Paradokset Skrevet 27. februar 2008 #21 Skrevet 27. februar 2008 (endret) Vel. Hamas vant i ett demokratisk valg i Palestina, så de er vel ganske representative der borte. Og palestinerne er representative for resten av muslimer? Edit: Det er ikke mulig at disse ekstreme påfunnene er rotfestet i andre faktorer enn at de er muslimer? Endret 27. februar 2008 av Paradokset
mysan Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #22 Skrevet 27. februar 2008 Jeg er redd for at vår pusekattmentalitet når det gjelder ekstreme muslimer og Hamaslignende organisasjoner i fremtiden vil komme til å treffe oss i bakhodet med en kraft som burde fått oss til å åpne øynene, men som pga av styrken heller slår oss ned en gang for alle. Og nei, jeg mener ikke at den jevne muslim er en gal fundamentalist, men at de 'få' som er det vil kunne gjøre ubotelig skade.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #23 Skrevet 27. februar 2008 Vel. Hamas vant i ett demokratisk valg i Palestina, så de er vel ganske representative der borte. Det palestinske valget ble kontrollert av Israel. Det er ikke en gang noen hemmelighet, planen ble lagt ut om på Urix, NRK av en israelsk 'professor'. Sjekk Urix fra perioden rett før valget, så ser du.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #24 Skrevet 27. februar 2008 Og palestinerne er representative for resten av muslimer? Iallfall for araberne. I den arabiske verden kvernes det dag ut og dag inn på alt som skjer og ikke skjer med palestinerne.
Paradokset Skrevet 27. februar 2008 #25 Skrevet 27. februar 2008 I den arabiske verden kvernes det dag ut og dag inn på alt som skjer og ikke skjer med palestinerne. Og det gjør det ikke i vår del av verden? Det har kanskje mer sammenheng med internasjonal politikk enn religion.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #26 Skrevet 27. februar 2008 Her er mere propaganda fra den radikaliserte norske pressen, levert av israelske Jyllandsposten: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=518411 - Fjerner sparegris av hensyn til muslimer Banken skal være redd for å støte muslimske kunder, som flere ganger skal ha klaget over sparegrisen Knorbert, melder danske Jyllandsposten. Etter sju år fjernes den nå fra hyllene. Hvordan skape et problem ut av en befolkningsgruppe? Jo, man velger ut alt negativt og presenterer det på verst mulig måte. Samtidig underslår man sannheten og nyansene. Her er det altså kunder av banken som klager fordi de føler seg støtt ved å få en gris. Dette er en kulturell ting og en kommersiell ting. La oss si at barna hadde fått en naken dame med sprekk til å putte pengene i. Neppe tvil om at dette ville skapt protester hos enkelte grupper, men de ville aldri nådd forsiden på VG. Eller jo forresten, men ikke VG anno f.eks. 1998. Men her trekkes dette frem som et bevis på 'invasjonen' slik mediene velger å presentere innvandring. De involverte kommersielle parter kan si hva de vil, dette er en del av medienes kjepphest og presenteres i tospann med Hamas-filmen. Marianne Honkoop, som også er talsperson for banken, gikk senere ut og dysset ned dette. - Den korrekte historien er litt mer balansert. Produktet har rett og slett nådd slutten på sin livssyklus, sier hun til nederlandsk presse. Hun 'dysser det ned'? Slik tenker konspiratoriske mennesker, der alt deles inn i kampen mellom muslimene og ... tja, det er neppe noen hemmelighet at Israel og amerikanske jøder har skaffet seg stor innflytelse i nordiske medier gjennom oppkjøp. Dysset hun det ned eller er dette en fillesak brukes som påfyll til Memri-propagandaen? Og hvem forsyner Jyllandsposten med alle muslim-kontroversene? La oss ta reglene for propaganda og se hvor denne episoden passer inn: (Note to mod: disse er fra 1942 og ikke lenger copyrighted. De er dessuten oversatt til norsk av meg) 1. Utskjelling (Name Calling) 'Utskjelling' er en metode som skal få oss til å gjøre oss opp en mening om en ting uten å studere de bevis som den meningen burde være basert på. Her appellerer propagandisten til vår frykt og vårt hat. 2. Glitrende Generaliteter (Glittering Generalities) 'Glitrende Generaliteter' er en metode der propagandisten identifiserer sitt program som riktig og flott, ved å bruke spesielle begreper. Her appellerer han til våre følelser som kjærlighet, generøsitet og brorskap. 3. Overføring (Transfer) 'Overføring' er en metode der propagandisten flytter over autoritet, aksept og prestisje fra noe vi respekterer og bryr oss om, til noe nytt som han vil ha oss til å akseptere. 4. Vitnesbyrd (Testimonial) 'Vitnesbyrd' er en metode der propagandisten fremmer programmet sitt som almenn viten og autoriserer dette med eget og andres vitnesbyrd. 5. Vanlige folk (Plain Folks) 'Vanlige folk' er en metode brukt av propagandisten for å identifisere seg og sin sak med mannen i gata. 6. Kortstokking (Card Stacking) 'Kortstokking' - eller mer korrekt, kortstabling - er en metode der propagandisten bruker alle midler for å vinne støtte for sin sak, gruppe, nasjon, rase eller religion. Han overdriver eller underdriver ettersom det passer ham, bytter standpunkt etter spørsmål og styrer unna å svare/oppdrive fakta. 7. Folkeopptoget (Band Wagon) 'Folkeopptoget' er en metode for å få oss til å følge mengden, å akseptere propagandistens program en masse. 'Alle gjør det'. La oss begynne med noen av metodene: Transfer (Overføring), Glitrende Generaliteter, Utskjelling og Kortstokking. Her vil propagandamenneskene ha oss overført fra å være tilhengere av multikultur til å bli tilhengere av monokultur. For å oppnå dette brukes gjentatte (kortstokkede) utskjellinger i denne artikkelen, og det er den glitrende generaliteten BARN som er fokus. Nordmenn er tradisjonelt åpne til andre kulturer og har ingenting til overs for slik argumentasjon. Det har altså tradisjonelt vært autoritet, prestisje og respekt i det å respektere andre kulturer, samt fusjonere kulturene med vår egen på et meget viktig punkt: barn. Nordmenn elsker barn, det er bare å se på vår nasjonaldag. Den påståtte Hamas-filmen fra barne-TV dreier seg om barn, og om barn som tilsynelatende vil drepe. Sparegrisen Knorbert deles ut til barn først og fremst, og denne 'saken' er altså også barnerelatert. En annen av sakene i Kortstokkingen/Utskjellingen i VG-artikkelen dreier seg også om barn: et bilde av en gris som muslimer ønsket fjernet. Den siste saken som nevnes relaterer også til barn: 'De opplyser også at en britisk barnehage har forbud mot å fortelle historien om «De tre små grisene». I stedet forteller de historien om «De tre små kattene».' Forbud eller et ønske om å etterkomme alle grupper av barn? Det er bare i VG at dette får form av et forbud, barnehagepersonellet det er snakk om synes dette er helt greit - siden det er barn det dreier seg om, og fordi barn skal slippe å kjempe en politisk kamp. Men de slipper ikke unna, og gjøres til politiske brikker i medienes spill. Hva ligger bak? Jo, dette startet mye tidligere. Fra 2004: Carl I. Hagen til angrep på islam Hagen sa i sin tale at små barn blir brukt som selvmordsbombere for å islamisere verden, melder NRK. Det var her det begynte, hos de kristne - akkurat som nazismen begynte hos de kristne. Det er en ny type kristendom som vi også skal Overføres til. Fryktens religion. For å akseptere dette må den religionen ha et troverdig motstykke. Jesus elsker alle barna? Niks, kun de hvite og rene barna, som brukes som brikker i et spill. Barn har ikke slike tanker om hverandre, det er 'voksen produksjon' dette. Glitrende generalitet: Barn, 'vestlig kultur' Kortstokking: Gjentatt argumentasjon/repetisjon av samme GG Utskjelling: Skape et inntrykk av at barn truer, trues eller 'islamifiseres' Overføring: Du skal overføres til å tro at muslimers ønsker angående sine barn representerer et krav, en trussel og en endring. Det er dette journalistikk egentlig dreier seg om: å vri din mening ved hjelp av nennsom propaganda slik at du tenker annerledes. Det er derfor mediene er blitt til fiender av demokratiet. Det er litt mer tydelig i USA og England enn i Norge, men det kommer.
Gjest INRI Skrevet 27. februar 2008 #27 Skrevet 27. februar 2008 Og Bin Laden var kun en dataanimert figur skapt for å samle verden på Zionistenes side. Det hele er bare en stor konspirasjon for å samle alt gull i verden i bankene kontrollert av de mektige Jødiske stammene.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #28 Skrevet 27. februar 2008 Og Bin Laden var kun en dataanimert figur Du har ganske rett så langt
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #29 Skrevet 27. februar 2008 La oss ta reglene for propaganda og se hvordan palestinsk barne tv passer inn: 1. Utskjelling (Name Calling) 'Utskjelling' er en metode som skal få oss til å gjøre oss opp en mening om en ting uten å studere de bevis som den meningen burde være basert på. Her appellerer propagandisten til vår frykt og vårt hat. 2. Glitrende Generaliteter (Glittering Generalities) 'Glitrende Generaliteter' er en metode der propagandisten identifiserer sitt program som riktig og flott, ved å bruke spesielle begreper. Her appellerer han til våre følelser som kjærlighet, generøsitet og brorskap. 3. Overføring (Transfer) 'Overføring' er en metode der propagandisten flytter over autoritet, aksept og prestisje fra noe vi respekterer og bryr oss om, til noe nytt som han vil ha oss til å akseptere. 4. Vitnesbyrd (Testimonial) 'Vitnesbyrd' er en metode der propagandisten fremmer programmet sitt som almenn viten og autoriserer dette med eget og andres vitnesbyrd. 5. Vanlige folk (Plain Folks) 'Vanlige folk' er en metode brukt av propagandisten for å identifisere seg og sin sak med mannen i gata. 6. Kortstokking (Card Stacking) 'Kortstokking' - eller mer korrekt, kortstabling - er en metode der propagandisten bruker alle midler for å vinne støtte for sin sak, gruppe, nasjon, rase eller religion. Han overdriver eller underdriver ettersom det passer ham, bytter standpunkt etter spørsmål og styrer unna å svare/oppdrive fakta. 7. Folkeopptoget (Band Wagon) 'Folkeopptoget' er en metode for å få oss til å følge mengden, å akseptere propagandistens program en masse. 'Alle gjør det'.
mysan Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #30 Skrevet 27. februar 2008 La oss ta reglene for propaganda og se hvordan palestinsk barne tv passer inn: Disse reglene for propaganda passer inn uansett hvilken side av saken man befinner seg på. Artig å bruke det som et argument ja..
Gjest nisselue Skrevet 27. februar 2008 #31 Skrevet 27. februar 2008 Israelerne har fullt av slik propaganda på lager, ment å skulle lanseres hver gang Norge vil trekke seg ut av Afghanistan/'Terrorkrigen'. Noen som har spurt seg selv om datoen dette 'barneprogrammet' ble sendt? Det er alltid et greit måleparameter. Er dette en nyhet? Hvorfor 'ble dette kjent' akkurat nå? Slike saker slippes gjerne i clustere, for bedre effekt. Om du leser aftenposten i dag ligger en TV-artikkel på topp om en israelsk tiåring som ble drept av raketter. Samtidig sitter 38 mindreårige palestinere (under 16) fengslet i Israel, og 25 palestinere ble drept i januar uten å være deltager i noe som helst av kamphandlinger: http://www.btselem.org/English/Statistics/...S_Detention.asp http://www.btselem.org/English/Statistics/...asp?Category=28 Dere vet, den norske pressen jobber for andre enn Norge og det er interessant å studere slike saker som denne 'Hamas-barnetv-videoen' om man interesserer seg for propagandateknikker og avleveringstidspunkt. Herregud, ta av deg skylappene. Gratulerer - du er i mot USA/Israel, wow så kontroversiell du er. Du fremfører ikke annet enn spekulasjoner. Så til uthevingen min: Programmet på Hamas-TV ble sendt 22. februar - mener jeg å ha lest - og da er det ikke så ille rart at det blir nyheter av det i nisselandet vårt 4-5 dager senere. Forøvrig kan nevnes at også uavhengige kilder har oversatt og bekreftet innholdet i innslaget.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #32 Skrevet 27. februar 2008 Herregud, ta av deg skylappene. Gratulerer - du er i mot USA/Israel, wow så kontroversiell du er. Du fremfører ikke annet enn spekulasjoner. Så til uthevingen min: Programmet på Hamas-TV ble sendt 22. februar - mener jeg å ha lest - og da er det ikke så ille rart at det blir nyheter av det i nisselandet vårt 4-5 dager senere. Forøvrig kan nevnes at også uavhengige kilder har oversatt og bekreftet innholdet i innslaget. Du kan late som om tallene fra B'tselem er spekulasjoner, men faktum er at over 4400 palestinere er drept i de okkuperte territorier siden 2000. Hvor mange er drept siden 1967? http://www.btselem.org/english/statistics/Casualties.asp Hvilke uavhengige kilder har sett og oversatt programmet, og hvor leste du at det ble sendt 22. feb?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #33 Skrevet 27. februar 2008 Når man vet hvordan dette henger sammen blir man kritisk til usa og Israel, eller man er det fra før. Men "folk" er lette å manipulere, og deres største svakhet er manglende evne til selvinnsyn og selvkritikk, man tviholder på livsløgnene for man vil ikke innrømme ovenfor seg selv at man har tatt fryktelig feil.
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 27. februar 2008 #34 Skrevet 27. februar 2008 Herregud, ta av deg skylappene. Gratulerer - du er i mot USA/Israel, wow så kontroversiell du er. Du fremfører ikke annet enn spekulasjoner. Så til uthevingen min: Programmet på Hamas-TV ble sendt 22. februar - mener jeg å ha lest - og da er det ikke så ille rart at det blir nyheter av det i nisselandet vårt 4-5 dager senere. Forøvrig kan nevnes at også uavhengige kilder har oversatt og bekreftet innholdet i innslaget. Hørte en palestiner på radioen idag .. han påstod at det var sånn de kosesnakket i Palestina .. Da han var liten tok faren han ofte på fanget og sa "jeg skal knuse hodet ditt" ol uttrykk ... Han mente det var vi nordmenn som la for mye i det som ble sagt .. For egentlig så mente de at de ville kose alle dansker ...
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #35 Skrevet 27. februar 2008 Du kan late som om tallene fra B'tselem er spekulasjoner, men faktum er at over 4400 palestinere er drept i de okkuperte territorier siden 2000. En av grunnene til at palestinske menneskeliv går tapt er at palestinere bruker sivile bolighus som utskytningsramper for raketter de skyter mot Israel. Noen sivile palestinere har blitt drept i sammenstøt mellom ulike palestinske grupper. Noen mener også at palestinerne skylder på Israel for tap av palestinske liv også når Israel ikke har vært involvert. Dette kan forklare at palestinske tap er høyere enn Israelske tap. "Abudayya beskriver hvordan Hamas holdt hans famile (kone og fem barn) som gisler i en høyblokk i Gaza mens styrker fra Fatah beskjøt bygningen og truet med å legge den i grus. Det skal ha bodd 250 mennesker i høyblokka da Hamas okkuperte den i forrige uke for å sikre seg områdets høyeste hus..Hvis beskrivelsen stemmer, gir den et oppsiktsvekkende innblikk i hvordan taktikken med å bruke menneskelige skjold i Midtøstens geriljakrigføring, nå sprer seg til interne stridigheter." http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.php/hogrim/post/18543 "Eksplosjonen på stranda i Gaza 9. juni 2006 ble av palestinske kilder rapportert som et angrep på sivile palestinere fra israelske styrker, men omstendighetene omkring det som hendte er fortsatt uklare. Totalt ble 7 mennesker i familien Ghali, inkludert 3 barn og begge foreldrene, drept av det som kan ha vært en granat eller en bombe. I tillegg til de drepte ble nærmere 36 mennesker såret... Det angivelige angrepet ble fordømt av den palestinske presidenten Mahmoud Abbas og vekte sterke internasjonale reaksjoner... En undersøkelse utført av den israelske hæren konkluderte med at det var helt usannsynlig at Israel stod bak noe artilleriangrep. Blant annet var metallrester funnet i kroppen til en av de skadede ikke konsistent med det metallet som blir brukt i israelsk artilleri. Det ble heller ikke funnet noe krater, hvilket man normalt ville regne med om det var snakk om et granatnedslag. Den tredje observasjonen som gjorde muligheten for et IDF-angrep lite sannsynlig, var det store tidsgapet fra IDF hadde avsluttet sine artilleriangrep mot mål i Gaza til det ble eksplosjonen på stranda. Den ledende israelske teorien i etterkant av undersøkelsene er at en eksplosiv ladning, gravlagt på stranda av militante palestinere for å hindre israelsk infiltrasjon fra sjøsida, var årsak til eksplosjonen." http://no.wikipedia.org/wiki/Eksplosjonen_...za_9._juni_2006 "Han påpekte imidlertid også at Hamas ved enkelte anledninger har skutt raketter mot Israel fra områder som er bebodd av kristne palestina-arabere, vel vitende om at Israel vil gjengjelde mot de områdene rakettene kommer fra. Blant annet har en del hus blitt revet etter slike hendelser." http://www.antropologi.info/blog/Arkiv/No-...ske-palestinere
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #36 Skrevet 27. februar 2008 Når man vet hvordan dette henger sammen blir man kritisk til usa og Israel, eller man er det fra før. Men "folk" er lette å manipulere, og deres største svakhet er manglende evne til selvinnsyn og selvkritikk, man tviholder på livsløgnene for man vil ikke innrømme ovenfor seg selv at man har tatt fryktelig feil. Hvem blir manipulert og hvem tviholder på sine livsløgner? Kanskje konflikten ikke blir presentert objektivt i Norge? "Israelerne tolererer veldig mye av uttalelser. Antakeligvis har det med den politiske kulturen i landet å gjøre. Faktisk er jeg langt forsiktigere med hvordan jeg omtaler de palestinske myndighetene. Det er jo masse å kritisere dem for også. Men de har trekk fra arabiske autoritære regimer, så der må jeg veie min ord nøye og vurdere sikkerheten til våre lokalt ansatte før jeg uttaler meg, forklarer Ingdal." http://www.bistandsaktuelt.com/Lesartikkel.asp?ID=1492
Gjest Lykkeliky Skrevet 27. februar 2008 #37 Skrevet 27. februar 2008 bla...bla...bla Jeg velger å ta alle over samme kam: Disse folka er gale!
Gjest Bond Skrevet 28. februar 2008 #38 Skrevet 28. februar 2008 Jeg får nå sikkert pepper, men... Det at palestinerne etter hvert alle blir mer ekstreme og mer fundamentale har jo veldig mye å gjøre med det situasjonen de bor i. Det er vanskelig å være snill og grei med så mye dreping og krig rundt deg. Øking av fundamentalisme har veldig gode sjanser i sånne forhold. Ikke at jeg unnskylder dette, men jeg forstår hvordan mennesker blir sånne. Jeg forstår ikke fundamentale, men jeg forstår hvorfor de har blitt det de er. Og at det er vanskelig for oss i tryghet å forstå dette. En blir utrolig mottakelig for ekstreme ideer under ekstreme omstendighetene. Hvordan oppstod nazismen? Fordi Tyskland tapte Første Verdenskrig, med mye nedgang i samfunnet blir det en generell trang for noe å tro i. De mulsimene som er ekstreme, kanskje hadde ikke vært så ekstreme i det hele tatt hvis det ikke hadde vært krig i områdene rundt dem i hele oppvoksten. Hvem sin interesse er det å ha krig i Midt-Østen? Nei da, dette er et retorisk spørsmål - jeg vet ikke. Men jeg må si at jeg er litt enig at bildet vi får i media er ganske sikkert litt ensidig.
Gjest Lykkeliky Skrevet 28. februar 2008 #39 Skrevet 28. februar 2008 Man kan diskutere dette herfra til evigheten, men saken er at der nede har de drept og kranglet i alle år, og det kommer de alltid til å fortsette med. De er gale, det ser man jo på f.eks. innslag i TV, løper rundt i gatene, griner, roper, skriker..... Andre folk oppfører seg da ikke sånn. Drit i de og la de drepe hverandre, eneste måten å bli kvitt de (men det er vel umulig.)Ja, dette er forenkla og generalisert, men det driter jeg i, er møkk lei alle disse gale folka!
Gjest AnneShirley Skrevet 28. februar 2008 #40 Skrevet 28. februar 2008 Jeg får nå sikkert pepper, men... Ikke fra meg... Forstår godt hva du mener, jeg..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå