Gå til innhold

Frekt med ketchup


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Det blir også litt som om jeg hadde laget til en god gresk salat med feta ost, oliven, cherrytomater og annet som hører til, vendt i en god olje.

Da er de forskjellige ingrediensene balansert mot hverandre, og det er kombinasjonen av de smakene som er opplevelsen av gresk salat. Skulle jeg ha helt over Thousand Island så hadde det blitt som en hvilken som helst annen veikrosalat, og det spesielle med gresk salat hadde forsvunnet. Hva var vitsen med å lage en slik spesiell salat da? Kinakål og agurk hadde holdt i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på hva som er sofistikert mat jeg...østers og gåselever?

Hva med folk som spiser østers med ketchup på? Er de nøytralt sofistikerte de da?

Folk må vel få spise hva de liker uten at de skal bli sett ned på!

Jeg liker forøvrig ikke ketchup på noe annet enn pølser, men ber gjerne om hvitløksdressing eller krydderblanding på pizzarestaurant.

Endret av Meaty
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(smak har vel heller lite med utdanning å gjøre, men med tilvenning. Og eksponering for finere råvarer enn kvernet kjøtt med fett i og sukret tomatsaus)

Det er akkurat det jeg mener. Men så har det seg nå en gang sånn at utdannede mennesker oftere er mer sofistikerte i matveien, mens lite utdannede mennesker oftere liker å drukne maten sin i ketsjup. Det betyr på ingen måte at det alltid er et en-til-en-forhold mellom utdanningsnivå og sofistikasjon i matveien. Som jeg skrev i tidligere innlegg, finnes det opptil flere høyt utdannede med særdeles underutviklede smaksløker, og det finnes også en masse folk uten utdannelse som liker god mat. Det jeg snakket om var gjennomsnittet, og trenden i samfunnet. Og den tilsier at lavt utdannede drukner maten sin i ketsjup, mens høyt utdannede har mer sensitive smaksløker. I gjennomsnitt, altså. Det har med klassetilhørighet og sosial orientering å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om gutten spurte om han kunne få ketchup så betyr vel ikke dette nødvendigvis at han ville drukne maten i ketchup...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gang en venninne som greide å venne datteren sin til å måtte ha most banan i alt hun skulle spise, for i det hele tatt å få i henne mat. Samme sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at du heller ikke er interessert i kunst,

Delvis

kultur

Feil

litteratur

feil

og at du synes at det er iorden å gi barna dine masse snop?

feil

Og at du liker å lese Se & Hør.

Se og Hør, leses innimellom ja... Spesielt på tannlegekontor ;-)

Er det dette som er kvalifikasjonene for å tilhøre øvre og nedre klasse?

I tillegg til ketchup da, selvfølgelig???

Nå vil jeg hverken si jeg tilhører øvre eller nedre klasse. Middelklasse, kanskje?

Men det avhenger ikke av min ketchup-bruk

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker heller ikke ketchup på annet enn pølser, hamburgere og fiskepinner. Men det gir meg ingen rett til å bry meg med hva andre liker. Folk som vil ha ketchup på alt de spiser, må da få lov til det. Jeg ser ingen grunn til å bli fornærmet om en av mine gjester ønsker å ha ketchup på maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke bort fra at det å ha ketchup på mange typer er mer typisk for arbeiderklassen enn for middel- og overklassen. Sånn rent generelt som en trend, som gjest sier, ikke at det gjelder alle.

Hvis dette er tilfellet, så er det jo ikke dermed sagt at man ser ned på de som bruker mye ketchup og thousand island. Det er bare en konstantering av fakta (hvis det er fakta).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke bort fra at det å ha ketchup på mange typer er mer typisk for arbeiderklassen enn for middel- og overklassen. Sånn rent generelt som en trend, som gjest sier, ikke at det gjelder alle.

:ler: Med foreldre som begge var fabrikkarbeidere så må jeg vel sies å komme fra den ekte arbeiderklassen. Og der var ketchup totalt ukjent omtrent til jeg kom i tenårene. Og den ketchupflaska som står i kjøleskapet hos mine foreldre dør av alderdomssvakhet omtrent før den er åpnet. Kjenner heller ikke noen fra "min" klasse som hadde det med å slenge ketchup på alt mellom himmel og jord. Tror ærlig talt ikke kjøttsuppe eller sild med ketchup smaker særlig godt, jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker heller ikke ketchup på annet enn pølser, hamburgere og fiskepinner. Men det gir meg ingen rett til å bry meg med hva andre liker. Folk som vil ha ketchup på alt de spiser, må da få lov til det. Jeg ser ingen grunn til å bli fornærmet om en av mine gjester ønsker å ha ketchup på maten.

DET kommer an på hva man serverer, mener jeg. Hvis jeg hadde gjort meg flid med en god meny, lagt ned tid, energi og ikke minst penger på gode råvarer og nydelige smaker, ville jeg blitt ganske snurt dersom en av gjestene ba om ketchup, og vedkommende ville ikke blitt invitert til liknende mat en annen gang. H*n fikk komme engang jeg serverte pizza eller pasta med dolmio kjøttsaus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva som er sofistikert mat jeg...østers og gåselever?

Hva med folk som spiser østers med ketchup på? Er de nøytralt sofistikerte de da?

Folk må vel få spise hva de liker uten at de skal bli sett ned på!

Jeg liker forøvrig ikke ketchup på noe annet enn pølser, men ber gjerne om hvitløksdressing eller krydderblanding på pizzarestaurant.

For meg er all mat som er lagd av ok/gode råvarer og satt sammen litt bevisst slik at smakene balanserer hverandre, sofistikert nok. Alt fra hjemmelagde kjøttkaker med brun saus, til pastaretter, til salater, pinnekjøtt, helstekt and, hjorteindrefilet osv. I grunn det aller meste. NOE kan man bruke ketsjup til, f eks ser jeg ikke på det som en dødssynd å ha ketsjup på en pastarett med tomatsaus om man vil ha litt søtere smak, eller på hjemmelagd pizza som kanskje heller ikke er finjustert mat. Å spise østers med ketsjup - da tror jeg man må være lottomillionær eller nyrik russer som på død og liv SKAL spise fancy mat, men ikke klarer det uten ketsjup :fnise:

Uansett; ofte blir jo de smakene man har prøvd å få fram under tilberedingen, borte og ødelagt om man heller på ketsjup. Som vertskap/kokk hadde jeg ikke akkurat sett poenget med å lage god mat om gjestene skulle dynke maten i ketsjup o.l. Det blir litt på samme måte om du skal vise gjestene dine bilder og de har på seg sånne sovemasker fra fly, eller i hvert fall mørke solbriller innendørs... Så sånn sett skjønner jeg godt at det oppfattes som uhøflig fordi man viser at man ikke er interessert i maten. Men altså, det er ikke bedre, kanskje endog verre, å skjelle ut gjestene sine...

Hva man gjør hjemme hos seg selv har jeg derimot ikke noe ønske om å fordømme. Det er jo mange grunner til at noen ikke er så interessert i å lage mat med "skikkelig" smak eller foretrekker å helle over maten. Jeg synes ikke det er harry i seg selv å ikke være opptatt av mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hevet et øyenbryn en gang om en 13-åring hadde spurt etter ketchup, og ville ikke reagert nevneverdig om en voksen hadde gjort det en gang (selv om jeg sikkert hadde undret litt over smaken til vedkommende).

Jeg bruker heller ikke ketchup på annet enn pølser, hamburgere og fiskepinner. Men det gir meg ingen rett til å bry meg med hva andre liker. Folk som vil ha ketchup på alt de spiser, må da få lov til det. Jeg ser ingen grunn til å bli fornærmet om en av mine gjester ønsker å ha ketchup på maten.

Enig med disse to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Med foreldre som begge var fabrikkarbeidere så må jeg vel sies å komme fra den ekte arbeiderklassen. Og der var ketchup totalt ukjent omtrent til jeg kom i tenårene. Og den ketchupflaska som står i kjøleskapet hos mine foreldre dør av alderdomssvakhet omtrent før den er åpnet. Kjenner heller ikke noen fra "min" klasse som hadde det med å slenge ketchup på alt mellom himmel og jord. Tror ærlig talt ikke kjøttsuppe eller sild med ketchup smaker særlig godt, jeg.

Kanskje den ketchupkulturen er et østlandsfenomen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis det stemmer dette med klasse og ketchup, så er det snakk om en trend. Dvs, at enkelttilfeller vil ikke kunne verken bevise eller motbevise en slik teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det ingen mellomting mellom det å dynke maten i ketchup, og det å ikke ha ketchup på/til maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er selvsagt en mellomting, men faktum er likevel at ketchup har en så søt og kraftig smak at den vil dekke over de mer sammensatte smakene til resten av retten selv om man har moderate eller mindre mengder av den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det ingen mellomting mellom det å dynke maten i ketchup, og det å ikke ha ketchup på/til maten?

De aller fleste som bruker ketchup, spruter det på kryss og tvers over hele tallerkenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det ingen mellomting mellom det å dynke maten i ketchup, og det å ikke ha ketchup på/til maten?

Antakelig fordi de ketchupelskerne man har sett har tegnet zikzakmønster på maten sin med ketchupflaska?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det ingen mellomting mellom det å dynke maten i ketchup, og det å ikke ha ketchup på/til maten?

Der sa du det, jeg vil også gjerne vite dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...