Gå til innhold

kan vi virkelig ikke si neger!?


Fredrik=)

Anbefalte innlegg

"Neger" er et skjellsord. De som er mørkhudet og lever i Afrikanske land foretrekker å bli kalt sorte/blacks (hvis man absolutt må kategorisere vha. husfarge).

:ler::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man kaller en kvinner for hore, så blir hun fornærmet. Derfor går man ikke rundt og kaller kvinner for horer. Det er respektløst og uhøflig.

Hvis man kaller en mørkhudet person for neger, så bli vedkommende fornærmet. Derfor går man ikke rundt og kaller mørkhudede personer for neger. Det er respektløst og uhøflig.

En viss forskjell her da.. De fleste kvinner ER IKKE horer, mens negere ER negere. Disse to eksemplene er derfor slett ikke sammenlignbare i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viss forskjell her da.. De fleste kvinner ER IKKE horer, mens negere ER negere. Disse to eksemplene er derfor slett ikke sammenlignbare i det hele tatt!

Akk ja...og bilen går bra?

Greide du virkelig å gå glipp av poenget og heller henfalle til å vurdere om man kan sammenligne "negre" og horer? Vi får benytte teskjemetoden da.

Altså: Både det å bli kalt hore og det å bli kallt neger er betraktet som en fornærmelse. Det er altså fornærmelsen som er fellesnevneren her. Hvis man ønske å unngå å fornærme noen, så kaller man dem verken neger eller hore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greide du virkelig å gå glipp av poenget og heller henfalle til å vurdere om man kan sammenligne "negre" og horer? Vi får benytte teskjemetoden da.

Jeg gikk ikke glipp av poenget ditt.. Jeg bare poengterte likevel at din sammenligning var helt på jordet.. Bedre lykke neste gang.. ;)

Altså: Både det å bli kalt hore og det å bli kallt neger er betraktet som en fornærmelse. Det er altså fornærmelsen som er fellesnevneren her. Hvis man ønske å unngå å fornærme noen, så kaller man dem verken neger eller hore.

Igjen, så blir vel ikke de som FAKTISK er horer fornærmet av å bli kalt hore, bare de som IKKE er det.

Det er altså ikke slik med neger, da det i det tilfellet er de som ER negere som evt (??!) blir fornærmet av å bli kalt neger, ikke de som feilaktig blir kalt neger (ikke det at jeg tror det å feilaktig bli kalt neger er særlig utbredt)

Jeg ender derfor opp med at jeg fremdeles synes det er ok å bruke både "hore" og "neger" så lenge man omtaler folk som faktisk ER det man omtaler dem som.

Akkurat som "homse". Det var en gang et nedsettende uttrykk i enkelte miljøer, det er noe vi heldigvis er forbi i dag (med visse sørgelige unntak, dvs de som fremdeles oppfatter "homse" som et nedsettende uttrykk.. men de er stort sett ikke særlig interssante folk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie
Jeg ender derfor opp med at jeg fremdeles synes det er ok å bruke både "hore" og "neger" så lenge man omtaler folk som faktisk ER det man omtaler dem som.

Det vil altså si at du lar hensynet til hva du mener andre "er", går foran hensynet til hva de selv oppfordrer omverdenen til å omtale dem som?

Du velger å overse hva de ulike partene selv sier - det er da hensynsløst.

Du nevner også at du synes ordet "homse" er helt vanlig og ikke respektløst.

Really?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GossipGirl

Personlig bruker jeg bevisst ikke ordet neger, fordi jeg ikke vet om vedkommende blir støtt av det. Jeg ser ingenting galt ved uttrykketi seg selv, men jeg forstår at noen har negative assosiasjoner til det. Skal jeg absolutt omtale en person fra Nigeria, kaller jeg vedkommende nigerianer.

Ellers synes jeg mørkhudet og mørk er ord som er greie å bruke.

Litt off-topic, men likevel, jeg er selv adoptert fra et asiastisk land, og ser overhodet ikke afrikansk ut. Likevel opplevde jeg et par ganger i tidlige ungdomsår å bli kalt neger. Jeg tror ikke det var positivt ment, spesielt ikke mtp. settingen, (to sure jenter), og på grunn av at jeg ikke ser ut som en neger.

Kort oppsummert: Jeg lar være å bruke den vendingen fordi jeg ikke vet hvilke assosiasjoner personen har til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i landet har man ytringsfrihet. Som vil si at man har lov til å ytre sine meninger. Man kan bruke de ordene man vil. Men må være klar over at andre kan reagere negativt. Så om man ønsker gjensidig respekt, så bruker man ikke slike ord man vet krenker andre mennesker ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner også at du synes ordet "homse" er helt vanlig og ikke respektløst.

Really?

Har du virkelig gått glipp av det også.. ?? :fnise:

Både min lesbiske tante og min homofile venn bruker i alle fall dette uttrykket mye selv og har ikke reagert negativt på at andre har brukt det verken om dem eller til dem..

Lev og la leve... :)

Det blir helt feil å legge så stor vekt på ORD. Det er HOLDNINGENE til dem som snakker til/om deg som er det viktige, ikke akkurat hvilke ord de lander på å bruke.

Å hekte seg opp i sematikk gjør ikke verden det spor bedre, men å jobbe med holdninger derimot.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i landet har man ytringsfrihet. Som vil si at man har lov til å ytre sine meninger. Man kan bruke de ordene man vil. Men må være klar over at andre kan reagere negativt. Så om man ønsker gjensidig respekt, så bruker man ikke slike ord man vet krenker andre mennesker ...

Joda...hvis man vil framstå som en drittsekk så versågod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda...hvis man vil framstå som en drittsekk så versågod.

Så du mener altså at det er ORDENE man bruker som gjør en til drittsekk, uavhening av de meninger/uttalelser man faktisk fremfører?

Da lever vi i ganske ulike verdener.. :)

Jeg mener det er hva man mener og sier (og gjør, selvfølgelig) som gjør om man blir oppfattet som en drittsekk eller ei. Ikke om man kommer til å bruke et mindre politisk ord eller ei.

De fleste er fullstendig i stand til å se mellom fingrene med andres evt litt uheldige ordvalg om man skjønner det ikke er vondt ment.. Og velger heller å gå i mot de som fremviser uheldige holdninger, selv om disse evt måtte formulere seg riktig så korrekt og "fint".

Det er det som kalles "sunn fornuft" :) Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså at det er ORDENE man bruker som gjør en til drittsekk, uavhening av de meninger/uttalelser man faktisk fremfører?

Når man velger å bruke ord som de fleste (?) vet at KAN støte de det dreier seg om, så synes jeg bruken av ordet sier noe om den som likevel velger det ja.

bryr man seg mer om sin egen 'rett' til å bruke ett ord, en andres reaksjoner på bruken av det ordet, når det tross alt er ett ord det er fullt ut mulig å unngå å bruke, man får ikke noe fattigere språk og det er ikke en umulighet (da det faktisk er det ENESTE ordet vi har for grupper mennesker, og vi klarer jo å snakke om/til alle de andre gruppene uten ett tilsvarende ord) å si noe annet.

da hjelper det ikke så mye at man MENER noe annet, når man likevel velger å ikke bry seg om annet en å få bruke ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bryr man seg mer om sin egen 'rett' til å bruke ett ord, en andres reaksjoner på bruken av det ordet

Jeg har ikke sett noen her som kjemper for en "rett" til noe som helst, jeg.. :) Det jeg snakker om er å ikke tolke alle i verste mening hele tiden. Jeg kjemper ikke for at folk skal bruke ordet "neger".. (jeg bruker det da ikke selv heller), men jeg mener at ordet bør ufarliggjøres (ala "homse"). Og jeg mener at alle gjør lurt i å fokusere mer på HOLDNINGER enn på ORD.

da hjelper det ikke så mye at man MENER noe annet, når man likevel velger å ikke bry seg om annet en å få bruke ordet.

Det kan du da ikke mene?!? Det du sier her er jo at "det betyr ikke så mye" om man er rasist eller ei...! Det finner jeg en smule sjokkerende!

Min gamle bestemor er ikke rasist, men hun bruker ordet neger. Ikke en gang min adopterte nevø (som er mørkhudet) reagerer på det på noen annen måte enn å fnise litt "på bakrommet" (slik vi andre gjør :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså at det er ORDENE man bruker som gjør en til drittsekk, uavhening av de meninger/uttalelser man faktisk fremfører?

Da lever vi i ganske ulike verdener.. :)

Jeg mener det er hva man mener og sier (og gjør, selvfølgelig) som gjør om man blir oppfattet som en drittsekk eller ei. Ikke om man kommer til å bruke et mindre politisk ord eller ei.

De fleste er fullstendig i stand til å se mellom fingrene med andres evt litt uheldige ordvalg om man skjønner det ikke er vondt ment.. Og velger heller å gå i mot de som fremviser uheldige holdninger, selv om disse evt måtte formulere seg riktig så korrekt og "fint".

Det er det som kalles "sunn fornuft" :) Anbefales!

Å framstå som en drittsekk er en ting. Men nå framstår du i tillegg som sosialt handikappet. Bare bruk "neger" for meg. Så mye du vil. Det er sikkert "sunn fornuft" i din verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å framstå som en drittsekk er en ting. Men nå framstår du i tillegg som sosialt handikappet. Bare bruk "neger" for meg. Så mye du vil. Det er sikkert "sunn fornuft" i din verden.

Kan du lese? Skrev ikke jeg nettopp at jeg IKKE bruker ordet neger?

Det jeg skriver om her er (som sagt) ikke en oppfordring til å bruke ordet neger, men en oppfordring til å ikke tillegget ett enkelt ord så stor makt. Å ufarliggjøre ordene er mye bedre enn å "farliggjøre" dem, mener jeg.

Jeg mener også at når man opplever at noen bruker et slikt ord, så bør man ikke fly i taket og bli rasende med en gang. Man bør heller forsøke å se bak ordene og se om det var vondt ment osv. Mange gamle mennesker f.eks tenker ikke en gang på at det skulle være noe feil med dette ordet.

Mitt håp er at dette ordet skal bli ufarliggjort på lik linje med "homse" og at ingen fordømmer min gamle bestemor som rasist bare fordi hun ikke er helt oppdatert mhp politisk korrekte ord.

De som tror en gammel dame automatisk er rasist bare fordi hun ikke "henger helt med" lengere vil jeg nok påstå er langt mer sosialt handicappet enn meg.. ;)

(men det er jo godt mulig jeg her helt på jordet når jeg ikke automatisk flyr i trynet på enhver som bruker et ord jeg selv ikke ville brukt.. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du lese? Skrev ikke jeg nettopp at jeg IKKE bruker ordet neger?

Det jeg skriver om her er (som sagt) ikke en oppfordring til å bruke ordet neger, men en oppfordring til å ikke tillegget ett enkelt ord så stor makt. Å ufarliggjøre ordene er mye bedre enn å "farliggjøre" dem, mener jeg.

Jeg mener også at når man opplever at noen bruker et slikt ord, så bør man ikke fly i taket og bli rasende med en gang. Man bør heller forsøke å se bak ordene og se om det var vondt ment osv. Mange gamle mennesker f.eks tenker ikke en gang på at det skulle være noe feil med dette ordet.

Mitt håp er at dette ordet skal bli ufarliggjort på lik linje med "homse" og at ingen fordømmer min gamle bestemor som rasist bare fordi hun ikke er helt oppdatert mhp politisk korrekte ord.

De som tror en gammel dame automatisk er rasist bare fordi hun ikke "henger helt med" lengere vil jeg nok påstå er langt mer sosialt handicappet enn meg.. ;)

(men det er jo godt mulig jeg her helt på jordet når jeg ikke automatisk flyr i trynet på enhver som bruker et ord jeg selv ikke ville brukt.. ;) )

Hvor leser du at noen her flyr i trynet på de som bruker ordet og kaller dem rasist?

og hvorfor forteller ikke noen denne gamle bestemoren at det faktisk er noen som reagerer? slik at dersom hun møter en som tar seg nær av det, så er hun ihvertfall ikke helt uinformert.

Mener du også at det er du (en norsk/hvit person) som skal bestemme om ordet bør ufarliggjøres eller ikke? Har de ingenting de skulle ha sagt alle de ordet brukes om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor leser du at noen her flyr i trynet på de som bruker ordet og kaller dem rasist?

Det har jeg ikke lest. Men jeg HAR lest en som påstod at det å bruke ordet "neger" i seg selv var så ille at da var det ingen grunn til å en gang forsøke å se på meningen bak. Det synes jeg ligner veldig på å "fly i takte" og ikke forholde seg rolig til det som faktisk forsøkes å formidles..

og hvorfor forteller ikke noen denne gamle bestemoren at det faktisk er noen som reagerer? slik at dersom hun møter en som tar seg nær av det, så er hun ihvertfall ikke helt uinformert.

Det tror jeg er forsøkt, men slik er ikke så enkelt å formidle til gamle mennesker. Uansett så synes jeg man bør være litt mer overbærende enn som så med menneskene rundt seg. Romslighet og forståelse er så uendelig mye mer verd enn pirke på politisk korrekt språkbruk som til sjuende og sist bare er sematikk likevel .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du synes kanskje det er greit å bruke ord som nigger, pakkis og guling også?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man på død og liv skal bruke dette ordet, det er strengt tatt ikke nødvendig i det hele tatt. Det finnes mange andre ord der ute man kan bruke og ikke oppfattes negativt.

Selv om noen få du har pratet med ser poenget ditt, betyr ikke dette at alle er enige. Når en stor andel itar seg nær av bruken og kke ønsker at ordet brukes, synes du ikke at det bør være nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man på død og liv skal bruke dette ordet, det er strengt tatt ikke nødvendig i det hele tatt. Det finnes mange andre ord der ute man kan bruke og ikke oppfattes negativt.

Hvor har du fått det fra at jeg "på død og liv skal bruke dette ordet"?? Jeg har da skrevet (mange ganger nå) at jeg IKKE bruker det!

Selv om noen få du har pratet med ser poenget ditt, betyr ikke dette at alle er enige.

Selvfølgelig..! Men nå kjenner jeg ikke til en eneste mening jeg har som det ikke finnes en rekke andre mennesker som er uenig i (jeg kjenner faktisk ikke til et eneste tema det er full eninghet om, jeg.. ) Så jeg synes i grunnen ikke det var et strålende argument mot et syn på språk.

Når en stor andel itar seg nær av bruken og kke ønsker at ordet brukes, synes du ikke at det bør være nok?

Det er derfor jeg velger å ikke bruke ordet.

Jeg får forsøke å gjennta litt her (siden enkelte ser ut til å ha litt tung for det ;) ):

Jeg mener ikke at ordet er lurt å bruke slik det er i dag.

Samtidig mener jeg at det beste hadde vært om ord ble ufarliggjort.

Og selv om ordet ikke pr i dag er noe jeg vil oppfordre til å bruke, så vil jeg likevel oppfordre alle til å ikke automatisk reagerer negativt på envher bruk av ordet. Det oppfordrer jeg til av to grunner:

- det trenger ikke være vondt ment

- en "freding" av slike ord gir dem i min mening bare ennå større makt, og jeg ønsker å ta fra disse ordene makten, ikke gi dem større makt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med gjest! Dere skjønner jo hva hun mener...?

Det viktigste er ikke hvilket ord du bruker, men hvordan personen du bruker det til reagerer. En jeg gikk på skole med kalte seg selv neger og dermed gjorde alle andre det også. Ser ikke noe problem med det. Selv er jeg forsiktig med å bruke ordet om folk jeg ikke kjenner.

Helst skulle jeg som gjest ønske at ordet ikke ble forbundet med noe negativt lenger, og jeg tror det bare er et spørsmål om tid. Enn så lenge tilpasser jeg språkbruken min etter hva som er mest respektfullt mot de jeg snakker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes kanskje det er greit å bruke ord som nigger, pakkis og guling også?

Du svarte ikke på dette spørsmålet.

Synes du kanskje man skal ufarliggjøre det å kalle jenter f**ter også?

Jeg skjønner at du vil ufarliggjøre ordet, men når så mange reagerer så negativt som de gjør så blir det kanskje litt dumt å bruke det kun for å ufarliggjøre det?

Ikke så lenge siden det gikk en dokumentar der dattera kom gråtene hjem fordi hun ble kalt neger på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...