Gjest =tentacle= Skrevet 28. desember 2007 #61 Del Skrevet 28. desember 2007 Jeg har ikke eid mange ketchupflasker i løpet av årene etter at jeg flyttet hjemmefra, selv om jeg forsåvidt liker det til sitt bruk, noe som for meg er pølser, burgere og pommes frites. Utskjelling av gjester hører uansett ikke hjemme hos hyggelige mennesker, og har man "unge" gjester på besøk så bør det være av en annen grunn enn at man skal oppdra dem. Hvis gjesten nyter måltidet bedre med ketchup skal h*n endelig få det, forutsatt at jeg tilfeldigvis har det i hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaffeavtalen Skrevet 28. desember 2007 #62 Del Skrevet 28. desember 2007 Men er det ingen forskjell på om det er et barn/ungdom eller en voksen gjest som spør etter ketchup? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrthel Skrevet 28. desember 2007 #63 Del Skrevet 28. desember 2007 Vi var på en fin og dyr restaurant med et vennepar i sommer... Der reagerte jeg på at det andre paret pøste ketchup over all den flotte maten... De kunne jo like gjerne kjøpt pølser og pomes frites på et gatekjøkken - smaken på maten ville vært den samme, og de ville spart masse penger.. Jeg sa selvsagt ingenting til disse to. Det hadde jeg ingenting med. Men inni meg reagerte jeg veldig - noe min mann også gjorde.. Maten smakte jo helt fortreffelig... men som sagt - det var jo selvsagt opp til dem. Uansett tenkte jeg da på hvor kresne enkelt er - som må ha samme smaken på all slags mat... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 28. desember 2007 #64 Del Skrevet 28. desember 2007 (Nå går det så fort unna i denne tråden at datamaskinen min ikke klarer å henge med ) Hva med den nye Idun ketchup'en som er uten sukker? Er den mindre "harry"? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 28. desember 2007 #65 Del Skrevet 28. desember 2007 Vel, hvis det stemmer dette med klasse og ketchup, så er det snakk om en trend. Dvs, at enkelttilfeller vil ikke kunne verken bevise eller motbevise en slik teori. Med fare for å spore av debatten nå, så tør jeg påstå at når ketchup ikke var spesielt vanlig i noen av de arbeiderklassehjemmene jeg besøkte som barn (og vi omgikkes jo tross alt ikke de høyere lag av folket) må det være tale om mer enn enkelttilfeller. Jeg kan da ikke ha vært innom såååå mange enkelttilfeller :klø: . Tror Mysan har rett, ketchup er nok en østlandsgreie heller enn en arbeiderklassegreie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 28. desember 2007 #66 Del Skrevet 28. desember 2007 (Nå går det så fort unna i denne tråden at datamaskinen min ikke klarer å henge med ) Hva med den nye Idun ketchup'en som er uten sukker? Er den mindre "harry"? For meg ville det blitt akkurat det samme. Jeg spiser så sjeldent ketchup at jeg kjenner ikke forskjell på de to. Jeg tror jeg kjenner forskjell på Heinz og Mills... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 28. desember 2007 #67 Del Skrevet 28. desember 2007 Men er det ingen forskjell på om det er et barn/ungdom eller en voksen gjest som spør etter ketchup? Joda, men jeg ville nok (om det var MITT barn) bedt ham eller henne smake uten ketchup først. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2007 #68 Del Skrevet 28. desember 2007 Jeg ville ikke ha reagert sånn som denne vertinnen gjorde om noen spurte meg om de kunne få ha ketchup på maten sin.Jeg synes vel igrunnen egentlig at det er litt harry selv om jeg tidligere har svart noe litt annet i denne tråden,men å vise et sånt raseri mot en ung gjest er vel litt uhørt. Jeg kommer selv i fra en såkalt lav klasse men bruker kun ketsjup på pølser,pommes frites og frysepizza.Jeg synes at ketsjup har en tendens til å ødelegge maten.Jeg tror ikke at ketsjupbruk gjenspeiler klassetilhørighet.I alle fall ikke den økonomiske eller utdannelsesmessige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 28. desember 2007 #69 Del Skrevet 28. desember 2007 Men er det ingen forskjell på om det er et barn/ungdom eller en voksen gjest som spør etter ketchup? Jo, jeg syns det hvertfall.- Har opplevd en gang at en voksen spurte etter ketsjup da jeg serverte biff med godt tilbehør,smørdampede grønnsaker og rødvinsaus- da reagerte jeg, men sa ingenting. Tenkte bare at jeg kunne likegodt servert pølse med lomper. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titta Skrevet 28. desember 2007 #70 Del Skrevet 28. desember 2007 Ketchup spiser jeg svært sjelden, er vel bare på pølse og pommes frites noe vi så og si aldri spise. Så hos oss er det kun en tilfeldighet hvis vi i det hele tatt har ketchup. Jeg synes det er en uting å drukne all mat i ketchup og hadde vel gjerne tenkt mitt om en voksen ba om ketchup til mat som jeg ikke forbinder med typisk ketcup-mat (om jeg serverte det hadde jeg satt frem ketchup uansett). Jeg hadde vel kanskje dristet meg til å komme med en liten kommentar også, men da i en spøkefull tone. Som vert har jeg da ingen intensjoner om at gjestene mine skal føle seg ille berørt, selv om jeg kanskje synes de er litt håpløs. Jeg blir litt oppgitt, har flere venner som er i overkant kresne og som har en lang liste av ting de ikke liker og som drukner alt i dårlig dressing og ketchup, men jeg gidder ikke bruke energi på å bli fornermet over deres lite utviklede smaksløker. Så får jeg heller huske på det til neste gang de kommer på middag og servere noe mer barnevennlig da. Og ett barn må da uansett få lov til å spørre etter ketchup uten å få noen reaksjoner. Det er ikke verten sin jobb å oppdra andre sine barn til å like "voksen" mat. Reaksjonen til verten høres helt uhørt ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2007 #71 Del Skrevet 28. desember 2007 Hva slags rett serverte hun? Jeg ble bare litt nyskjerrig.Må ha vært noe veldig fancy og fint siden hun eksploderte når det ble spurt etter ketchupflaska... Det jeg mente å si med dette svaret er vel egentlig at vertinnen overreagerte. Det er klart at det finnes retter som ketsjup overhodet ikke passer til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mille My Skrevet 28. desember 2007 #72 Del Skrevet 28. desember 2007 Jeg syns også folk bør få ha det de vil ha som tilbehør (så fremt det ikke er utenfor hva jeg kan tilby). Selv om jeg blir litt skuffet etter å ha bakt f. eks pizza (eller annen mat) og noen har et tykt lag med ketchup oppå (voksne), men tar jeg det ikke så tungt at jeg snakker til dem om det. Alle har rett til å ha sin egen smak og hvis de kan få det som de vil med ketchup, bør de få lov. Som en liten sidenote: Ellers er jeg den som må ha "helt egne måltid" i julen fordi at jeg ikke liker pinnekjøtt. Dette tar selvfølgelig familien (og andre) seg svært nær av, prippen som de er. De glemmer helt at min kusine, som er 10 år eldre og litt til bare begynte å like pinnekjøtt for noen få år siden - altså datteren av hun som lager maten og alltid klager høyest på mine spisevaner. Min kusine var det helt greit å lage masse ekstra til, men jeg er nødt til å "tålerere" at de snakker til meg for noe jeg ikke liker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 28. desember 2007 #73 Del Skrevet 28. desember 2007 Men er det ingen forskjell på om det er et barn/ungdom eller en voksen gjest som spør etter ketchup? Jo, det er det. De unge er det håp for, de kan vendes av med ketchupbruken og lære seg å like og kjenne på forskjellige smaker. For voksne ketchupbrukere er toget ofte gått. Så hvis unger gjester spør etter ketchup til pinnekjøttet på nyttårsften, anbefaler jeg å være standhaftig og nekte så lenge som mulig, dvs til underleppa begynner å dirre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babybird Skrevet 28. desember 2007 #74 Del Skrevet 28. desember 2007 Dette tok jo av. Selv liker jeg ikke ketchup noe særlig, men hallooo.... Er det virkelig så forferdelig? Og så harry? En del som legger vel mye i dette synes jeg. Jeg synes det er utrolig frekt å skjelle ut en 13-åring for å be om ketchup. Det samme hadde jeg tenkt om det gjaldt en voksen. Utrolig dårlig gjort av vertinnen, og om man er så fin og opphøyet at man blir fornærmet for en slik liten ting så burde man kanskje tenke seg litt om før man inviterer hjem. Som sagt, er ikke glad i greiene selv, men om det er det som skal til for å gjøre gjesten fornøyd så gjerne for meg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2007 #75 Del Skrevet 28. desember 2007 Ketchup gjør maten ugjenkjennelig på smak , dvs at det ikke spiller noen rolle hvilken type mat man spiser. Enkelte jeg kjenner til , pøser på med ketchup uansett , er det fordi de er vant lite variert utvalg ? Hvis ketchup er så godt - hvorfor ikke spise det uten tilbehør ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. desember 2007 #76 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Jøje meg... Om en 13-åring hadde spurt etter ketshup, så hadde jeg aldri i verden reagert.. inni eller utenpå, selv om det ble servert gullbelagt snerpefilet. Og helt ærlig.. jeg reagerer mer på dette pjattet om klasse og utdanning enn om en voksen person hadde bedt om ketchup til biffen sin. Smak og behag. Jeg nekter å drukne min biff i bernaisesaus og synes at ananas ødelegger all mat den puttes oppi. Jeg er ingen storforbruker av ketchup selv heller (selv om jeg ikke har høyere utdannelse og kommer fra et såkalt middelklassehjem), men synes at det i små mengder er greit til en del retter. Det kunne ikke falle meg inn å spørre etter ketchup om jeg spiste på en fin restaurant eller fikk servert noe fint og flott et annet sted. Men jeg hadde ikke blitt flau om min samboer hadde spurt pent om å få ketchup heller. Han er en av dem som "drukner" maten sin til stadighet. Om det er det han liker, så får han da bare få lov til det. Endret 28. desember 2007 av Lea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2007 #77 Del Skrevet 28. desember 2007 (Nå går det så fort unna i denne tråden at datamaskinen min ikke klarer å henge med ) Hva med den nye Idun ketchup'en som er uten sukker? Er den mindre "harry"? Jeg synes at den virker litt mindre harry ja... Det viser jo at den som kjøper ketsjupen er bevisst i forhold til sukkerbruk. Eller så kan det være at personen er så harry og ufokusert at h*n ikke legger merke til at det er den sukkerfrie varianten h*n har rasket med seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nedfall Skrevet 28. desember 2007 #78 Del Skrevet 28. desember 2007 Men jeg skjønner ikke hva som var så galt med å spørre om det. Er det frekt å spørre etter ketchup? Hverken jeg eller min mann har hørt om noe lignende. Så frekt, så heeeerlig frekt ! Neida... hun der vertinnen må da ta seg skrekkelig høytidelig ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 28. desember 2007 #79 Del Skrevet 28. desember 2007 Synes det er en smule vulgært med halve ketchupflaskeinnholdet på tallerkenet . Blir faktisk litt overrasket når jeg ser dette, og tenker at de ikke er vant med forskjellige smaker . Ketchup (og spaghetti/nudler ) er som kjent mange studenters påtvungne favorittrett . Men for meg forblir ketchup enkelt , billig og - smakløst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2007 #80 Del Skrevet 28. desember 2007 At DU syns ketchup bare hører hjemme på pølser, betyr ikke at alle synes det - og dermed er ikke dette noe en 13-åring bør ha lært seg, slik jeg ser det. Jeg spiser ketchup på pølser, ostesmørbrød, kjøttkaker, kjøttpudding, fiskeboller, fiskekaker, fiskepinner, osv osv. Gjerne også på elgstek også, de gangene vi har det (Og jeg orker å hente ketchupflaska) Og jeg kjenner de som har ketchup på risgrøt og pannekaker også. Hva du synes om det spiller jo ingen rolle - det handler om hva den som skal spise det synes er godt. Men som voksen så er det jo ikke slik at jeg MÅ ha det, men dersom det står på bordet, ja så ja takk... At en 13-åring også liker ketchup og spør etter det er da ingen stor sak - selv om du synes det bare er tilbehør til pølse... Dette blir litt som om noen liker mye pepper i maten, så er det andre som liker salt, og andre liker ketchup Til risgrøt og pannekaker?? :hår: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå