Gå til innhold

kan vi virkelig ikke si neger!?


Fredrik=)

Anbefalte innlegg

Joda, jeg ser hva du mener. Men sett at man er i en situasjon hvor man skal omtale dem som en etnisk gruppe. Skal man kalle dem afrikansk-amerikanere da? Det er jo heller ikke alltid riktig, det er jo ikke alle med mørk hud som er amerikanere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Farao på ferie
Joda, jeg ser hva du mener. Men sett at man er i en situasjon hvor man skal omtale dem som en etnisk gruppe. Skal man kalle dem afrikansk-amerikanere da? Det er jo heller ikke alltid riktig, det er jo ikke alle med mørk hud som er amerikanere...

Det minner meg om for en del år siden når en svart engelskmann som heter Kriss Akabusi vant en olympis medalje i en eller annen friidrettsgren. En amerikansk reporter gikk opp til ham og sa: "how does it feel being such a successful African American?" Akabusi bare så rart på ham og svarte: "uhm, i'm not African or American ... I'm from Dudley".

Det lønner seg å tenke litt før man snakker, ja... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie

"Svart" er jo ganske likt "svarting", og som jeg har forstått er det ingen som ynes det er ok å kalle dem dèt.

Er du enig i at det er forskjell på "Hun er en av de hvite" og "din hviting" eller "hviting"?

Det er forskjell på "svart" og "svarting". Sistnevnte er ikke pent, akkurat som det ikke er spesielt respektabelt å kalle noen av oss "hvite" for "hvitinger".

Blacks er internasjonalt anerkjent og respektabelt, akkurat som whites.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det klinger fortsatt feil i mitt hode å kalle noen "svart", derfor gjør jeg ikke det. På den annen side kan "alt" bli en fornærmelse hvis man sier det på den måten.. "Din bergenser!" :ler:

Endret av Miros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det. Jeg synes ikke afrikansk-amerikaner er et særlig godt begrep. Så om man kommer i en situasjon der man skal si et navn som beskriver deres etniske gruppe - hva skal man si da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det. Jeg synes ikke afrikansk-amerikaner er et særlig godt begrep. Så om man kommer i en situasjon der man skal si et navn som beskriver deres etniske gruppe - hva skal man si da?

dersom du kommer i en situasjon der du må si ett navn som beskriver en gruppe mennesker du ikke vet hvor er fra, la oss si en gruppe hvite som du ikke vet om er fra norge, england, tyskland eller island, hva sier du da?

Å omtale dem som europeere kan være helt feil, for de KAN faktisk være fra usa, de ser ikke så ufattelig annerledes ut en europeere, likevel kan de altså ikke omtales som europeere. Eller de kan være fra australia eller sør-afrika, hva kaller du dem?

hvilket navn bruker du om en gruppe mennesker som du ikke helt vet hvor er fra?

hvorfor må du beskrive dem med ett spesifikt navn, hvor ofte skjer det?

Selv bruker jeg 'hvite', 'europeer', 'skandinav', 'svart', 'mørk', 'afrikansk', 'brun', kan også bruke 'farget' eller 'afrikansk utseende'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest Julie
Mørk i huden?

Asiatisk av utseende?

Det går jo også an å si i enkelte situasjoner.

Akkurat som afrikanere kan si om oss at vi er "lyse i huden" og "europeisk og/eller skandinavisk av utseende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom du kommer i en situasjon der du må si ett navn som beskriver en gruppe mennesker du ikke vet hvor er fra, la oss si en gruppe hvite som du ikke vet om er fra norge, england, tyskland eller island, hva sier du da?

Å omtale dem som europeere kan være helt feil, for de KAN faktisk være fra usa, de ser ikke så ufattelig annerledes ut en europeere, likevel kan de altså ikke omtales som europeere. Eller de kan være fra australia eller sør-afrika, hva kaller du dem?

hvilket navn bruker du om en gruppe mennesker som du ikke helt vet hvor er fra?

hvorfor må du beskrive dem med ett spesifikt navn, hvor ofte skjer det?

Selv bruker jeg 'hvite', 'europeer', 'skandinav', 'svart', 'mørk', 'afrikansk', 'brun', kan også bruke 'farget' eller 'afrikansk utseende'.

Hvis jeg ikke aner hvor den store gruppen hvite eller svarte er fra må jeg jo bare finne ut av det, hvis det er viktig for meg å vite det.

Det er helt opp til deg om du beskriver svarte med et spesifikt navn eller ikke. Betegnelser som blacks og whites brukes ofte i omtaler av historiske hendelser omtalt i aviser eller bøker. Av og til er det behov for å spesifisere hvor de omtalte kommer fra, senere i teksten kan det bare stå i generelle vendinger "riats against the whites".

Du kan jo velge selv hva du vil bruke av alle de begrepene du ramset opp.

Selv ville aldri ha omtalt en som "brun", jeg ville ha reagert på det like mye som om noen omtalte meg som "rosa".

Blacks og whites er internasjonalt aksepterte begrep.

Nordmenn er hvite, men det er ikke alltid vi blir omtalt som det, kanskje det er nødvendig å spesifisere at vi er nordmenn. Men går vi en gjeng nordmenn i et afrikanske land og forbipasserende vil kommentere oss på noe vis er vi sannsynligvis bare "whites".

I filmer som omhandler rasehat, kunnskapsløshet og antirespekt blir ord som brown, nigger, negro brukt som skjellord og svært fornærmende - hvilket det er.

Svarting og pakkis er skjellsord.

Svarte og hvite er i orden å si uten å fornærme folkeslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke aner hvor den store gruppen hvite eller svarte er fra må jeg jo bare finne ut av det, hvis det er viktig for meg å vite det.

Det er helt opp til deg om du beskriver svarte med et spesifikt navn eller ikke. Betegnelser som blacks og whites brukes ofte i omtaler av historiske hendelser omtalt i aviser eller bøker. Av og til er det behov for å spesifisere hvor de omtalte kommer fra, senere i teksten kan det bare stå i generelle vendinger "riats against the whites".

Du kan jo velge selv hva du vil bruke av alle de begrepene du ramset opp.

Selv ville aldri ha omtalt en som "brun", jeg ville ha reagert på det like mye som om noen omtalte meg som "rosa".

Blacks og whites er internasjonalt aksepterte begrep.

Nordmenn er hvite, men det er ikke alltid vi blir omtalt som det, kanskje det er nødvendig å spesifisere at vi er nordmenn. Men går vi en gjeng nordmenn i et afrikanske land og forbipasserende vil kommentere oss på noe vis er vi sannsynligvis bare "whites".

I filmer som omhandler rasehat, kunnskapsløshet og antirespekt blir ord som brown, nigger, negro brukt som skjellord og svært fornærmende - hvilket det er.

Svarting og pakkis er skjellsord.

Svarte og hvite er i orden å si uten å fornærme folkeslag.

jeg har ikke problemer med hvordan jeg skal omtale folk, mitt svar var direkte rettet mot Tabris spørsmål om hvordan hun skulle omtale en gruppe 'negere' dersom hun ikke kunne bruke det ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie
jeg har ikke problemer med hvordan jeg skal omtale folk, mitt svar var direkte rettet mot Tabris spørsmål om hvordan hun skulle omtale en gruppe 'negere' dersom hun ikke kunne bruke det ordet.

Ok, da vet jeg det!

Så kommer jeg med et mer generelt svar i tråden, og ikke spesielt rettet mot Aline:

Akkurat som de svarte ville ha sagt om en gruppe hvite som passerer fordi "Se på de hvite".

Istedet for å kalle gruppen negere kan man omtale gruppen som svarte.

"De svarte gjorde opprør i..."

"De hvite kjempet i opprørene mot"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Elise
Jeg synes det er et hån at du bruker ord som "svarting", "neger" og "nigger".

Men det sier mest om deg, og ikke de svarte eller de hvite.

Kjære vene Gjest Julie.Jeg bruker ikke ord som svarting og nigger.

Jeg sier neger om en neger men ikke til en fremmed neger i personens påhør da jeg ikke kan vite om han eller hun syntes det er greit.

Jeg har aldri skrevet at jeg bruker ord som nigger og svarting!

Les det jeg skriver før du påstår noe jeg aldri har skrevet.

Er ellers veldig enig med gjest I går, 11:45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som en del her har problemer med å skille på det å synes at "neger" ikke er et stygt ord som man ikke nødvendigvis MÅ unngå og det å "på død og liv" skulle bruke ordet neger.

Jeg tror vi er mange som ikke bruker ordet neger, men som samtidig synes det er et ord som man burde få lov til å bruke og som man ikke bør reagere på at andre bruker.

Forskjell på hva man fordømmer av andre og hva man velger å gjøre selv, vet du.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kokosnøtta
hvilket navn bruker du om en gruppe mennesker som du ikke helt vet hvor er fra?

Jeg sier neger om negre, tyrkere om tyrkere, skandinavere om lyse, japanesere om japanesere, pakistanere om pakistanere.Jeg går hvertfall ikke bort å spør undskyld meg men hvor er dere fra.

Jeg sier ikke ASIATERER om pakistanere og Tailendere mm.

Jeg sier heller ikke AFRIKANERE om alle som er fra den verdensdelen.

Det er selvsagt ikke hyggelig å kalle noen for noe de ikke like å bli kalt. Det har jeg ingen problemer med. Vanlig høfflighet å ikke kalle noen ting de ikke vil bli kalt. Men, ordet neger er ikke spessielt i den sammenheng. Idiot, snauskalle, feiten, blond, brilleslange etc er heller ikke noe man bør kalle noen som ikke liker å bli kalt det.

Det betyr ikke at ordet i seg selv ikke skal kunne brukes i noen sammenhenger. Det at en brødkniv kan brukes til å skade andre med er da ingen grunn til å forby folk å bruke en brødkniv til dens tenkte formål.

PS: hadde ordet neger i seg selv vært rasistisk eller feil på noen som helst måte hadde jo ordbøkene i norge hatt litt problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Elise

hvorfor skal afro-amrikanere/mørkhudet få lov til å kalle seg selv og andre like for negere, men med en gang en hvit person sier det så blir man lyncha...

Ordet Neger er en betegnelse på en gruppe mennsker med opprinnelige aner fra områder hovedsakelig sør for ekvator

Neger er ikke et skjellsord, men det kommer ann på i hvilken setting ordet blir brukt!

Hvilket oppegående menneske sier "heey neger" når de ser en neger da..? er snakk om å være realistisk her og se at det å si neger ikke betyr at man har på seg hvit kjempetopplue og brenner kors i hagen hans..

Lurer på når vegetarianere skal bli fornærmet om noen kaller dem veggis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "neger" når jeg snakker med folk i omgangskretsen som vet at jeg ikke mener noe vondt med det. Vi er vant til det fra vi var små her i min del av landet, og det er veldig vanskelig å lære seg av med å si noe som er så innbygget.

("svart mann" "svart person" er veldig unaturlig å si på min dialekt (trøndersk). Da må i allefall setningen bygges helt om, hvis jeg skal bruke adjektivet "svart" i stedet for et substantiv, og det krever at man forbereder setningen litt, hvis man ikke har det innarbeidet naturlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Ingunn_*

Jeg sier neger, og ville likt å bli kalt det framfor mørk, svart, svarting, brun osv. hvis jeg var neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fast gjest

Dere/du som er gjester, som er den eneste som insisterer på å si "neger", kanskje det er en idé å bare være én gjest (og ikke 5 ulike) for å markere at "dere" liksom er flere som mener at "neger" er et fantasisk ord?

Anyway, det virker som om denne tråden nå har nådd sin slutt. Gjest "Mia" et eller annet, du var kreativ på gjestebruken, men tror vi har fått med oss hva du mener om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier neger om negre, tyrkere om tyrkere, skandinavere om lyse, japanesere om japanesere, pakistanere om pakistanere.Jeg går hvertfall ikke bort å spør undskyld meg men hvor er dere fra.

Jeg sier ikke ASIATERER om pakistanere og Tailendere mm.

Jeg sier heller ikke AFRIKANERE om alle som er fra den verdensdelen.

så alle hvite kaller du skandinaver? Du har sett amerikanere eller? de er akkurat like hvite som enhver nordmann, og hva med australiere? utrolig mange hvite australiere.

Jeg sier neger, og ville likt å bli kalt det framfor mørk, svart, svarting, brun osv. hvis jeg var neger.

Dersom du hadde vært neger, hadde du kanskje likt å bli kalt neger, men hadde du vært neger, så hadde du også hatt en bakgrunn som kanskje gjorde at du forstod hvorfor det ikke nødvendigvis er ett godt ord å bli kalt.

Hadde du vært neger, blitt mobbet og hetset siden du var liten, og der gjennomgangsordet i plagingen var nettop ordet neger, så KAN det hende at du likevel hadde foretrukket svart fremfor neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...