Gå til innhold

forbannet/frustrert/sjokkert..

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg syns ikke dette er matnekt. Barnehagen nektet ikke barna mat, tverimot de prøvde å få barna inn til måltidet. Hva mener dere at barnehagen skal gjøre når barna nekter å komme inn til måltidet? Servere dem maten ute? La dem få slenge innom måltidet når det passer dem? Lage en borddekning nr 2 for barn som ikke har lyst til å komme når de andre spiser?

Jeg syns ts burde ta en alvorsprat med barnet sitt og forklare at hun ikke kan velge bort å gå inn når de voksne kaller inn til mat. Også syns jeg ts bør fortelle barnet sitt at hvis hun får høre at dette skjer igjen, får hun en eller annen konsekvens hjemme om ettermiddagen, for eksempel at hun ikke får middag! Tulla!! ;) at hun ikke får se barne tv eller lignende.

Jeg syns ærlig talt ts bør være mer bekymret over det faktum at barnet hennes ikke hører etter fellesbeskjeder og prøve å få til et bra samarbeid med barnehagen om hvordan de i fellesskap kan håndtere dette, enn å fokusere på at jenta gikk glipp av et måltid.

Selvfølgelig har jeg mine alvorsprater med jenta vår, både meg og faren! Men jeg tror ingen femåring i verden viser total underkastelse og aldri gjør galt igjen!

Barnet mitt og den andre jenta syntes dette var veldig morsomt, hadde selvfølgelig en samtale med henne etter middagen igår, men at hun aldri gjør dette igjen, det garanterer jeg ikke!

Når de er fem år, så har de ikke fullt utviklet konsekvensforståelse..

Det er første gang hun har gjort noe sånt som å stikke unna når de skulle inn, men det er noe som skjer jevnlig med flere av barna.

Snakket med daglig leder idag, hun var ikke klar over at dette hadde skjedd igår, og vil ta opp med assistenten som tok denne avgjørelsen om at hun kan håntere sånne episoder på andre måter.

Uten tilsyn, helt alene, ute i barnehagen var ikke bra. Det er et stort uteområde, og der jentene satt er det ingen oversikt ut av vinduene. Vi bor i en by, og barnehagen ligger veldig sentalt til. De ville vel ikke klart å komme seg ut av gjerdet, men litt creepy å tenke på at i verste fall kunne noen kommet seg inn.

Ellers må jeg bare si at vi ikke har problemer med jenta vår i barnehagen, tilbakemeldingene vi får er positive.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så sjeleglad for at jeg ikke jobber i barnehage!!!

Jeg tror en del mødre burde være glad for at noen prøver å lære ungene deres folkeskikk, istedenfor å gå rundt å leke politi!

Selvsagt innen rimelighetens grenser, men jeg synes ikke dette var noe drøyt i hele tatt. Sannsynligvis så har ungen din fått i seg noe næring i løpet av dagen, man har ikke bare et måltid i en barnehage. Vanligvis så har de i tillegg både frukt og youghurt o.l. Uansett så tar han nok ikke skade av dette EN dag. Forhåpentligvis har han lært å høre etter nå da.

Hvis man ser på ungene i dagens skole, så er det på HØY tid at noe blir gjort med disiplinen. Man kan aldri få en god skole med 20 viltre unger som flagrer rundt om i klasserommet! Det er mødre som deg som gjør at disiplinen de siste årene har vært fraværende.

Skrevet (endret)

Det er et barnehagebarn det er snakk om her! At de lar to femåringer løpe ubevoktet ute alene er drøyt, og det verste av alt; DET ER IKKE LOV! Og at de nekter barna mat som straff er også drøyt, og lite pedagogisk korrekt! Mulig det ikke er en første gang at disse to barna ikke har villet høre etter, men det er uansett ikke en riktig måte å gjøre det på.

Synes ikke du overreagerer, og jeg ville uten tvil tatt den telefonen til lederen!

Endret av Tuttamedtulla
Skrevet
Det er mødre som deg som gjør at disiplinen de siste årene har vært fraværende.

Den var drøy du.

Du har neppe lest ts sine innlegg. Det er greit å ha en meningsutveksling om hva som er det riktige å gjøre i en slik situasjon som ts sitt barn var i, men tror ikke hun er en uansvarlig mor selv om hun reagerer på assistenten sin handling.

Jeg synes det var korrekt å gi barna en konsekvens, men det er aldri lov å la barna gå uten tilsyn.

Skrevet
Uff for noen holdninger..

Det finnes mange misforståtte familier og barn, viktig og ikke dømme men å se barnet "der det er" å arbeide videre derfra, stigmatisere dem som over her gjør ingen verdens nytte.. Fokuser positivt!

Enkelte burde hatt seg en praksisperiode i en barnehage, så hadde de nok fått et annet syn på dette. Det er nemlig ikke BARE din unge det dreier seg om, men MANGE unger og en dag som skal fungere fint for alle.

Alle barn har kanskje ikke likt utgangspunkt eller like evner, men en viss oppdragelse burde være obligatorisk for alle. De som av en eller annen grunn ikke klarer å innrette seg, vil man bare gjøre en bjørnetjeneste om man lar være å prøve å oppdra de.

Jeg har sett nok av tilfeller av barn som får særbehandling fordi de har en bakgrunn eller diagnose som gjør at de er litt "vanskeligere" enn de andre. DISSE blir stigmatisert, og ender som outsidere...

Oppdragelse er POSITIVT uansett. Får ungene dine god oppdragelse, så har noen fokusert positivt.

Fem år er kanskje ikke så mye, men i dagens samfunn så er det sånn at hun skal begynne på skolen snart, og da trenger man å innrette seg etter de andre, og adlyde ordrer.

Skrevet
Jeg er så sjeleglad for at jeg ikke jobber i barnehage!!!

Jeg tror en del mødre burde være glad for at noen prøver å lære ungene deres folkeskikk, istedenfor å gå rundt å leke politi!

Selvsagt innen rimelighetens grenser, men jeg synes ikke dette var noe drøyt i hele tatt. Sannsynligvis så har ungen din fått i seg noe næring i løpet av dagen, man har ikke bare et måltid i en barnehage. Vanligvis så har de i tillegg både frukt og youghurt o.l. Uansett så tar han nok ikke skade av dette EN dag. Forhåpentligvis har han lært å høre etter nå da.

Hvis man ser på ungene i dagens skole, så er det på HØY tid at noe blir gjort med disiplinen. Man kan aldri få en god skole med 20 viltre unger som flagrer rundt om i klasserommet! Det er mødre som deg som gjør at disiplinen de siste årene har vært fraværende.

Hva med å logge seg inn "gjest".. slike som deg som gjør forumet usaklig..

Og hva med å lese tråden før du slenger ut noe for åpenbart å bare provosere..

Skrevet
Den var drøy du.

Du har neppe lest ts sine innlegg. Det er greit å ha en meningsutveksling om hva som er det riktige å gjøre i en slik situasjon som ts sitt barn var i, men tror ikke hun er en uansvarlig mor selv om hun reagerer på assistenten sin handling.

Jeg synes det var korrekt å gi barna en konsekvens, men det er aldri lov å la barna gå uten tilsyn.

Jeg har lest innleggene ja, og mener fortsatt det jeg skriver. Uansvarlig var ikke et ord jeg kom med. Det jeg mener er at det er slike mødre som er grunnen til at det stadig kommer nye regler som gjør at barnehageansatte og lærere står helt uten makt og respekt. Det finnes nesten ikke en eneste konsekvens lenger, uten at en eller annen mor vil lage mye bråk og styr. Hva skal de voksne gjøre da?? Dikke med ungene helt til ungene selv finner ut at det passer de å gjøre det de har fått beskjed om???

For øvrig så nekter jeg å tro at ungene har gått helt uten tilsyn. De har nok fulgt med ungene som var ute, uten at kanskje ungene har fått dette med seg. Og hvordan kan forresten TS vite dette? Har assistenten sagt at "ja, vil lot dem være ute uten å se til dem i det hele tatt...? Mest sannsynlig bare en antagelse eller påstand fra TS for å sette ting på spissen og få mer støtte her inne...

Skrevet
Hva med å logge seg inn "gjest".. slike som deg som gjør forumet usaklig..

Og hva med å lese tråden før du slenger ut noe for åpenbart å bare provosere..

Jeg har ikke brukernavn, og ser ikke noen grunn til at jeg ikke skulle blitt tatt seriøst uten. Ingen viser sin identitet med et nick uansett, så hva er forskjellen?

Tråden er lest, og dette var ikke ment for å provosere. Dette er min mening, helt og fullt. På et diskusjonsforum må man tåle at andre mener noe annet enn dem selv. Sånn sett er det jo mye jeg har lest i denne tråden også, som jeg finner riv ruskende galt, og som har fått meg til å gidde å skrive innlegg. Men heldigvis er det ikke mine barn dette går ut over, de fikk oppdragelse både hjemme og i barnehagen. De er store nå, og har heldigvis kommet godt ut av det, med god oppdragelse og det hele.

Skrevet
Jeg har lest innleggene ja, og mener fortsatt det jeg skriver. Uansvarlig var ikke et ord jeg kom med. Det jeg mener er at det er slike mødre som er grunnen til at det stadig kommer nye regler som gjør at barnehageansatte og lærere står helt uten makt og respekt. Det finnes nesten ikke en eneste konsekvens lenger, uten at en eller annen mor vil lage mye bråk og styr. Hva skal de voksne gjøre da?? Dikke med ungene helt til ungene selv finner ut at det passer de å gjøre det de har fått beskjed om???

For øvrig så nekter jeg å tro at ungene har gått helt uten tilsyn. De har nok fulgt med ungene som var ute, uten at kanskje ungene har fått dette med seg. Og hvordan kan forresten TS vite dette? Har assistenten sagt at "ja, vil lot dem være ute uten å se til dem i det hele tatt...? Mest sannsynlig bare en antagelse eller påstand fra TS for å sette ting på spissen og få mer støtte her inne...

Assistenten sa selv at de var ute uten tilsyn....noe daglig leder bekreftet idag..

Skrevet
Assistenten sa selv at de var ute uten tilsyn....noe daglig leder bekreftet idag..

Ok, hvis det stemmer, så er jeg enig i at dette ikke burde skjedd. Men hvis assistenten derimot hadde fulgt med ungene igjennom vinduet, så synes jeg ikke det var noe galt i måten hun håndterte saken på ellers.

Hvis hun hadde sprunget etter ungene for å hente dem, eller gått ut for å følge med dem siden de ikke ville komme inn, så hadde de "vunnet". Og aldri mer hatt respekt for denne assistenten. Hun burde sett til dem uten at de visste det.

Skrevet
Men heldigvis er det ikke mine barn dette går ut over, de fikk oppdragelse både hjemme og i barnehagen. De er store nå, og har heldigvis kommet godt ut av det, med god oppdragelse og det hele.

Sikkert en liten avsporing, men jeg kjenner jeg blir provosert av foreldre som slår seg på magen fordi barna deres er så veloppdragne. Selvfølgelig finnes det flinke og mindre flinke oppdragere, men barns temperament og frustrasjonsterskel er jammen meg også en variabel!

Jeg vet om noen eksempler på virkelig super-foreldre som gjør ALT etter boken, som er super-flinke med konsekvenser, rutiner og oppfølging, og som bruker all sin energi og tid på barn og oppdragelse. Foreldre som presterer ting jeg selv som mor bare kunne drømme om. Likevel er livet så urettferdig at mine barn framstår som veloppdragne, flinke og veltilpassede mens denne morens barn framstår som "en skikkelig drittunge som sikkert ikke har fått grenser hjemme" i fremmede menneskers øyne. Fordi noen barn trenger minimal oppdragelse og korreksjon og takler det meste, mens andre barn er stikk motsatt og krever en vanvittig foreldreinnsats for å kunne fungere "nogenlunde".

Skulle ønske folk kunne ha med dette i betraktning når de vurderer "naboens barn". Jeg mener ikke at foreldre med "vanskelige barn" skal gi opp, det kan de ikke. Men det er mye man som utenforstående ikke vet om andre.

Forøvrig er jeg enig med gjest i at jeg syns ts skal slappe av og være glad for at barnehagen gjør noen grep for å stoppe slik atferd med en gang. Mulig det ikke var den beste reaksjonsmåten men det går an å be om en samtale med pedagog og assistent der man sammen blir enig om konsekvenser hjemme og i barnehagen.

Skrevet
Sikkert en liten avsporing, men jeg kjenner jeg blir provosert av foreldre som slår seg på magen fordi barna deres er så veloppdragne. Selvfølgelig finnes det flinke og mindre flinke oppdragere, men barns temperament og frustrasjonsterskel er jammen meg også en variabel!

Jeg vet om noen eksempler på virkelig super-foreldre som gjør ALT etter boken, som er super-flinke med konsekvenser, rutiner og oppfølging, og som bruker all sin energi og tid på barn og oppdragelse. Foreldre som presterer ting jeg selv som mor bare kunne drømme om. Likevel er livet så urettferdig at mine barn framstår som veloppdragne, flinke og veltilpassede mens denne morens barn framstår som "en skikkelig drittunge som sikkert ikke har fått grenser hjemme" i fremmede menneskers øyne. Fordi noen barn trenger minimal oppdragelse og korreksjon og takler det meste, mens andre barn er stikk motsatt og krever en vanvittig foreldreinnsats for å kunne fungere "nogenlunde".

Skulle ønske folk kunne ha med dette i betraktning når de vurderer "naboens barn". Jeg mener ikke at foreldre med "vanskelige barn" skal gi opp, det kan de ikke. Men det er mye man som utenforstående ikke vet om andre.

Forøvrig er jeg enig med gjest i at jeg syns ts skal slappe av og være glad for at barnehagen gjør noen grep for å stoppe slik atferd med en gang. Mulig det ikke var den beste reaksjonsmåten men det går an å be om en samtale med pedagog og assistent der man sammen blir enig om konsekvenser hjemme og i barnehagen.

Nok en gang;

Vi har grensesetting hjemme, men ingen barn er perfekte og helt underdannige!

OG i følge barnehagen var det første gang min pode har gjort dette her, men den andre ungen har stukket av flere ganger.

Så noe samtale med pedagogisk leder og en assistent ang konsekvenser hjemme ser jeg ikke grunnlag for.

Husker jeg selv og to klassevenniner stakk av fra skolen i første klasse...,gjemte oss i skogen til skolebussen var gått, og tok en annen skolebuss og ble med den ene klassevenninen hjem...det ble litt av et styr, og fra den dagen måtte alle i klassen ha med lappe hjemmenifra hvis vi skulle være med noen hjem.. dette var for 25 år siden da..

Og jeg var et veldig høflig barn, med konsekvente og grensesettende foreldre.

Men er det ikke sånn at barn ofte fyrer og stjeler opp hverandre da?? Sammen blir de ofte krutt..

Skrevet
Jeg er enig med mange over. Er litt sjokkert over at barnehagen bare har ett måltid pr dag, men å droppe et måltid tar ingen skade av. Det er ikke snakke om å straffe barnet med å nekte det mat, det var barna selv som ikke møtte opp når de skulle inn for å spise. Jeg håper ikke barna var uten tilsyn, det kan jo godt være at noen fulgte med på de gjennom vinduet.

Nå har måltidssituasjonen blitt oppklart, men jeg vil igjen presisere at ingen barn tar skade -hverken fysisk eller psykisk- av å stå over ett måltid én dag. Nå snakker jeg om norske barn som får flere måltid for dagen.

Hvis de var totalt uten tilsyn, så er det ikke bra! Det er jeg helt enig i, og ville tatt opp med barnehagen (assistenten først). Men hvis assistenten mente uten tilsyn, som ved: Følge med gjennom vinduet, men ikke gi de mer oppmerksomhet ved at en voksen må være ute for å fotfølge de (Mer oppmerksomhet og mer spennende for de små opprørerene :fnise: ) så synes jeg det er helt greit.

Nå er det vanskelig å si noe om akkurat denne episoden, så lenge man ikke har god kjennskap til barnet, til den ansatte, til barnehagens opplegg osv.

Men min første tanke var at å nekte adgang til fellesmåltid for en femåring ikke er en drøy reaksjon. Jeg lurer på om de som synes dette er forferdelig, noen gang har måttet si til barnet sitt at "Nå griser du så fælt at du får ikke mer" eller lignende ting? Slik jeg ser det, dreier det seg ikke om straff i den forstand, men ren konsekvenslæring, som en femåring er stor nok til å takle. Du vet at det er mat nå, du vet at vi har regler for dette, hvis du ikke følger dem så kan du ikke være med.

Er helt enig i det. Selvfølgelig så er femåringer fortsatt fulle av trass og egen vilje og vil gjøre så mye moro som de selv ønsker. Men de er også store nok til å helt klart forstå at de bryter regler, og ikke minst alvorlige brudd. Og den eneste måten de kan lære seg noe er å få konsekvenser for hva de gjør. Når de nekter å komme inn og nekter å spise, så blir de uten mat ett måltid.

Jeg lurer fælt på hva man mener de skulle ha gjort. Tatt femåringene med makt og bært/slåss med de inn i garderoben, slåss/kle av de, slåss/holdt de fast ved matbordet? Da hadde vi fått: Jeg-er-forbanna-på-barnehagen-de-brukte-makt-på-ungen-min-innlegg istedetfor.

Barnehageansatte er damned if they do og damned if they don't.

Personlig så hadde jeg godtatt hvilken som helst av konsekvens dattera mi hadde fått, så lenge det kom en konsekvens. Slik har det vært hos oss. Ofte har de vlagt en konsekvens jeg personlig ikke ville ha valgt, men alle mennesker er ulike. Jeg kan ikke kreve at andre skal oppføre identisk med meg.Ikke minst, så er de ansatte i situasjonen der og da, det var ikke jeg.

Skrevet

Det var overhodet ikke meningen å fremstå som en super-mamma, eller super-oppdrager om du vil. Det var nettopp dette som var hele poenget.

Jeg var ikke super-flink med konsekvenser, rutiner og oppfølging, og brukte slett ikke hele min tid eller energi på å oppdra ungene. Jeg levde helt normalt for å si det så dumt, MEN jeg brukte sunn fornuft, en viss grensesetting og lærte ungene forskjell på rett og galt. Sikkert ikke de mest pedagogiske metodene, men heller ikke utenfor rimelighetens grenser. Men de virket iallefall!

Mine unger var også som unger flest; villstyringer iblant og det var slett ikke sånn at de alltid oppførte seg slik man skulle ønske. Men da måtte man av og til sette noen grenser, eller gi noen konsekvenser. Jeg var ikke 100% konsekvent jeg heller, noen ganger kunne man overse det, andre ganger måtte man ta affære. Ikke bare for ungen sin del, men fordi vi var en travel familie der ting måtte være noenlunde system på for at dagene skulle fungere.

Jeg stolte også på at barnehagepersonell og lærere hadde peiling på det de gjorde, og hadde sine grunner for det de gjorde. Selvsagt ville jeg også reagert om det ble gjort noe helt urimelig, men i de årene mine unger var i barnehage/skole, hadde jeg ingenting å sette fingeren på.

De er ikke feilfri eller perfekte de heller, men ja, jeg kan stolt si at de har fått en fin oppdragelse og en fin personlighet nå. Uten at jeg kan si jeg (vi) har brukt noe mer enn sunn fornuft.

Skrevet
Det er et barnehagebarn det er snakk om her! At de lar to femåringer løpe ubevoktet ute alene er drøyt,

Litt avsporing, men at to femåringer er ute alene inne på barnehagens område mens man går inn selv for å vise at nok er nok. Det kan da ikke være så farlig. Min datter var 5 da hun begynte på skolen og der er det ikke gjerde rundt skolens området, og mange flere barn per lærer.

Skrevet

Jeg er såklart enig i at dårlig oppførsel skal få konsekvenser, men en må velge konsekvens utifra alder og handling.

Greit nok, jenta sulter ikke i hjel av å stå over et måltid, men en 5åring SKAL ikke være ute alene i en barnehage uten tilsyn.

Og sånn som huset til barnehagen ligger i forhold til uteareal har de ikke sjans å ha full kontroll ved å kikke ut av vinduene.

Skrevet
Men er det ikke sånn at barn ofte fyrer og stjeler opp hverandre da?? Sammen blir de ofte krutt..

Jo, det er helt riktig (og veldig selvopplevd). Men dette vil du kunne oppleve til ungene er langt over myndighetsalder. Det er derfor det er viktig at DU prenter inn i DINE barn hvor DERES grense skal gå, uavhengig av andre. Det vil alltid være noen barn som ikke har fått en slik grense. Forhåpentligvis vil barnet bære med seg evnen til å ha en grense resten av livet. Da vet du hva ditt barn er istand til og ikke, uavhengig av hvem de er med.

Det er akkurat det samme barnehagen gjør; viser hvor grensen går der. Det er ikke som hjemme, der er det mange barn som skal fungere sammen, og det er avhengig av at alle følger barnehagens regler for at dette skal virke. Det er derfor naturlig om man opplever at både regler og metoder er annerledes enn det du ville brukt hjemme selv.

Skrevet
Litt avsporing, men at to femåringer er ute alene inne på barnehagens område mens man går inn selv for å vise at nok er nok. Det kan da ikke være så farlig. Min datter var 5 da hun begynte på skolen og der er det ikke gjerde rundt skolens området, og mange flere barn per lærer.

Begynte hun på skolen da hun var 5?? Eller fyllte hun 5 det året?

Jenta mi fyller 5 i år, altså er hun snart 5 og har et år igjen i barnehagen før skolen begynner.

Skolen vår er heller ikke inngjerdet, men da storesøstera begynte på skolen var ikke førsteklassingene ute alene uten tilsyn.

Og jeg ser ikke for meg at en lærer lar to førsteklassinger bli stengt ute fordi de ikke vil komme inn heller.

Skrevet

Maya, hva mener du hadde vært riktig måte å takle dette på fra barnehagens side? Ansette en ekstra person som kan være ute sammen med de barna som til enhver tid nekter å komme når alle skal inn? Ansette en ekstra person som kan gi mat utenom de faste måltidene til barn som nekter å spise når det er mattid?

Hva mener du barnehagen bør gjøre i en slik situasjon? La alle de andre barna vente med sitt måltid mens de løper etter ungen din?

Skrevet
Maya, hva mener du hadde vært riktig måte å takle dette på fra barnehagens side? Ansette en ekstra person som kan være ute sammen med de barna som til enhver tid nekter å komme når alle skal inn? Ansette en ekstra person som kan gi mat utenom de faste måltidene til barn som nekter å spise når det er mattid?

Hva mener du barnehagen bør gjøre i en slik situasjon? La alle de andre barna vente med sitt måltid mens de løper etter ungen din?

Jeg mener at de som jobber i barnehagen ikke skal la seg styre av to femåringer, og etter noen "innkallelser" burde assistenen bare ha tatt jentene i hver si hand og tatt de med inn. Så kunne de heller måtte sitte i gardeeroben og tenke over hva de har gjort..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...