Gå til innhold

Hunder blir slått med klubber og koket levende, før de blir servert som delikatesse.


Bliss

Anbefalte innlegg

det tror jeg så gjerne på, men når da alternativet ikke er i særlig grad, så blir det vanskelig.

jeg har faktisk ikke lyst til å bli vegetarianer, men skulle gjerne hatt en mulighet til å kjøpe økologisk kylling ja.

Det hadde selvsagt vært bedre om økologisk kylling var mer utbredt (jeg ser ikke bort fra at det kan bli det etterhvert), men så lenge kylling er noe vi ikke trenger så synes jeg ikke mangel på økologisk rettferdiggjør at man spiser konvensjonelt. Jeg sier ikke dette for å moralisere, det er mer enn betraktning.

Ellers er man ikke vegetarianer om man ikke spiser, evt. spiser mindre, kylling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellers befinner jeg meg i den kategorien mennesker som synes det er moralsk forsvarlig at vi dreper og spiser dyr, men at vi har et ansvar for å gjøre selve avlivningen på en best mulig måte. Det er vårt moralske ansvar overfor dyrene.

Jeg også, men i tillegg til avlivningsmetoden så fokuserer jeg også på tiden før avlivningen. Altså livskvalitet og livsforhold til dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nei, jeg reagerer ikke like mye, selvsagt gjør jeg ikke det. Grunnen til det er at jeg ikke sidestiller et insekt med et dyr.

Denne debatten dreier seg for meg ikke om flue kontra hund, men om hund kontra gris (for eksempel).

Men et insekt er da også et dyr? Hvorfor er en flues liv mindre verdt enn en gris eller en hunds liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde selvsagt vært bedre om økologisk kylling var mer utbredt (jeg ser ikke bort fra at det kan bli det etterhvert), men så lenge kylling er noe vi ikke trenger så synes jeg ikke mangel på økologisk rettferdiggjør at man spiser konvensjonelt. Jeg sier ikke dette for å moralisere, det er mer enn betraktning.

Ellers er man ikke vegetarianer om man ikke spiser, evt. spiser mindre, kylling. :)

nei, kylling er ikke nødvendig, kjøtt i det hele tatt er vel strengt tatt ikke det, siden det er opptil flere som lever uten å spise det.

Likevel er det viktig del av kosten for endel mennesker (bl.a meg, siden jeg ikke tåler rødt kjøtt og svin vel ikke er noe enklere å få tak i økologisk), så da blir det jo egentlig vegetarianer som er alternativet?

men jeg lurer litt på, er det altså slik at dersom man synes det er ille å se dyr som pines til døde, så bør man ikke spise kjøtt som ikke er økologisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Men et insekt er da også et dyr? Hvorfor er en flues liv mindre verdt enn en gris eller en hunds liv?

Definisjonsspørsmål.

Som sagt befinner jeg meg i den kategorien som synes det er greit å drepe dyr for at menneskene skal nyttiggjøre seg dem.

Det er i prinsippet ingen grunn til å pine en flue, men det er likevel en forskjell på insekter og dyr.

Hva synes du om en flue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men et insekt er da også et dyr? Hvorfor er en flues liv mindre verdt enn en gris eller en hunds liv?

Det er ikke å ta liv som er problemet. Det er måten dyret har levd på før man tar livet, og selve avlivningsprosessen som er saken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, kylling er ikke nødvendig, kjøtt i det hele tatt er vel strengt tatt ikke det, siden det er opptil flere som lever uten å spise det.

Likevel er det viktig del av kosten for endel mennesker (bl.a meg, siden jeg ikke tåler rødt kjøtt og svin vel ikke er noe enklere å få tak i økologisk), så da blir det jo egentlig vegetarianer som er alternativet?

Man kan fortsatt spise fisk og vilt. Evt. fortsatt spise kylling, men spise det sjeldnere.

men jeg lurer litt på, er det altså slik at dersom man synes det er ille å se dyr som pines til døde, så bør man ikke spise kjøtt som ikke er økologisk?

For å snu spørsmålet: Hvis man mener det er feil å behandle et dyr på en slik måte at det lider, hvordan kan man da synes det er riktig å kjøpe kylling og burhønsegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har økologisk kylling, samt Stangekylling og Livèche-kylling

på Ultra. :)

og det hadde vært supert, om jeg hadde bodd i nærheten av en ultra. ;)

for å få tak i økologisk kylling, må jeg da altså ta buss 20 min, bytte over til t-bane i 10-15 min, gå fem min, handle og samme runden tilbake.

Da skal jeg innrømme at jeg nok ender med å kjøpe vanlig kylling fra Prior, selv om de altså har levd uten noe fantastisk liv.

likevel klarer jeg ikke å se på pining av dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dyr har like lite logisk forståelse av en klubbe som av en boltpistol. Det er tidligere erfaringer, kroppsspråk og omgivelser som spiller inn hvorvidt dyret blir redd eller ikke.

Jeg tror nok helt sikkert at en hund har en mye mer eksakt forståelse av hva som er i ferd med å skje, dersom man forbereder seg på å drepe den med en kølle, sammenlignet med en boltpistol. Særlig en kinesisk hund, som sikkert har opplevd litt av hvert av køllerelatert vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det hadde vært supert, om jeg hadde bodd i nærheten av en ultra. ;)

for å få tak i økologisk kylling, må jeg da altså ta buss 20 min, bytte over til t-bane i 10-15 min, gå fem min, handle og samme runden tilbake.

Da skal jeg innrømme at jeg nok ender med å kjøpe vanlig kylling fra Prior, selv om de altså har levd uten noe fantastisk liv.

likevel klarer jeg ikke å se på pining av dyr.

Du er ikke alene, de fleste klarer fint å kjøpe konvensjonelt kjøtt så lenge de slipper å se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok helt sikkert at en hund har en mye mer eksakt forståelse av hva som er i ferd med å skje, dersom man forbereder seg på å drepe den med en kølle, sammenlignet med en boltpistol. Særlig en kinesisk hund, som sikkert har opplevd litt av hvert av køllerelatert vold.

Da er vi inne på erfaring, som jeg nevnte i forrige innlegg der jeg siterte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene, de fleste klarer fint å kjøpe konvensjonelt kjøtt så lenge de slipper å se hva som skjer.

og så lenge man ikke har noe særlig annet valg, annet en å bli vegetarianer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og så lenge man ikke har noe særlig annet valg, annet en å bli vegetarianer.

Å si at man ikke har noe særlig annet valg er å fraskrive seg ansvaret for det valget man tar. I tillegg er det direkte feil. Du har flere andre valg enn å være vegetarianer, som jeg tidligere har nevnt eksempler på.

Spis gjerne konvensjonell kylling, men stå for at du gjør det og at det er ditt bevisste valg.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk
og det hadde vært supert, om jeg hadde bodd i nærheten av en ultra. ;)

for å få tak i økologisk kylling, må jeg da altså ta buss 20 min, bytte over til t-bane i 10-15 min, gå fem min, handle og samme runden tilbake.

Da skal jeg innrømme at jeg nok ender med å kjøpe vanlig kylling fra Prior, selv om de altså har levd uten noe fantastisk liv.

likevel klarer jeg ikke å se på pining av dyr.

...da blir det et spørsmål om hvor viktig man syns det er at dyr ikke skal lide.

Økologiske egg finner man etterhvert på mange matvarebutikker, så at det er for vanskelig å få tak i øko-egg er egentlig ingen unnskyldning for å kjøpe konvensjonelt. Man trenger ikke spise kylling - man kan for eksempel spise vilt eller fisk, eller hva med Quorn, som er et alternativ til kylling (laget av sopp) som nå skal være å finne på større ICA-butikker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at man ikke har noe særlig annet valg er å fraskrive seg ansvaret for det valget man tar. I tillegg er det direkte feil. Du har flere andre valg enn å være vegetarianer, som jeg tidligere har nevnt eksempler på.

Spis gjerne konvensjonell kylling, men stå for at du gjør det og at det er ditt bevisste valg.

Jeg har ikke prøvd å fraskrive meg noe ansvar for deg jeg gjør, jeg savner tilgangen til økologisk mat, siden jeg ville valgt det om det ikke tilsa at jeg måtte reise med offentlig transport i nærmere to timer for å få tak i det.

bortsett fra økologisk mat og å ikke spise konvensjonellt kjøtt, kan du gjenta valgene jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

bortsett fra økologisk mat og å ikke spise konvensjonellt kjøtt, kan du gjenta valgene jeg har?

1. Spise fisk, vilt og noe konvensjonell kylling

2. Spise fisk, vilt og ingen kylling

3. Spise fisk, vilt, noe konvensjonell og noe økologisk kylling

4. Spise fisk, vilt, ta turen til Ultra og kose deg ekstra med kyllingen som kostet deg noen kalorier å skaffe

5. Spise fisk, vilt og sende en mail/snakke med noen i dine nærmeste butikker og høre om de har muligheter for å ta inn økologisk kylling, evt. også sende mail til Prior og si at mer økologisk kylling er ønsket.

6. Spise fisk, vilt og prøve noen av vegetarproduktene som erstatter kylling (kan f.eks fås tak i på Life, Sunkost evt. på nett www.kinsarvik.no) og se om disse kan helt eller delvis erstatte kylling i maten.

Ingen av disse alternativene inkluderer å bli vegetarianer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spise fisk, vilt og noe konvensjonell kylling

2. Spise fisk, vilt og ingen kylling

3. Spise fisk, vilt, noe konvensjonell og noe økologisk kylling

4. Spise fisk, vilt, ta turen til Ultra og kose deg ekstra med kyllingen som kostet deg noen kalorier å skaffe

5. Spise fisk, vilt og sende en mail/snakke med noen i dine nærmeste butikker og høre om de har muligheter for å ta inn økologisk kylling, evt. også sende mail til Prior og si at mer økologisk kylling er ønsket.

6. Spise fisk, vilt og prøve noen av vegetarproduktene som erstatter kylling (kan f.eks fås tak i på Life, Sunkost evt. på nett www.kinsarvik.no) og se om disse kan helt eller delvis erstatte kylling i maten.

Ingen av disse alternativene inkluderer å bli vegetarianer.

Ok, så egentlig bør jeg bare kutte ut kylling. ;)

Men vet vi at fisken blir avlivet på en så mye mer human måte? at den ikke lider? og hva med viltet, er det alltid jegeren treffer på første skudd? er jeg sikker på å spise kjøtt som ikke har blitt pint da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Definisjonsspørsmål.

Som sagt befinner jeg meg i den kategorien som synes det er greit å drepe dyr for at menneskene skal nyttiggjøre seg dem.

Det er i prinsippet ingen grunn til å pine en flue, men det er likevel en forskjell på insekter og dyr.

Hva synes du om en flue?

Jeg har en instinktiv reaksjon som nok er ganske lik de fleste andres, men det er et problem at man skiller mellom ulike dyr her, for det krever en god begrunnelse av forskjellsbehandlingen.

Er det evne til å føle smerte? Her støter vi på problemer ettersom det er stor uenighet når det gjelder hva som kan klassifiseres som smerte, og forskernes oppfatninger endres stadig. For eksempel er det mange som nå mener at fisk kan føle smerte, mens dette tidligere ble sett på som utenkelig. Her må man etter min mening være føre var.

Er det størrelse? Jeg kan ikke se at det er en god begrunnelse at en elefant er mer verdifull enn en mus fordi den er større.

Poenget mitt er at hvis man ikke kommer med en ordentlig begrunnelse vil den eneste grunnen være "fordi det er det som føles riktig". Men da har man egentlig ikke noe moralsk fundament, og man kan ikke kritisere dem som er fornøyd med status quo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så egentlig bør jeg bare kutte ut kylling. ;)

Men vet vi at fisken blir avlivet på en så mye mer human måte? at den ikke lider? og hva med viltet, er det alltid jegeren treffer på første skudd? er jeg sikker på å spise kjøtt som ikke har blitt pint da?

Nei, vi kan aldri være sikre på slikt. Men viltet har i det minste levd ett fritt og naturlig liv, mens livet til kyllingen har vært svært dårlig.

Det er utrolig viktig at avlivningen foregår så humant og raskt som mulig, men personlig legger jeg faktisk litt mer vekt på livet før avlivingen. (Det er dette som gjør at jeg spiser vilt, men ikke industrikjøtt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...