Gå til innhold

Hamas barnetv for palestinske barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så det på nyhetene akkurat nå.

Det finnes sikkert linker til nettaviser også, men dit har jeg ikke kommet ennå.

'Alle er forskjellig, men det er utenpå...' Vet ikke helt jeg om det er bare utenpå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så det på nyhetene akkurat nå.

Det finnes sikkert linker til nettaviser også, men dit har jeg ikke kommet ennå.

'Alle er forskjellig, men det er utenpå...' Vet ikke helt jeg om det er bare utenpå.

Her er en link til et utsnitt fra programmet:

http://www.memritv.org/clip/en/1693.htm

Det som presenteres, viser i hvilken grad disse tegningene tramper på muslimenes følelser. Reaksjonene er forståelige, selv om jeg ikke synes at oppfordring til martyrdom og drap hører hjemme i barne-TV (eller andre programmer for den saks skyld). Jeg synes at det å publisere tegningene på ny, var en helt unødvendig provokasjon som heller ikke er moralsk akseptabel (om enn ikke straffbar).

Gjest Gjest_Petronella_*
Skrevet

Det som presenteres, viser i hvilken grad disse tegningene tramper på muslimenes følelser. Reaksjonene er forståelige, selv om jeg ikke synes at oppfordring til martyrdom og drap hører hjemme i barne-TV (eller andre programmer for den saks skyld). Jeg synes at det å publisere tegningene på ny, var en helt unødvendig provokasjon som heller ikke er moralsk akseptabel (om enn ikke straffbar).

Ehhh .. neivel - og hvorfor er det ikke moralsk akseptabelt å publisere disse tegningene i Danmark, Norge og ellers i den frie verden?

Fordi DU mener at det er moralsk forkastelig?

Eller mener du virkelig at vi skal få sensur av våre massemedia?

Og er det den muslimske del av verden som skal stå for den sensuren?

Det innslaget i palestinsk barne-TV er skremmende, uhyre skremmende. Men for meg og endel andre er det kjent at det foregår slik systematisk hjernevasking av barn i Palestina .. Skolebøkene deres er bl.a. full av hat-propaganda mot Vesten.

Skrevet

Dette er storm i et vannglass, og et godt eksempel på hvordan israelsk propaganda fungerer. Her kan du lese om innslaget.

Israelske MEMRI institute er ikke et nøytralt organ, det er et propagandainstrument for den israelske regjering:

Selective Memri

Brian Whitaker investigates whether the 'independent' media institute that translates the Arabic newspapers is quite what it seems

Den danske regjering har sine svin på skogen hva angår denne saken, og har få grenser for hva den vil lyve om.

Muslimske menn var skolejenter

Tidligere denne uken sa Venstres politiske leder Jens Rohde til dansk tv at 12 muslimske menn skal ha møtt opp på en skole for å få fatt i datteren til en av tegnerne.

Nå beskyldes politikeren for å ha løyet for å slå politisk mynt på saken.

De tolv muslimske mennene, var i virkeligheten seks-sju muslimske skolejenter som var 10-11 år gamle, sier tegneren selv.

Det gjelder å blåse ting så store som mulig, slik at konflikten holdes i gang.

Skrevet

Et eksempel til på Memris propaganda: denne filmen har tittel 'Iranian animated movie for children'. Det er det ikke, det er et program for ungdomssegmentet, mellom 14 og 18. Ta et hvilket som helst skyte-dataspill og hold volden i dette opp mot volden i filmen, og du vil se at det er mye mer gørr i spillet.

http://www.geenstijl.nl/paginas/iraansetelekids.html

Memri er bogus og norske journalister er tipset om dette, men fortsetter å fremme deres propaganda som fakta. Dvs. fakta spiller ingen rolle lenger, mediene er totalt ukritiske blitt.

Fra 2004:

Truer med enormt terrorangrep

CIA gjennomgår nå et videoopptak med trusler mot USA. - Dere vil ikke klare å telle de døde.

Ta en kikk på den overskriften, ca. en meter lang med krigstyper. Skremmende, sant? Men det var bare bullshit, dvs. amerikansk valgpropaganda til støtte for Bush.

Gjest Gjest_Motstand_*
Skrevet
Reaksjonene er forståelige,

Er reaksjonene virkelig forståelige? Vi snakker om noen tegninger her, ikke sant? Politiske karikaturer! Som er en solid del av våre tradisjoner for ytringsfrihet. Og som de lager BARNEPROGRAMMER for å oppfordre til å bekjempe med vold og drap.

Nå må jo noen innenfor styre og stell snart forstå at innvandringspolitikken er en reise til helvete på motorveiklasse A.

Skrevet

Journalisten bak denne artikkelen er en av dem som bruker Memri som kilde. Artikkelen er en nøkkelartikkel fra forrige gang Muhammed ble publisert, og er et godt eksempel på mediepropaganda. Den ble publisert den 12. februar 2006, mens norske ambassader sto i brann.

Hva er det den forteller oss?

La oss ta et sitat:

Utenfor kameralinsene står muslimer og beklager ambassadebrenningene og volden i Midtøsten.

TEHERAN (Dagbladet):

JEG HÅPER DU ER fornuftig og holder deg unna den norske ambassaden i kveld», lyder sms-meldingen fra mor. NRK har akkurat meldt at det demonstreres utenfor Norges ambassade i Teheran.

Med 'mor' som sannhetsvitne og tilsynelatende et meget politisk korrekt syn på muslimer skriver journalisten hjem fra det fremmede land. Iranerne er egentlig på vår side i konflikten, det er det slemme regimet som brenner den norske ambassaden.

I løpet av den relativt korte artikkelen rekker hun å møte en hel masse iranere som sier at 'Demonstrantene er idioter. De er få og representerer ikke det iranske folket' og 'Vi er 70 millioner mennesker i Iran. Demonstrantene er færre enn hundre. De er sendt fra myndighetene', for ikke å snakke om 'ER DU FRA NORGE? Velkommen. Jeg liker ikke at dere trykket Muhammed-karikaturene, men kan jeg få be deg på middag'.

Og de som ikke vil invitere henne på middag gir henne gjerne matpakken sin. Det er bare koz i Teheran denne dagen for dagblad-journalisten, som tøfler rundt og mottar ovasjoner for Muhammed-publiseringen.

Men det er noe som ikke stemmer her.

Om regimet er så kontrollerende og ikke minst; fiendtlig mot nordmenn (for ikke å snakke om kvinner) - hvorfor kan hun bevege seg fritt? Er ikke dette en selvmotsigelse? Vi brenner ambassaden til Norge, men journalistene - yrkesgruppen som publiserte tegningene - kan bare komme og gå som de vil, og rapportere fritt hjem. Liksom?

Hun ser alvorstynget inn i kameraet på bildet - en kvinnelige journalist 'in action'. Men bildet er ikke fra Teheran, og det er ikke fra februar 2006, men fra 2003 eller enda tidligere. Samme bilde ble brukt i en artikkel om kvinnelige journalister i Irak, publisert i mars 2003.

Så noe av artikkelens innhold er altså beviselig falskt. Bildet er ikke merket arkivfoto og fotograf er heller ikke angitt, noe som er uvanlig i aviser. I originalartikkelen fra 2003 er fotograf oppgitt til å være Hans Arne Vedlog.

Om man skal scanne denne artikkelen kjapt for propaganda:

Mor sier at jeg er i Iran, hun er mitt vitne. Jeg slenger på NRK for å gjøre det enda mer troverdig.

Det jeg vil fortelle dere er at 'muslimene' egentlig synes det var helt greit at tegningene ble publisert, og dere ser hvor jævlig vi har det her med ambassadebrenning og alt. Det er kun det slemme regimet som brenner ambassadene. Jeg trekker frem mange vitner på dette, men jeg angir ingen med navn. Og for at du skal kjøpe denne historien (for målgruppen var nemlig 'venstresiden') har den en meget positiv og politisk korrekt holdning til muslimer.

Det finnes ingenting i denne artikkelen som knytter journalisten til stedet. Ingen navn blir nevnt, heller ingen stedsnavn bortsett fra Iran, Teheran og 'utenfor den norske ambassaden'. Ingen gater beskrives, ingen hus nevnes, ingen karakteristika for samfunnet er nevnt.

Subjekt er 'Dagbladet', det er dagbladet som er i Iran, men hvem 'dagbladet' i dette tilfellet representeres av vites ikke. Eksempler:

'den typiske reaksjonen Dagbladet ble møtt i Iran'

'En annen demonstrant insisterer på å gi Dagbladet matpakka sin'

'spurte en kvinnelig demonstrant om hun kunne være vår venn'

'Vår', 'oss' og 'dagbladet' er begrepene som går igjen.

I tillegg til dårlig norsk.

Så her har vi en rekke anonyme personer som snakker til et anonymt team. Den eneste som blir identifisert i denne artikkelen er journalisten selv. Hun har mobiltelefon, men tar ingen bilder og sender hjem. Hun har tilsynelatende et team, men ingen fotograf.

Det mest avslørende er imidlertid bruken av begrepet 'vesten'. Vi vet om begrepet 'vesten', for vi har brukt det helt siden den 2. verdenskrig, om enn i noe mindre grad nå. Vesten mot Sovjet. Dette er en helt ukjent dimensjon blant folk flest i Asia, der den kalde krigen var en heller perifer affære.

'De bor i Østen, vi bor i vesten', tenker journalisten. 'Slik må det skrives'.

Men hvor ofte bruker du uttrykket 'østen' om Iran og iranere? Jeg tipper aldri.

Det samme gjør iranere, de sier 'Europa' eller 'USA'. Eller i dette tilfellet, Skandinavia eller rett og slett Norge.

Jeg vil tippe at uttrykket her representerer journalistens eget syn på verden, slik den viser seg for henne. Det er den store 'clash of the civilizations' og da faller det seg naturlig. Kanskje al-quaida bruker begrepet på samme måte, for der er synet på verden likedan svart/hvitt. Men blant vanlige folk - spesielt om de er så progressive og moderne som journalisten ellers fremmer dem som - er vesten et ikke-begrep.

Hva tror du; om man gransker passet hennes - finner man et stempel fra iranske passkontrollører der?

I think not. Dette er en karikert historie funnet på av dagblad-redaksjonen for å ta luven ut av de kritiske røster som kom rundt den første Muhammed-publiseringen. Mer enn 60 prosent av nordmenn mente det var galt å publisere tegningene, og disse måtte vises at:

1. Det er egentlig ikke så gæærnt, skjønner du.

2. Muslimene er enige med oss, du vil vel ikke støtte de få islamistene som brenner ambassadene våre?

En liten brikke i spillet om din mening, det er hva denne artikkelen var.

Gjest Gjest_S_*
Skrevet

Er reaksjonen FORSTÅELIG? Hva har du røyka for noe?

Det er overhodet ikke forståelig å reagere med oppfordring til drap på hverken NOEN eller ALLE dansker pga. disse tegningene og da mener jeg uansett hvor opfordringen kommer fra om det er barnetv eller voksentv eller hva det måtte være!

Dette er rett og slett bare helt horribelt og forkastelig!

Gjest S igjen
Skrevet

Hamas har nå kastet en brannfakkel i en oljebrønn. Bokstavelig talt.

Jeg mener nå at Norge som et land bør ta en alvorlig samtale med Hamas.

Vi er et land som er for et fritt Palestina. Men det kan ikke gå om Hamas holder sine barn for narr.

Man oppfordrer ikke barn til og drepe for å beskytte Profeten Muhammed.

Skal man drepe for å ta vare på Islam?

Norge må gå ut offesielt og ta avstand fra dette barne-tv innslaget.

Skrevet
Hamas har nå kastet en brannfakkel i en oljebrønn. Bokstavelig talt.

Jeg mener nå at Norge som et land bør ta en alvorlig samtale med Hamas.

Vi er et land som er for et fritt Palestina. Men det kan ikke gå om Hamas holder sine barn for narr.

Man oppfordrer ikke barn til og drepe for å beskytte Profeten Muhammed.

Skal man drepe for å ta vare på Islam?

Norge må gå ut offesielt og ta avstand fra dette barne-tv innslaget.

Bare sånn kort innpå: hvorfor er det Norges sak å ta avstand fra TV-programmer i andre land?

Skrevet

Israelerne har fullt av slik propaganda på lager, ment å skulle lanseres hver gang Norge vil trekke seg ut av Afghanistan/'Terrorkrigen'.

Noen som har spurt seg selv om datoen dette 'barneprogrammet' ble sendt? Det er alltid et greit måleparameter. Er dette en nyhet? Hvorfor 'ble dette kjent' akkurat nå?

Slike saker slippes gjerne i clustere, for bedre effekt. Om du leser aftenposten i dag ligger en TV-artikkel på topp om en israelsk tiåring som ble drept av raketter.

Samtidig sitter 38 mindreårige palestinere (under 16) fengslet i Israel, og 25 palestinere ble drept i januar uten å være deltager i noe som helst av kamphandlinger:

http://www.btselem.org/English/Statistics/...S_Detention.asp

http://www.btselem.org/English/Statistics/...asp?Category=28

Dere vet, den norske pressen jobber for andre enn Norge og det er interessant å studere slike saker som denne 'Hamas-barnetv-videoen' om man interesserer seg for propagandateknikker og avleveringstidspunkt.

Skrevet

Enig med deg i det! Blir skremt av dette her jeg. Men det er vel det som er mye av poenget - at det går rett på frykten mange føler.

Skrevet
Bare sånn kort innpå: hvorfor er det Norges sak å ta avstand fra TV-programmer i andre land?

Ikke bare Norge da skjønner du vel, men Norge også ikke sant!

Skrevet
Ikke bare Norge da skjønner du vel, men Norge også ikke sant!

Men burde ikke Norge ta avstand først og fremst fra Israel, som dreper for fote slik at den ulovlige okkupasjonen fortsetter?

Forutsatt at denne 'barnetv-episoden' har noe som helst grad av sannhet i seg; er det ikke nettopp den ulovlig okkupasjonen og nedslaktingen av barn og unge som fremmer slik tenkning?

Skrevet

Jeg lurer på om Hamas er representativ for den gjennomsnittlige muslimen....

Skrevet

Hvilke andre saker er det som nå begraves mens denne saken får fortrede, mon tro?

Britene ble nylig tvunget til å innrømme at de har deltatt i CIAs 'rendition'-program. Dette leser du ikke om i norske medier, som vel er i overkant Israel-inspirert selv til hverdags.

Det foregår slik:

Man blir kidnappet om natten og fraktet til et land der terror er 'lovlig', som regel en stat med et udemokratisk regime som støttes av oss. Bakgrunnen for kidnappingen kan være en ytring gjort i privat selskap, f.eks. at man ikke liker Israel eller 'terrorkrigen' deres. Du blir altså bastet og bundet, og fraktes i bagasjerommet på en bil til flyplassen, der fly fra CIA, MI6 eller Mossad plukker deg opp. Du plasseres i en såkalt 'stress position' der det er vanskelig å puste og bevege seg.

Når du kommer frem venter de med å ta deg, for frykten din er 'renest' når du ikke har blitt utsatt for noe. Tre dager er vanlig ventetid i dette programmet, og i løpet av de tre dagene blir du utsatt for mental påvirkning; skrik fra andre fanger som blir torturert, uvisshet om hvor du er, hva som skal skje og om familien din er tatt. Hele tiden er du uten kontakt med omverdenen fordi du utsettes for såkalt 'sense deprivation'; ører, øyne, munn og nese er tildekket. Du har tykke votter på hendene, som er lenket stramt sammen, og hele kroppen er dekket av tøy.

Og så rives du plutselig ut av denne isolasjonen og inn i smerten. Fra å ha mange lag med tøy, votter og hette blir du kledd naken, slik at du skal føle deg mer forsvarsløs. Så begynner torturen, gjerne i form av elektiske sjokk først. Du får elektroder festet på kjønnsorganene, på fingertuppene og brystvortene. Strømmen som sendes er ikke så sterk først, ca. 400 volt spenning. Meningen er ikke å drepe deg, men å få deg til å lide for det du sa, den gang tilbake i det trygge England, eller Norge for den saks skyld. CIA-fly har landet her også, og det er sannsynlig at nordmenn er kidnappet og fraktet til slike steder.

Den kanadiske journalisten Naomi Klein skriver i en artikkel fra 2004:

Torturister mener at når forskjellige deler av kroppen utsettes for elektriske sjokk samtidig blir ofrene så forvirret av hvor smerten kommer fra at de mister all motstandsdyktighet. En deklassifisert CIA "Counterintelligence Interrogation" manual fra 1963 beskriver hvordan et trauma påført fanger åpner opp 'et intervall - som kan være ekstremt kortvarig - av total disorientering, et slags psykologisk sjokk eller paralyse... På dette tidspunkt er kilden mye mer åpen for påvirkning, mye mer samarbeidsvillig'.

Det er lenge siden 1963, og i dag er etterretningstjenestene helt uten ansvar for hva som skjer med fanger - de kan gjøre hva som helst og gjør det. Også norsk etterretning er med på dette programmet. I dag er slik håndtering inspirert av religion, ekstrem kristendom, og man har færre grenser fordi religionen gir rett til å drepe alle som ikke er enige, eller som truer religionens fortrinnsrett. Man er altså ikke lenger interessert i informasjonen fangene har, men i å straffe dem.

Det er ikke tilfeldig at metoder fra inkvisisjonen igjen blir tatt i bruk, som waterboarding. Målet er å bryte deg ned, ødelegge deg og fjerne deg som 'motstander' i 'krigen mot terror' - før du får gjort noe skade. Det er forkjøpskrig på sitt beste, og bevisene mot deg holder ikke i noen rett, derfor dette. Du 'forsvinnes' inn i et system og familie/venner hører aldri fra deg, vet ikke hvor du er eller når/om du slippes fri.

Nazistene hadde et lignende system kalt 'Nacht und Nebel', natt og tåke. Det var like effektivt i å fjerne dissidenter fra samfunnet, først i Tyskland, senere i de okkuperte områdene.

Skrevet

Tusen takk til SV som har tvunget gjennom at regjeringen skal støtte Hamas!

Det er flott å se hva skattepengene ens går til.

Skrevet
Jeg lurer på om Hamas er representativ for den gjennomsnittlige muslimen....

Vel. Hamas vant i ett demokratisk valg i Palestina, så de er vel ganske representative der borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...