HeleneHarepus Skrevet 15. april 2008 #81 Skrevet 15. april 2008 Stakkars barnehageansatte/sfo-ansatte/lærere/trenere/naboer etc som må forholde seg til så mange storforlangende navlebeskuende foreldre som florerer her på Kg. Ingen barn tar skade av å ta konsekvensen for sine handlinger, selv en 4,5 åring (som nå hovedpersonen er blitt redusert til, stakkars liten). Et barn på 4,5 år vet så inderlig godt hva det har lov eller ikke lov til i barnehagen. At barn ikke er små soldater som alltid gjør rett, er noe vi alle vet. MEN at de kan ta konsekvensen ved å bli utestengt fra et måltid mener jeg de er gamle nok til. For hva er alternativet? En kan ikke forvente at de ansatte skal ha all verdens tid til eget barn. Barna må innrette seg etter en gruppe. Foreldrene må innrette seg etter at deres barn er en del av en gruppe. Synes det er helt ok at en gir beskjed til personale om hva en mener; men overskriften; forbannet/frustrert/sjokkert ER storm i vannglass! Håper du ikke bruker de ordene til leder i barnehagen, men bruker tiden på å snakke om hendelsen med eget barn slik at dette ikke trenger skje igjen. Jeg spør igjen: hva er alternativet? 15 barn skal inn å spise. To barn nekter å komme; skal de diktere det slik at alle skal måtte spise ute? Skal de to få mat når det passer dem? Skal de to hindre de 13 andre barna? Hva lærer de 13 andre barna? Det er ikke bare å ta to umulige barn i hånden å leie dem inn: barna skal lytte til beskjeder de får, og lære at det finnes konsekvenser for å ikke gjøre som det får beskjed om. Helt enig med en over som skrev om at fokuset flyttes fra den ulydige og over på "idioten" av en voksen som gjorde feil da foreldrene selv er perfekte. Og barna lærer? At mamma/pappa "tar" slemmingene som kjefter på søte/snille meg og fortsetter i samme duren og blir verre som 5-7-10-14-x åring.
Varsia Skrevet 15. april 2008 #82 Skrevet 15. april 2008 Jeg mener at de som jobber i barnehagen ikke skal la seg styre av to femåringer, og etter noen "innkallelser" burde assistenen bare ha tatt jentene i hver si hand og tatt de med inn. Så kunne de heller måtte sitte i gardeeroben og tenke over hva de har gjort.. Nå mener ikke jeg å være vanskelig eller å prøve å mene hvorvidt ting er galt eller rett (når du føler at barnehagen har handlet galt er det jo like greit at du gjør som du har gjort, tar kontakt med dem), jeg bare lurer... Men hvordan skal du greie å ta to barn som springer fra deg i hendene? Hadde du bare dratt de etter deg? Hvordan ville du takler det når en forelder kom og skjelte deg ut for å ha utøvet fysisk makt over barna dine? Det er ikke BARE å ta barna i hver sin hånd, særlig ikke når de, som du sier, har "ertet"hverandre opp til å bli så ville. Det er en vanskelig situasjon, det vet du jo selv, derfor stusser jeg litt over at du tror at du bare kan leie barna inn. Men la oss nå si at du får barna inn i barnehagen igjen, på mirakuløst vis. Hvordan skal du få dem til å holde seg inne i garderoben? Låse de inne? Sitte og stirre på dem (greit nok det, men da vil de muligens føle at de har vunnet, fordi de vet at de hindrer deg i gjøre din egentlige jobb) og holde dem igjen? Som sagt, jeg spør ikke for å være vanskelig, og spør ikke nødvendigvis DEG heller, jeg er bare nysgjerrig på hvordan foreldre takler barn som har slått seg midlertidig vrange. Har ikke barn selv, men omgås barn daglig, og priser meg lykkelig over at jeg ennå ikke er i den situasjonen der JEG må ta sjefsavgjørelsene over hvordan man skal takle sånt. For barneoppdragelse er utrolig vanskelig!!!
Purple Basil Skrevet 15. april 2008 #83 Skrevet 15. april 2008 Stakkars barnehageansatte/sfo-ansatte/lærere/trenere/naboer etc som må forholde seg til så mange storforlangende navlebeskuende foreldre som florerer her på Kg. Ingen barn tar skade av å ta konsekvensen for sine handlinger, selv en 4,5 åring (som nå hovedpersonen er blitt redusert til, stakkars liten). Et barn på 4,5 år vet så inderlig godt hva det har lov eller ikke lov til i barnehagen. At barn ikke er små soldater som alltid gjør rett, er noe vi alle vet. MEN at de kan ta konsekvensen ved å bli utestengt fra et måltid mener jeg de er gamle nok til. For hva er alternativet? En kan ikke forvente at de ansatte skal ha all verdens tid til eget barn. Barna må innrette seg etter en gruppe. Foreldrene må innrette seg etter at deres barn er en del av en gruppe. Synes det er helt ok at en gir beskjed til personale om hva en mener; men overskriften; forbannet/frustrert/sjokkert ER storm i vannglass! Håper du ikke bruker de ordene til leder i barnehagen, men bruker tiden på å snakke om hendelsen med eget barn slik at dette ikke trenger skje igjen. Jeg spør igjen: hva er alternativet? 15 barn skal inn å spise. To barn nekter å komme; skal de diktere det slik at alle skal måtte spise ute? Skal de to få mat når det passer dem? Skal de to hindre de 13 andre barna? Hva lærer de 13 andre barna? Det er ikke bare å ta to umulige barn i hånden å leie dem inn: barna skal lytte til beskjeder de får, og lære at det finnes konsekvenser for å ikke gjøre som det får beskjed om. Helt enig med en over som skrev om at fokuset flyttes fra den ulydige og over på "idioten" av en voksen som gjorde feil da foreldrene selv er perfekte. Og barna lærer? At mamma/pappa "tar" slemmingene som kjefter på søte/snille meg og fortsetter i samme duren og blir verre som 5-7-10-14-x åring. Enig i dette !
Lurvina Skrevet 15. april 2008 #84 Skrevet 15. april 2008 En ting som jeg kom til å tenke på, synes folk her at det er vanskelig å dra med seg barn som ikke vil inn i huset? Litt overasket over dette, fordi dette er noe som jeg har gjort selv flere ganger. De som ikke vil komme må komme uansett, holder tak i ungen så får den selv bestemme om de vil bli med på den vanskelige måten eller den greiere måten. Folk snakker også her om at man ikke skal la barna vinne, fordi det gjør de når de blir dratt med inn, tror dere at de taper da når de sitter ute og ler fordi den annsatte ikke har klart å ta de med inn? En ting kan være at det er vanskelig å få de til å sitte ved bordet etterpå, men da får de bare sitte på gulvet eller en annen plass og surmule da.
Gjest men Skrevet 15. april 2008 #85 Skrevet 15. april 2008 Hadde nok ikke valgt samme løsning selv, spesielt fordi det er upraktisk at en voksen skal holde to barn under oppsyn fra vinduene uten å bli sett, og fordi partners in crime kan ha det morsomt sammen ute og det slik blir feil å ikke gripe inn når barna ikke innfinner seg. Det er absolutt ingen katastrofe at kravet for å få servert mat er å innfinne seg til måltidet. Ingen har vondt av å være ubehagelig sulten noen timer, men barnehagen har også overbeskyttende foreldre å ta hensyn til, ergo ville jeg ikke gjort det der. Jeg støtter ikke at fysisk tvang skal være et så mye bedre pedagogisk alternativ enn å la barna se at det ikke blir mat hvis de ikke kommer og spiser.
lunina Skrevet 15. april 2008 #86 Skrevet 15. april 2008 Jeg synes du overreagerer her. Noen må jo tydligvis oppdra barnet ditt.
Gjest Pupsilure Skrevet 15. april 2008 #87 Skrevet 15. april 2008 Helt uenig. Dette er ikke verre enn å si til sitt eget barn at "det er nå vi spiser kvelds. Kommer du ikke nå, må du gå til sengs uten mat" Barnet får en beskjed, vet at det kommer en konsekvens og velger selv. Det kalles oppdragelse. Helt enig med deg!
skruf Skrevet 15. april 2008 Forfatter #88 Skrevet 15. april 2008 Jeg synes barna vant jeg..., da de slapp å komme inn.. Og å ta barna å leie de inn ser jeg ikke på som store problemet, det bør ikke by på noe problem å ta igjen en 4.9 åring (siden jeg ikke var heeelt presis i alder tidligere, sorry..), jeg klarer i allefall å springe etter, og nå igjen, et barn. Ikke for det, enkelte har mulig et kondisproblem. Men hvis noen har lest begynnelsen, før denne tråden sporet av på hvorvidt mitt barn trenger oppdragelse eller ei, så var min reaksjon på at de var alene uten tilsyn jeg var reagerte på. Tråder her på kg har tendensen til å spore litt av, noe som til tider er kostelig lesing..
skruf Skrevet 15. april 2008 Forfatter #89 Skrevet 15. april 2008 Jeg synes du overreagerer her. Noen må jo tydligvis oppdra barnet ditt. :kaffe:
Kittykat Skrevet 15. april 2008 #90 Skrevet 15. april 2008 Dette burde ikke vært lov! Jeg kan skjønne at assistenten ville straffe dem, men hallo, feil måte og straffe dem på. Man skal overhodet ikke, under noen omstendigheter bruke mat som straff. Min samboer har flere ganger "truet" barna våre om at blir sendt til sengs uten mat hvis de ikker kommer og spiser kvelds når vi sier i fra. Men der sitter jeg foten ned. Ingen barn skal måtte legge seg uten mat. Jeg synes det er helt horribelt at foreldre kan sende barna til sengs uten mat. Det spiller overhodet ingen rolle hva de har gjort, det er feil måte og straffe dem på uansett. Uansett, så hadde jeg gjort det meget klart for barnehagen at jeg ikke tolererer denne slags straff. Jeg håper at barnehagen aldri gjør noe som dette igjen. Håper du blir møtt med forståelse fra lederen og at lederen tar en prat med assistenten.....
Gjest Pet Skrevet 15. april 2008 #91 Skrevet 15. april 2008 Hva skulle deg gjort, da? Latt ungene løpe rundt ute til de ble lei eller sultne og så fått servert mat når de fant det for godt å komme inn? Og satt en ansatt til å se etter dem ute i mellomtiden? Da skulle det nok blitt tilstander i barnehagen, når de andre barna fant ut at dette var mulig!
Gjest Stjernedryss Skrevet 15. april 2008 #92 Skrevet 15. april 2008 Min samboer har flere ganger "truet" barna våre om at blir sendt til sengs uten mat hvis de ikker kommer og spiser kvelds når vi sier i fra. Men der sitter jeg foten ned. Ingen barn skal måtte legge seg uten mat. Jeg synes det er helt horribelt at foreldre kan sende barna til sengs uten mat. Det spiller overhodet ingen rolle hva de har gjort, det er feil måte og straffe dem på uansett. Kan du forklare nøyaktig hva som er så galt med å sende barn til sengs uten mat når de selv ikke møter opp til måltidet? Å gå sulten litt er helt ufarlig. Det er heller ikke en straff, det er en konsekvens av å ikke møte opp. Spesiellt i store familier blir det jo veldig upraktisk hvis alle barna skal ha måltider til forskjellige tider. Enten spiser man når maten står på bordet, eller så venter man til neste måltid.
Kittykat Skrevet 15. april 2008 #93 Skrevet 15. april 2008 Kan du forklare nøyaktig hva som er så galt med å sende barn til sengs uten mat når de selv ikke møter opp til måltidet? Å gå sulten litt er helt ufarlig. Det er heller ikke en straff, det er en konsekvens av å ikke møte opp. Spesiellt i store familier blir det jo veldig upraktisk hvis alle barna skal ha måltider til forskjellige tider. Enten spiser man når maten står på bordet, eller så venter man til neste måltid. Jeg synes bare det er helt horribelt. Jeg ser på det som en straff, uansett. Jeg synes ingen skal måtte legge seg sulten og man trenger ikke å være så "streng" at man ikke gir barna mat når de er sultn, enten de har kommet når det er mat eller ikke. Svigermor er også litt sånn virker det som. Jeg liker bare ikke den type konsekvens.
Mamz76 Skrevet 15. april 2008 #94 Skrevet 15. april 2008 Nå må jeg lette litt frustrasjon her... Da mannen min hentet ungen på 5 år i barnehagen fikk han beskjed om at vårt barn sammens med et annet barn ikke ville inn da de skulle inn og spise i ett tiden. De hadde det, selvfølgelig, kjempemoro med barnehagedama løpende i fullt firsprang etter seg! Det som da skjer er at barnehageassistenten bestemmer at som en høvelig lærepenge så får ikke ungene komme inn og spise mat når de ikke kommer inn uten å tulle! Dvs at de for det første er ute alene uten tilsyn, OG de må gå og bli sultne! Da jeg kom hjem fra jobb og fikk høre dette ringer jeg med en gang til barnehagen og snakker med assistenten, og hun blir veldig sur og sa at; "ja, jeg gjorde det sånn, så har de kanskje lært til i morgen hvordan det er å være sulten og de kommer inn frivillig når det er mat" Jeg mener dette blir helt feil, og la to femåringer styre sånn. Det vedkommende burde gjøre var å gi de en sjanse til å komme selv, for så å bare ta de i hver sin hånd og ta de med inn! Så min minste skrullebukk gikk uten mat fra 0830 til middag 1630.. Det blir en telefon til daglig leder i morgen.. Synes dere på forumet at jeg overreagerer her?? Skal absolutt ikke unnskylde min lille nisse heller, hun kan være i skikkelig tergehumør for tiden, og har absolutt sine opprørske tendenser! Jeg synes ikke du overreagerer i det hele tatt! jeg ville gjort det samma. Det går da ikke an å behandle barna på den måten.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #95 Skrevet 17. april 2008 Folk snakker også her om at man ikke skal la barna vinne, fordi det gjør de når de blir dratt med inn, tror dere at de taper da når de sitter ute og ler fordi den annsatte ikke har klart å ta de med inn? Har du barn selv?? Du skjønner det at barn elsker oppmerksomhet, og akkurat det får de masse av når en barnehageassistent må bruke sin energi på å springe rundt og fange dem, evt. bare bære dem inn med tvang. Ja, da har de vunnet. Når barnehageassistenten derimot ignorerer dem, og går inn sammen med de andre barna, og tilsynelatende ikke følger med deg, så har de tapt. Hvor lenge tror du de to sitter ute og godter seg og ler over at de slapp å komme inn, etter at de andre barna og de ansatte ga blaffen i dem og gikk inn???
Lurvina Skrevet 17. april 2008 #96 Skrevet 17. april 2008 Har du barn selv?? Du skjønner det at barn elsker oppmerksomhet, og akkurat det får de masse av når en barnehageassistent må bruke sin energi på å springe rundt og fange dem, evt. bare bære dem inn med tvang. Ja, da har de vunnet. Når barnehageassistenten derimot ignorerer dem, og går inn sammen med de andre barna, og tilsynelatende ikke følger med deg, så har de tapt. Hvor lenge tror du de to sitter ute og godter seg og ler over at de slapp å komme inn, etter at de andre barna og de ansatte ga blaffen i dem og gikk inn??? Nei, har ikke barn selv, men har jobbet i barnehage. Når jeg har dratt med barna som ikke vil høre etter inn så har de det gøy i noen få minnutter før de begynner å grine, og slik som jeg skjønner det så griner ikke barn når de har det kjekt. Når man ignorerer to barn som sitter ute så må du ikke tro at de kjeder seg, husk at de er tosammen, og da har de hverandre til å finne på spillopper med som å kaste stein på vinduet, og gjøre seg til utenfor. Får de ikke oppmerksomhet fra de voksne så får de fra de andre barna. Prøv å be 16 andre unger til å ikke gi de oppmerksomhet, så skal du få se hvor umulig det er.
cili81 Skrevet 2. mai 2008 #97 Skrevet 2. mai 2008 5 år gamle barn er mer enn store nok til å forstå at handlinger har en konsekvens. Dersom barna fikk klar beskjed om at det var "nå eller aldri" og fremdeles valgte å ignorere det så syns jeg barnehageassistenten gjorde rett. Men ikke uten tilsyn - det blir feil uansett. Men så lenge barna fikk med seg at de trosset den voksne leders instruksjoner.. og måltider er tross alt en fast rutine som de vet kommer... så er det viktig at de fikk se at handlingen deres hadde en konsekvens... og barnehager pleier jo å ha mer enn ett måltid midt på dagen.... så dersom de valgte å la være å spise frukt/yoghurt i to tida (som er vanlig meny mange steder) så var det eget valg i så fall
Julie:) Skrevet 2. mai 2008 #98 Skrevet 2. mai 2008 Barnehage er et sted barna skal bli tatt vare på tenker jeg. At barn får konsekvenser tenker jeg er helt greit, men det er måten det gjøres på. Skal barn sperres ute uten tilsyn fordi de hadde de gøy ute og ikke ville høre? NEI! Som mor til barn i barnehage selv forventer jeg at de voksne tar litt mer ansvar enn som så. En ting er at de ble tilbudt mat, de ville ikke komme/ville ikke ha, da er det greit å gi det konsekvenser så lenge det blir forklart dem på en ordentlig måte. En annen ting er at de blir sperret ute!!! Jeg hadde da aldri gjort noe sånt mot noen barn om de var opprørske eller ikke. De må få lov til å teste ut og samtidig se at vi voksne er trygge mennesker som ikke gjør noe som kan gjøre de redde eller sette de i fare på noen som helst måte med vel viten. Tenk om det hadde skjedd noe som gjorde at det ene barnet hadde vondt/ble redd/skadet/forsvant?? Assistenter burde hatt kursing og opplæring, jeg har ikke barnet mitt i barnehage for at ufaglærte skal bruke ymse god gammeldags oppdragelse på min datter. Jeg forventer faktisk noe mer enn barnehage som oppbevaring, det er et sted de har mulighet å møte andre barn og voksne på en arena for læring, sosial og fysisk utvikling, lek, kos og mye mer. Barnehage er for mange en nødvendighet men ikke minst også veldig utviklende og bra for barn. Tenk den tilliten foreldre har til dere barnehageansatte. Det skremmer meg at mange snakker så stygt om barna de faktisk har et stort ansvar for hver dag. De er mennesker som søker seg frem, ha tålmodighet! Jeg har jobbet i barnehage selv jeg, to forskjellige og den ene virket det som de som var der fast så på barna som bry gjennom hele dagen, det gjorde faktisk vondt å se.
Tule Skrevet 3. mai 2008 #99 Skrevet 3. mai 2008 Nei, har ikke barn selv, men har jobbet i barnehage. Når jeg har dratt med barna som ikke vil høre etter inn så har de det gøy i noen få minnutter før de begynner å grine, og slik som jeg skjønner det så griner ikke barn når de har det kjekt. Når man ignorerer to barn som sitter ute så må du ikke tro at de kjeder seg, husk at de er tosammen, og da har de hverandre til å finne på spillopper med som å kaste stein på vinduet, og gjøre seg til utenfor. Får de ikke oppmerksomhet fra de voksne så får de fra de andre barna. Prøv å be 16 andre unger til å ikke gi de oppmerksomhet, så skal du få se hvor umulig det er. hei her ma jeg si jeg er enig med deg, jeg tenkte det samme hilsen
Gjest Cascabel Skrevet 3. mai 2008 #100 Skrevet 3. mai 2008 Hva er poenget med å la ungene få viljen sin når de gjør noe galt? De ville ikke inn og de slapp inn. Hva lærer de da? Jo, at vis man bare nekter høyt nok slipper man. Smart
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå