Gå til innhold

kan vi virkelig ikke si neger!?


Fredrik=)

Anbefalte innlegg

3. Afro-amerikanske menn har større peniser

Dette er faktisk sant! En studie gjort med asiatiske, hvite og afro-amerikanske menn, viser at asiatiske menn er minst, hvite menn er midt i mellom og afro-amerikanske menn størst.

Fra 10 Soveromsmyter her på KG

tviler på at det er amrikanske som er nøkkel ordet her, selv om det kan være at undersøkelsen er utført på amerikanske negere.

husker saken om poltimestern i tromsø som vile si neger og mora i klæbu som nermest død på sæ om nånn brukt ordet. prøvd og diskutere det med endel venner da de felste var enige med meg.

ser virkelig ikke at det e nå feil med ordet. og ser ikke at vi har nå alternative ord? "hva med og bare kalle dem det du kaller alle andre?" ja selfølgelig men i noen tilfeler kan det være veldig praktisk med ordet neger feks i denne saken her. eller på poltiradioen afro-nordmann 180 80kg...

synes vi som ikke e rasista ska bruk ordet, når det passe sæ! ikke gi det bort..

Endret av Fredrik=)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest imyselfi

Jeg sier "neger", og da klikker datteren min på 25. Hun sier det heter "afrikaner". Mine foreldre sier "svartinger", og da klikker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir jo feil og si afrikaner og da i mine øyne. da det er lite sannsynlig at person er det. om du ikke er i afrika da.

mormor sier også svartinger osv. uten at noen av oss gidder og klikke på henne for det. håpløst og forandre henne og tviler på at hun skader så mye med det.

Endret av Fredrik=)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart du KAN si neger, men at journalister velger å bruke andre ord i reportasjer skjønner jeg faktisk, da man lett risikerer å få ett fokus på saken som er het annerledes en hva saken dreier seg om, om man bruker ordet.

Noen mener det er helt greit å bruke ordet 'neger', noen, som vi ser her, mener ordet 'svarting' er helt greit, andre mener noe annet, så får man jo velge selv hva man ønsker og ta konsekvensen av evt reaksjoner man får.

Jeg velger å ikke bruke ordet, da jeg ikke har opplevd noengang å være i en situasjon der jeg egentlig trenger å bruke det. Noen reagerer sterkt på at jeg tar det valget, og jeg føler nesten at mange mener at man SKAL bruke det, og føler det som ett angrep på dem at jeg altså velger å la være, men andre (private) mennesker får da gjøre som de vil for min del.

offentlige mennesker derimot, synes jeg godt kan tenke seg om en gang til, og jeg reagerer også på venner og evt kjæreste som bruker det, fordi jeg i mitt hode har fordommer mot de som bruker det uten å se noen som helst grunn til å tenke seg om engang. Det er min fordom, og foreløpig har jeg ikke møtt ett eneste menneske som bruker ordet som kan avkrefte min negative/skeptiske oppfattelse av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

va jo i hvertfall nånn fornuftige motargument! men trur æ velge å fortsett og bruk det av samme grunna som nevnt over her. bruke det t svarte venner og kolega også. synes det bli feil og gjør all som bruke det t rassista for det e mang som bruke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StockDama
blir jo feil og si afrikaner og da i mine øyne. da det er lite sannsynlig at person er det. om du ikke er i afrika da.

mormor sier også svartinger osv. uten at noen av oss gidder og klikke på henne for det. håpløst og forandre henne og tviler på at hun skader så mye med det.

Ikke alle svarte er negre heller, da neger er fra den "gode gamle" slavetiden, og slaver fra nigeria var rett og slett "negre". Og jeg tviler på at alle med mørk hud er fra nigeria....

Og grunnen til at man ikke bruker ordet er på grunn av respekt, de liker det ikke, det har sterkt negative assosiansjoner, da dropper man det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie

"Neger" er et skjellsord. De som er mørkhudet og lever i Afrikanske land foretrekker å bli kalt sorte/blacks (hvis man absolutt må kategorisere vha. husfarge).

Når noen påpeker at de ikke er sorte, men heller brune, kan de på sin side si til oss her i Norge og andre steder at vi kaller oss selv "hvite". Men vi er da faktisk mer rosa enn hvite, uten at vi kaller oss "rosa" av den grunn.

Neger et et skjellsord, fordi de fleste som er mødkhudet ikke ønsker å bli kalt for det. Dessuten burde historien med apartheid-regimet gi oss et vekker i forhold til emr bevissthet omkring hvordan vi ordlegger oss i forhold til hudfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie

Det er også nedsettende å omtale et menneske som "svarting". Man kan omtale et folk som at de er "svarte", men å si "din svarting" er fy-fy og veldig negativt.

Mørkhudede mennesker i afrikanske land vet at mange hvite har brukt og bruker fargen "svart" som noe negativt: "han var familiens sorte får", "den sorte engel", "sort samvittighet", m.m. som i at alt dette er noe negativt.

Derfor kom de svarte med uttrykket "Black beauty" og "Black is beautiful".

Hvis vi kan være hvite, hvorfor kan ikke de være svarte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanlig høflighet å ikke kalle folk et ord som de ikke vil bli kalt. Så enkelt som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at det er veldig mange som tar seg nær av det og ikke liker bruken av ordet. Det handler om respekt.

Jeg klarer fint å unngå bruken av ordet og skjønner derfor ikke hvorfor noen synes det er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit hvis man for eksempel skal beskrive noens utseende. Man vet jo gjerne hvordan negre ser ut, på samme måte som alle andre raser. Egentlig synes jeg der er helt greit uansett, skjønner ikkehvordan det ordet overhodet kan virke støtende på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt greit hvis man for eksempel skal beskrive noens utseende. Man vet jo gjerne hvordan negre ser ut, på samme måte som alle andre raser.

Nå er det jo betydelig større genetisk forskjell mellom "negre" enn mellom noen "negre" og europeere. Så dette raseperspektivet ditt er - for å si det pent - svært lite korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at det er veldig mange som tar seg nær av det og ikke liker bruken av ordet. Det handler om respekt.

Jeg klarer fint å unngå bruken av ordet og skjønner derfor ikke hvorfor noen synes det er umulig.

enig, det handler om respekt.

Jeg klarer faktisk også fint å unngå å bruke ordet, og det til tross for at jeg både støtt og stadig prater om og med mennesker som faller innenfor den gruppen som omtales som neger.

Når man da stadig snakker om, med og til de det gjelder og ikke har opplevd behov for å bruke ordet noengang, skjønner ikke jeg heller hvorfor noen synes det er så umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det jo betydelig større genetisk forskjell mellom "negre" enn mellom noen "negre" og europeere. Så dette raseperspektivet ditt er - for å si det pent - svært lite korrekt.

Hvis jeg hadde befunnet meg midt i afrika, og beskrev en person ved å kalle ham neger, så er jeg enig med deg. Men her i norge så finnes det veldig mange ulike menneskeraser, noe som faktisk gjør at det ofte er effektivt å beskrive noen ut ifra ens rase.

Hvis du beskrev en kvinne for meg, som en med mørkt hår, brune øyne, nydelig brunfarge osv, så ville jeg jo lettere dannet meg et bilde av henne hvis du opplyste meg om at hun var neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her i norge så finnes det veldig mange ulike menneskeraser, noe som faktisk gjør at det ofte er effektivt å beskrive noen ut ifra ens rase.

Jeg prøvde å si deg at "rase" er ikke noe veldefinert ord. Og i den grad man kan definere det (fler og fler biologer avviser at det finnes menneskeraser) er det ikke spesielt knyttet til hudfarve. Den jevne nordmann er f. eks. genetisk nærmere millioner av svarte amerikanere enn han er mange hvite grekere.

At man må kunne beskrive hudfarve er helt greit. Da snakker man i Norge f. eks. om hvit og svart. Men når man blander inn begreper som "rase" tyder det på at man er svært mangelfullt informert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kaller en kvinner for hore, så blir hun fornærmet. Derfor går man ikke rundt og kaller kvinner for horer. Det er respektløst og uhøflig.

Hvis man kaller en mørkhudet person for neger, så bli vedkommende fornærmet. Derfor går man ikke rundt og kaller mørkhudede personer for neger. Det er respektløst og uhøflig.

-----------

Dette går altså på sosiale antenner, respekt og hørflighet. Det å oppføre seg skikkelig i forhold til andre mennesker blir av de fleste ansett som noe verdifullt. Derfor anser jeg mennesker som insisterer på å bruke ordet neger som sosialt handikappede. Og noen av dem er også rasister, selv om det heldigvis er mindretallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kaller en kvinner for hore, så blir hun fornærmet. Derfor går man ikke rundt og kaller kvinner for horer. Det er respektløst og uhøflig.

Hvis man kaller en mørkhudet person for neger, så bli vedkommende fornærmet. Derfor går man ikke rundt og kaller mørkhudede personer for neger. Det er respektløst og uhøflig.

-----------

Så enig, så enig!!!

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...