Gå til innhold

nordlendinger som skriver som de prater


Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

Noen nordlendinger (finnmarkinger) skriver dialekt i nesten alle sammenhenger.

"æ har nomere dett nu, så æ rrræng dæ te uka" osv.

hva gjør dette med skriveferdighetene til ungdommer som vokser opp med å skrive sånn? har det noen innvirkning i det hele tatt? ikke vet jeg, men jeg har liksom alltid stussa litt over dette og lurer på om de bare kan ta frem korrekt norsk skriftsspråk etter å ha skrevet sånn i hele sin oppvekst.

Di rosa rækaaaaaaa, korsn går de me dæ? nu va de jammen mæ læng sia.

Unnskyld, måtte bare :sjenert:

Endret av Lilleulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Morgan le Fay

Jeg vet ikke helt hvor du tar det fra, men jeg tror du overdriver noe grusomt her.Det er ikke slik at "alle nordlendinger" skriver dialekt konstant, i hvertfall har ikke jeg observert det, og jeg har hatt god sjanse til å se slikt, etter tre år som norsklærer i ungdomsskolen.

Kjeder du deg? ;) Og hva er forresten "nordlendinger" for deg? Personer fra Nordland (som det strengt tatt burde være), eller personer fra alle de tre nordligste fylkene? I så fall kan jeg opplyse om at det er mange dialekter i Finnmark som ligger nærmere skriftspråket enn de aller fleste dialektene på det sentrale østlandet. Bare så det er sagt.

Endret av Morgan le Fay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid skrevet på min dialekt i brev og sms, men har da gode skriveferdigheter, er faktisk veldig sterk i rettskriving.

For noen blir det kanskje vanskelig med rettskriving, men det kommer da an på hva de driver med på skolen.

Forøvrig, vi som kommer fra Finnmark har så mye bokmål i vår dialekt, bortsett fra æ, dæ og enkelte andre ord, at om vi skriver på dialekt så blir det ikke så mye forskjell.

Om du var god i norsk burde du vite det :gjeiper:

Hva med de som skriver på smsspråk?

Er jo litt mer personlig å skrive slik som man prater, ikke alle som snakker bokmål vet du, og synes de skal få gjøre det om de vil.

Når jeg skriver til folk som er sørfra skriver jeg alltid bokmål.

Ville ikke skrevet på dialekt her inne heller.

Mest til folk jeg kjenner godt kan du si:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

øyh slapp av da, det var absolutt ikke kritisk ment. jeg mener ikke alle nordlendinger, men de som skriver sånn :) og spørsmålet mitt er seriøst ment. jeg hadde en kjæreste fra kirkenes en gang, han skrev konsekvent sånn som jeg skrev i det første innlegget mitt. Men jeg spurte han aldri om det hadde noen innvirkning på norsk rettskrivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt mer personlig å skrive slik som man prater, ikke alle som snakker bokmål vet du, og synes de skal få gjøre det om de vil.

Muligens mer personlig, men vanskelig å lese og det synes jeg er den viktigste grunnen til å la være. Jeg er selv nordlending (ekte sådan), men synes likevel det er plagsomt og tungvint å lese tekst skrevet på nordnorske dialekter og hopper konsekvent over slike her på KG.

Folk må selvsagt få gjøre som de vil, slik du påpeker, men jeg trodde litt av poenget med å skrive her var å kommunisere med andre, og hvis det å skrive på dialekt forhindrer folk fra å lese og svare på innlegget har man ikke oppnådd særlig mye. Så hva er viktigst, insistere på å skrive på dialekt eller bli forstått av andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hyggelig
Noen nordlendinger (finnmarkinger) skriver dialekt i nesten alle sammenhenger.

"æ har nomere dett nu, så æ rrræng dæ te uka" osv.

hva gjør dette med skriveferdighetene til ungdommer som vokser opp med å skrive sånn? har det noen innvirkning i det hele tatt? ikke vet jeg, men jeg har liksom alltid stussa litt over dette og lurer på om de bare kan ta frem korrekt norsk skriftsspråk etter å ha skrevet sånn i hele sin oppvekst.

Di rosa rækaaaaaaa, korsn går de me dæ? nu va de jammen mæ læng sia.

Unnskyld, måtte bare :sjenert:

For det første er nordlendinger folk fra nordland, ikke fra finnmark.

For det andre er den dialekten du hermer etter absolutt ikke finnmarksdialekt.

hvis den setninga der skulle blitt "oversatt" til finnmarksdialekt ville den sett slik ut: "æ har nommere ditt nu, så æ ringer dæ til uka." på såkalt oslodialekt ville det sett slik ut: "jæi har nommere ditt nå, så jæi ringer dæi til uka". hvis du sammenligner disse to ser du at det stort sett bare er det personlige pronomenet som endres.

og det andre eksempelet ditt ville ha sett slik ut:

"din rosa ræke, kordan går det me dæ? nu va de jammen mæ lenge siden."

nok en gang, ikke så mye forskjell som du skal ha det til.

hvis du skal hetse folk nordfra sin dialekt og skrivemåte kan du i alle fall ta deg bryet med å finne ut hvordan dialekten deres faktisk er, ikke finne opp noe jalladialekt som minner mest om harald eias "Rubenmann"...

dessuten tør jeg påstå at også folk sør for bodø skriver på dialekt i noen sammenhenger, akkurat slik som folk fra nord. dette har bl.a sammenheng med prisene på sms. flere tegn (slik som hvis du skriver bokmål istedenfor dialekt) er lik flere meldinger som igjen er lik høyere kostnader.

å skrive på dialekt er et velkjent fenomen i store deler av den vestlige verden, forresten. mener du da at folk i "hele verden" kommer til å gå ut av skolen uten å kunne skrive rent bare fordi de skriver meldninger/brev på dialekt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

herregud, synes du jeg hetser nordlendinger nå??? :O hjelp. folk er jammen hårsåre. hva skjer med å ha litt selvironi?

Jeg skrev nordlendinger (finnmarkinger) fordi jeg mente begge steder. poenget er ikke nøyaktig hvor de kommer fra, men OM DET HAR NOEN INNVIRKNING FOR SKRIFTSPRÅKET NÅR DE SKRIVER SÅNN SOM DET TIL VANLIG for svarte grønne glitrende.... murr...............................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marihan

Jeg skriver alltid på dialekt når jeg sender sms og skriver på msn. Dette har ikke påvirket skriftspråket mitt. Du burde kanskje få orden på ditt eget skriftspråk før du setter spørsmål ved andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver på dialekt til venner og familie, uansett hvor jeg skriver til de. Men føler ikke at det har ført til at jeg har problemer med skriftspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke bare folk fra nord som skriver dialekt til vanlig. Etter å ha vært aktiv på diverse forum i lengre tid så har jeg sett litt av hvert med tanke på rettskriving av folk fra hele landet, og folk fra Nord-Norge var absolutt ikke de verste. Når det er sagt så tror jeg at det i høyeste grad det å skrive dialekt til vanlig påvirker skrivekunnskapene til barn og unge, spesielt de som har dialekt som ligner på skriftspråket. Har man en dialekt som er veldig ulik skriftspråket tror jeg man blir mer bevisst på dialekten sin i forhold til skriftspråket, og man lettere klarer å skille mellom dialekt og skriftspråk.

Bruk av msn, sms osv. fører en sløvhet med seg, en sløvhet som ikke nødvendigvis har sammenheng med bruken av dialekt. Man ser blandt annet mye rar tegnsetting(les:uteblitt tegnsetting og påfølgende stor bokstav) rundt omkring på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg tror ikke dette er noe spesielt for folk fra Nord-Norge. De jeg kjenner som har "markante" dialekter skriver nesten konsekvent på dialekt i smser. Selv ville jeg aldri ha tenkt tanken. Nå snakker jeg bokmålsnært (om jeg får lov til å si det), men jeg ville likevel aldri skrevet "skal jæi bli me dæi".

Så lenge de holder seg til dialekt på mobilen, tror jeg ikke det går utover skriftsspråket. Men hvis man skriver mye på dialekt, i mailer, msn, sms osv, kan jeg se for meg at det kan påvirke når man skal skrive bokmål eller nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
"skal jæi bli me dæi".

:hoho:

Jeg lurer litt på hva de som har problemer med kj- og sj-/skj-lyd vil skrive. F.eks: "Jæi spiste sjylling til middag i dag. Mamma lager sjøttkaker til mæi i måårn. Jæi skal sjøpe mæi ny sjole."

De jeg kjenner som skriver dialekt i tekstmeldinger og på personlige mailer skriver faktisk veldig god normert norsk, også. Jeg vet ikke om mine bekjente er unntakene som bekrefter regelen, men jeg tror det kan ha noe med språklig bevissthet å gjøre.

Uansett, jeg liker ikke å lese dialekt. Eller for å si det med min dialekt: "Dætta lik je itte."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
herregud, synes du jeg hetser nordlendinger nå??? :O hjelp. folk er jammen hårsåre. hva skjer med å ha litt selvironi?

Jeg skrev nordlendinger (finnmarkinger) fordi jeg mente begge steder. poenget er ikke nøyaktig hvor de kommer fra, men OM DET HAR NOEN INNVIRKNING FOR SKRIFTSPRÅKET NÅR DE SKRIVER SÅNN SOM DET TIL VANLIG for svarte grønne glitrende.... murr...............................

Nå vet ikke jeg hvor du kommer fra.

Men jeg synes det er langt mer plagsomt med østlendinger som skriver "hvem bil har du".

Ellers jeg ganske enig med Arkana: innlegg skrevet på dialekt blir sjelden lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nordlendinger (finnmarkinger) skriver dialekt i nesten alle sammenhenger.

"æ har nomere dett nu, så æ rrræng dæ te uka" osv.

hva gjør dette med skriveferdighetene til ungdommer som vokser opp med å skrive sånn? har det noen innvirkning i det hele tatt? ikke vet jeg, men jeg har liksom alltid stussa litt over dette og lurer på om de bare kan ta frem korrekt norsk skriftsspråk etter å ha skrevet sånn i hele sin oppvekst.

Di rosa rækaaaaaaa, korsn går de me dæ? nu va de jammen mæ læng sia.

Unnskyld, måtte bare :sjenert:

For det første så er det du prøver å skrive trønder og ikke finnmarking. Og bare for å påpeke det så er heller ikke ditt innlegg på korrekt norsk skriftsspråk.

Når det gjelder dialekt skriving så syns e de e berre arti e!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg er ikke nordlending så jeg vet ikke helt. jeg er enig i at det er irriterende.

jeg tror de gjør det uebvisst, og at de bruker det mer på kødd og "slang" i teksten, jeg da. som når du skriver "liksom" i dine setninger kanskje :)

du er trønder ja, ikke nordlending ;):ler:

Endret av LilleCanCan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marihan
jeg er ikke nordlending så jeg vet ikke helt. jeg er enig i at det er irriterende.

jeg tror de gjør det uebvisst, og at de bruker det mer på kødd og "slang" i teksten, jeg da. som når du skriver "liksom" i dine setninger kanskje :)

du er trønder ja, ikke nordlending ;):ler:

Det er like irriterende at du ikke begynner en ny setning med stor bokstav..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marihan

Jeg er enig i mye av det du skriver Glow, men det TS sa, var at det var spesielt nordlendingene dette gjaldt. Dette mener jeg blir feil. Det er ikke bare i nordnorge en skriver på dialekt, men også andre steder i Norge.

Jeg har siden jeg fikk mobil (7 år siden) alltid skrevet på dialekt når jeg skriver SMS, men likevel alltid hatt gode karakterer i norsk skriftlig. Jeg tror ingen har vondt av å skrive dialekt av og til, så lenge en klarer å skille mellom det og ordentlig skriftlig språk.

Endret av marihan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er generelt UTROLIG irriterende med folk som skriver rett frem slik de uttaler ordene! Et helvete å lese!

pfjoooo... dette har irritert meg lenge - godt å få det ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...