Gå til innhold

Betties krok

Bettie

Anbefalte innlegg

Kjenner igjen det der med å "splitte hjernen". Den evnen har jeg også. Nyttig, men ganske slitsom når det går over lang tid.

Håper du klarer å ta vare på deg selv nå så du får igjen kreftene. Malekurs høres morsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare blås ut, Bettie, det er sunt! Mye tankevekkende i det du skriver. Håper du får noe igjen for fighterviljen og styrken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 31.august

Ikke sant det er nyttig med en slik splittevne, Cata. Men jeg er enig med deg i at det er en strategi som tar på i lengden.

Jeg tror at malekurset vil bli et pustehull for meg, ja, Inlove.

Godt at du ikke ble skremt, da, caskr. Men noen ganger må jeg lufte ut litt.

Det er den siste dagen i august. Og det er vel slutt på sommeren nå. Jeg sitter her alene og "lander", mens håret er fullt av guffe for å få litt freshere farge på det.

Det har vært en fin helg, men litt slitsom, for jeg har hatt tre barn i huset fra fredag kveld til ut på dagen i dag. Jeg hadde lovet Poden at jeg skulle være barnevakt for barnebarna i helgen, for han og Svigerdatter var blitt invitert til 30-årsdag hos en venn av Poden. (i dag sitter feilslagene løst, ser jeg). Og det fallt sammen med den helgen vi skulle ha Helgedatter på besøk. Ikke for det - har jeg først barn i huset, kan jeg like gjerne ha dem i flertall og kanskje ha noen barnefrie helger også. Og så var det Helgedatterhelg.

Jeg har hatt barnebarna mye hos meg i sommer, og det har vært koselig. Vi har jo så stor plass her ute, og de bor i sentrum, med asfalt på alle kanter. Så det ble til at jeg dro inn til byen og hentet dem for å ta dem med meg på stranda. Noen ganger tok jeg dem med meg alene, andre ganger ble Svigerdatter også med.

Vi har jo fem badestrender i umiddelbar nærhet, så vi har kunnet velge på øverste hylle. Det ble jo til at jeg valgte de mest barnevennelige, da.

Helgedatter har også vært her flere ganger i sommer, og da har jeg ofte tatt med meg Lillefrøkna. Vi har vært på badeland to ganger, for hun var her de helgene i sommer som det regnet. Der har jeg bare hatt med meg jentene, og det er en behaglig måte å "passe" barn på. Jentene har stort sett bodd i vannet, og har bare fått beskjed av meg om at de skulle komme innom meg med jevne mellomrom så jeg kunne se at de ikke hadde druknet. Jeg satt godt i en stol ved bassengkanten med en kaffekopp og ei bok, og sjekket at jeg visste hvor de var. De er jo svømmedyktige begge to.

Og så har vi vært på Eventyrfabrikken en gang. Der storkoste jentene seg, og som ellers når vi er ute, hadde jentene meldeplikt og kunne ellers holde på som de ville. LillePoden fant også ut at det var noe som var moro der, men det var for skummelt å være alene, så dere kan jo gjette hvem som krøp rundt i lekehusene sammen med ham. Skal hilse og si at det var litt av et syn. Men LillePoden hadde det gøy, han, og jeg ble varm, for det var nesten uutholdelig varmt der.

Det var jo på en slik barnehelg at jeg tok med jentene på "Brottungær" i steinbruddet på Hvaler. Som jeg skrev, så var det også en regnversdag. Det var god temperatur, men det regnet så kraftig at jentene fikk beskjed om å ta på seg regnkappene inne i bilen før vi gikk ut. Jeg hadde med meg sekk med sitteunderlag og pledd for selv om det var sommer, kan sommerkvelder bli litt kjørlige. Det var noen som skulle se skuespillet som ikke hadde vært så lure som oss, for det stilte med paraply, og de måtte de slå sammen da skuespillet begynte. Vi satt og tørt og varmt under hvert vårt "enmannstelt" Selve stykket var helt ok, og passet fint til den alderen som jentene er i - litt vennskap, litt skummelt, litt moro - og en lykkelig slutt.

Men denne helgen hadde jeg ikke lagt så mange planer. Lillefrøkna skulle i bursdag, så da var det Helgedatter og jeg som skulle finne på noe. Halvdelen tok med seg LillePoden. Jeg hadde tenkt at vi kunne ta en tur på kino, men det fallt ikke i smak. Hun bare ristet på hodet uansett hvilken film jeg foreslo, så det ble til at vi tuslet opp til bokhandelen og kjøpte blyanter og viskelær til henne, stakk innom og kjøpte et par filmer, og så fikk hun velge en kake å ta med hjem, så dro vi hjem og hun koste seg med PC-spill og kake til LilleFrøkna kom hjem.

I dag har det vært kakebakedag. En del av plommene er modne, så vi gikk ut og plukket plommer, og etterpå laget vi plommekake (bare byttet ut epler med plommer). Det likte begge jentene, så de målte og veide (under overvåking, for det er ikke så greit med liter/desiliter etc) og rørte. Og så måtte jo alle plommene vi skulle bruke deles og steinen plukkes ut. Lillepoden ville også være med, så han hadde jeg på en stol ved siden av meg for at han skulle rekke opp til benken. Han ble skikkelig snurt da han ikke fikk slikke vispene, men ble mer fornøyd da han fikk slikke av ei skje. Vi bakte så mye at jentene fikk med seg kake hjem, og så hadde vi lun kake og is før Halvdelen kjørte hele ungeflokken hjem - hver til sitt.

Jeg er litt sliten etter helgen, for LillePoden har vært skikkelig snørrete, så han sov ikke godt - og da gjorde ikke jeg det heller.

Nei - nå skal jeg skylle ut guffa av håret, så får jeg se hvordan dette blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan du klarer å være så aktiv. Du gir så mye av deg selv hele tiden. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at du er tilbake igjen, Bettie :) Har vært på ferie, så ikke fått med meg at du var tilbake igjen før nå. Håper det står litt bedre til med deg nå om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det gjelder å kunne kle seg når man skal på utendørsforestilling. Jeg var på festival i sommer med ullundertøy og regnklær. Lue og votter lå klare i sekken, og kom frem utpå kvelden. Men så bor jeg litt lengre nord enn det du gjør da :ler:.

Ble hårfargen bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plommekake, kanskje jeg skal prøve det? Nei, veit ikke jeg, synes det er for mye av både plommer, epler, kirsebær og alt mulig.

Pass på å få noen barnefrie helger også da, Bettie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag 3.september

Hei Inlove. Unger er nå en gang noe jeg trives sammen med, da.

Det går stadig bedre med meg, Enigma. Hyggelig at du er innom.

Kos å se deg også Lille-Ballerina

Hårfargen ble bra, den, Fakse. Valgte meg en mørk kastanje denne gangen. Håret er veldig mørkt i utgangspunktet, og med farge på de grå hårene, får jeg "naturlig" high-lights". Vi må nok bare innse at i Norge er utendørsarrangement en risikosport, så både regntøy og varmt tøy vil nok være en del av standardoppakningen til disse arrangementene. Men det har jo sin sjarm, da. Og unger husker slike opplevelser.

Joda, mysan. Er i farta, men samtidig - om jeg har ett eller tre barn i huset - det spiller mindre rolle. Og jeg skal nok legge inn en del barnefrie helger også. Kommer også til å prøve å begrense helgene til å vare enten fra fredag til lørdag, eller fra lørdag til søndag. Tre dager er i meste laget.

Prøver å passe på meg selv, bella. Jeg må bare si at etter jeg har begynt på min nye pillecoctail, så er verden blitt et mye bedre sted å være.

Huff, ja, Cata. Er nok litt duracellekanin. Full fart til batteriet er tomt. Vet på en måte ikke hvordan jeg skal begrense meg, for jeg har så lett for å si ja.

Jeg gleder meg til å begynne på malekurset, Niennah.

I dag er jeg hjemme fra jobben. Jeg er syk. Har litt feber, er tett i nesa, hoster og er tungpustet. Tror jeg ble smittet av LillePoden da han var her i helgen, for han var veldig snørrete. Og mitt system er ikke vant til snørrunger lenger.

Jeg begynte å kjenne det mandag, særlig ut over dagen, men jeg gjennomførte jobben og et møte på kvelden som jeg bare måtte være tilstede på. Jeg var på jobb i går også, men det var ikke det lureste jeg har gjort. Men - det var en oppgave som måtte gjennomføres i går, og det er bare jeg som kunne gjennomføre den på jobben. Dro hjem da jeg var ferdig, da.

Så ut på dagen i går bestemte jeg meg for å være hjemme i dag og pleie min forkjølelse. Feberen er nesten borte, så formen er litt bedre. Regner med å være på jobb i morgen igjen. Jeg skal ha et utkast for budsjettet for 2009 på plass innen tirsdag, så jeg bare må på jobb. Dessuten ser det ut til at jeg må ta en arbeidsdag i helgen, for jeg ligger litt på etterskudd på en del oppgaver. Orker ikke presset og stresset med å ta inn etterslepet på vanlig arbeidstid. Da er det bedre å ta en lørdag i ny og ne og være i forkant. Og så har jeg faktisk planlagt å ta meg et par dager fri i løpet av måneden, tid jeg har opparbeidet meg ved jobbing ut over arbeidstiden.

Jeg gleder meg sånn til å begynne på malekurs. Det starter om en drøy uke og skal gå over 10 ganger.

I sommer var jeg jo på Sommernattskolen. Det er familien Sand som har Sommernattskole hvert år ei uke i juli. I løpet av uka har de ulike kurs, foredrag og konserter. I år var det skulpturkurs - med smiearbeider, malekurs, musikkverksted, teaterverksted, foredrag og konsert i Hvaler kirke. Og jeg var altså med på malekurset - to dager. Kursene startet ved 7-tiden om kvelden og sluttet et sted mellom 11 og 12 på natta.

Den første kvelden møtte ca 25 mennesker opp til malekurset - i alderen 7 til 70 år. Vi fikk en kort innføring i hvordan akrylmaling virker og litt om forskjellige virkemidler og så var vi igang. Ut i naturen med maleplate, maling, pensler og staffeli. Akkurat det av vi sto ute i naturen, ble en utfordring, for det blåste ganske så friskt disse dagene. Det var om å gjøre å finne en plass i le, og plassere staffeliet slik at ikke vinden fikk tak i det og blåste det overende.

Den første oppgaven vi fikk, var å lage en illustrasjon til et eventyr.

Jeg ble helt oppslukt av oppgaven, og fikk faktisk til å male ei hule. Det lignet i hvert fall.

Etter en pause med kaffe og litt å bite i, skulle vi male et skjærgårdsbilde. Da fikk jeg til en ganske bra himmel.

Dagen etter skulle vi illustrere et dikt av Hamsund, og da fikk jeg til en ok strand. Så hvis jeg hadde lagt de tre bildene sammen, hadde det ikke blitt så halvgalt.

Men tiden gikk så fort der vi sto og malte. Plutselig var det nesten midnatt. Det er jo det som er så fint med norske sommernetter - lyset, og kunne stå ute og male til langt på natt.

Vi viste jo fram bildene vi hadde malt for hverandre, og det var jo meget varlabelt ut fra hvilke forkunnskaper folk hadde. Noen hadde tydeligvis malt før, og kunne en del teknikker, hadde perspektiv og strek, noen valgte meget utradisjonelle løsninger på oppgavene, og noen var meget naivistisk i stilen. Jeg havnet vel midt på treet. Men det var moro å se alle de ulike uttrykkene vi hadde.

Så nå skal jeg lære mer. Kurset et egentlig et oljemalingskurs, men jeg får se om jeg begynner med det eller fortsetter med acrylmaling. Kunne visst bruke det også på kurset.

Så nå får jeg to luftehull i uka - koret og malekurset.

Egentlig burde jeg ha trent også, men det får bli seinere. Kan ikke fylle uka helt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også malekurset hørtes veldig interessant ut. Jeg har lyst til å begynne med et eller annet selv, men vet ikke helt om jeg har den kreative siden som trengs når man skal male..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget spennende malekurs. Skjønner at du gleder deg til å ta fatt igjen.

Du får ha god bedring med forkjølelsen, har "slept" meg på jobb i dag jeg og, og sleper meg vel avgårde i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...