Gå til innhold

Seksuell Lavalder.


Gjest Ung og Moden jente

Anbefalte innlegg

Jeg mener at samfunnet har en plikt til å avverge og iretteføre overgrep.

Èn måte å avverge og iretteføre overgrep på er nettopp et lovverk som gjør det ulovlig for voksne å ha sex med 13-åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ok, hvor synes du grensen går da Verano?

eller finnes det ingen grenser når det gjelder alder?

Leser du egentlig innleggene mine? Har ikke jeg nå flere ganger sagt at man fint kan beholde lavalderen på 16, men at det kan være lurt å revidere fjerdeleddet?

Jeg synes ikke bortfall av straff skal knyttes til jevnbyrdighet i alder og utvikling, slik som i dag. Jevnbyrdighet borger ikke for god eller trygg sex. Det er handlingene som er klanderverdige, og de kan begås av hvem som helst.

hva om en tredveåring og en tiåring inngår ett forhold, har sex og begge påstår å nyte det, er det også ok?

har du overhode ingen grense for hva som er barn og hva som er voksen? er det ingen nedre aldersgrense i forhold til hvem voksne mennesker kan ha sex med?

I Norge er lavalderen 16 år. Det er en juridisk grense som man bør respektere. Når det gjelder det moralske, mener jeg at verden er mer nyansert. Man bør aldri ha sex med noen som ikke er kjønnsmodne, og som ikke selv ønsker sex, som åpenbart er sårbare og ute av stand til å forstå eller ha glede av sexen.

I de hundretusener av år vi mennesker har levd på denne planeten, har dette vært tilstrekkelige retningslinjer. En egen aldersgrense for sex, lavalderen, er en relativt moderne konstruksjon.

en tiåring kan være veldig voksen, eller ihvertfall mene selv at hun er veldig voksen, og en førtiåring kan være veldig umoden, er det da ok om tiåringen som mener seg voksen, inngår ett forhold til førtiåringen som mener seg passe i alder for henne? er alt lov, så lenge ingen vet på det nåværende tidspunkt at de tar skade av det?

Jeg må bare le når du påstår at en tiåring kan være veldig voksen. Hva i alle dager legger du i det?

En tiåring oppfyller aldri følgende kriterier:

* Kjønnsmoden

* Tilstrekkelig selvinnsikt

* Tilstrekkelig seksuell lyst, bevissthet og modenhet

Du drar debatten over i parodien når du trekker inn tiåringer. Tiåringer har ikke sex, og de vil ikke ha sex. Spør barn i denne aldersgruppen hva de synes om puling. Du får et tydelig svar:

ÆSJ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Èn måte å avverge og iretteføre overgrep på er nettopp et lovverk som gjør det ulovlig for voksne å ha sex med 13-åringer.

Men det finnes 13-åringer som er kjønnsmodne, ønsker sex, har sex og har en tilstrekkelig modenhet til å ta vare på seg selv og sin kropp.

Kan du da begrunne hvorfor slike tenåringer automatisk skal stemples som OFRE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Tiåringer har ikke sex, og de vil ikke ha sex. Spør barn i denne aldersgruppen hva de synes om puling. Du får et tydelig svar:

ÆSJ.

Det gjør 13-åringer også. Jeg har lest og hørt om folk som debuterte som 13-åringer og de forteller også at de ikke var modne for det selv om de selv trodde det den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare le når du påstår at en tiåring kan være veldig voksen. Hva i alle dager legger du i det?

En tiåring oppfyller aldri følgende kriterier:

* Kjønnsmoden

* Tilstrekkelig selvinnsikt

* Tilstrekkelig seksuell lyst, bevissthet og modenhet

Du drar debatten over i parodien når du trekker inn tiåringer. Tiåringer har ikke sex, og de vil ikke ha sex. Spør barn i denne aldersgruppen hva de synes om puling. Du får et tydelig svar:

ÆSJ.

så når begynner barn å bli seksuelle da? hvilken aldersgrense er det ett barn begynner å ønske sex? laveste altså.

Når er definitivt laveste alder for når man blir kjønnsmoden.

du ler av meg fordi jeg spør om ti år, jeg spør egentlig om hvor grensen går for deg, du ler av ti men synes 13 er helt ok, er det da elleve eller tolv som er ok også, eller er det kun 13? Det har ikke med alder å gjøre sier du, det har jo det, når du ler av og kaller det parodi når jeg spør om tiåringer.

kan du ikke gjøre det klart hvor ungt ett barn kan være da, før vi voksne betegner det som lovlig villt for voksne menn/kvinner, så lenge eneste kriterie er at de sier de ønsker det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør 13-åringer også. Jeg har lest og hørt om folk som debuterte som 13-åringer og de forteller også at de ikke var modne for det selv om de selv trodde det den gangen.

mange av mine venninder hadde sex når de var 14, vi var alle sammen kjønnmodne og tenkte på sex, men forskjellen på oss idag som voksne, er at de ønsker de hadde ventet, jeg som ventet savner ikke å ha startet tidligere.

dette vet man ikke som 13, uansett hvor moden man er, men det vet man faktisk som 30, at er en stor sannsynelighet for at kan være ressultatet, og derfor skal slik jeg se det, 30 åringen være voksen nok til å vente med sex dersom han FAKTISK bryr seg om henne og ikke bare er ute etter å ha sex med ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det finnes 13-åringer som er kjønnsmodne, ønsker sex, har sex og har en tilstrekkelig modenhet til å ta vare på seg selv og sin kropp.

Kan du da begrunne hvorfor slike tenåringer automatisk skal stemples som OFRE?

De fleste som husker hvordan en selv var som 13-åring, vil vel kunne gi et godt nok svar på det. Det kan nok finnes 13-åringer som er kjønnsmodne, ønsker sex og har sex, men jeg vil nok anta at disse da foretrekker å utforske seksualiteten med noen på sitt eget nivå. Jeg foreslår at du svarer på mitt forrige innlegg, som tar utgangspunkt i problemstillingen om eventuelle juridiske korreksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg gjør faktisk ikke det, du gjør det når du sier at 13 åringer har glede av sex. Hva med de som ikke har det?

De som er 13 år og ikke har sex, de har ikke sex. Dersom noen likevel presser eller tvinger dem til sex, bør det være straffbart. Jeg har overhodet ikke sagt at 13-åringer bør ha sex, hverken med jevnaldrende eller voksne.

Nei man gjør ikke det alltid.Nå prater du bare tull!!Flere foreldre vet ikke at ungen sliter før de begår selvmord!At du kan konkludere at du finner ut slikt om en mann på en liten prat sier jo bare om troverdigheten din i denne debatten.

Du kan jo ikke vite noe om denne mannen bare ved å snakke med han i noen timer!

Selvmord har du aldri noen garanti mot. Jeg har aldri hørt om unge jenter som begår selvmord etter å ha hatt frivillig og trygg sex. Men jeg har lest om flere saker i USA der tenåringer har skutt og drept sin egen familie fordi foreldrene forbød et kjæresteforhold.

Som forelder er du tjent med så mye åpenhet som mulig. Å forby sex, er det dummeste du kan gjøre. Det vil gjerne føre til at tenåringen din går bak din rygg. Da jeg var 15 og gikk på ungdomsskolen, hadde jeg en klassevenninne som hadde et vennskapsforhold med sex med en ung mann på 23-24. De hadde et kjærestelignende forhold. Hun var en moden jente, han var en hyggelig og respektfull fyr.

Jenta fortalte aldri noe hjemme. Hadde hun gjort det, hadde moren blitt redd, sint og kanskje anmeldt gutten. For å unngå det, måtte jenta holde relasjonen hemmelig. Hun overnattet hos ham og fant på dekkhistorier. Hun løy moren rett opp i fjeset for å beskytte seg selv og sin venn.

Jeg husker godt hun fortalte hvor tungt det var å måtte lyve og gå bak ryggen til foreldrene.

Hvem var tjent med å ha det slik?

Moren?

Jenta?

Etter min mening er vi tjent med ÅPENHET. Det er ikke snakk om å prate med datterens venn noen timer. Hvis man er en åpen og raus person, tilbringer man tid sammen og blir kjent med barnets venner. Men garanti har du aldri. Du kan ikke vite om de jevnaldrende vennene til din 13-årige datter skjenker henne og begår overgrep i fylla, om de røyker hasj eller om de påvirker henne svært negativt.

En drittsekk er en drittsekk uansett alder.

Ja for å kunne beskytte en gruppe mennesker så er den nødvendig. Man kan ikke alltid ta hensyn til den lille minoriteten som finner sex med en voksen mann tilfredstillende!

Man er overhodet ikke nødt til å ofre en minoritet for å beskytte det store flertallet. Jeg har lansert et forslag til revidert lavalder som vil opprettholde det rettslige vernet for dem som virkelig trenger det, samtidig som det lar oss tenke og praktisere nyansert overfor dem som faktisk har det bra og ikke blir utnyttet.

Jeg registrerer at du ikke tar deg bryet med å vurdere mitt forslag. I stedet stritter du mot med dine indignerte følelser og irrasjonelle argumenter.

Nei jeg sier ikke at sex i seg selv er galt, men sex med en så betydelig aldersforskjell som det er når en godt voksen mann har sex med et barn!

Jeg sier ikke at ingen 13 åringer kan være modne. Jeg skrev at om HAN var moden så hadde han respektert loven og jenta ved å vente med å tilfredstille sine lyster.

Og hvilke kunnskaper har du som sier at 13 åringer har glede av sex med 27 årige menn?

Gi meg den kunnskapen du. Hva baserer du dine kunnskaper på?

Hvis 13-åringen er moden, slik du innrømmer at de kan være, hvorfor skal du eller staten da gripe inn og detaljregulere vedkommendes partnere? Hvorfor krever du retten til å stemple modne 13-åringer som overgrepsofre? Er det ikke til syvende og sist 13-åringen det angår?

Det skinner igjennom at du baserer dine holdninger på hva du føler. Det er dine indignerte følelser som står i sentrum. Du underkjenner 13-åringers seksuelle følelser og behov, og fremstiller dem som objekter. 27-åringen fremstiller du som en egoistisk person som bare vil tilfredsstille sine egne lyster. Svart-hvitt. Offer-overgriper.

Som om superpubertale 15-åringer ikke er ute etter å tilfredsstille sine egne lyster og behov? Har du vært på en hjemme-alene-fest før?

Jeg snakker med mennesker, jeg har selv vært 13, jeg leser dommer, jeg er godt orientert i samfunnet og oppdatert på sosiologisk og psykologisk forskning. I tillegg til historie.

Du har en fasit for hvordan 13-åringer er og bør ha det, jeg erkjenner at de er ulike, med ulike behov, følelser og nyanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og, jeg må jo bare få si, dersom du verano, velger å se meg som fordomsfull og trangsynt pga mitt syn, så er det igrunnen helt greit. Jeg er fryktelig glad jeg ikke er like åpen på det området som du er.

og, det vil for meg aldri bli ok om en 30åring har sex med en 13 åring, uansett faktisk. Har kjent litt på det etter denne diskusjonene, og det vil faktisk aldri det.

dersom en jeg kjente, uansett hvor ok og snill go grei han var, hadde blitt sammen med eller hatt sex med en 13 år gammel jente, så hadde jeg først gjort han klar over hva jeg syntes om det, og hadde han ikke sluttet så hadde jeg helt garantert anmeldt ham faktisk. Uansett hvor mye 13åringe hadde påstått å like det og uansett hvor glad jeg var i 30åringen.

noen områder er for meg ikke til å rikke på, det dreier seg om sex med barn og sex med dyr. Om det gjør meg snever, so bee it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som husker hvordan en selv var som 13-åring, vil vel kunne gi et godt nok svar på det. Det kan nok finnes 13-åringer som er kjønnsmodne, ønsker sex og har sex, men jeg vil nok anta at disse da foretrekker å utforske seksualiteten med noen på sitt eget nivå. Jeg foreslår at du svarer på mitt forrige innlegg, som tar utgangspunkt i problemstillingen om eventuelle juridiske korreksjoner.

Det er ingen som hindrer 13-åringer å ha sex med 13-åringer. Kritikken din er fullstendig skivebom. Jeg har ikke engang sagt at 13-åringer bør ha sex.

Jeg lurer fortsatt på hvorfor du mener at alle 13-åringer som har sex med en person over 16 år automatisk bør stemples som overgrepsofre også når de ikke er ofre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og, jeg må jo bare få si, dersom du verano, velger å se meg som fordomsfull og trangsynt pga mitt syn, så er det igrunnen helt greit. Jeg er fryktelig glad jeg ikke er like åpen på det området som du er.

og, det vil for meg aldri bli ok om en 30åring har sex med en 13 åring, uansett faktisk. Har kjent litt på det etter denne diskusjonene, og det vil faktisk aldri det.

dersom en jeg kjente, uansett hvor ok og snill go grei han var, hadde blitt sammen med eller hatt sex med en 13 år gammel jente, så hadde jeg først gjort han klar over hva jeg syntes om det, og hadde han ikke sluttet så hadde jeg helt garantert anmeldt ham faktisk. Uansett hvor mye 13åringe hadde påstått å like det og uansett hvor glad jeg var i 30åringen.

noen områder er for meg ikke til å rikke på, det dreier seg om sex med barn og sex med dyr. Om det gjør meg snever, so bee it.

Her avslører du din egen frykt, dine egne følelser og dine egne fordommer. Du skjærer mennesker over én kam og kategoriserer dem på groveste vis.

Det er jo ikke sikkert 13-åringen din er tjent med å bli dratt inn i en rettssak som du setter i gang utelukkende for å få tilfredsstilt dine egne hatske tanker og følelser overfor hennes eldre venn. Hvis hun hadde en fin relasjon, ville det mest skadelige være å bli stemplet som OFFER.

Kan du definere et overgrep og fortelle når sex blir klanderverdig (med aldersforskjell)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så når begynner barn å bli seksuelle da? hvilken aldersgrense er det ett barn begynner å ønske sex? laveste altså.

Når er definitivt laveste alder for når man blir kjønnsmoden.

du ler av meg fordi jeg spør om ti år, jeg spør egentlig om hvor grensen går for deg, du ler av ti men synes 13 er helt ok, er det da elleve eller tolv som er ok også, eller er det kun 13? Det har ikke med alder å gjøre sier du, det har jo det, når du ler av og kaller det parodi når jeg spør om tiåringer.

kan du ikke gjøre det klart hvor ungt ett barn kan være da, før vi voksne betegner det som lovlig villt for voksne menn/kvinner, så lenge eneste kriterie er at de sier de ønsker det selv.

Jeg har svart. Og jeg har gitt et forslag til lovrevisjon, som vil opprettholde vernet for de svakeste OG forhindre at de modneste blir stemplet som ofre når de ikke er det.

Etter min mening vil det forslaget til 4. ledd jeg har skissert, være en bedre løsning.

Vi modnes et sted mellom ca. 12 år og 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her avslører du din egen frykt, dine egne følelser og dine egne fordommer. Du skjærer mennesker over én kam og kategoriserer dem på groveste vis.

Det er jo ikke sikkert 13-åringen din er tjent med å bli dratt inn i en rettssak som du setter i gang utelukkende for å få tilfredsstilt dine egne hatske tanker og følelser overfor hennes eldre venn. Hvis hun hadde en fin relasjon, ville det mest skadelige være å bli stemplet som OFFER.

Kan du definere et overgrep og fortelle når sex blir klanderverdig (med aldersforskjell)?

som sagt så er det helt greit for meg at du synes det, det har ikke noe med frykt å gjøre, men egne følelser ja, og kanskje også fordommer (mot at 13 åringer på noen som helst måte er voksne nok til å forstå hva de gjør når de inngår ett forhold til en voksen mann).

Jeg skjærer ikke alle mennesker over en kam, men alle 13åringer, og kategoriserer dem som barn/ikke voksne, det har du helt rett i, go det står jeg for.

for meg er ett overgrep når en voksen person har sex med en person som enten er barn eller ikke er i stand til å samtykke. Barns samtykke har vist seg gjentatte ganger i historien å ikke nødvendigvis være utifra hva som er rett for dem, men utifra hva de tror er rett sett med de voksnes øyne.

Du har fedre som omtrent har tatt sine egne døtre som sexslaver, åpenlyst, og barna har aldri nektet eller sett på dette som unormalt eller galt, fordi de ikke vet at det er det, det er noe de lærer først som voksen.

Barn kan altså fint finne seg i, og si at det er etter eget ønske, sex med voksne, uten at det faktisk er det som er best for dem i forhold til resten av livet deres.

Derfor er det slik for meg, voksne mennesker har ikke sex med barn. Om ett voksent menneske faktisk blir glad i ett barn, så venter det med sex til barnet er voksent, fordi den voksne innser sitt ansvar ovenfor barnet.

rekker dessverre ikke svare mer idag, må løpe, men svare skal jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi modnes et sted mellom ca. 12 år og 20 år.

så en 30-åring kan fint ha ett seksuellt forhold til en 12-åring slik du ser det da, dersom 12-åringen sier seg moden.

igjen, jeg kommer aldri til å bli enig med deg i denne saken, det virker litt døfødt å fortsette, det eneste som skjer er at du forteller meg hva du synes om meg, og det er da egentlig revnende likegyldig og helt utenom tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som hindrer 13-åringer å ha sex med 13-åringer. Kritikken din er fullstendig skivebom. Jeg har ikke engang sagt at 13-åringer bør ha sex.

Jeg lurer fortsatt på hvorfor du mener at alle 13-åringer som har sex med en person over 16 år automatisk bør stemples som overgrepsofre også når de ikke er ofre.

Det er heller ingen som hindrer en moden 13-åring i å ha sex med en eldre mann. Dersom dette forholdet et fint og uproblematisk, vil det uansett ikke få juridiske konsekvenser. Den modne jenta vil aldri anmelde et slikt forhold dersom det er fint. Poenget er vel, når alt kommer til alt, at kjønnsmodenhet ikke genererer modenhet.

Man kan ikke ri en våt hest til Brest.

Du undergraver de fleste argumenter her ved å karakterisere dem som irrasjonelle. Du kan påberope deg så mye juridisk, historisk, psykologisk og sosiologisk innsikt du vil, men det kommer kraftig til kort dersom du begår den fatale feil å ugyldiggjøre meddebattanters menneskelige innsikt med utgangspunkt i din personlige oppfatning. Særdeles betenkelig er det at du beskriver disse som indignerte (!) og subektive utbrudd, mens du agerer som om du var hevet over denne slitne, men ufravikelige størrelsen som kalles personlig moral.

Jeg har forsøkt å appelere til den innsikt du påberoper deg å besitte. Jeg har også forsøkt å gjøre dette uten å argumentere med henisning til gjeldende lovverk (galt er galt). Du kan selv vurdere om kjepphesten er tørr nok til videre galopp (uten assosiasjoner til tema forøvrig : ) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper denne Verano ikke har den ringeste ide om hva dette dreier seg.

Et raskt søk i google gir treff på akkurat dette temaet. " En ny seksuell lavalder , Et tveegget sverd".

Kronikken i aftenposten spør om akkurat det samme som Verano skriker opp under!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I en rekke undersøkelser er det påvist sammenheng mellom tidlig seksuell debut og andre former for helserelatert risikoatferd. En alvorlig side ved ungdoms seksualitet er uønskede seksuelle opplevelser og trakassering. I undersøkelser har man funnet ut at det var en økende andel som over tid som ble presset til seksualitet mot sin egen vilje.

Det er også en velkjent sammenheng mellom alkoholpåvirkning og sex-debut.

Vanligste risikoatferd er eldre gutter som er sammen med for unge jenter som presenteres for atferd de ikke er modne for. Sex uten noen form for beskyttelse, hyppig partnerskifte, samt forhold der en i tillegg til en stilig gutt får med seg et rusmiljø på kjøpet er annen atferd det knyttes risiko til. Det er disse jentene som i størst grad opplever uønsket graviditet og som benytter seg av abort eller nødprevensjon.

Det er helt sikkert unge jenter og eldre gutter som har fine og ekte følelser for hverandre. Dvs. de er ikke i risikosonen. Og de mener sikkert at det de gjør er helt fint og greit.

Jeg siterer Rosalind:

Et lovverk kan aldri ta utgangspunkt i enkeltmenneskers oppfatning om hvordan ting burde være.

Ifølge Straffeloven er den seksuelle lavalder 16 år. Det betyr at ingen voksen har lov å ha samleie med noen som er under 16 år.

Denne loven er ment å beskytte alle barn mot å bli seksuelt misbrukt av andre. Samtidig er den fin å ha i en situasjon der tenåringen (som er under 16år) føler deg tvunget til å være med på noe h*n egentlig ikke har lyst til.

At denne loven føles urettferdig for en voksen mann som mentalt føler seg på samme bølgelengde som en 13-åring er et tegn på at mannen må se til å bli voksen eller søke hjelp!

Ungdom opplever nok at loven ikke hindrer dem fra å ha sex som de ønsker, men at den beskytter dem mot sex de ikke vil ha! Og det er det som er viktig!!!

En undersøkelse i 2003 ("Ung i Norge") viste at den gjennomsnitlige

debutalderen for gutter var 18,5 år i 1992, i 2002 hadden den sunket til 18 år. For jentene var debutalderen 17,7 år i 1992 og 16,7 i 2002. Og over halvparten av jentene hadde ikke debutert seksuelt når de fylte 16 år. Dagens seksuelle lavalder hindrer ikke en for eksempel 15 år gammel jente å ha sex med en jevnaldrende. Men den gir henne et argument for å si nei til en ivrig eldre kjæreste.

Å senke den seksuelle lavalderen (eller å gi rom for at det er ok så lenge du er over 13 og vil det selv) er det samme som å gi etter for den voldsomme seksualiseringen som eksisterer i samfunnet i dag. Å senke den seksuelle lavalderen er med på å øke forventningene om at man skal ha sex tidlig. Det er et galt signal å sende til ungdom som har nok press på seg som de har i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
De som er 13 år og ikke har sex, de har ikke sex. Dersom noen likevel presser eller tvinger dem til sex, bør det være straffbart. Jeg har overhodet ikke sagt at 13-åringer bør ha sex, hverken med jevnaldrende eller voksne.

Selvmord har du aldri noen garanti mot. Jeg har aldri hørt om unge jenter som begår selvmord etter å ha hatt frivillig og trygg sex. Men jeg har lest om flere saker i USA der tenåringer har skutt og drept sin egen familie fordi foreldrene forbød et kjæresteforhold.

Som forelder er du tjent med så mye åpenhet som mulig. Å forby sex, er det dummeste du kan gjøre. Det vil gjerne føre til at tenåringen din går bak din rygg. Da jeg var 15 og gikk på ungdomsskolen, hadde jeg en klassevenninne som hadde et vennskapsforhold med sex med en ung mann på 23-24. De hadde et kjærestelignende forhold. Hun var en moden jente, han var en hyggelig og respektfull fyr.

Jenta fortalte aldri noe hjemme. Hadde hun gjort det, hadde moren blitt redd, sint og kanskje anmeldt gutten. For å unngå det, måtte jenta holde relasjonen hemmelig. Hun overnattet hos ham og fant på dekkhistorier. Hun løy moren rett opp i fjeset for å beskytte seg selv og sin venn.

Jeg husker godt hun fortalte hvor tungt det var å måtte lyve og gå bak ryggen til foreldrene.

Hvem var tjent med å ha det slik?

Moren?

Jenta?

Etter min mening er vi tjent med ÅPENHET. Det er ikke snakk om å prate med datterens venn noen timer. Hvis man er en åpen og raus person, tilbringer man tid sammen og blir kjent med barnets venner. Men garanti har du aldri. Du kan ikke vite om de jevnaldrende vennene til din 13-årige datter skjenker henne og begår overgrep i fylla, om de røyker hasj eller om de påvirker henne svært negativt.

En drittsekk er en drittsekk uansett alder.

Man er overhodet ikke nødt til å ofre en minoritet for å beskytte det store flertallet. Jeg har lansert et forslag til revidert lavalder som vil opprettholde det rettslige vernet for dem som virkelig trenger det, samtidig som det lar oss tenke og praktisere nyansert overfor dem som faktisk har det bra og ikke blir utnyttet.

Jeg registrerer at du ikke tar deg bryet med å vurdere mitt forslag. I stedet stritter du mot med dine indignerte følelser og irrasjonelle argumenter.

Hvis 13-åringen er moden, slik du innrømmer at de kan være, hvorfor skal du eller staten da gripe inn og detaljregulere vedkommendes partnere? Hvorfor krever du retten til å stemple modne 13-åringer som overgrepsofre? Er det ikke til syvende og sist 13-åringen det angår?

Det skinner igjennom at du baserer dine holdninger på hva du føler. Det er dine indignerte følelser som står i sentrum. Du underkjenner 13-åringers seksuelle følelser og behov, og fremstiller dem som objekter. 27-åringen fremstiller du som en egoistisk person som bare vil tilfredsstille sine egne lyster. Svart-hvitt. Offer-overgriper.

Som om superpubertale 15-åringer ikke er ute etter å tilfredsstille sine egne lyster og behov? Har du vært på en hjemme-alene-fest før?

Jeg snakker med mennesker, jeg har selv vært 13, jeg leser dommer, jeg er godt orientert i samfunnet og oppdatert på sosiologisk og psykologisk forskning. I tillegg til historie.

Du har en fasit for hvordan 13-åringer er og bør ha det, jeg erkjenner at de er ulike, med ulike behov, følelser og nyanser.

Så du mener at du fritt frem kunne ha hatt sex med en 13 år gammel unge, når hun har villet det og du har hatt lyst?

Så da mener du at det er fullt mulig å ha en lov som støtter oppom dette?

Selv om du ikke har kunnskaper eller visdom til å kunne se om hun egentlig vil dette, eller om hun bare gir uttrykk for det?

Du har enda ikke kommet med dine kunnskaper som tilsier at 13 åringer drar nytte av sex med voksne personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
Jeg har svart. Og jeg har gitt et forslag til lovrevisjon, som vil opprettholde vernet for de svakeste OG forhindre at de modneste blir stemplet som ofre når de ikke er det.

Etter min mening vil det forslaget til 4. ledd jeg har skissert, være en bedre løsning.

Vi modnes et sted mellom ca. 12 år og 20 år.

Hva baserer du denne uttalelsen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må forstå en ting verano.

De fleste som skriver her har enten barn selv eller så har de en betraktelig større innsikt i barn enn hva du har.

Hva vet du om min innsikt i barn?

Det er betegnende for debatten når du prøver å svekke min troverdighet ved å påpeke at jeg ikke har barn, i stedet for å ta meg på mine argumenter. Du er altså ikke djerv nok til å argumentere imot meg, du går løs på meg som person. Det forteller alt om dine debattsvakheter.

Det finnes foreldre som er enige med meg, det finnes foreldre som er uenige med meg. Det finnes barnløse som er enige med meg, det finnes barnløse som er uenige med meg.

Fire kategorier.

At jeg ikke har barn, er totalt irrelevant i denne debatten. Jeg har begrunnet utførlig mine påstander. Det som er relevant, er at du ikke klarer å imøtegå mine resonnementer.

Når foreldre skriver svar her så tar de utgangspunkt i sine egne barn og situasjonen som ville oppstå om dette skjedde med deres eget barn. Det ligger i en mor eller fars natur å ville beskytte barnet sitt. Og takk for det!!!! Da er det ikke foreldrene som påfører barnet traumer ved å nekte dem å ha sex. Får barnet traumer så er det den voksne sex-patnerens skyld.

Jeg klandrer ingen for å beskytte sine barn. Det ville da også jeg gjort. Det jeg klandrer foreldre for, er å overbeskytte barn, og å overkjøre deres subjektive og rettmessige innflytelse over eget liv, der de blir objektivisert totalt for at foreldrene skal trumfe igjennom sin private moral og egoistiske frykt.

Og dette lovforlaget ditt.... ååhhhhh.... det er ihvertfall ikke ment for å støtte barna, men for å gjøre det lettere for den voksne.

Du er ikke akkurat en hard debattmotstander. Hvor er argumentet? Hvor er begrunnelsene?

Mitt lovforslag er ment å støtte de ungdommene som blir tvunget til å innta offerrollen når de har hatt sex de ønsker og hadde glede av. Det er et overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...