Gå til innhold

kan vi virkelig ikke si neger!?


Fredrik=)

Anbefalte innlegg

Dere/du som er gjester, som er den eneste som insisterer på å si "neger"

Igjen må jeg få påpeke at jeg (og de fleste andre av "ikke mostander av ordet neger gjestene") slett ikke insisterer på å si "neger"! Jeg bruker slett ikke dette ordet i det hele tatt.

Men jeg er LIKEVEL for at ordet ikke skal "svartelistes" og mener en ufarliggjøring av ordet er lurere enn en fordømming av all bruk av ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Igjen må jeg få påpeke at jeg (og de fleste andre av "ikke mostander av ordet neger gjestene") slett ikke insisterer på å si "neger"! Jeg bruker slett ikke dette ordet i det hele tatt.

Men jeg er LIKEVEL for at ordet ikke skal "svartelistes" og mener en ufarliggjøring av ordet er lurere enn en fordømming av all bruk av ordet.

Det er nettopp det vi prøver å si.:bukke:

Dette beskrev du bra, selvom ikke alle skjønner det alikevell :tristbla:

BRA INNLEGG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det vi prøver å si.:bukke:

Dette beskrev du bra, selvom ikke alle skjønner det alikevell :tristbla:

BRA INNLEGG!

det er slett ikke snakk om å ikke skjønne det, men jeg tror ikke du/dere skjønner hva andre mener heller, jeg skjønner hva dere mener men er uenig i hvem som skal ta den bestemmelsen.

Og du og andre som mener ordet bør ufarliggjøres, jeg har spurt flere ganger nå uten å få antydning til svar, hvorfor mener dere at det er dere, hvite som ikke rammes på noen som helst måte av ordet, hvorfor mener dere at det er DERE som skal bestemme om og når ordet skal ufarliggjøres?

Mener dere at de det rammer, ikke har noe å si i forhold til det? bør ikke DE ta den kampen for at ordet ufarliggjøres, dersom de mener det er det rette å gjøre på dette tidspunkt?

og jeg synes faktisk en av dere bør kunne klare svare på det spørsmålet, ellers er jeg ikke helt sikker på om jeg tror dere skjønner hva det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Og du og andre som mener ordet bør ufarliggjøres, jeg har spurt flere ganger nå uten å få antydning til svar, hvorfor mener dere at det er dere, hvite som ikke rammes på noen som helst måte av ordet, hvorfor mener dere at det er DERE som skal bestemme om og når ordet skal ufarliggjøres?

Det er jo selvfølgelig bare de som "rammes" av et ord som har makten til å ufarliggjøre det, men det betyr vel ikke at ikke andre kan ha meninger om hva de mener "kunne vært lurt"/"hadde vært en god ide"?

PS. Jeg har ikke satt meg inn i denne saken, men mener generelt at folk må få mene noe også om temaer de ikke har følt på kroppen.

Edit: la til PS

Endret av AnneShirley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvfølgelig bare de som "rammes" av et ord som har makten til å ufarliggjøre det, men det betyr vel ikke at ikke andre kan ha meninger om hva de mener "kunne vært lurt"/"hadde vært en god ide"?

PS. Jeg har ikke satt meg inn i denne saken, men mener generelt at folk må få mene noe også om temaer de ikke har følt på kroppen.

Edit: la til PS

selvfølgelig kan man mene noe om alt, men persolig synes jeg det er greit å ha ydmykhet til å skjønne at dette faktisk ikke er en liten sak for mange av de som rammes, og at det ikke bare er å ufarliggjøre ett ord mange har blitt hetset og mobbet med i mange mange år, og som for mange betyr undertrykkelse og nedverdigelse.

De som rammes, som oppfatter ordet negativt, gjør det nok ikke for å være vanskelig, eller fordi de liker å klage eller ha noe å syte over (tror jeg), men fordi det faktisk er sårt, vondt, nedverdigende eller hva som helst, det vekker altså vonde eller negative følelser hos vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg har lest tråden og jeg ser i grunnen ikke at noen har påstått at det "er en liten sak for dem som rammes" eller at de reagerer negativt for å være vanskelige.

Jeg ser heller ikke den store motsetningen mellom å forstå og aksepterer at et ord kan oppfattes som sårende i dag og det å ønske at det skal oppfattes annerledes i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest tråden og jeg ser i grunnen ikke at noen har påstått at det "er en liten sak for dem som rammes" eller at de reagerer negativt for å være vanskelige.

Jeg ser heller ikke den store motsetningen mellom å forstå og aksepterer at et ord kan oppfattes som sårende i dag og det å ønske at det skal oppfattes annerledes i fremtiden.

Men er dere også for å ufarliggjøre ord som guling, pakkis, japser og nigger? Hvis ikke, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Men er dere også for å ufarliggjøre ord som guling, pakkis, japser og nigger? Hvis ikke, hvorfor ikke?

Siden du har sitert meg vil jeg få påpeke at jeg ikke har tatt noe standpunkt til temaet om ordet "neger" en gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Esmeralda_*
"Neger" er et skjellsord.

Hallo?! Neger kommer fra ordet negro som er spansk/portugisisk og betyr svart. Hvorfor skal man da ta smør på flesk og si svart? O.o

Går man inn på sider i USA får man kanskje spørsmål om hvilken rase man tilhører. Kaukasisk rase er en av dem. Den inkluderer folk med nordisk avstamning, fra Middelhavsområdet, Baltikum, tyrkere, beduiner og afghanere blant annet.

Generelt synes jeg at det er altfor lite kunnskap om ditten og datten og jeg blir opprørt.

Jeg selv er det man kaller mulatt eller blanding om man vil. Om jeg blir kalt neger så går jeg ikke av skaftet og hyler og skriker rasist og nazist. Det tar som regel de mest ihuga norske damene seg av uansett, og gjør til at man ikke tør åpne munnen for å si et pip til. O_o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...