Gå til innhold

Betties krok


Bettie

Anbefalte innlegg

Hei Bettie! Mens du er i Operaen og nyter (håper jeg) stikker jeg innom i boka di for å fortelle at jeg leste alle sidene dine en kveld for noen dager siden, og har bare ett ord: WOW!

Du har jammen vært omsorgsperson for alle rundt deg - hjemme og på jobb - i hele år. Og sikkert i mange år. Sånn som du har ordnet og tilrettelagt og trimmet og stått på - og så smekket sammen 'en liten kake' til ekstra kos... Ikke rart om det så satt tjue feite elefanter på brystkassa di, sånn som du har drevet på!

Jeg håper virkelig dette ordner seg, og at du greier å balansere dine egne behov opp mot alle de andres. Bettie er en person som mange setter pris på!

Min konklusjon og oppsummering: Jeg er fascinert av din energi, imponert av din stå-på-vilje, grepet av din kampånd, kort sagt: Jeg liker deg fantastisk godt, Bettie! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lørdag 4. oktober

Jeg hadde sikkert hatt godt av en tur, Inlove, men det får bli en annen dag

Ballett på scene er flott, Cata. Jeg er enig med deg der.

Hei Marianne. Det er alltid kos å se deg her.

Balletten ble en fin opplevelse, Fakse.

:vinke: Hei AnnaSherley.

Vi hadde en fin kveld, Sjandark.

Hei mummi53. Så hyggelig å finne et spor fra deg her. Tusen takk for gode ord. Setter pris på det.

I går var altså den store operadagen. Frøkna kom og hentet meg. Greit å ha ungdom med sertifikat og bil. Nå er ingen av oss særlig bevandret i hvordan at kjøre i Oslo, så vi hadde beregnet god til. Ikke at vi rotet så mye denne gangen, men det ble en liten æresrunde i en rundkjøring ved sentralstasjonen, for vi oppdaget plutselig at vi hadde kommet litt for langt.

Vi hadde flaks med parkeringsplass, og fant en ikke langt fra operaen. Det er jammen stive priser på slike parkeringsplasser. Nå visste vi ikke hvor lenge forestillingen varte, men jeg regnet med to timer pluss pause, så vi betalte i forhold til det og tuslet oss bort til bygningen. Jeg bommet der, for forestillingen varte i tre timer, men det var ingen bot på vinduet da vi kom tilbake til bilen etter endt forestilling.

Jeg har jo bare sett operane i det vi har kjørt forbi, men det var noe annet å komme bort til den. Det er et fantastisk bygg, og når omlegging av vei blir ferdig, og skrot blir fjernet, så kommer området til å bli flott.

Frøkna og jeg skulle møte foreldrene mine, og broren min med frue. Billettene var en gave til faren min fra oss. Så foreldrene mine hadde funnet ut at de ville spandere middag på oss før forestillingen. Broren min hadde bestillt bord på gourmetrestauranten i operahuset. Vi hadde egentlig tenkt å få bord på brasseriet der, men der var det fullt, enda vi var ute med bordbestilling for en måned siden.

Restauranten var ok, og vi fikk et vindusbord. De har to menyer der - en fireretters og en sjuretters. Vi bestilte fireretters, og var litt forventningsfulle til smaksopplevelser.

Og det begynte bra. Vi fikk en liten apperetittvekker bestående av kyllingmousse med timiangele og flatbrød. En liten munnfull, men godt.

Så begynte vi på første forrett. Det var en kamskjellgreie, med vaniljesyltet vannmelon og tomater. Jeg liker kamskjell kjempegodt og gledet meg til den retten, men det var en skuffelse. Hele greia hadde antagelig blitt for lenge tilberedt, for konsistensen var som gummi. Vannmelonbitene var gode - alle tre firkantene a 1 cm. Rundstykket som fulgte med var også godt.

Så var det suppa. Oksehalesuppe med fritert marg, fikegele og fikenchips. Suppetallerkenen var stor, men det var ikke mer enn 1/2 dl suppe i tallerkenen. Skjeene var lettere håpløse - nesten helt flate. Moren min har problemer med at hun skjelver på hendene, og hun fikk nesten ikke i seg noe suppe pga de flate skjeene.

Vi hadde vel tatt en skje eller to av suppa da brannalarmen gikk. Jeg tittet bort på personalet for å se om det var en øvelse, eller om det var en virkelig alarm. Men personalet fortsatte med å slå inn på kassa, og tuslet rundt. Først etter at de to ganger over høyttaleren hadde henstilt alle til å forlate bygningen, gjorde de tegn til at vi måtte bevege oss ut, men da var vi allerede på vei, vi. Personalet gjorde ingenting, viste ikke vei eller hjalp de som hadde problemer med å bevege seg. Og det var rullestolbrukere i lokalet. Ikke fikk vi henvisning til hvor vi skulle gå heller, så alle klumpet seg sammer rett utenfor døra med det resultatet at de siste nesten ikke kom seg ut.

Nå viste det seg at det var en falsk alarm, men jeg ble likevel ikke veldig imponert over sikkerhetsrutingen. Det kunne gått ille hvis det virkelig hadde vært en brann.

Siden vi var blitt avbrutt midt i suppa, hadde personalet fjernet supperestene vår, og så fikk vi ny, varm suppe. Det synes jeg var bra.

Det var to hovedretter å velge mellom - fasan eller skate. Jeg hadde valg fasan, med pommes frittes og grønnsaker til. Og jeg flirte da retten ble satt foran meg. Det var to små biter fasan, fem bitte små pommes frittes, fire gulrotbiter og sju erter og to teskjeer saus. Men det var veldig pent lagt opp på en stor tallerken. Fasanen var litt tørr, og jeg skulle gjerne hatt litt mer saus.

Frøkna og svigerinne hadde bestilt skate, og der var tilbehøret fenikkel og sigarpoteter. Skata smakte sand, fenikkelen var ihjelkokt og potetene harde. Det var totalt mislykket. Jeg hadde spart rundstykket som fulgte med suppa, så frøkna fikk det.

Desserten var god, da. Sjokoladefondant med roquefort og en form for plommeis med honning. Jeg synes sjokoladen var kjempegod, så jeg fikk Frøknas, og Frøkna fikk plommeisen min. Greit å kunne bytte litt. Vi fikk kaffe til desserten, men det var vanskelig å løfte koppene. Det var ikke skikkelig hank på dem, bare en lite tapp på siden av koppen. Så jeg måtte løfte den med begge hender for ikke å miste den. Moren min fikk ikke til å drikke av koppen.

Men totalinntrykket var at den middagen var ikke verd pengene. Dertil var maten enten på det jevne eller heller mislykket. For ikke å snakke om størrelsen på prosjonene. Vel behøver de ikke være så veldig store når det er fire retter, men det får likesom være måte på hvor lite tilbehør som skal være med, da. Sevicen derimot, den var det ikke noe å si på. Vi hadde en veldig hyggelig servitør, vi. Men - vi velger å gå et annet sted en annen gang.

Det var mulig å få en gjennomgang av forestillingen på forhånd, gjennom et foredrag, men vi hoppet over det.

Balletten var flott. De hadde beholdt en gammeldags koreografi, og kulliser som bygget opp under det hele. Danseprestasjonene var også stort sett gode, og noen var svært gode, så det var jo en skikkelig feel-good opplevelser. Jeg hadde fått tak i billetter på første rad på balkong, så vi hadde godt utsyn til scenen, og til orkesteret. I orkesteret var det også noen solopartier som var flotte. I det hele tatt - jeg koste meg, og det gjorde de andre også.

Det eneste jeg har å klage på, var setene. Det var trangt mellom seteradene, så folk med lange bein får problemer med å få plass til dem uten å stange knærne i seteryggen foran. Og med et så flott bygg, burde de hatt råd til bedre seter. Det var rene kirkebenken å sitte på - tresete med maks 5 cm stopping.

Undeveis, glemte vi jo det, men med en forestilling som varte i nesten tre timer, kjente man det etterhvert.

Likevel - jeg kommer nok til å ta en tur seinere også, for den kunstneriske kvaltieten var avgjort god.

Vi fikk litt av et vær på veien hjem. Det regnet ikke med måte. Og hjemme tordnet og lynte det. Vi stoppet på en bensinstasjon på veien for frøkna var sulte, så jeg spanderte pølse på henne.

I dag har jeg vært litt husmor. Jeg har tatt kjøkkenet et rufs. Halvdelen har det med å hente krydder etc fra skapet - og la det bli stående på benken, så nå var det nesten ikke benkeplass igjen, så det var nødvendig å gjøre noe nå. Har vasket klær også. Noe har jeg hengt ut. Det blir neppe tørt ute, for det er rått selv om sola skinner. Men noe tørker det, så kan jeg ta resten inne. Stua har jeg også ryddet, men resten av huset tar jeg i morgen.

Mandag må jeg ta en tur til telebutikken, for mobilen min har tatt kvelden. Det er ikke mulig å slå den på, selv om den har ligget til lading. Jeg ahr i grunnen ikke vært fornøyd med den, for batteriet holder max 2 dager, og den har vært vrien å slå på hele veien. Det er jobbtelefonen min, så jeg får få orden på den.

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du milde, hvor har de lært sikkerhetsrutiner hen?

På jobb skal vi alltid møte ved et bestemt angitt punkt utendørs når brannalarmen går og ingen (uten de som har spesielle oppgaver) får vise seg inne før den som er "handlingsansvarlig" har sjekket ut hvorfor og hvor alarm går og om det er reell fare. Men vi er muligens mer enn gjennomsnittlig sikkerhetsbevisste da.

Men....også på helsestudioet jeg gikk var det skikkelig opplegg den gang alarmen (falsk sådan) gikk. Personalet gjette oss ut av bygningen og sørget for at alle var ute. Og heller ikke der fikk noen komme inn igjen før bygningen var sjekket. Så de burde absolutt vært litt "strammere" i operaen ja. Men er enig i at det er et flott bygg. Skal få med meg en forestilling der jeg også en gang det passer slik.

For mange år siden var jeg i Stockholmsoperaen og så "Svanesjøen" og det var absolutt noe som fristet til gjentakelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤

Godt foretsillingen var god da, når maten absolutt ikke svarte til forventnigener. Kan tenke meg at det ikke var så veldig billig der.

Også kunne de jo spandert på en såpass dyr opera, skikkelige seter. Tre timer på en kirkebenk er lange tre timer :ler:

Men en flott opera har vi, det er sikkert.

Får håpe du får orden på telefonen din til uka da, Bettie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst å kalle seg "gourmetrestaurant" og glemme å leve opp til det. :sjokkert: Takk for tipset - så slipper man å gå dit!

Du skriver så friskt og levende så det er en fryd å lese når du beskriver det du har vært med på. Vi hadde egentlig tenkt å ta en tur i Operaen og få med oss en forestilling i det nye huset, enda vi bor ganske langt unna. (Har vært i vestibylen og gått tur på taket i vår) Men Mummipappa er 190 høy, så da han leste om de trange setene slo han det fra seg. Jeg leste senere noe om at det er enkelte plasser som er litt mer romslige, så de langbeinte må be om å få sitte der når de bestiller billett. Litt av et system. Og dette huset har vi betalt milliarder for... :nocomment: Bra at det SER stilig ut, i hvert fall! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg at vi skal bestille spesialseter til mannen dersom vi en gang skal i operaen ja :ler:.

Godt at forestillinga var bra i det minste, selv om maten og setene ikke var det beste. Opera er noe helt annet "live" enn på TV eller radio, så det er en flott opplevelse å få med seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trulselinemor

Innom med en mandagshilsen.

Herregud for en opplevelse på resturanten.

Godt forestillingen var bra.

Håper du har det bedre Bettie.

Tenker på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom for å ønske deg en fin mandag og en fin uke. Håper det går bra med deg framover nå. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at selve operabesøket var vellykket til tross for visse forviklinger. Jeg var og gikk på taket der i høstferien, måtte jo prøve. fantastisk bygg. Skal nok få med meg en forestilling der en gang, men nå blir det operaen i Brumunddal til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt mye negativt om restauranten på Operaen, så jeg er ikke så veldig overrasket over beskrivelsene dine på maten. Men det er i alle fall bra at dere koste dere med forestillingen da :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 8.oktober

Jeg sendte en mail til operaen, jeg, Cata, og beskrev hvordan jeg opplevde brannalarmen. Hadde jeg vært ansvarlig, ville jeg gjerne visst om slikt, så jeg kunne ha gjort noe med det - før det ble nødvendig.

De skal vel ha inn så mange som mulig, mummi, så det er derfor setene står så tett.

Balletten var fantastisk, Fakse, så det er avgjort noe å ta sikte på å få med seg.

Takk for tilbakemeldingen, marihan. Koselig å lese.

Forestillingen reddet kvelden, reka.

Det passet godt med en seier for FFK nå, bella. Halvdelen har vært meget oppglødd og har medaljeglans i øynene.

Du kan glede deg, AnnaShirley. For det første er det et spennende bygg, og kvaliteten på forestillingene tror jeg er gjennomgående høy.

Takk for hilsen Trulselinemor. Det er bedre med meg nå.

Hei Inlove. Kos at du stikker innom.

En forestilling i operaen kan anbefales, caskr

Moren min hadde også lest noe negativt om restauranten, frigg, så heldigvis finnes det andre alternativer i Oslo.

Det har vært noen skikkelige høstdager nå. Lørdag og søndag blåste det så det ristet i huset. I dag regner det. Og jeg merker at tussmørket kommer tidligere om kvelden. Så det første jeg gjør når jeg kommer fra jobben, er å tenne opp i ovnen. Da kan det blåse så mye det vil, for jeg har jeg det godt og varmt inne.

I dag har jeg vært hos spesialisten. Der pustet og peste jeg i pusteremedier, og ble banket på og lyttet på og utspurt. Jeg hadde i dag en lungekapasitet på i underkant av 50% av normalen. Astma, sa spesialisten. Og jeg har gått med tette bronkier en stund, så de er irriterte, nesten sinna, og bente.

Det kan faktisk forklare hele altet - at var anpusten av å sitte stille, at jeg blir anpusten av å gå noen meter, at pulsen og blodtrykket er høyt. Kroppen har jo slitt for å få luft nok.

Så nå er jeg utstyrt med nye medisiner og har vel snart et halvt apotek her hjemme. Men legen mente at innen 14 dgr så ville jeg bli merkbart bedre. Det betyr også at jeg kan begynne å trene igjen - når jeg bare får puste skikkelig.

Jeg hadde vel en liten mistanke om at det kunne være noe i den gata, men fikk det ikke helt til å stemme. Men lav lungekapasitet forklarer elefanten på brystet, anpustenheten min og faktisk også puls i hurtigtogfart.

Så nå skal jeg bokstavelig talt blåse i verden hver morgen og kveld, et par ganger faktisk. Det er jo ikke så dumt. Så skal jeg notere hvor flink jeg er til å blåse, da. Og så skal jeg hale inn litt pulver - helt legalt, og så regner jeg med å bli frisk og sprek igjen.

I morgen er jeg innkalt til min sjef igjen. Han har nok tenkt mer på hvordan jeg skal omplasseres, men jeg har ikke tenkt å gjøre det enkelt for ham. Og ikke nå som jeg vet hva som feiler meg, som det faktisk går å gjøre noe med.

Jeg ringte dit jeg har sendt jobbsøknaden min i dag. Huff - det er 44 søkere. Da spørs det om jeg når opp. Men - jeg har i hvert fall prøvd, da. Hvis jeg ikke hører noe i løpet av neste uke, kan jeg regne med at jeg ikke får jobben, for de regner med å kalle inn til intervjuer da. Spennende tider med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det "bare" var astma og ikke noe hjertetrøbbel. Og enda bedre at de mener de har medisiner som faktisk virker slik at du blir sprek og spretten igjen.

*løper og jager elefant vekk fra Bettie-brystkasse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette var jo gode nyheter egentlig. Så glad du endelig vet hva som er galt med deg. Og at det er noe det faktisk går an å gjøre noe med. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du endelig har fått vite hva som er feil, og at det "ikke er verre" enn astma. Det blir sikkert deilig å få trent igjen :) Det er så koselig å stikke innom boka di, du skriver så godt og virker så omsorgsfull og omtenksom. Må si jeg beundrer evnen din til å ta deg av andre og nesten alltid ha overskudd til å gjøre noe hyggelig for andre. Håper bare du har overskudd til å ta litt ekstra godt vare på deg selv også, viktig å ikke glemme det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med en diagnose på den astmaen, og greit med noe som kan behandles, selv om det betyr enda flere medisiner i hjemmeapoteket ditt.

Krysser fingrene for at du blir kallt inn til intervju til uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...