Gå til innhold

kan vi virkelig ikke si neger!?


Fredrik=)

Anbefalte innlegg

Gjest Mia Elise

Om jeg prater om en neger sier jeg neger.Om jeg prater med en neger jeg kjenner og som mener det er greit å si neger så sier jeg neger.

Om jeg prater med en neger jeg ikke kjenner sier jeg ikke neger til han i tilfelle denne negeren ikke liker det.

Neger i seg selv er greit å si, men det er ordet som blir satt før neger eller etter neger som er av betydning dersom det er ufine ord som faens eller jævla, først da blir det stygt. Nigger derimot er STYGT!

Kjenner en del negere som sier at de ler av de som mener det er stygt å si det!

Selv er jeg et bleikansikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner en del negere som sier at de ler av de som mener det er stygt å si det!

Selv er jeg et bleikansikt :)

hørtes jo ut som virkelig sympatiske bekjente du har da, jeg pleier ikke å le av folk som av en eller annen grunn har problemer med visse kallenavn på grupper, hva om de missliker det fordi de har blitt mobbet med akkurat det i hele livet, kastet stein på og spyttet på, med det som slengord, er det da greit å le av at de ikke synes ordet er helt nøytralt?

Selv er jeg norsk, skandinav, europeer, hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Elise
hørtes jo ut som virkelig sympatiske bekjente du har da, jeg pleier ikke å le av folk som av en eller annen grunn har problemer med visse kallenavn på grupper, hva om de missliker det fordi de har blitt mobbet med akkurat det i hele livet, kastet stein på og spyttet på, med det som slengord, er det da greit å le av at de ikke synes ordet er helt nøytralt?

Selv er jeg norsk, skandinav, europeer, hvit.

Da snakket jeg om hvite skandinavere som mener at det er feil, ikke at en neger ler av en annen neger som ikke liker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snakket jeg om hvite skandinavere som mener at det er feil, ikke at en neger ler av en annen neger som ikke liker det!

jeg vet ikke om jeg synes det er så veldig mye mer sympatisk akkurat, hva vet de om hvorfor disse hvite skandinavene er imot bruken av ordet?

Noen er oppvokst med 'negere' som nærmeste familiemedlemmer, bestevenner og har sett og følt på nærthold hvorfor det kan være ett meget ubehagelig ord, synes ikke det da heller er særlig sympatisk å le av folk jeg.

skjønner liksom ikke vitsen med å latterliggjøre noen fordi de mener noe ikke passer, men så er jo jeg en av de de ler av, så er kanskje ikke så rart jeg ikke skjønner hva som er så festlig med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jævla nordlending
Du synes kanskje det er greit å bruke ord som nigger, pakkis og guling også?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man på død og liv skal bruke dette ordet, det er strengt tatt ikke nødvendig i det hele tatt. Det finnes mange andre ord der ute man kan bruke og ikke oppfattes negativt.

Selv om noen få du har pratet med ser poenget ditt, betyr ikke dette at alle er enige. Når en stor andel itar seg nær av bruken og kke ønsker at ordet brukes, synes du ikke at det bør være nok?

Du svarte ikke på dette spørsmålet.

Synes du kanskje man skal ufarliggjøre det å kalle jenter f**ter også?

Jeg skjønner at du vil ufarliggjøre ordet, men når så mange reagerer så negativt som de gjør så blir det kanskje litt dumt å bruke det kun for å ufarliggjøre det?

Ikke så lenge siden det gikk en dokumentar der dattera kom gråtene hjem fordi hun ble kalt neger på skolen.

Hilsen "Jævla nordlending" som har deltatt i en tidligere negerdebatt med deg (men som ikke har deltatt i denne debatten, før nå).

Deler av innlegget slettet i følge KG`s regler om spekulering.

Glow (mod)

Endret av Glow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mia Elise
jeg vet ikke om jeg synes det er så veldig mye mer sympatisk akkurat, hva vet de om hvorfor disse hvite skandinavene er imot bruken av ordet?

Noen er oppvokst med 'negere' som nærmeste familiemedlemmer, bestevenner og har sett og følt på nærthold hvorfor det kan være ett meget ubehagelig ord, synes ikke det da heller er særlig sympatisk å le av folk jeg.

skjønner liksom ikke vitsen med å latterliggjøre noen fordi de mener noe ikke passer, men så er jo jeg en av de de ler av, så er kanskje ikke så rart jeg ikke skjønner hva som er så festlig med oss.

Når jeg snakker om negre som ler av forståsegpående skandinavere som mener at ordet neger er så stygt at selv sukkerkuløren negro ikke kan hete det lenger, Pippis far kan ikke kalles negerkonge, lille Hoa sangen må gjøres om fordi det blir nevnt hottentott i visa mm. Det er det dem ler av!

Se også på det andre jeg skrev.

Om jeg prater om en neger sier jeg neger.Om jeg prater med en neger jeg kjenner og som mener det er greit å si neger så sier jeg neger.

Om jeg prater med en neger jeg ikke kjenner sier jeg ikke neger til han i tilfelle denne negeren ikke liker det.

Neger i seg selv er greit å si, men det er ordet som blir satt før neger eller etter neger som er av betydning dersom det er ufine ord som faens eller jævla, først da blir det stygt. Nigger derimot er STYGT!

Jeg kunne jo sagt "likeverdig menneske med opprinnelige aner fra områder hovedsakelig Afrika sør for Sahara". men jeg velger neger eller negresse så lenge vedkommende mener det er greit! Ordet neger er et omdiskutert ord.

NEGER

Deler av innlegget slettet, i følge KG`s regler om spekulering.

Glow (mod)

Endret av Glow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Korrekt

Selv bruker jeg neger når jeg skal beskrive en afrikaner. Da forstår de fleste hva jeg mener

Har foresten et eksempel på at å bruke svart ikke er et dugende alternativ.

"Dame kommer inn i lokale, spørr etter svart mann. Personen som blir spurt vet ikke om noen "svart" mann så damen blir sendt på dør. Men ikke langt unna satt faktisk mannen hun var på jakt etter, men han er ikke svart, han er mørkbrun." (Var 4 personer totalt i lokale) Satt på spissen!

Noen språkforskere mener dessuten at å bruke ordet neger er akseptabelt. Jeg velger å høre på ekspertene, ikke noen idealistiske tullinger som prøver å bestemme hvilke ord jeg kan og ikke kan bruke.

Men det er fritt for definerende ord og det er helt irrelevant for det man faktisk prøver å beskrive, nemlig at personen er mørk i hudet. Altså et perfekt, politisk korrekt, pasifisert og snillistisk uttrykk.

Endret av Korrekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foresten et eksempel på at å bruke svart ikke er et dugende alternativ.

"Dame kommer inn i lokale, spørr etter svart mann. Personen som blir spurt vet ikke om noen "svart" mann så damen blir sendt på dør. Men ikke langt unna satt faktisk mannen hun var på jakt etter, men han er ikke svart, han er mørkbrun."

(Var 4 personer totalt i lokale)

Vi er da ikke helt hvite, de fleste av oss er vel strengt tatt beige. Vi kaller oss da hvite for det?

Noen språkforskere mener dessuten at å bruke ordet neger er akseptabelt. Jeg velger å høre på ekspertene, ikke noen idealistiske tullinger som prøver å bestemme hvilke ord jeg kan og ikke kan bruke.

Jeg velger å høre på de som ordet beskriver, og de jeg kjenner synes ikke noe om bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Elise
Altså: Både det å bli kalt hore og det å bli kallt neger er betraktet som en fornærmelse. Det er altså fornærmelsen som er fellesnevneren her. Hvis man ønske å unngå å fornærme noen, så kaller man dem verken neger eller hore.

Har du en statistikk på at flertallet av negrene i Norge ikke vil bli kalt neger eller er det bare oppspinn fra din side?

Kjenner en som ikke har noe imot å bli kalt neger, men synes svart er værre fordi man forbinder det med ondt, mørket, slemt osv.

Rasister bruker ikke ordet neger, dem sier nigger. Neger har aldri blitt brukt som et slaveord. Et ord som man beskriver en mørkhudet person sør for Sahara er neger.

Hvorfor blir jeg ikke overrasket hvis Svarte Petter snart blir bannlyst på samme måte som Hoa Hottentott og Negerkongen ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Korrekt
Vi er da ikke helt hvite, de fleste av oss er vel strengt tatt beige. Vi kaller oss da hvite for det?

Jeg velger å høre på de som ordet beskriver, og de jeg kjenner synes ikke noe om bruken.

En neger er et mørkhudet menneske, altså brunt eller svart, som kommer fra verdensdelen Afrika, men det er ikke mennesker fra hele denne verdensdelen som betegnes som negre, men kun de som kommer fra den sydlige delen av Afrika - nærmere bestemt sør for Sahara.

Nå er det ikke sånn at jeg slenger ut ordet neger så fort jeg ser en mørkhudet person. Jeg har ingen behov for å stigmatisere og eller diskriminere verken mørkhudede afrikanere eller gule asiater. Jeg har heller ikke noe spesielt behov for å behandle dem anderledes i positiv retning. Jeg viser alle den samme respekten som de viser meg, enten de er røde, gule, svarte, brune eller grønne for den saks skyld.

Hvis jeg skal beskrive en person så bruker jeg de attributtene som beskriver personen mest presist. Jeg bruker ordet neger på samme måte som jeg bruker ordet balter om en person fra de baltiske stater.

Jeg har daglig kontakt med folk som bor i Sør-Afrika og kan ikke si at de noen gang har beskyldt meg for å være rasist. Tvert i mot så ser de på meg som en person som interesserer meg for deres kultur og ønsker å lære mer om hvordan de lever.

På samme måte som at innvandrere som kommer til Norge har en rett til å beholde sitt språk og sin kultur, så har jeg rett til å beholde min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg prater om en neger sier jeg neger.Om jeg prater med en neger jeg kjenner og som mener det er greit å si neger så sier jeg neger.

Om jeg prater med en neger jeg ikke kjenner sier jeg ikke neger til han i tilfelle denne negeren ikke liker det.

Neger i seg selv er greit å si, men det er ordet som blir satt før neger eller etter neger som er av betydning dersom det er ufine ord som faens eller jævla, først da blir det stygt. Nigger derimot er STYGT!

Kjenner en del negere som sier at de ler av de som mener det er stygt å si det!

Selv er jeg et bleikansikt :)

OK, så nigger, det synes du er stygt. Du setter antakeligvis en grense der, fordi du har en oppfatning om dette ordet. Men hvis andre f.eks. ikke liker å bli kalt neger, så må de versågod å godta, for det synes DU er et gangbart ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er riktig å si: Sort, svart eller mørk?

Sort er ikke naturlig i min dialekt og svart minner da fryktelig om "svarting"?

Jeg blir i alle fall satt litt ut når 2-åringen sier: Svart mann mamma, se en svart mann, mannen er svart mamma! Hun høres ut som min rasistiske gamle bestefar. Men hva søren skal jeg lære henne å si i stedet liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Afrikaner
Jeg synes neger og nigger ligger i samme kategori

Vel, det er jo en svært stor forskjell da.

Neger betyr i bunn grunn kun fargen svart. Vær forsiktig med wikipedias forklaringer, for det er faktisk svarte folk i Nord-Afrika også, ikke bare Afrika sør for Sahara.

Nigger (hater å skrive ordet) handler jo fortsatt om mørkhudede (altså svarte og brune fra Afrika), men det er historien bak ordet som er årsaken til at betydningen viker fra betydningen av ordet neger. Nigger ble brukt i slavetiden, og er negativt ladet "fra topp til tå". Sier du neger til en, så kan det hende han reagerer og ber deg kalle han noe annet. Sier du nigger, får du en på trynet. Stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie
Har du virkelig gått glipp av det også.. ?? :fnise:

Både min lesbiske tante og min homofile venn bruker i alle fall dette uttrykket mye selv og har ikke reagert negativt på at andre har brukt det verken om dem eller til dem..

Lev og la leve... :)

Det blir helt feil å legge så stor vekt på ORD. Det er HOLDNINGENE til dem som snakker til/om deg som er det viktige, ikke akkurat hvilke ord de lander på å bruke.

Å hekte seg opp i sematikk gjør ikke verden det spor bedre, men å jobbe med holdninger derimot.. :)

Å le og fnise av andres meninger, det gjør verden til et bedre sted?

Det er greit at du mener det er overfokusering på ord, og det igjen kan ha sin sammenheng med den enkeltes fagbakgrunn, analytiske legning og kunnskap og forståelse om hvordan semantikk er en sentral del av helheten.

Har du hørt om forkjemperen for svartes rettigheter i Sør-Afrika, Steve Biko?

Han er verdenskjent for å ha kjempet for sine rettigheter som svart på linje med hvites, under apartheidregimet på sitt verste.

S. Biko mente, på vegne av sin familiearv og som representant for de svarte i Sør-Afrika, at ordet nigger og neger er skjellsord. Det var i en rettsal at Biko ble kjent for å stilt spørsmål til dommerne om de ville ha trivdes med å bli kalt "rosa" (S. Biko mente de hvite så lys rosa ut, og ikke hvite).

Så selv om "de svarte" ikke ser svarte ut alle sammen, er det gjengs oppfatning at de svarte vil bli kalt "svarte", akkurat som vi blir kalt hvite - selv om få av oss er hvite og svarte.

Jeg synes det er historieløst av deg å le av såpass viktige ting. Hvilke ord man bruker handler om makt - og historien viser at bruken av ord som neger og det klare skjellordet nigger er respektløst å bruke. Det handler om menneskeverd og bruk av makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Elise
OK, så nigger, det synes du er stygt. Du setter antakeligvis en grense der, fordi du har en oppfatning om dette ordet. Men hvis andre f.eks. ikke liker å bli kalt neger, så må de versågod å godta, for det synes DU er et gangbart ord?

Hei Jalp. Jeg mener nigger er et stygt ord mens neger ikke er det! Det oppfattet du riktig Jalp.

Det jeg har farget rødt i sitatet ditt får meg til å undre om du ikke leste hva jeg faktisk skrev.

Se MITT sitat under her Jalp spesielt det jeg har farget rødt.

Om jeg prater om en neger sier jeg neger.Om jeg prater med en neger jeg kjenner og som mener det er greit å si neger så sier jeg neger.

Om jeg prater med en neger jeg ikke kjenner sier jeg ikke neger til han i tilfelle denne negeren ikke liker det.

Neger i seg selv er greit å si, men det er ordet som blir satt før neger eller etter neger som er av betydning dersom det er ufine ord som faens eller jævla, først da blir det stygt. Nigger derimot er STYGT!

Kjenner en del negere som sier at de ler av de som mener det er stygt å si det!

Selv er jeg et bleikansikt :)

Ser du hva jeg skrev. Jeg sier IKKE neger til en fremmed neger eller en neger som ikke liker det! OK?

Deler av innlegget slettet, i følge KG`s regler om spekulering.

Glow (mod)

Beklager om jeg skrev noe som ikke var lov iht. regler.Ser hva som er slettet men dette har jo vedkommende selv skrevet i flere negerdebatter så trodde derfor at det var lov!

Unnskyld.

Hva er riktig å si: Sort, svart eller mørk?

Sort er ikke naturlig i min dialekt og svart minner da fryktelig om "svarting"?

Jeg blir i alle fall satt litt ut når 2-åringen sier: Svart mann mamma, se en svart mann, mannen er svart mamma! Hun høres ut som min rasistiske gamle bestefar. Men hva søren skal jeg lære henne å si i stedet liksom?

Hadde samme situasjon med barnet mitt. Skal jeg si at nei han er ikke svart!? Han er jo det! Han vet det jo selv og bør være stolt av det også noe han også er.Negere er pene mennesker på lik linje med alle mennesker.

Jeg mener det er bedre å si neger enn svart!

Eks: Vi spør de negerne der borte om de kan si oss veien

Eks: Vi spør de svartingene der om de kan vise oss veien

Hva er best, eksempel 1 eller 2? Jeg mener eksempel 1.

Vel, det er jo en svært stor forskjell da.

Neger betyr i bunn grunn kun fargen svart. Vær forsiktig med wikipedias forklaringer, for det er faktisk svarte folk i Nord-Afrika også, ikke bare Afrika sør for Sahara.

Nigger (hater å skrive ordet) handler jo fortsatt om mørkhudede (altså svarte og brune fra Afrika), men det er historien bak ordet som er årsaken til at betydningen viker fra betydningen av ordet neger. Nigger ble brukt i slavetiden, og er negativt ladet "fra topp til tå". Sier du neger til en, så kan det hende han reagerer og ber deg kalle han noe annet. Sier du nigger, får du en på trynet. Stor forskjell.

Takk for et bra innlegg og du beskrev presis det jeg også mener :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest Julie
Eks: Vi spør de negerne der borte om de kan si oss veien

Eks: Vi spør de svartingene der om de kan vise oss veien

Hva er best, eksempel 1 eller 2? Jeg mener eksempel 1.

Takk for et bra innlegg og du beskrev presis det jeg også mener :klemmer:

Det er greit at du mener noe som går på tvers av de svartes historie og "Black

Consciousness", men må du demonstrere det så tydelig?

http://www.sahistory.org.za/pages/people/bios/biko-s.htm

Jeg synes det er et hån at du bruker ord som "svarting", "neger" og "nigger".

Men det sier mest om deg, og ikke de svarte eller de hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal kalle dem lenger (hvis jeg skal påpeke deres etnisitet, det er ikke sånn at jeg går rundt og kaller dem ting), alt blir jo feil.

Endret av Miros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det riktige da "Skal vi spørre de afrikansk-amerikanske menneskene der borte om veien?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det riktige da "Skal vi spørre de afrikansk-amerikanske menneskene der borte om veien?"

"Skal vi spørre de folka der borte om veien" :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...