelig ikke at det er greit å gi alkohol til mindreårige: Det er blant annet dokumentert at lav debutalder for alkohol gir økt risiko for høyt konsum og alkoholproblemer senere i livet, og at ungdommer som får alkohol av foreldrene på fest, drikker mer enn andre ungdommer. Dette er forhold som jeg tar svært alvorlig. Jeg mener imidlertid at forbud og kriminalisering ikke er veien å gå for å få til endringer. Blant annet vil et eventuelt forbud mot å gi alkohol til mindreårige i private sammenhenger være meget vanskelig å håndheve, noe som har stor betydning for hvor effektivt et forbud er”, svarte helseminister Sylvia Brustad, og hun argumenterte med at hun i stedet ville satse på forebyggende arbeid." http://www.harsvik-media.no/Alkohol%20i%20...0mot%20sex.html
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #23 Skrevet 30. april 2008 Jaså? La oss høre hva tidligere helseminister Sylvia Brustad har å si om saken: "”Det er riktig som dere skriver, at det som hovedregel ikke er forbudt å gi alkohol til mindreårige i private sammenhenger. Lovverket gjør her et skille mellom offentlige sammenhenger der det omsettes alkohol på den ene siden, og private tilstelninger på den andre siden. Kun i førstnevnte situasjoner er det å gi alkohol til mindreårige lovregulert. Da må det være uklarhet mellom politi og norsk lov da. Jeg vet om personer som har fått alvorlig trøbbel med politiet for å ha kjøpt alkohol og overlevert det til mindreårige. Ikke rart man tror det ikke er lov.
Brunhilde Skrevet 30. april 2008 #24 Skrevet 30. april 2008 Da må det være uklarhet mellom politi og norsk lov da. Jeg vet om personer som har fått alvorlig trøbbel med politiet for å ha kjøpt alkohol og overlevert det til mindreårige. Ikke rart man tror det ikke er lov. Det er ikke det det er snakk om i denne tråden, det er snakk om å servere alkohol innefor hjemmets fire vegger.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #25 Skrevet 30. april 2008 Da må det være uklarhet mellom politi og norsk lov da. Jeg vet om personer som har fått alvorlig trøbbel med politiet for å ha kjøpt alkohol og overlevert det til mindreårige. Ikke rart man tror det ikke er lov. Langing (kjøp på veiene av mindreårig): ulovlig. Sjenking i privat sammenheng: lovlig.
Gjest Screemy Skrevet 30. april 2008 #26 Skrevet 30. april 2008 -- Som tidligere nevnt mener jeg at alkohol i moderate mengder til de voksne er greit i en konfirmasjon, men det er IKKE greit å gi konfirmanten alkohol!!!
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #27 Skrevet 30. april 2008 Langing (kjøp på veiene av mindreårig): ulovlig. Sjenking i privat sammenheng: lovlig. Flisespikkeri dersom foreldre bruker denne argumentasjonen for å gi sine mindreårige barn alkohol. Forskjellen er så syltynn at man ser tvers igjennom. Et smutthull i loven, og konfirmanter blir introdusert til alkohol av sine foreldre. Huff...
aline Skrevet 30. april 2008 #28 Skrevet 30. april 2008 Dersom det er lov til å kjøpe og gi alkohol til mindreårige, vil det si at dersom det står ett par fjortisser på utsiden av polet og ber meg om å kjøpe alkohol til dem, så er det ikke ulovlig for meg å kjøpe til dem? eller er det bare foreldre og familie som har lov til å kjøpe alkohol til mindreårige? jeg må si jeg er litt forvirret, jeg vet mindreårige ikke har lov til å kjøpe, og jeg vet at utesteder ikke har lov til å servere mindreårige. Jeg TRODDE ikke at det var lov til å kjøpe alkohol til mindreårige som ber deg om å gjøre det for dem, men dersom foreldre, tanter, onkler og andre har lov til å kjøpe det til dem, så skjønner jeg ikke helt hvorfor ikke hvermansen i gata ikke skulle ha lov til å kjøpe til dem? De tjener ikke noe på det selv, om de blir tatt av politiet, så kan de selvsagt lyve da og si at de kjenner barnet, for da er det lov?
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #29 Skrevet 30. april 2008 Dersom det er lov til å kjøpe og gi alkohol til mindreårige, vil det si at dersom det står ett par fjortisser på utsiden av polet og ber meg om å kjøpe alkohol til dem, så er det ikke ulovlig for meg å kjøpe til dem? eller er det bare foreldre og familie som har lov til å kjøpe alkohol til mindreårige? jeg må si jeg er litt forvirret, jeg vet mindreårige ikke har lov til å kjøpe, og jeg vet at utesteder ikke har lov til å servere mindreårige. Jeg TRODDE ikke at det var lov til å kjøpe alkohol til mindreårige som ber deg om å gjøre det for dem, men dersom foreldre, tanter, onkler og andre har lov til å kjøpe det til dem, så skjønner jeg ikke helt hvorfor ikke hvermansen i gata ikke skulle ha lov til å kjøpe til dem? De tjener ikke noe på det selv, om de blir tatt av politiet, så kan de selvsagt lyve da og si at de kjenner barnet, for da er det lov? Jeg tolker det dit at du ikke får levere dem alkoholen på gata, men du kan invitere dem hjem og sjenke dem. Og jeg tror ikke du kan ta betalt.
Gjest Gjest_mio_* Skrevet 30. april 2008 #30 Skrevet 30. april 2008 Det er så, men dette skjer altså en gang pr barn. Så vidt meg bekjent, har ingen i min familie (meg selv inkludert) fått et spesielt lemfeldig forhold til loven av den grunn. Så da er det greit at man pirker borti noen med kniven bare man ikke dreper de eller gjør det mer enn en gang pr person??????????? JA DA satt på spissen og tatt helt ut, men......en lov er fortsatt en lov
Honey Bee Skrevet 30. april 2008 #31 Skrevet 30. april 2008 Jeg ser overhodet ikke behovet for å ha alkohol i en konfirmasjon i det hele tatt.Og aldri i livet om jeg ville ha gitt alkohol til konfirmanten.Merkelig at man plutselig er så jævlig voksen den ene dagen???En 14/15 åring skal ikke få alkohol av voksne uansett setting mener jeg.
Gjest jupp Skrevet 30. april 2008 #32 Skrevet 30. april 2008 Hvilke lov er det man bryter? :klø: Den norske alkohollovgivningen eller rettere sagt en av de tilknyttede sentrale forskriftene
Gjest Gjest_Mio_* Skrevet 30. april 2008 #33 Skrevet 30. april 2008 Feil. Det er helt lovlig å gi alkohol til mindreårige i privat sammenheng. Utlevere betyr "å gi til" og det er det ordet som er brukt
Brunhilde Skrevet 30. april 2008 #34 Skrevet 30. april 2008 Den norske alkohollovgivningen eller rettere sagt en av de tilknyttede sentrale forskriftene Men hvilke? Er det så vanskelig å legge en lenke til den? Eller finnes den bare ikke andre steder enn i folks hoder?
Gjest Gjest_mio_* Skrevet 30. april 2008 #35 Skrevet 30. april 2008 Feil. Det er helt lovlig å gi alkohol til mindreårige i privat sammenheng. I forskriften står det "utlevere" det blir vel det samme som å gi....
Gjest Screemy Skrevet 30. april 2008 #36 Skrevet 30. april 2008 (endret) -- Det er ikke lov å sjenke alkohold til mindreårige og heller ikke kjøpe alkohol til mindreårige! -- Dette gjelder uansett om selskapet er lukket! § 1-5. Aldersgrense. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år. Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring. Tatt fra ALKOHOLLOVEN Endret 30. april 2008 av Screemy
Brunhilde Skrevet 30. april 2008 #37 Skrevet 30. april 2008 -- Det er ikke lov å sjenke alkohold til mindreårige og heller ikke kjøpe alkohol til mindreårige! -- Dette gjelder uansett om selskapet er lukket! Da siterer jeg Sylvia Brustad en gang til: "”Det er riktig som dere skriver, at det som hovedregel ikke er forbudt å gi alkohol til mindreårige i private sammenhenger. Lovverket gjør her et skille mellom offentlige sammenhenger der det omsettes alkohol på den ene siden, og private tilstelninger på den andre siden. Kun i førstnevnte situasjoner er det å gi alkohol til mindreårige lovregulert.
Kara W Skrevet 30. april 2008 #38 Skrevet 30. april 2008 Dersom det er lov til å kjøpe og gi alkohol til mindreårige, vil det si at dersom det står ett par fjortisser på utsiden av polet og ber meg om å kjøpe alkohol til dem, så er det ikke ulovlig for meg å kjøpe til dem? Det er forbudt å kjøpe alkohol til mindreårige, men det er ikke forbudt å servere dem alkohol i et privat hjem. Altså, du kan ikke kjøpe en flaske til disse tennåringene utenfor polet, men du kan invitere dem med hjem til deg og servere dem både vin og sprit, hvis du vil. Det er da viktig at du ikke mottar penger fra dem, og du kan heller ikke gi dem flasken og sende dem på fest. Nå vet jeg at det finnes en lov som sier at man er ansvarlig for sine gjester, men husker ikke om dette er i Norge eller et annet land (har bodd i litt forskjellige land de siste årene). Loven gikk da blandt annet ut på at hvis du arrangerte fest, og noen av gjestene ble tatt for promillekjøring på veien hjem, så kunne du som vert bli holdt ansvarlig. I denne sammenhengene vil det også si at hvis du sjenker mindreårige fulle og sender dem ut på gaten, så har du faktisk gjort noe ulovlig (men nå beveger jeg meg ut på veldig usikker grunn!). Tilbake på topic: Jeg synes det virker unødvendig å servere alkohol i en konfirmasjon. Men sånn generelt er jeg ikke imot at tennåringer får et glass vin til søndagsmiddagen hjemme. Dette tror jeg virkelig ikke kan skade, men heller lære dem til at det er fult mullig å nyte alkohol på en avslappet måte.
Nigo-san Skrevet 30. april 2008 #39 Skrevet 30. april 2008 Om det er lov eller ei rent juridisk kan de lærde gjerne strides om for min del. Det ville uansett ikke ramle meg inn å gi alkohol til en 14/15-åring, og på den måte signalisere at "nå er du stor nok, nå er det greit". Det er overhodet ikke greit, og absolutt alt jeg har lest av studier om alkoholdebut, betydningen av å få alkohol hjemme, hvordan alkoholkonsum fungerer i utsatte grupper osv, underbygger mitt ståsted. Så kan andre gjøre som de vil.
Gjest Gjest_mio_* Skrevet 30. april 2008 #40 Skrevet 30. april 2008 Men hvilke? Er det så vanskelig å legge en lenke til den? Eller finnes den bare ikke andre steder enn i folks hoder? sorry, kan ikke data så godt jeg at jeg får lagt på link SE PÅ: www.lovdata.no søk på alkoholforskriften tror det er §2.2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå