Gå til innhold

nordlendinger som skriver som de prater


Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Noen nordlendinger (finnmarkinger) skriver dialekt i nesten alle sammenhenger.

"æ har nomere dett nu, så æ rrræng dæ te uka" osv.

hva gjør dette med skriveferdighetene til ungdommer som vokser opp med å skrive sånn? har det noen innvirkning i det hele tatt? ikke vet jeg, men jeg har liksom alltid stussa litt over dette og lurer på om de bare kan ta frem korrekt norsk skriftsspråk etter å ha skrevet sånn i hele sin oppvekst.

Di rosa rækaaaaaaa, korsn går de me dæ? nu va de jammen mæ læng sia.

Unnskyld, måtte bare :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen nordlendinger (finnmarkinger) skriver dialekt i nesten alle sammenhenger.

"æ har nomere dett nu, så æ rrræng dæ te uka" osv.

hva gjør dette med skriveferdighetene til ungdommer som vokser opp med å skrive sånn? har det noen innvirkning i det hele tatt? ikke vet jeg, men jeg har liksom alltid stussa litt over dette og lurer på om de bare kan ta frem korrekt norsk skriftsspråk etter å ha skrevet sånn i hele sin oppvekst.

Di rosa rækaaaaaaa, korsn går de me dæ? nu va de jammen mæ læng sia.

Unnskyld, måtte bare :sjenert:

Nordlendinger? Finnmarkinger? Bestem deg. Det er langt mellom Nordland og Finnmark. Vet du hvor langt????

Dialekter er ikke din sterkeste side. Slik som beskrevet, så kan det du skriver være fra Kirkenes og helt ned til Møre.

Nei, dette er ikke noe jeg har oppdaget.

Jo, jeg har jo sett ting skrevet på dialekt for morro.....

Da synes jeg det er verre med de som bruker tastespråket de har lagt til seg fra mobilen på nett. Eks her inne. Ord som oxo,jg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som har foreslått at vi skal endre skrivemåten nå. Kanskje når det blir aktuelt har sj-lyden nådd hele landet?

Jeg vet at ingen har foreslått at vi skal endre skrivemåten nå. Jeg fikk bare en følelse av dialekt-arroganse i det programmet, "slik vi snakker, slik blir malen for resten av landet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers, til hovedspørsmål; blir skriftspråket påvirket av at man skriver dialekt?

Vi snakker jo dialekt, mange snakker svært annerledes enn bokmål, og har likevel ikke noe problem med å omstille seg fra å snakke dialekt til å skrive bokmål. De fleste i hvertfall.... Husker en kvinne som skrev noe for meg, og sa: "Du, eg skriv Ærlig med Æ. Det e så mykkje freskar på dialekt, syns du ikkje?" Så hun trodde tydeligvis at bokmålversjonen av ordet var erlig, haha....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_vims_*
For det første er nordlendinger folk fra nordland, ikke fra finnmark.

hvor er sørlendinger fra da, om jeg tør spørre? Sørland? Det er ikke noe sted som heter det så vidt meg bekjent... man må skille mellom fylket Nordland og den delen av Norge som er motpart til "sørlandet", kall det gjerne "nordlandet" om du vil...

sorry, måtte bare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Personlig synes jeg det er mer irriterende med "fjortis språk" som liksom ol som bla du ofte bruker.

Er "liksom" et fjortisord? Ved overdreven bruk og gjerne uttalt og skrevet som "lissom", så ja. Kanskje ikke det mest akademiske ordet vi har, men jeg oppfatter det ellers som et østlandsord.

Dere som er fra Nord-Norge; hva vil dere at vi skal omtale dere som? Siden man snakker om sørlendinger, vestlendinger og østlendinger, er det jo greit å ha et ord som dekker fylkene i nord, men jeg har jo skjønt at det som å banne i kirken å kalle en fra Finnmark for en nordlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vel betydelig mer dramatisk negativ effekt på skriftspråket at skoleelever lærer å skrive sin egen dialekt før de blir introdusert for felles skriftspråk og må lære seg norsk skriftlig om igjen, enn at noen ikke helt innser at felles skriftspråk har en ekstremt viktig funksjon for kommunikasjon og forståelse og bruker sin egen dialekt i uformelle fora.

Og for den som mente Oslodialekt ligger så nært bokmål: næj, dær tarru fæjl. Vi snakkække sånn såmm vi skriver hær heller, men vi drivekke så myy me å skrive dialekten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_student_*

Tror det å skrive på dialekt er med på å gjøre dialekter mer populære og på å bevare dem. Dette synes jeg er viktig.

Helt ok å skrive dialekt i ufomelle sammenhenger som KG, facebook og SMS. Bruker ofte dialekt på facebook. Men dialektskriving vil nok ofte føre til at folk med annen dialekt ikke skjønner eller gidder å lese.

Uttalelser som dette:

Jeg har et inntrykk av at de som skriver dialekt er lavt utdannet og/eller jobber i et yrke det det ikke kreves skriftlig jobb.

synes jeg er tøv.

Er selv snart lege, kan vel neppe kalles lav utdannelse og vi skriver mye. Blant mine medstudenter er det veldig mange som skriver dialekt i uformelle sammenhenger.

Ta vare på dialektene deres folkens.

Når det gjelder irriterende ting å lese så kommer fjortis-språk og sms-språk høyest på min liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Noen nordlendinger (finnmarkinger) skriver dialekt i nesten alle sammenhenger.

"æ har nomere dett nu, så æ rrræng dæ te uka" osv.

hva gjør dette med skriveferdighetene til ungdommer som vokser opp med å skrive sånn? har det noen innvirkning i det hele tatt? ikke vet jeg, men jeg har liksom alltid stussa litt over dette og lurer på om de bare kan ta frem korrekt norsk skriftsspråk etter å ha skrevet sånn i hele sin oppvekst.

Di rosa rækaaaaaaa, korsn går de me dæ? nu va de jammen mæ læng sia.

Unnskyld, måtte bare :sjenert:

Jeg stusser nå egentlig mest over at du bare nevner nordlendinger (finnmarkinger), det er nu mange andre dialekter i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marihan
.Dere som er fra Nord-Norge; hva vil dere at vi skal omtale dere som? Siden man snakker om sørlendinger, vestlendinger og østlendinger, er det jo greit å ha et ord som dekker fylkene i nord, men jeg har jo skjønt at det som å banne i kirken å kalle en fra Finnmark for en nordlending.

Jeg er fra Nordland fylke og vil gjerne bli kalt nordlending. Hva de fra Troms og Finnmark fortrekker aner jeg ikke.. Men det er snakk om ganske lange avstander da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Nordland fylke og vil gjerne bli kalt nordlending. Hva de fra Troms og Finnmark fortrekker aner jeg ikke.. Men det er snakk om ganske lange avstander da..

Ja, men det er det jo når man snakker om "søringa" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlending er en betegnelse som brukes for å beskrive noen som kommer fra Nordland fylke, når man skal skille mellom folk fra Nordland, Troms og Finnmark. Men "nordlenning" brukes også om samtlige av disse, når vi omtaler folk som kommer fra landsdelen Nord-norge. Men gjør man det, må man regne med at de blir "førrbainna" og off topic, uansett hva ordlister og språkråd mener. Bare for å være på den sikre siden, liksom. Og med unntak fra dette punkt, er vi som residerer her i nordlysets rike, fundamentalt uenig i trådstarters beskrivelse av utdanningsnivået i landsdelen.

Når folk bruker SMS-språk andre steder enn i SMS, viser de bare omverdenen at de er lykkelige innehavere, av varig skakkjørte sjelsevner. Men ikke alle kan sitte på hovedstadens sushibarer, og løse verdensproblemer. Noen må jo hente opp all fisken, som beiter ved råkloakkutslippet, sånn at alle som mestrer sine hovedstadsliv, uten skriftlig dialektbruk, kan få mer enn underlige personlige pronomen, å bite i. Dialektbruken er en revitalisering av lokalkulturen, som savner sidestykke i seinere historie. God lesetrening er det også, om man ikke får overdose.

Såfremt ungene lærer seg et grunnleggende skriftspråk godt nok, til å gjøre seg forstått, er all språklig utfoldelse av det gode. Det blir ikke skikkelig moro, uten et dugendes normspråk, som vi kan boltre oss med, å radbrekke. Når ungdom (fra 6-90) har så mange kanaler å formidle seg i, er det akkurat dette som skjer. Folk skriver, og skriver, og skriver. Og gøy har de det, attpåtil!

Mange tiår er det ikke, siden jeg opplevde mange (særlig fra manuelle yrker, som gjerne rekrutterte skoletrøtte), som sleit med å enkle handlelister og notiser. I våre dager kan jeg titte innom et forum, og se mennesker fra språkprofessorer til dyslektikere, som nikoser seg med å krangle, så tastaturene skrangler. Og det viktigste, er hva de sier, ikke hvordan det staves.

Nei, du. Jo mer vi skriver, desto flinkere blir vi. Og rettskrivingsordlista er et tilbud, ikke en lovsamling...

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
"æ har nomere dett nu, så æ rrræng dæ te uka" osv.

Di rosa rækaaaaaaa, korsn går de me dæ? nu va de jammen mæ læng sia.

Jeg må bare si en ting. sånn som dette skriver mine venner fra finnmark. bortsett fra "dett" og "reng", sånn skriver en kamerat av meg fra lofoten. så jeg har nok blandet litt finnmark og nordlandsdialekt her. men jeg prøvde ikke å være korrekt heller. tvert i mot satt jeg det litt på spissen. Jeg har også noen venner fra trondheim, men de skriver kossn, og de skriver ikke sånn som det jeg har skrevet i det hele tatt. så dette er ikke trøndersk.

og bare slapp helt av med at jeg ikke skriver korrekt dialekt fra et bestemt sted i nordland. det var ikke mitt poeng heller:)

Dere som skriver at østlendinger skriver dialekt.. vi skriver ikke sånn som vi snakker, altså vi skriver ikke "jæj ser dæj i mårra" og sånt. :)

jeg kommer fortsatt ikke over hvor mange usakelige reaksjoner jeg har fått på denne tråden. har folk problemer eller? synes det virker som noen i den tråden er over gjennomsnittet krampeaktige. ei venninne fra Trondheim skrev til meg: "men ja, det påvirker rettskriving. sikker på at hvis jeg skulle skrive en stil nå hadde det blitt masse feil pga jeg har skrevet dialekt på msn og sms de siste åra".

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv

og jeg vet godt forskjellen på finnmark, nordland og troms. Men er det mulig å være så krampeaktig, som sagt? jeg vet ikke hvor mange der oppe fra som kaller ALT på hele østlandet for Oslo. jeg hadde aldri giddi å holdt det foredraget for dem fordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Snakk om korrekt norsk skriftspråk.... :ler:

Jeg snakker ikke om at jeg skriver korrekt skriftspråk!! har du ikke lest noe av det jeg har skrevet???? jeg skriver absolutt ikke korrekt, men jeg diskuterer ikke mine egne skriveferdigheter nå. herregud, jeg føler jeg stanger hodet i en vegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må bare si en ting. sånn som dette skriver mine venner fra finnmark. bortsett fra "dett" og "reng", sånn skriver en kamerat av meg fra lofoten. så jeg har nok blandet litt finnmark og nordlandsdialekt her. men jeg prøvde ikke å være korrekt heller. tvert i mot satt jeg det litt på spissen. Jeg har også noen venner fra trondheim, men de skriver kossn, og de skriver ikke sånn som det jeg har skrevet i det hele tatt. så dette er ikke trøndersk.

og bare slapp helt av med at jeg ikke skriver korrekt dialekt fra et bestemt sted i nordland. det var ikke mitt poeng heller:)

Dere som skriver at østlendinger skriver dialekt.. vi skriver ikke sånn som vi snakker, altså vi skriver ikke "jæj ser dæj i mårra" og sånt. :)

jeg kommer fortsatt ikke over hvor mange usakelige reaksjoner jeg har fått på denne tråden. har folk problemer eller? synes det virker som noen i den tråden er over gjennomsnittet krampeaktige. ei venninne fra Trondheim skrev til meg: "men ja, det påvirker rettskriving. sikker på at hvis jeg skulle skrive en stil nå hadde det blitt masse feil pga jeg har skrevet dialekt på msn og sms de siste åra".

...

Synes det er du som dummer deg ut! Kanskje litt tøft å innse, men det er faktum.

Folk fra Trondheim snakker by-trønder som er veldig forskjellig fra trønder slik du siterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Synes det er du som dummer deg ut! Kanskje litt tøft å innse, men det er faktum.

Folk fra Trondheim snakker by-trønder som er veldig forskjellig fra trønder slik du siterer.

det heter trøndersk!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om at jeg skriver korrekt skriftspråk!! har du ikke lest noe av det jeg har skrevet???? jeg skriver absolutt ikke korrekt, men jeg diskuterer ikke mine egne skriveferdigheter nå. herregud, jeg føler jeg stanger hodet i en vegg!

Altså du forbeholder deg bare retten til å kommentere alle andre som sikkert får ødelagt sitt skriftspråk ved å skrive dialekt?

Da vil jeg i allefall advare deg, ditt skriftspråk er ruinert før du begynner å skrive "dialekt".

Kanskje du burde innse at du kaster stein i glasshus siden du har fått så mange kommentarer!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Altså du forbeholder deg bare retten til å kommentere alle andre som sikkert får ødelagt sitt skriftspråk ved å skrive dialekt?

Da vil jeg i allefall advare deg, ditt skriftspråk er ruinert før du begynner å skrive "dialekt".

Kanskje du burde innse at du kaster stein i glasshus siden du har fått så mange kommentarer!?

ja, man får helt sikkert ødelagt skriftsspråket av å slurve sånn som jeg gjør. men det er jo ikke det som er dagens topic. jeg forstår ikke hvorfor så mange går i forsvarsposisjon her?? er dette et ømt tema eller? er det noe galt i å si det høyt at veldig mange fra nord-norge skriver sånn som de prater? er det noe som er hysj-hysj som jeg ikke har fått med meg?

Jeg angriper jo ingen, jeg stiller bare et spørsmål. hvorfor klikker folk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...