Gå til innhold

Språkfeil som irriterer meg


SuperNova

Anbefalte innlegg

Gjest ClaireBenett

..har ikke lest heelt nøye igjennom innleggene, men om ingen har tatt med de VERSTE; Miksing av de/di. Fy fader.. "Di skal dra bort" og "boka de"..der har den norske skole bommet GROVT, for den der ser jeg alt for ofte! :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg irriterer meg grønn av:

Sakt når det skal være sagt. Sett mye av det her inne.

Og/å feil. Virkelig ikke vanskelig. Husker vi hadde mye om dette på skolen. Er det slutt på det nå?

Etter at jeg flyttet til Oslo har det skreket i mine ører når noen sier "hvem" istedetfor "hvilken". Jeg har nå begynt å rette på alle som sier feil.

Kameraten til min mann har en forferdelig uttalefeil. Han sier bare "henne". Aldri hun.

Like før jeg skriker ut etter en dag sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg grønn av:

Sakt når det skal være sagt. Sett mye av det her inne.

Og/å feil. Virkelig ikke vanskelig. Husker vi hadde mye om dette på skolen. Er det slutt på det nå?

Etter at jeg flyttet til Oslo har det skreket i mine ører når noen sier "hvem" istedetfor "hvilken". Jeg har nå begynt å rette på alle som sier feil.

Kameraten til min mann har en forferdelig uttalefeil. Han sier bare "henne". Aldri hun.

Like før jeg skriker ut etter en dag sammen.

Enig! Hvem/hvilken-feil gjør vondt i ryggraden. Men det verste er at dette ikke ble rettet opp av norsklæreren min på videregående. Når hun fikk spørsmål om "hvem side vi skulle slå opp på", svarte hun bare på spørsmålet.

En professor jeg har nå, har også irritert med voldsomt! Vi var på seminar, og hun snakket om oppgaver som skulle skrives, hvor hun sier: "Ikke begå stygge språkfeil, jeg irriterer meg så fælt over de". :kjefte:

Edit. trykkleif, ironisk nok.

Endret av FoxyFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Enig! Hvem/hvilken-feil gjør vondt i ryggraden. Men det verste er at dette ikke ble rettet opp av norsklæreren min på videregående. Når hun fikk spørsmål om "hvem side vi skulle slå opp på", svarte hun bare på spørsmålet.

En professor jeg har nå, har også irritert med voldsomt! Vi var på seminar, og hun snakket om oppgaver som skulle skrives, hvor hun sier: "Ikke begå stygge språkfeil, jeg irriterer meg så fælt over de". :kjefte:

Edit. trykkleif, ironisk nok.

Om det var det at hun sa "de" i stedet for "dem" som irriterte deg, så kan jeg informere om at på mange dialekter finnes ikke ordet "dem". Slik er det på min dialekt (bergensk). Jeg sier aldri "dem", men jeg skriver det. Så jeg ville -sagt- "ikke begå de", men -skrevet- "ikke begå dem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var det at hun sa "de" i stedet for "dem" som irriterte deg, så kan jeg informere om at på mange dialekter finnes ikke ordet "dem". Slik er det på min dialekt (bergensk). Jeg sier aldri "dem", men jeg skriver det. Så jeg ville -sagt- "ikke begå de", men -skrevet- "ikke begå dem".

Så flott da, men med mindre min professor fra Oslo tror hun snakker bergensk, så begikk hun en grov feil.

Takk for informasjonen. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er så enig med alle her. Det var faktisk en lettelse å lese denne tråden og oppdage at jeg ikke er alene. Jeg er en gramatikkfrik uten sidestykke og leser faktisk korrektur på sms-ene mine før jeg sender dem..

Tekst på TV og i litteratur hvor det er gramatiske feil er noe som irriterer meg verre enn noe. De er utdannet (såvidt jeg vet) og da må man kunne forvente at det er riktig skrevet. Og hvis teksten i tillegg er feil oversatt fra originalspråket... Grrr!!!

Jeg river meg også i håret over orddelingsfeil, spesielt i aviser. Der kryr det av dem.

Og så irriterer jeg meg over feil bruk av enda/ennå, da/når, og/å, de/dem osv.

Andre ting som er frustrerende er spørsmål som "Hvordan middag liker du best?" Det heter HVILKEN! Og det heter IKKE at "Jeg kjenner hun".

Da skal jeg slutte før det utarter seg til en avhandling her.

For dere som lurer på ordet gramatikk, det er lov å skrive med både enkel og dobbel m.

:goodbye:

Du er ikke perfekt du heller, StoreMy!

Det heter ikke "utarter seg til". Det heter "utarter til". Du blander sammen ordet utarte med uttrykket "arte seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg irriterer meg litt over folk som ikke kan forskjellen på "grådig" og "gjerrig".

Grådig = grafse til seg så mye man klarer

Gjerrig = tviholde på det man har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lacuna
For dere som lurer på ordet gramatikk, det er lov å skrive med både enkel og dobbel m.

:goodbye:

Javel? Kan du vise meg en kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bergenser_*

Hva med:

Eg mast katten min

eller

Eg har muste katten min

Bergensk bruk av verbet å miste :kjefte: Det brukes ikke skriftlig, da, men bare å høre noen over 8 år si MAST eller MUSTE gir meg frysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva med:

Eg mast katten min

eller

Eg har muste katten min

Bergensk bruk av verbet å miste :kjefte: Det brukes ikke skriftlig, da, men bare å høre noen over 8 år si MAST eller MUSTE gir meg frysninger.

Antar du ikke er innfødt bergenser siden du sjenerer dialekten. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Dette er egentlig ikke et ord som irriterer meg, men som jeg undrer meg over. Jeg har sett flere her inne skrive "komfertabel". Det riktige er jo "komfortabel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Javel? Kan du vise meg en kilde?

Det heter vel grammatikk? Søkte i ordlista hos språkrådet:

Bokmålsordboka

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'gramatikk' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

grammatikk ~atik'k m1 (lat. (ars) grammatica, gr grammatike (techne) 'grammatisk (vitenskap)', av gramma 'bokstav, det skrevne')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Vi har vel alle våre kjepphester. Min er at jeg irriterer meg noe så vanvittig over å få brev der avsender bruker De og Dem. Senest skjedde dette i en innkalling til kontroll på sykehuset: "Dersom timen ikke passer for Dem, er det fint om De ringer ...."

Hvilket år er det? 2008! Vi bruker ikke de formene lenger. Forsøker du å være høflig overfor meg? Så skriv riktig, for pokker!

Det er da fortsatt lov å bruke høflig form, selv om høflighet generelt er på vei ut i samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lacuna
Det heter vel grammatikk? Søkte i ordlista hos språkrådet:

Bokmålsordboka

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'gramatikk' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

grammatikk ~atik'k m1 (lat. (ars) grammatica, gr grammatike (techne) 'grammatisk (vitenskap)', av gramma 'bokstav, det skrevne')

My point exactly. ;) Men personen var så skråsikker at det hadde vært interessant å se om hun faktisk klarte å finne dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kansje for kanskje

værre for verre

di for de

hvem for hvilken

å for og

demmes for deres

våres for vår

også irriterer jeg meg GRØNN over "sj/sch" for "kj-lyd"!!!! :rope:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke greia med det nye ordet "kjangs". Det kommer da av "sjanse"? Jeg retter det konsekvent i all korrektur jeg får, så får det heller bryte med rettskrivingsregler. Jeg vil ikke ha "kjangs" i mine produkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest

Noen ting som irriterer meg:

Folk som sier "for det første", uten at det kommer noe "andre".

Folk som sier "grunnen er ..... fordi". Grunnen er ikke fordi, den er AT ;)

Folk som sier "enten" uten at det kommer noe "eller".

Og så er det utrolig mye sammenblanding av hans/hennes og sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orddelingsfeil er det verste jeg vet. (Teite rettskrivingsprogrammet i mozilla sier at det ikke er noe som heter orddelingsfeil hehe)

Folk som setter a på slutten av et ord, for eksempel "maskina" Det er ingenting som heter maskina når man snakker om noe i entall.

Folk som ikke kan uttale kj-lyden riktig.

Er mye å irritere seg over, og ingen er perfekte, men det er godt å få ut litt frustrasjon :P

Andre ting som er frustrerende er spørsmål som "Hvordan middag liker du best?" Det heter HVILKEN

På min dialekt bruker vi ikke ordet hvilken, så da blir det kordan eller korsn middag liker du best hehe :P

Stor forskjell på hva man skal godta i det muntlige språket og hva som er greit i det skriftlige språket.

Endret av Rødtoppen86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har nevnt det før, men gjentar det gjerne. Noe som irriterer meg, er at så mange sier/skriver BÅDE....MEN (også). Det heter BÅDE .... OG! Og en annen ting, å sette FOKUS på noe. Det er feil. Man kan sette SØKELYSET på noe, eller sette noe I FOKUS.

Jeg kunne nevne mange andre eksempler, men begrenser meg til disse i denne omgangen.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...