Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2008 #1 Skrevet 20. mars 2008 Hvordan vil dere beskrive den typiske medisinerstudenten?
Gjest Casey Skrevet 20. mars 2008 #2 Skrevet 20. mars 2008 (endret) De jeg har kjent (Tromsø, Oslo, Tyskland, Ungarn) har vært veldig hyggelige. Jeg oppfattet de som helhetlige, åpne for diskusjoner, musikalske, reflekterte, sans for humor i hverdagen og at de var romslige. Jeg aner ikke hvordan de er i dag! Endret 20. mars 2008 av Casey
Gjest LW Skrevet 20. mars 2008 #3 Skrevet 20. mars 2008 Tenk deg en amoralsk person som lyver fordi han kan, stjeler når han tjener på det, og er generelt usympatisk. Den personen som ville vært mest forferdet over denne adferden i samfunnet, ville vært en prektig, kondisjonert og moralsk medisinstudent. På den annen side fins det medisinstudenter som tvert imot interesserer seg for slike folk, og har en mer biologisk tilnærming til moral og etikk, og de blir ofte psykiatere. Det er et aldri så lite paradoks at de personene som skulle bruke all sin tankekraft på å forstå mennesker og sykdommene deres ofte er de samme personene som er mest dømmende. Norske medisinstudenter fins i forskjellige kategorier. Du har de som kom rett inn etter videregående, og disse fordeler seg på oslo, trondheim, bergen og tromsø, avhengig av hvor skoleflinke de var. Og så har du alle de som ikke kom rett inn, og de er ofte bitre, misunnelige og hatefulle. Det samme kan du si om utenlandsstudenter, og om de ikke er bitre og misunnelige, så kan du si at de blir det hvis de kommer hjem og blir konfrontert med at de blir sett på som annensortering og at de er mindre intelligente og flinke. Det er de nok også. Medisinstudenter generelt legger mye vekt på status. Husk at dette er kremen av ungdom på videregående som velger denne utdannelsen. Selv om det sikkert ikke er perfekt korrelasjon, så er nok de mest skoleflinke også de mer intelligente og de som er flinkest i matte, fysikk og kjemi. At de allikevel velger et så hjernedødt yrke som medisin, betyr at det er viktigere for dem med penger, hvit frakk og status, enn å få et yrke hvor de kan bruke hjernen sin. Det er skap-narsissister hele gjengen, og psykologisk er det nok også slik at narsissisme er grunnen til at de fleste har behov for å late som de er så moralsk høyverdige og snille. Medisinstudenter kjøper seg en master classic fra littmann ved første anledning, for selv om de aldri skal bevege seg i retning kardiologi, så har de i hvert fall et smykke som tar seg godt ut når de slenger det rundt halsen. Du merker senest hvor oppslukt medisinstudenter er av å være perfekte når de skal ha familie, når de tror de kan bli både overlege, sykehussjef, og være perfekt mamma/pappa for ungeflokken de må ha. Det er allikevel stor forskjell på egenskaper avhengig av hva slags spesialistutdannelse studentene velger, etter at de har gjennomført slavetjenesten sin for luselønn. Også forskjell på mann og kvinne. Jo lavere mennene er, jo viktigere er det å bli overlege, uansett spesialistutdannelse. Og jo mer brautende, aggressive, og selv-hevdende de er, jo større sjanse er det for at de blir kirurger. Er du to meter høy, muskuløs og tidligere fotballspiller, blir du ortopedisk kirurg. Liker du ikke å snakke med pasienter, blir du radiolog. Osv osv.
Gjest Gjest_Lena_* Skrevet 20. mars 2008 #4 Skrevet 20. mars 2008 Er ikke helt enig med den som skrev sist, men så er jeg ikke mye objektiv da... Er nemlig medisin student selv. For å være ærlig... jeg trodde og medisin studenter var en spesiell "type". Dette viste seg å være FULLSTENDIG feil. Skal jeg se på klassen min i ett vil jeg si at det er alle typer mennesker her, selvfølgelig har de fleste hatt relativt gode karakterer på videregående, men annet enn det er det ikke mye som er fellesnevner. Vi har party-løver (som fester 4 ganger i uken) , bimboer (rosa fra top til tå og har generelt altfor stor utringning), IQ-dotter (som alltid kan informere deg om noe nytt og FULLSTENDIG unyttig de har lest om) , og skolestrevere... Kan ikke si at jeg synes vi generelt har skap-narsissist tendenser, men jeg har som sagt ikke mulighet til å være objektiv.
Gjest StoreSky Skrevet 20. mars 2008 #5 Skrevet 20. mars 2008 Kjæresten min/kommende mann er lege, dvs holder på med spesialistutdannelse i anestesi. Han er ikke slik jeg ser for meg typiske leger/medisinstudenter. Men jeg innbiller meg at alle hans kollegaer er slik jeg ser for meg! Litt nerdete, opptatt av status (både privat og i jobb sammenheng), kan mye boklig lærdom, men er kanskje litt dårligere på det sosiale (fordi de tilbragte alt for mye tid med nese i en bok på videregående..hehe) Kjenner altså to leger, de er begge IKKE opptatt av sosial status, går alternativt kledd, hører på alternativ musikk, politisk til venstre (i ulik grad), de kan begge to mye praktisk arbeid (snekring, elektrisitet, mekke bil, etc)
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2008 #6 Skrevet 21. mars 2008 Synes det er et bra uttrykk jeg, for å huske hva man vil få gjort i livet, og for å ikke minst tørre å gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Statusorienterte og livredde for at fasaden skal slå sprekker.
FoxyFish Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 (endret) Det første jeg tenker på er sykkelhjelm. Inne. Endret 9. april 2008 av FoxyFish
Gjest medisinstudent Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Tenk deg en amoralsk person som lyver fordi han kan, stjeler når han tjener på det, og er generelt usympatisk. Den personen som ville vært mest forferdet over denne adferden i samfunnet, ville vært en prektig, kondisjonert og moralsk medisinstudent. På den annen side fins det medisinstudenter som tvert imot interesserer seg for slike folk, og har en mer biologisk tilnærming til moral og etikk, og de blir ofte psykiatere. Det er et aldri så lite paradoks at de personene som skulle bruke all sin tankekraft på å forstå mennesker og sykdommene deres ofte er de samme personene som er mest dømmende. Norske medisinstudenter fins i forskjellige kategorier. Du har de som kom rett inn etter videregående, og disse fordeler seg på oslo, trondheim, bergen og tromsø, avhengig av hvor skoleflinke de var. Og så har du alle de som ikke kom rett inn, og de er ofte bitre, misunnelige og hatefulle. Det samme kan du si om utenlandsstudenter, og om de ikke er bitre og misunnelige, så kan du si at de blir det hvis de kommer hjem og blir konfrontert med at de blir sett på som annensortering og at de er mindre intelligente og flinke. Det er de nok også. Medisinstudenter generelt legger mye vekt på status. Husk at dette er kremen av ungdom på videregående som velger denne utdannelsen. Selv om det sikkert ikke er perfekt korrelasjon, så er nok de mest skoleflinke også de mer intelligente og de som er flinkest i matte, fysikk og kjemi. At de allikevel velger et så hjernedødt yrke som medisin, betyr at det er viktigere for dem med penger, hvit frakk og status, enn å få et yrke hvor de kan bruke hjernen sin. Det er skap-narsissister hele gjengen, og psykologisk er det nok også slik at narsissisme er grunnen til at de fleste har behov for å late som de er så moralsk høyverdige og snille. Medisinstudenter kjøper seg en master classic fra littmann ved første anledning, for selv om de aldri skal bevege seg i retning kardiologi, så har de i hvert fall et smykke som tar seg godt ut når de slenger det rundt halsen. Du merker senest hvor oppslukt medisinstudenter er av å være perfekte når de skal ha familie, når de tror de kan bli både overlege, sykehussjef, og være perfekt mamma/pappa for ungeflokken de må ha. Det er allikevel stor forskjell på egenskaper avhengig av hva slags spesialistutdannelse studentene velger, etter at de har gjennomført slavetjenesten sin for luselønn. Også forskjell på mann og kvinne. Jo lavere mennene er, jo viktigere er det å bli overlege, uansett spesialistutdannelse. Og jo mer brautende, aggressive, og selv-hevdende de er, jo større sjanse er det for at de blir kirurger. Er du to meter høy, muskuløs og tidligere fotballspiller, blir du ortopedisk kirurg. Liker du ikke å snakke med pasienter, blir du radiolog. Osv osv. Hehe:p du kjenner tydeligvis ikke så mange medisinstudenter. Du har nok rett i at det finnes mange typer medisinstudenter, men det er vel som i samfunnet ellers det. Selvfølgelig blir vi litt oppslukt i det vi holder på med. Det er jo tross alt det våre liv dreier seg om mens vi studerer. Tror det er det samme for studenter på de fleste andre studier også. Ikke er vi så opptatt av status heller som de fleste tydligvis tror. Den "gamle" skolen av leger, fra den generasjonen da legestanden lå på toppen av samfunnet, begynner å tynnes ut. Den nye generasjonen av leger er ikke oppvokst med samme synet tror jeg. Det er iallefall sjeldent vi diskuterer lønn, status osv. Det vi er opptatt av er om vi må vente lenge på turnus. Hvilke fagfelt vi intresserer oss for. hva vi skal ha til middag:p Kan sikkert forsvare oss i det tykke og det brede. folk vil uansett ha en bestemt mening om oss. Men siden denne tråden ligger under skråblikk og generaliseringer så skal jeg ikke si så mye. Fyr løs:p
mamut75 Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 Kjenner/har kjent 5 forskjellige med.studenter og vil beskrive dem som sådan : Hun ene er sånn typisk åpen og nysgjerrig på verden , veldig vitenskapelig tilnærming til det meste , men mangler kanskje litt common sense kunnskap på noen områder . nr 2 er verdens søteste jente , alltid i godt humør , egentlig litt sånn partygirl , overtroisk , hun tror feks på spøkelser . nr 3 mann , rolig , stødig fyr , hyggelig men litt nerdete , er veldig glad i dyr og barn . nr4 anstrengt og litt smånervøs jente , typen som er litt forvirret og utenfor på videregående . nr 5 mann åpen og nysgjerrig tilnærming til verden , snill og rolig , sympatisk fyr.
Gjest AFD973 Skrevet 10. april 2008 #12 Skrevet 10. april 2008 Vel det er et trekk jeg synes går igjen i de fire jeg kjenner. De er veldig glad i å komme trekkende med fagtermer i tide og utide, og da snakker vi om i helt urelevante sammenhenger. Ofte virker det som om de bare gjør det som litt "vise seg fram" taktikk. De er også veldig på det å informere deg om ting, hun ene kan stadig vekk få seg til å spørre ut folk type: "Og hvordan vitaminer er det i den frukten?hva er de bra for osv" Personen svarer henne hvorpå hun sier "ja, riktig men du glemte...osv" tror jeg blir smågål av henne. En annen kan holde små "info foredrag" du ikke er interessert i , om div sykdommer. Studerer selv et tungt studie, men føler absolutt ikke behov for å bruke masse fagtermer overfor folk utenfor studiet, eller å belære andre. Da ville jeg bare følt meg pinlig berørt på egne vegne...
Gjest tilbake til google Skrevet 9. mai 2008 #13 Skrevet 9. mai 2008 Tenk deg en amoralsk person som lyver fordi han kan, stjeler når han tjener på det, og er generelt usympatisk. Den personen som ville vært mest forferdet over denne adferden i samfunnet, ville vært en prektig, kondisjonert og moralsk medisinstudent. På den annen side fins det medisinstudenter som tvert imot interesserer seg for slike folk, og har en mer biologisk tilnærming til moral og etikk, og de blir ofte psykiatere. Det er et aldri så lite paradoks at de personene som skulle bruke all sin tankekraft på å forstå mennesker og sykdommene deres ofte er de samme personene som er mest dømmende. Norske medisinstudenter fins i forskjellige kategorier. Du har de som kom rett inn etter videregående, og disse fordeler seg på oslo, trondheim, bergen og tromsø, avhengig av hvor skoleflinke de var. Og så har du alle de som ikke kom rett inn, og de er ofte bitre, misunnelige og hatefulle. Det samme kan du si om utenlandsstudenter, og om de ikke er bitre og misunnelige, så kan du si at de blir det hvis de kommer hjem og blir konfrontert med at de blir sett på som annensortering og at de er mindre intelligente og flinke. Det er de nok også. Medisinstudenter generelt legger mye vekt på status. Husk at dette er kremen av ungdom på videregående som velger denne utdannelsen. Selv om det sikkert ikke er perfekt korrelasjon, så er nok de mest skoleflinke også de mer intelligente og de som er flinkest i matte, fysikk og kjemi. At de allikevel velger et så hjernedødt yrke som medisin, betyr at det er viktigere for dem med penger, hvit frakk og status, enn å få et yrke hvor de kan bruke hjernen sin. Det er skap-narsissister hele gjengen, og psykologisk er det nok også slik at narsissisme er grunnen til at de fleste har behov for å late som de er så moralsk høyverdige og snille. Medisinstudenter kjøper seg en master classic fra littmann ved første anledning, for selv om de aldri skal bevege seg i retning kardiologi, så har de i hvert fall et smykke som tar seg godt ut når de slenger det rundt halsen. Du merker senest hvor oppslukt medisinstudenter er av å være perfekte når de skal ha familie, når de tror de kan bli både overlege, sykehussjef, og være perfekt mamma/pappa for ungeflokken de må ha. Det er allikevel stor forskjell på egenskaper avhengig av hva slags spesialistutdannelse studentene velger, etter at de har gjennomført slavetjenesten sin for luselønn. Også forskjell på mann og kvinne. Jo lavere mennene er, jo viktigere er det å bli overlege, uansett spesialistutdannelse. Og jo mer brautende, aggressive, og selv-hevdende de er, jo større sjanse er det for at de blir kirurger. Er du to meter høy, muskuløs og tidligere fotballspiller, blir du ortopedisk kirurg. Liker du ikke å snakke med pasienter, blir du radiolog. Osv osv. Lenge jeg har lest sååå mye sprøyt! Du utaler deg tydeligvis om noe du overhode ikke har noe som helst peiling på!!! "og hvorfor i hele verden kommer denne siden opp på 2 side når jeg søker på kvinnelige ortopediske kirurger?" for noe sprøyt rett og slett... men hvem f*** bryr seg om utsagn fra noen som overhode ikke har peiling. vel, ga i allefall meg en god latter å lese innlegget
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #14 Skrevet 9. mai 2008 Kjæresten min/kommende mann er lege, dvs holder på med spesialistutdannelse i anestesi. Han er ikke slik jeg ser for meg typiske leger/medisinstudenter. Men jeg innbiller meg at alle hans kollegaer er slik jeg ser for meg! Litt nerdete, opptatt av status (både privat og i jobb sammenheng), kan mye boklig lærdom, men er kanskje litt dårligere på det sosiale (fordi de tilbragte alt for mye tid med nese i en bok på videregående..hehe) Kjenner altså to leger, de er begge IKKE opptatt av sosial status, går alternativt kledd, hører på alternativ musikk, politisk til venstre (i ulik grad), de kan begge to mye praktisk arbeid (snekring, elektrisitet, mekke bil, etc) Tror ikke du kan finne noe mer "typisk" en de som spesialiserer seg innen anestesi, de er kremen av kremen. Finnes knapt noen som "flinke" som dem. Tar av meg hatten for de som gidder. Hilsen ortopedisk kirurgisk spire
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #15 Skrevet 9. mai 2008 Vel det er et trekk jeg synes går igjen i de fire jeg kjenner. De er veldig glad i å komme trekkende med fagtermer i tide og utide, og da snakker vi om i helt urelevante sammenhenger. Ofte virker det som om de bare gjør det som litt "vise seg fram" taktikk. Hehe, er ikke medisinerstudent, men jobber innen helsevesenet. Og jeg gjør nok absolutt dette. Men det er rett og slett at når vi snakker om GTK anfall på jobb, så sier jeg skjelden epileptisk anfall på fritiden før jeg har fått tenkt meg om. Samme med "utagering", når jeg har vært i et basketak, osv. Det er bare det utykket som ligger lengst fremme i hukommelsen, og som går automatisk.
Kjartan Skrevet 9. mai 2008 #16 Skrevet 9. mai 2008 Lenge jeg har lest sååå mye sprøyt! Du utaler deg tydeligvis om noe du overhode ikke har noe som helst peiling på!!! "og hvorfor i hele verden kommer denne siden opp på 2 side når jeg søker på kvinnelige ortopediske kirurger?" for noe sprøyt rett og slett... men hvem f*** bryr seg om utsagn fra noen som overhode ikke har peiling. vel, ga i allefall meg en god latter å lese innlegget vel, ble litt provosert av innlegget med en gang jeg også, men når jeg hadde lest litt mer, skjønte jeg at personen neppe er seriøs. håper for vedkommendes egen skyld det ihvertfall. mulig det er en forsmådd wannabelege som ikke hadde gode nok karakterer til å komme inn da :gjeiper: kjenner/kjenner til mange medisinstudenter og leger via ene jobben min, og gjennom foreldrene mine (som begge er leger). kommer igrunn ikke på noen fellestrekk med dem. syns de kommer i alle former og fasonger: nerdete, utadvendte og sosiale, ydmyke, blærete, lange, korte, gode sosiale antenner, dårlige sosiale antenner, pene/kjekke, mindre pene/kjekke, jenter, gutter osv osv. har dog til gode å møte en medisinstudent som kan kalles bimbo. kjenner endel til dels veldig pene medisinstudenter som er skikkelig jentejenter, men å kalle dem bimbo pga det syns jeg ikke er helt riktig. har forøvrig veldig stor respekt for dem som tar medisinstudier av andre grunner enn statusen. det er en krevende jobb med sinnsykt mye ansvar, og jeg kunne ikke tenkt meg å bli det, på tross av lønna til enkelte av dem.
Transmogrifier Skrevet 13. mai 2008 #17 Skrevet 13. mai 2008 Lenge jeg har lest sååå mye sprøyt! Du utaler deg tydeligvis om noe du overhode ikke har noe som helst peiling på!!! "og hvorfor i hele verden kommer denne siden opp på 2 side når jeg søker på kvinnelige ortopediske kirurger?" o030.gif for noe sprøyt rett og slett... men hvem f*** bryr seg om utsagn fra noen som overhode ikke har peiling. vel, ga i allefall meg en god latter å lese innlegget Tror ikke du kan finne noe mer "typisk" en de som spesialiserer seg innen anestesi, de er kremen av kremen. Finnes knapt noen som "flinke" som dem. Tar av meg hatten for de som gidder. Hilsen ortopedisk kirurgisk spire Hvilken ironi, ortopedisk kirurgisk spire går inn for å avkrefte et innlegg som provoserer henne, og i prosessen framstår hun selv som en av de latterlig overforenklede stereotypene hun vil ha seg frabedt. Arrogant, selvopttatt og skrytete. Opptatt av å framstå som sympatisk, gir støtteerkleringer til anestesileger. Ja, jeg skal ikke si så mye om medisinstudenter, men det er gøy når en argumenterer med de verste stereotypene, og så kommer en som faller pent inn i kategorien og forsvarer seg selv hissig.
Gjest Gjest_s&p_* Skrevet 14. mai 2008 #18 Skrevet 14. mai 2008 Hvilken ironi, ortopedisk kirurgisk spire går inn for å avkrefte et innlegg som provoserer henne, og i prosessen framstår hun selv som en av de latterlig overforenklede stereotypene hun vil ha seg frabedt. Arrogant, selvopttatt og skrytete. Opptatt av å framstå som sympatisk, gir støtteerkleringer til anestesileger. Ja, jeg skal ikke si så mye om medisinstudenter, men det er gøy når en argumenterer med de verste stereotypene, og så kommer en som faller pent inn i kategorien og forsvarer seg selv hissig. Huff da, ble litt rot for deg kanskje? Du blander sammen to innlegg! Den ortopediske kirurgi sprien sier at anestesileger er steriotyper på den typiske "medisinstudenten/legen". Ser overhodet ikke noe negativt eller avkreftende i innlegget som du sikter til. Om man ikke blander kortene så går det kanskje bedre?
Transmogrifier Skrevet 14. mai 2008 #19 Skrevet 14. mai 2008 Huff da, ble litt rot for deg kanskje? Du blander sammen to innlegg! Den ortopediske kirurgi sprien sier at anestesileger er steriotyper på den typiske "medisinstudenten/legen". Ser overhodet ikke noe negativt eller avkreftende i innlegget som du sikter til. Om man ikke blander kortene så går det kanskje bedre? Se på klokkeslettene når innleggene ble postet, så skjønner en kanskje at "tilbake til google" og "gjest" rett under er samme person? Ikke kritiser måten jeg spiller kort på fordi du er en blind kjerring.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #20 Skrevet 14. mai 2008 Se på klokkeslettene når innleggene ble postet, så skjønner en kanskje at "tilbake til google" og "gjest" rett under er samme person? Ikke kritiser måten jeg spiller kort på fordi du er en blind kjerring. Ikke bare blander du kortene men ufattelig frekk er du også. Det er flere enn en person tilstede på KG. Min syn på den typsike medisinstudnent er pilktoppfyllende og mer eller minder OCD både på positivt og negativt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå