Gå til innhold

Alkohol i konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg får håpe at det ikke er alkoholservering etter en kristelig konfirmasjon da. Konfirmanten bør i såfall ha lært såpass i konfirmasjonsundervisningen at h*n har vett nok til å si nei.

;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sorry, kan ikke data så godt jeg at jeg får lagt på link SE PÅ: www.lovdata.no søk på alkoholforskriften tror det er §2.2

Den regulerer offentlig salg og bruk, var det private (som forøvrig ikke lovreguleres) jeg lurte på. ;)

Skrevet
-- Det er ikke lov å sjenke alkohold til mindreårige og heller ikke kjøpe alkohol til mindreårige!

-- Dette gjelder uansett om selskapet er lukket!

§ 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.

Tatt fra ALKOHOLLOVEN

Fra Norsk lovkommentar:

Kommentar til §1-5 "Med utlevering forstås fysisk overlevering fra salgs- eller sjenkeberettiget, f.eks. ved forsendelsessalg eller ved påspandering av drinker."

"Med skjenking forstås salg for drikking på stedet."

Altså rammes ikke det å gi mindreårige alkohol i privat sammenheng. Man kan ikke bare sitere loven uten å vite hva den innebærer. Det er en grunn til at det finnes jurister i dette landet.

Gjest Gjest_mio_*
Skrevet
Den regulerer offentlig salg og bruk, var det private (som forøvrig ikke lovreguleres) jeg lurte på. ;)

Det står ikke definert i forskriften, men gir meg jeg, det står jo ikke motsatt heller. Synes uansett det er for tidlig med alkohol i konfirmasjonen.... som jo var starten

Skrevet
Det står ikke definert i forskriften, men gir meg jeg, det står jo ikke motsatt heller. Synes uansett det er for tidlig med alkohol i konfirmasjonen.... som jo var starten

Det var vi jo forsåvidt også enige om, men jeg syns det er unødvendig å pakke det inn i en lov, det holder lenge med sunn fornuft.

Gjest Screemy
Skrevet
Fra Norsk lovkommentar:

Kommentar til §1-5 "Med utlevering forstås fysisk overlevering fra salgs- eller sjenkeberettiget, f.eks. ved forsendelsessalg eller ved påspandering av drinker."

Altså rammes ikke det å gi mindreårige alkohol i privat sammenheng. Man kan ikke bare sitere loven uten å vite hva den innebærer. Det er en grunn til at det finnes jurister i dette landet.

Greit nok det, men mener uansett at å servere alkohol til mindreårige i privat sammenheng er veldig feil!

Skrevet

Det er lov å servere alkohol til mindreårige i privat sammenheng, dette rammes ikke av ordlyden "sjenking", slik som det riktig er påpekt i et tidligere innlegg. Samtidig kan man bli straffet for legemsbeskadigelse, dersom den man serverer alkohol til f.eks. blir alkoholforgiftet, og ikke har samtykket til dette.

Men det er jo ikke dette TS spør om. Jeg synes alkoholservering ikke hører hjemme i en konfirmasjon, da dette er en fest til ære for en 14-15 åring, som selv ikke skal drikke alkohol. Selvsagt er det mange under 18 år som likevel drikker alkohol, men det betyr ikke at man skal oppfordre til dette!

Gjest Screemy
Skrevet
Jeg synes alkoholservering ikke hører hjemme i en konfirmasjon, da dette er en fest til ære for en 14-15 åring, som selv ikke skal drikke alkohol.

-- Jeg mener som nevnt tidligere at alkohol i moderate mengder til de voksne er helt greit i en konfirmasjon, sålenge konfirmanten mener det er greit!

Skrevet (endret)

Jeg syntes ikke servering av alkohol til mindreårige hører hjemme noe sted,

men da aller minst på konfirmasjonen!!!

Alle studier på det området viser at jo tidligere ungdommen debuterer med alkohol, desto større er sjangsen for "utskeielser" og det som værre er...

Det spiller sjelden noen rolle om den første gangen var når mamma & pappa +hele slekten "var på sitt aller stolteste (-så langt)" det gjør bare gapet til å drikke "uten lov" enda mindre.

("for jeg fikk jo på konfirmasjonen, så de blir nok ikke så sure," mentaliteten vokser lettere - og når en eller annen som lurte med seg litt drikke ut fra sin konfirmasjon tilbyr deg litt, er ballen rullende :skaal: .)

ikke at det var temaet, og jeg har ikke egne barn, Hvem vet. kanskje jeg en dag vil vise hvor stolt jeg er av min 14åring med å sprette korken (??) men her jeg sitter nå og vurderer saken, ville jeg heller funnet en annen måte..

(men jeg ser jo helt klart at folk sikkert har servert sine unge før, og de har endt opp som suksessfulle mennesker uten noen plager. ) dette ble bare slik jeg ser det, folk får gjøre om de vil.

MEN for å svare på det TS egentlig lurte på: Har ALDRI hørt om denne "tradisjonen" før heller, ikke fra noen..

Endret av tjadama
Skrevet

Mangen svar på kort tid, og det ser ut som flertallet har samme mening som meg.

Ei jeg pratet med om dette sa at det var jo bare for å vise at nå var man voksne. Men det blir jo helt feil. En 15 åring i dag er ikke voksen, selv om konfirmasjon for mangen herrens år var "tegnet" på at nå var ungen stor nok til å gå ut i arbeidslivet etc.

:)

Skrevet
Fra Norsk lovkommentar:

Dette blir å strekke/tolke loven etter sitt eget hue. "det står ikke at jeg ikke kan gjøre det hjemme i stua" så da er det sikkert lov.....

hvorfor er det i en del straffesaker " skjenket alkohol til mindreårige"?

Flere saker i media som har omtalt det, og de har blitt dømt.

Skrevet
hvorfor er det i en del straffesaker " skjenket alkohol til mindreårige"?

Flere saker i media som har omtalt det, og de har blitt dømt.

Vis meg gjerne kilde, så skal jeg gjendrive argumentet ditt på en skikkelig måte. Det er nemlig ikke tvil om at det jeg sier er korrekt.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg har sett plakater i butikker hvor det det står at det er forbudt å kjøpe alkohol til personer under 18 år. Merkelig at det da skal være lov til å servere alkohol til mindreårige. Det blir som å si at en lærer ikke kan gi eksamenssvarene på forhånd, men kan gi de under eksamen. :roll:

Skrevet
Jeg har sett plakater i butikker hvor det det står at det er forbudt å kjøpe alkohol til personer under 18 år. Merkelig at det da skal være lov til å servere alkohol til mindreårige. Det blir som å si at en lærer ikke kan gi eksamenssvarene på forhånd, men kan gi de under eksamen. :roll:

Det er to forskjellige ting.

Det er ikke lov å kjøpe alkohol til en 16-åring som står utenfor butikken, for så å gi det til vedkommende.

Det ER lov å servere en 16-åring alkohol hjemme.

Jeg syns nesten det er litt søtt hvordan enkelte bare leter med lys og kykte etter argumenter som understøtter deres feiloppfatning av loven. :roll:

Gjest Bellatrix
Skrevet
Det er to forskjellige ting.

Det er ikke lov å kjøpe alkohol til en 16-åring som står utenfor butikken, for så å gi det til vedkommende.

Det ER lov å servere en 16-åring alkohol hjemme.

Jeg syns nesten det er litt søtt hvordan enkelte bare leter med lys og kykte etter argumenter som understøtter deres feiloppfatning av loven. :roll:

Det er mulig jeg har feiloppfattet loven. Det skal jeg ikke nekte for, men jeg mener personlig at det virker noe ulogisk at det skal være forskjell på å gi alkohol til noen og å servere alkohol til noen. I det man serverer noe har man vel også gitt det?

Gjest Gjest
Skrevet
ulogisk at det skal være forskjell på å gi alkohol til noen og å servere alkohol til noen.

Ikke gi og servere.

Kjøpe på vegne av kontra servere.

Gjest Mirina
Skrevet
Det er mulig jeg har feiloppfattet loven. Det skal jeg ikke nekte for, men jeg mener personlig at det virker noe ulogisk at det skal være forskjell på å gi alkohol til noen og å servere alkohol til noen. I det man serverer noe har man vel også gitt det?

Helt enig. Og selv om det per definisjon ikke er ulovlig, kommer jeg allikevel ikke til å servere mindreårige alkohol.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Ikke gi og servere.

Men når man serverer har man vel allerede kjøpt?

Skrevet
Ikke gi og servere.

men dersom man kjøper to øl som man skal servere til en mindreårig, hjemme, så kjøper man jo på vegne av. Det er ikke akkurat slik at denne mindreårige kunne kjøpt det selv, og der er vel heller ikke slik at foreldrene kjøper disse to øllene for å servere dem rundt til alle.

Jeg skjønner ikke helt loven, for jeg ser ikke hvorfor det skal være ulovlig for fremmede å kjøpe alkohol til mindreårige, men lovlig for foreldre/familie/venner å gjøre akkurat det samme. Hvor man overleverer varene er liksom ett fett for min del, kjøper man en øl til en mindreårig, så kjøper man alkohol til en mindreårig, uansett om den blir overlevert på gata eller hjemme i stua.

I ts sin situasjon, så er det snakk om at foreldrene kjøper ett par øl til konfirmanten, da kjøper de på vegne av konfirmanten uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

og jeg påstår ikke at det er ulovlig, jeg skjønner bare ikke hvorfor det ene er lovlig mens det andre er ulovlig, siden resultatet er AKKURAT det samme= en mindreårig drikker x antall alkoholenheter, som er blitt kjøpt til dem av voksne.

Skrevet
og jeg påstår ikke at det er ulovlig, jeg skjønner bare ikke hvorfor det ene er lovlig mens det andre er ulovlig, siden resultatet er AKKURAT det samme= en mindreårig drikker x antall alkoholenheter, som er blitt kjøpt til dem av voksne.

Du får lese sitatet fra Brustad en gang til og se om du forstår det da.

Ellers vil jeg understreke at selv om noe ikke er ulovlig, så betyr det ikke at man MÅ gjøre det.

Jeg serverer ikke alkohol til 14-åringer, ikke fordi det er ulovlig, men fordi min personlige mening er at de er for unge til å drikke. Jeg kan står for meningen min, jeg behøver ikke pakke den inn i et påskudd av ulovlighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...