Gå til innhold

forbannet/frustrert/sjokkert..

Fremhevede innlegg

Skrevet
En voksen person burda da kunne klare å ta igjen en på 5 år! Trenger jo ikke akkurat å "fange" begge. Blir en fjernet, er det ikke gøy for den siste å være igjen ute!

synes dette var dårlig taklet av barnehagen, og hadde det vært min unge hadde jeg ringt daglig leder!

En gutt på fem år som legger seg ned på bakken og blir helt "spagetti" er tung!

Jeg anbefaler ingen å løfte et barn på 5 som ikke vil bli løftet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Phoenix
Skrevet

Synes det er en god del foreldre som kan ta seg en dag i en barnehage/på SFO jeg.

Det finnes horder av bortskjemte drittunger.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg er enig med mange over. Er litt sjokkert over at barnehagen bare har ett måltid pr dag, men å droppe et måltid tar ingen skade av. Det er ikke snakke om å straffe barnet med å nekte det mat, det var barna selv som ikke møtte opp når de skulle inn for å spise. Jeg håper ikke barna var uten tilsyn, det kan jo godt være at noen fulgte med på de gjennom vinduet.

Skrevet
Synes det er en god del foreldre som kan ta seg en dag i en barnehage/på SFO jeg.

Det finnes horder av bortskjemte drittunger.

Uff for noen holdninger..

Det finnes mange misforståtte familier og barn, viktig og ikke dømme men å se barnet "der det er" å arbeide videre derfra, stigmatisere dem som over her gjør ingen verdens nytte.. Fokuser positivt!

Skrevet
Uff for noen holdninger..

Det finnes mange misforståtte familier og barn, viktig og ikke dømme men å se barnet "der det er" å arbeide videre derfra, stigmatisere dem som over her gjør ingen verdens nytte.. Fokuser positivt!

Kanskje hun ikke prater om de misforståtte familier og barn. Kanskje hun prater om helt vanlige barn fra helt vanlige familier som ikke har fått nok grensesetting hjemme slik at barnehagen får seg en skikkelig utfordring.

Det finnes nok av barn fra ressurssterke familier som knapt nok får høre ordet nei på hjemmebane og som fort lærer seg å skrike seg til viljen sin.

Et barn som møter meg med "drit og dra" som svar på mitt "god morgen" i bhg, mens moren ikke sier et ord......ja....slik er det. Sjarmerende.

Skrevet

Ser jeg har fått mange svar her..

Hvis noen har lest hele innlegget så var det ikke snakk om å skape seg ved matbordet og spytte ut mat...

Og de var uten tilsyn ute, noe jeg også skrev..

Og hun la seg ikke ned og var helt "spaghetti"

De ble stengt ute, og fikk ikke komme inn.

Dette var noe barnehageassistenten selv foralte ( ikke barnehagedama, sorry for det ordvalget)

Det blir nok en tlf til daglig leder i morgen, men hverken aviser, politi eller kommune :eeeh:

I barnehagen til jenta vår spiser de frokost halv ni, ni med frukt rett etterpå, og de har smøremåltid i ett-tida. Det var etttmåltidet sakens kjerne dreide seg om her.

Og hvis jeg erindrer riktig så unnskyldte jeg vel ikke frøkena vår som et englebarn, jeg skrev vel at hun er i tergehumør for tiden og at hun har litt opprørske tendenser..

Skrevet

Håper mangelen på mat har gitt jenta den lærepengen hun trengte - kanskje hun kommer inn til riktig tid i morgen.

Skrevet
Kanskje hun ikke prater om de misforståtte familier og barn. Kanskje hun prater om helt vanlige barn fra helt vanlige familier som ikke har fått nok grensesetting hjemme slik at barnehagen får seg en skikkelig utfordring.

Det finnes nok av barn fra ressurssterke familier som knapt nok får høre ordet nei på hjemmebane og som fort lærer seg å skrike seg til viljen sin.

Et barn som møter meg med "drit og dra" som svar på mitt "god morgen" i bhg, mens moren ikke sier et ord......ja....slik er det. Sjarmerende.

Joda, men som profesjonell er det din oppgave å lære barnet vanlig folkeskikk når du er på jobb. veiledning av foreldre går jo også an ;)

Skrevet

Nå er det vanskelig å si noe om akkurat denne episoden, så lenge man ikke har god kjennskap til barnet, til den ansatte, til barnehagens opplegg osv.

Men min første tanke var at å nekte adgang til fellesmåltid for en femåring ikke er en drøy reaksjon. Jeg lurer på om de som synes dette er forferdelig, noen gang har måttet si til barnet sitt at "Nå griser du så fælt at du får ikke mer" eller lignende ting? Slik jeg ser det, dreier det seg ikke om straff i den forstand, men ren konsekvenslæring, som en femåring er stor nok til å takle. Du vet at det er mat nå, du vet at vi har regler for dette, hvis du ikke følger dem så kan du ikke være med.

Min sønn ble nektet å være med på en bursdagsfeiring i barnehagen en gang, fordi han oppførte seg for dårlig. Kunne ikke falle meg inn å ringe avisene for det (noe jeg ser at heller ikke trådstarter har tenkt å gjøre). Og- det skjedde aldri igjen, for han hadde lært.

Det som høres mer kritikkverdig ut, er at barnet måtte gå uten mat og uten tilsyn. Risikoen for at noe skulle skje er kanskje liten, men tenk for et ramaskrik det ville ha blitt dersom noe faktisk skjedde. Jeg synes det er underlig at barnehagen tar den risikoen. Og jeg synes ærlig talt de kunne spandert et knekkebrød på barnet senere på ettermiddagen- etter at de hadde hatt en prat om det som hadde skjedd.

Skrevet
Joda, men som profesjonell er det din oppgave å lære barnet vanlig folkeskikk når du er på jobb. veiledning av foreldre går jo også an ;)

Nei du, vi er så underbemannet at vi ikke klarer å ta igjen allt det tapte som enkelte barn ikke har fått på hjemmebane. Selv assistenter er mangelvare.Det er knalltøft.

Skal skolen også oppdra barna våre, eller er det bare bhg?

Skrevet
En voksen person burda da kunne klare å ta igjen en på 5 år! Trenger jo ikke akkurat å "fange" begge. Blir en fjernet, er det ikke gøy for den siste å være igjen ute!

Mulig en voksen burde greie det, men skal det være personalets oppgave å springe rundt og fange barn får hvert måltid? En av grunnene til at det nødvendigvis må være litt mer orden i sysakene i en barnehage, er at de er tre-fire voksne på 18 unger (sånn noenlunde, litt variasjoner her). Da kan det ikke være sånn at Lise må fanges før måltidet, Olav får lov til å sitte under bordet, Per, Pål og Espen nekter å kle på seg når de skal ut, mens Nina og Kristin ikke vil komme inn. Unoter kan fort spre seg mellom barna, og det glade kaos er vel ingen tjent med i en barnehage.

Jeg sier ikke at det aldri skal gjøres rom for unntak, slett ikke. Men det må være en avveining og en situasjonsvurdering med i bildet, og den er det vanskelig for oss utenforstående å ta.

Skrevet

At barnene var ute uten tilsyn syntes jeg er noe å reagere på. når jeg jobbet i barnehage så var et jo to assistener på hvert bord + pedagog/lærer. Så en av assistent måtte jo kunnet gå ut imens.

Og hvis de faktisk ble stengt ute som i at de ikke kom seg inn pga låst/tung dør så er det også ille.

Skrevet (endret)

Hadde barnehagen hatt kapasitet til å la en voksen være ute, sammen med eventuelle barn som ville være ute, så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke bare kunne få noen påsmurte brødskiver med ut.

Det ropes jo høyt om at barn ikke er nok ute og er i for lite fysisk aktivitet.

I barnehagen jeg iblant er vikar i, får jeg lov til å være ute sammen med eventuelle barn som ikke er klare for å gå inn til måltidet vi har mellom 14 og 14.30, som oftest er det flere barn som velger å være ute da, enn de to- tre, som ikke vil inn. (Jeg har selvfølgelig klarert dette med ledelsen på forhånd, men de synes at det er et fint tiltak.)

På den andre siden, skjønner jeg at det iblant kan være behov for å statuere et eksempel, selv om jeg synes at dette ble gjort på en lite fornuftig måte, men.. ungene tok sikkert ikke noen videre skade av dette likevel. Jeg stusser også på hvorfor det tydeligvis bare serveres ett måltid i denne barnehagen, alle barnehagene her jeg bor kjører 3 måltider pr dag.

Endret av absinthia
Skrevet
Hadde barnehagen hatt kapasitet til å la en voksen være ute, sammen med eventuelle barn som ville være ute, så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke bare kunne få noen påsmurte brødskiver med ut.

Det ropes jo høyt om at barn ikke er nok ute og er i for lite fysisk aktivitet.

I barnehagen jeg iblant er vikar i, får jeg lov til å være ute sammen med eventuelle barn som ikke er klare for å gå inn til måltidet vi har mellom 14 og 14.30, som oftest er det flere barn som velger å være ute da, enn de to- tre, som ikke vil inn. (Jeg har selvfølgelig klarert dette med ledelsen på forhånd, men de synes at det er et fint tiltak.)

På den andre siden, skjønner jeg at det iblant kan være behov for å statuere et eksempel, selv om jeg synes at dette ble gjort på en lite fornuftig måte, men.. ungene tok sikkert ikke noen videre skade av dette likevel. Jeg stusser også på hvorfor det tydeligvis bare serveres ett måltid i denne barnehagen, alle barnehagene her jeg bor kjører 3 måltider pr dag.

Ikke ett måltid, men tre; Frokost halv ni, ni, frukt etterpå og smøremåltid i ett-tida.

Skrevet

Det var klønete håndtert fra barnehagen, synes jeg. Å nekte dem et måltid synes jeg er greit nok, men å stenge dem ute og ikke føre tilsyn er uakseptabelt. Ta det gjerne opp med styrer.

Først og fremst hadde jeg tatt en virkelig alvorsprat med barnet mitt hvis han ikke tar imot beskjeder i barnehagen.

Skrevet
Nei du, vi er så underbemannet at vi ikke klarer å ta igjen allt det tapte som enkelte barn ikke har fått på hjemmebane. Selv assistenter er mangelvare.Det er knalltøft.

Skal skolen også oppdra barna våre, eller er det bare bhg?

Vet, jobber som ped leder selv MEN synes ikke det er en unskyldning, de skal følges opp i barnehagen uansett, har selv vært uten assistentene men med 2 vikarer noen uker, knalltøft ja- men er pålagt ett ansvar og det skal man ta- for barnets beste:)

Skrevet

Selvfølgelig skal dårlig oppførsel få konsekvenser MEN mener det blir feil å straffe med å ta bort måltid..kan føre til langt værre konsekvenser, man skal aldri straffe med mat..

Skrevet
Vet, jobber som ped leder selv MEN synes ikke det er en unskyldning, de skal følges opp i barnehagen uansett, har selv vært uten assistentene men med 2 vikarer noen uker, knalltøft ja- men er pålagt ett ansvar og det skal man ta- for barnets beste:)

Det er en god nok unnskyldning, synes jeg.

Det er ikke snakk om å ikke følge opp barna.Det er snakk om å gjøre så godt du kan med de midler du har. Det er snakk om at jobben blir mye tyngre når vi er underbemannet. Det tilbudet vi kunne ha tilbudt med full bemanning har vi ofte ikke mulighet til nå.Turdag f.eks. Derfor blir det en ekstra stor jobb med de barna som krever litt mer. Vi har flere av de. Min stilling er knyttet opp til ett barn, men nå står jeg plutselig med store deler av ansvaret for avdelingen. Så da er det bare å prøve å rekke over alt, noe som ikke går.Her er det ikke snakk om uker, men bortimot 1 år. kjempetøft.

Vi har ikke den luksusen at vi kan bruke like mye tid på å løse konfliktsituasjoner mellom barna eller barn-voksen. Med full bemanning kunne vi tatt barnet til side i mer enn 2 minutter.Det er en umulighet nå. Ergo kan vi ikke oppdra slik det forventes, det finnes ikke tid eller rom for det.

Skrevet
Selvfølgelig skal dårlig oppførsel få konsekvenser MEN mener det blir feil å straffe med å ta bort måltid..kan føre til langt værre konsekvenser, man skal aldri straffe med mat..

Helt uenig. Dette er ikke verre enn å si til sitt eget barn at "det er nå vi spiser kvelds. Kommer du ikke nå, må du gå til sengs uten mat"

Barnet får en beskjed, vet at det kommer en konsekvens og velger selv. Det kalles oppdragelse.

Gjest Cleopatra
Skrevet

Nå blir det jo ikke sagt noe om forhistorien her. Var dette et engangstilfelle eller har det skjedd flere ganger? Det er en vesentlig forskjell på det. Et engangstilfelle -ikke akseptabelt. Flere ganger -ja da ser jeg ikke problemet. Men man må opplyse om konsekvensen slik at barnet får et valg.

Å være uten tilsyn er ikke akseptabelt, men for alt jeg vet så kan det jo være de følger med gjennom vinduet ettersom det ikke er noen voksne ute..?

Synes og som flere andre her at måltidene i bhg er litt spesielle. Frukten etter frokost regner i alle fall ikke jeg som ett måltid da det er begrenset hva de orker ettersom de nettopp har spist frokost.

I vår bhg spiser de frokost hjemme eller når de kommer i bhg, deretter kl. 11 og 14-14.30 + frukt etter begge måltidene.

Ta heller opp med bhg om å innføre et ekstra måltid, de skal ikke gå hele dagen uten mat om de dropper ett måltid.

Eller foreslå som noen andre her praktiserte; la barna spise maten sin ute om de ikke vil inn. Våren er kommet så jeg skjønner godt at barna ikke vil inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...