Gå til innhold

Min motivasjonsbok


Mazilla

Anbefalte innlegg

Hallo??? :fnise:

Jeg synes da strengt tatt vi er ganske flinke jeg... :klø:

Synes ikke du?

Jeg vet ikke åssen matvanene dine var tidligere, men nå har ihvertfall jeg klart å holde meg i skinnet, og er mye sunnere enn før jeg begynte med denne boka. Ut og sykle noen mil etterpå. :juhu:

Jepp, vi er kjempeflinke! :duskedame:

Matvanene mine er nok bedre nå enn de har vært gitt... Og jeg har klart å håndtere hovedproblemene mine, nemlig for mye middag og noe søtt etterpå! :juhu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mat:

Frokost: Eggerøre av to egg + ekstra lett melk i mikroen, salat og agurk

Lunsj: Noen druer og en liten banan, litt salat fra salatbar og en liten caffe mocca med lettmelk :sjenert:

Mellom: 1/3 agurk (han godeste så litt rart på meg der jeg satt og gnagde på agurken... :fnise:), banan

Middag: Kjøttsuppe fra Toro velbekomme med flatbrød til. Faktisk veldig lite kalorier i den, bra til å være ferdigmat!!

Dessert: Ferdigskåret frukt fra Spar: to typer melon, kiwi, appelsin, ananas, jordbær :wow:

Kvelds: Baked Apple havregrøt fra Quaker (nam nam! Trenger ikke ekstra søtning eller noe som helst!)

Drikke:

Masse vann

Mocca til lunsj...

Trening:

Trappa opp til kontoret

45 minutter rolig gange

30 minutter Wii Fit, hovedsakelig styrke- og yogaøvelser, men også litt kondistrening

1 time rask gange

140 situps

Endret av Mazilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at dette ikke bare skal bli en oversikt over hva jeg har spist og hvor mye jeg har bevegd meg, vil jeg nå legge ut noen av "mine" tips for et bedre liv :)

Mange av punktene vil kanskje være allmenn kjente ting, men dette er ihvertfall ting som funker for meg, selv om det kanskje ikke er så mange revolusjonerende nyheter her!

Spirulina - algetabletter som stabiliserer blodsukkeret. Gjør at kroppen lettere vet når den er mett, pluss at de hindrer søtsug og gir masse energi. Inneholder masse vitaminer + jern og diverse annet. Elsker de, rett og slett! :) (Særlig siden jeg har jernmangel, men ikke tåler noen andre jerntilskudd...)

Sukkerfrie pastiller - gjør at jeg får drukket masse vann, fordi vannet smaker bedre! I tillegg bra å ha en pastill i munnen hvis det f.eks. står potetgull eller godteri på bordet, fordi denslags ikke smaker spesielt godt sammen med pastiller! :Nikke:

Klare "regler" for meg selv om hva som er "lov" og ikke. Det er det eneste som funker for meg.. Godteri kun i helgene, for hvis jeg først tar en liten bit en tilfeldig tirsdag, så ryker hele opplegget.. Klarer ikke å slutte hvis jeg først har fått smaken på noe, synd men sant.. Da er det lettere hvis jeg vet at jeg kan skeie ut litt i helgene, i stedet for å alltid ha en unnskyldning for å spise snacks.. Det er jo alltids noe man kan feire! :sjenert:

Droppe kalorier som ikke er "nødvendige", som f.eks smør på brødet eller en ekstra osteskive. Klarer meg heldigvis uten, stort sett! :)

Bruke lettmelk eller ekstra lett, og matfløte i stedet for kremfløte.

Kjøpe magre varianter av matvarer, bare passe på at man ikke spiser enda mer, bare fordi de er magre/lette.

Smoothie er knallgodt og sunt - lager selv med banan, frosne bær og Biola, nam!!

Bruke svinekjøttdeig i stedet for vanlig.

Kommer sikkert mer her hvis jeg kommer på noe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg kan jobbe litt med/bli flinkere på:

Spise mindre middag! Prøve å spise saktere så jeg kjenner når jeg er mett, eventuelt gi meg etter første porsjon, når jeg sikkert er mett, bare ikke kjenner det enda.

Spise mindre saus. Lager lettere varianter med mindre smør og mer melk der det er mulig, men det gjør jo ikke sausene så voldsomt mye sunnere... Han godeste er en saus-elsker, så har blitt utrolig mye saus på meg også siden vi flytta sammen...

Fortsette å være flink når det kommer til småspising, særlig om kveldene. Er inni en god stim nå, håper det varer!

Innse at det er lov å takke nei, at jeg ikke behøver å smake på alle kakene på kakebordet, eller spise kake hver gang noen på jobb slutter eller har bursdag..

Klare å begrense meg når det står godteri og snacks fremme. Her har jeg virkelig noe å jobbe med..!

Slutte å lage unnskyldninger for å ikke trene. Trening må til!

Kommer sikkert mer her også... Uff, dyster lesning...

Ja ja, det er jo for et godt formål! Livsstilsendring, ikke slanking, er det ikke det man så fint sier?? :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg kan jobbe litt med/bli flinkere på:

Spise mindre middag! Prøve å spise saktere så jeg kjenner når jeg er mett, eventuelt gi meg etter første porsjon, når jeg sikkert er mett, bare ikke kjenner det enda.

Spise mindre saus. Lager lettere varianter med mindre smør og mer melk der det er mulig, men det gjør jo ikke sausene så voldsomt mye sunnere... Han godeste er en saus-elsker, så har blitt utrolig mye saus på meg også siden vi flytta sammen...

Fortsette å være flink når det kommer til småspising, særlig om kveldene. Er inni en god stim nå, håper det varer!

Innse at det er lov å takke nei, at jeg ikke behøver å smake på alle kakene på kakebordet, eller spise kake hver gang noen på jobb slutter eller har bursdag..

Klare å begrense meg når det står godteri og snacks fremme. Her har jeg virkelig noe å jobbe med..!

Slutte å lage unnskyldninger for å ikke trene. Trening må til!

Kommer sikkert mer her også... Uff, dyster lesning...

Ja ja, det er jo for et godt formål! Livsstilsendring, ikke slanking, er det ikke det man så fint sier?? :Nikke:

Min kjære... Jeg hyller deg!!! :sjenert:

Dette er gode tips og gode retningslinjer. Sånn ca samme som jeg har satt for meg selv. F.eks lage lettere varianter av saus, bruke matfløte istedenfor kremfløte... Men det med dropsene for å lage jævli smak var ikke dumt. :fnise:

Jeg har bare pusset tenner jeg...

Man SKAL feire helg, men som du sier, skeier man ut midt i uka - da stopper det ikke der. Da er det kjørt. :sukk:

Du er så flink atte. Vi er så flinke atte. :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til:

De dagene man virkelig ikke har lyst til å komme seg opp av sofaen og få føttene oppi skoa, så funker det ihvertfall for meg å prøve å se for meg meg selv i brudekjole! Eventuelt legge inn noe ny musikk på mp3spilleren, og så traske i vei! Eller ha et mål for turen, for eksempel å kjøpe frukt eller noe sånt, og så gå til en butikk som er lenger vekk enn nødvendig! Når man først er ute er det som regel piece of cake å gå litt lenger enn planlagt! :Nikke:

Søtsug kan motvirkes ved å tenke litt fremover - er den sjokoladeplata virkelig verd det, når man blir sittende igjen med verdens dårligste samvittighet og følelsen av en enormt voksende mage etterpå?? Svaret er vel utvilsomt nei... :fnise:

Det å skrive opp alt her er faktisk utrolig motiverende! Det er veldig "preventivt" - har stoppa meg fra å åpne skapdøra flere ganger! :juhu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen tips til:

De dagene man virkelig ikke har lyst til å komme seg opp av sofaen og få føttene oppi skoa, så funker det ihvertfall for meg å prøve å se for meg meg selv i brudekjole! Eventuelt legge inn noe ny musikk på mp3spilleren, og så traske i vei! Eller ha et mål for turen, for eksempel å kjøpe frukt eller noe sånt, og så gå til en butikk som er lenger vekk enn nødvendig! Når man først er ute er det som regel piece of cake å gå litt lenger enn planlagt! :Nikke:

Søtsug kan motvirkes ved å tenke litt fremover - er den sjokoladeplata virkelig verd det, når man blir sittende igjen med verdens dårligste samvittighet og følelsen av en enormt voksende mage etterpå?? Svaret er vel utvilsomt nei... :fnise:

Det å skrive opp alt her er faktisk utrolig motiverende! Det er veldig "preventivt" - har stoppa meg fra å åpne skapdøra flere ganger! :juhu:

Glad jeg har hund. Den krever en del mosjon og jeg må ut og gå! :fnise:

MEN ...Sjokoholikeren selv (jeg) har kommet over det verste stadiet og har ikke lyst på sjokolade lenger.. :klø:

Er ikke DET fantastisk så vet ikke jeg?

Disse bøkene vi har begynt på her er noe av det smarteste jeg har gjort. Og med vår gode tid fram til 1 august neste år så burde dette gå strålende. :juhu:

Endret av Anamelona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:spise::

Frokost: Quaker Baked apple havregrøt tilberedt med vann

Mellom: Hermetisk ananas i egen juice, knaskegulrøtter

Middag: Renskåret svinekjøtt, isbergsalat og ovnsstekte grønnsaker (potet, gulrot, sellerirot, asparges, squash, tomat, løk) :wow:

Dessert: En saftis

:perebrus::

Vann

Funlight

En kopp svart kaffe

:trene::

1 time Wii Fit

45 min rolig gange

1 time og 10 min rask gange

141 situps

Endret av Mazilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første delmål:

Klare å spise sunt og trene frem til 11.mai, da er det konfirmasjon, og jeg håper for all del bunaden passer! Ikke ta helt av ved kakebordet på selve dagen...

Neste delmål:

Være i ok form når sommerferien setter til! Ikke skeie helt ut i sommerferien, selv om jeg skal hjem til mamman min... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første delmål:

Klare å spise sunt og trene frem til 11.mai, da er det konfirmasjon, og jeg håper for all del bunaden passer! Ikke ta helt av ved kakebordet på selve dagen...

Neste delmål:

Være i ok form når sommerferien setter til! Ikke skeie helt ut i sommerferien, selv om jeg skal hjem til mamman min... :sjenert:

Her er ting jeg må kopiere altså. Smileys til overskrift, og delmål.

Kan vel kanskje ha bunaden som et slags mål, men det bør være neste 17 mai. :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver masse her nå som jeg er motivert, så kan jeg lese gjennom det når (ja, jeg skriver "når", ikke "hvis") motivasjonen synker, og forhåpentligvis finne tilbake til gamle takter!

Hurra for meg som klarer å ha mitt eget kosthold, istedet for å spise alt han godeste spiser! :hoppe:

I løpet av det siste døgnet har han satt til livs blant annet en dobbel hamburger, en grandiosa, en halv tolitersboks med sjokoladeis, popcorn, oreokjeks og cola (i tillegg til "vanlig" mat)! :dåne:

Det som er litt urettferdig er at han kan holde på sånn hele tida uten å legge på seg noe nevneverdig! Men, istedet for å bruke det som en unnskyldning må jeg bare innse at sånn er det, og så holde meg til min egen mat! Og så føle meg desto flinkere når jeg klarer å la vær å småspise (eller storspise) hver gang han drar frem noe junk!

Endret av Mazilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:spise::

Frokost: Eggerøre av to egg + ekstra lett melk, 1 Ryvita rugknekkebrød, litt salat.

Mellom: Hermetisk ananas i egen juice

Lunsj: Quaker Baked Apple havregrøt

Mellom: Knaskegulrøtter, Fruitz ispinne (genial - frisk og god, uten sukker - kan fort bli sommerens slager!)

Middag: Såkalt "minimiddag" på kinarestaurant. Kylling i karrisaus.

Kveldskos: Jordbær og cantaloupemelon

:perebrus::

Masse vann

Cola Light glassflaske

:trene::

2 timer rolig gange

1 time Wii Fit (puh, den boksinga tar knekken på meg!)

1 time step på Wii Fit under Hotel Cæsar/Norske Talenter

142 situps

Endret av Mazilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:spise::

Frokost: Havregrøt + banan

Middag: 2 kyllingpølser + 1/2 pølsebrød

Snacks: Noe potetgull, masse agurk med grillkrydder

:trene::

2 timer rusling i byen

10 min jogging...

143 situps

:perebrus::

vann

1/2 liten caffe mocca

øl, vin.... uff

Ble visst byen idag... jaja, er jo lørdag, må jo ut i blant...

Endret av Mazilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:spise::

Frokost: 3 saftis. God frokost dagen derpå! :fnise: (I det minste bedre enn han godeste som slo til med en ekstra stor Mc Feast meny med cola...)

Lunsj: Havregrøt

Middag: Kinamat idag igjen... Pepperbiff, litt ris.

Mellom: Enda en saftis.. Godt det bare er rundt 60kcal i hver... :sjenert:

Kveldsmat: 2 rugknekkebrød med mager baconost, ett lite stykke Grandiosa.

:perebrus::

Litt Cola Zero

Funlight

Vann

:trene::

Gikk til McDonalds for han godeste, ca 10 minutter hver vei.

35 min (ganske) rask gange

1 time Wii Fit, en skikkelig tøff økt!

144 situps

Endret av Mazilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:spise::

Frokost: 3 saftis. God frokost dagen derpå! :fnise: (I det minste bedre enn han godeste som slo til med en ekstra stor Mc Feast meny med cola...)

:perebrus::

Litt Cola Zero

:trene::

Gikk til McDonalds for han godeste, ca 10 minutter hver vei.

HAHA!!! :skratte:

SÅÅÅÅÅÅÅ bra... :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skulle jeg ta på en sommerbukse jeg ikke har brukt siden i fjor, og den var altfor stor!! :hoppe: Kunne dra den av uten å åpne knappen! :hoppe: Fikk snørt den fast med et belte, men spørs om ikke jeg må på sommerbukseshopping... :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag skulle jeg ta på en sommerbukse jeg ikke har brukt siden i fjor, og den var altfor stor!! :hoppe: Kunne dra den av uten å åpne knappen! :hoppe: Fikk snørt den fast med et belte, men spørs om ikke jeg må på sommerbukseshopping... :hoppe:

Det er alltid en fin følelse. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke, nye muligheter... Denne uka blir den mest utfordrende hittil, i og med at vi reiser "hjem" på torsdag, og skal i konfirmasjon på søndag! Har en tendens til å bli skrekkelig mye fôring hjemme... Ja ja, jeg skal gjøre mitt beste for å beherske meg! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:spise::

Frokost: 2 rugknekkebrød med mager baconost, 1 molteyoghurt.

Mellom: Druer, knaskegulrøtter

Lunsj: 1/2 knekkebrød med masse grønt + kokt skinke (smakte meg ikke..), fruktsalat med to typer melon, kiwi, appelsin og druer.

Mellom: Knaskegulrøtter

Middag: Toro Tandoori Chicken - 1 porsjon, halve tallerkenen med isbergsalat.

:perebrus::

1 liter vann på jobb

1/2 glass appelsinjuice

Mer vann på ettermiddagen

Funlight

1/2 liter pepsi max ("kinogodt")

:trene::

Rundt 200 trappetrinn

Halvtime rolig gange

1 time Wii Fit, inkl 20 min jogging og masse styrkeøvelser

145 situps

Endret av Mazilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:spise::

Frokost: 2 rugknekkebrød med mager baconost

Mellom: Knaskegulrøtter

Lunsj: 1 skive grovbrød med brunost, fruktsalat.

Mellom: 1 kiwi, knaskegulrøtter

Middag: Pasta på italiensk restaurant... :sjenert:

Kveldsmat: Fersk ananas

:perebrus::

1 liter vann på jobb

1/2 glass appelsinjuice

Mer vann hjemme om ettermiddagen

:trene::

Trappene opp til kontoret

45 min rolig gange

50 min rask gange

146 situps

20 min jogging

30 min step

Endret av Mazilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...