Gå til innhold

Frekt med ketchup


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Synes det er helt latterlig å eksplodere over at noen ber om ketsjup. At noen synes ketsjup er unødvendig er helt greit - men ville dere reagere like mye om folk ba om salt eller pepper?

Er man så hårsår på egen kokkekunst at man ikke aksepterer at barn gjerne vil ha ketsjup burde man kanskje gå litt i seg selv.

Greit nok at vi synes maten er bedre uten - men la nå den som skal spise den "ødelegge" den selv. Jeg synes f.eks. at det er tull å salte eller peppre mer når jeg synes maten er "perfekt" - men gidder jeg bry meg om noen liker sterkere/saltere mat? :riste:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Myrthel er inne på det. Ketchup og Thousand Island dressing ser jeg på litt på samme måte - de er begge så tykke med så kraftig smak at de dreper smaken på maten. Noe som er greit med pølser, burgere, og veikrosalat. Men hvis man lager et bedre måltid, f.eks elgsteik (!), med god saus og passende tilbehør, så vil man drukne den gode vilt- og tilbehørsmaken i den kraftige ketchupsmaken.

For meg handler det også om å utvikle smaksløkene slik at man virkelig setter pris på smaken til maten selv. Hadde noen bedt om ketchup til elgsteika, så hadde jeg blitt fornærmet, irritert og aldri bedt dem på elg igjen.

Endret av Tabris
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem er det som har "bestemt" dette?

Hvem har bestemt hva det er ok å bruke ketchup på, og hva man absolutt IKKE skal bruke ketchup på?

Dette er da vel, som alt annet, en smakssak...

Selv om dere synes de ødelegger maten ved å ha på ketchup, så er jo det deres mening. Den som har på ketchup synes vel det er en "berikelse", eller et tilbehør som tilhører den retten...

HVorfor henge seg opp i det?

Det er en klassegreie, tror jeg. Folk fra de øvre lag av befolkningen, med god smak, spiser ikke ketsjup, eller eventuelt bruker det bare som tilbehør til pølser, fiskepinner og andre retter det passer til. De som er mindre utdannede og sofistikerte bruker det til alt fordi deres smaksløker ikke er særlig utviklet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de som liker ketsjup, og MÅ ha det på pizza.

Så jeg har opplevd på enkelte pizzaresturanter at dem kan bli litt frustrert når jeg har bedt om ketsjup. En mann sa at på hans pizza var det en skam å ha på ketsjup.

Men for meg så blir en pizza fullkommen med den greia på!

Folk er forskjellig og har forskjellig smak!

Jeg har aldri selv blitt fornærmet om noen har spurt meg om ketsjup på mat som jeg lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ligger jeg nok blant de mer uutdannede jeg, selv om jeg egentlig trodde jeg hadde en bra utdannelse. Sofistikert har jeg vel aldri vært, så det er mulig det er der jeg bommer...

Men ketchup eller ikke så må vel hver og en selv få avgjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har noe med å gjøre at dersom man har gjort seg flid med et måltid og funnet smaker som harmonerer og er godt avstemt, så ødelegges faktisk den smaksopplevelsen man er ute etter å gi de som skal spise maten ved å kline på en haug med ketchup! Og ketschup smaker mye, så å bruke ketschup på "det meste" av middagsmat dreper smaken på det man egentlig spiser. Da blir det rett og slett ketchup med fiskepinnesmak, ketchup med kjøttkakesmak osv. Har sett folk som kliner på ketchup uten å smake på maten først engang. Hvor blir det av matopplevelsen når alt smaker likt, dvs ketchup?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en klassegreie, tror jeg. Folk fra de øvre lag av befolkningen, med god smak, spiser ikke ketsjup, eller eventuelt bruker det bare som tilbehør til pølser, fiskepinner og andre retter det passer til. De som er mindre utdannede og sofistikerte bruker det til alt fordi deres smaksløker ikke er særlig utviklet.

Måtte le, for mannen kommenterte denne tråden - da jeg leste den for han - og sa omtrent det samme som dette.. (med litt ufinere ord da....men de tør jeg nok ikke gjengi :fnise: )

Endret av Myrthel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem er det som har "bestemt" dette?

Hvem har bestemt hva det er ok å bruke ketchup på, og hva man absolutt IKKE skal bruke ketchup på?

Dette er da vel, som alt annet, en smakssak...

Selv om dere synes de ødelegger maten ved å ha på ketchup, så er jo det deres mening. Den som har på ketchup synes vel det er en "berikelse", eller et tilbehør som tilhører den retten...

HVorfor henge seg opp i det?

Er ikke dette et diskusjonsforum, da? Må jeg skrive "mener jeg" etter hver meningsytring? Ja, jeg mener at ketchup er harry og det har jeg selv bestemt at jeg mener.

Og hvis man svarer på et spørsmål her, vil det da si at man har hengt seg opp i temaet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror er kokk og han sier noe av det samme. Ketchup og Thousand Island er søtt og lett å like. Endel annen type middag er mer krevende å sette pris på (jeg var selv godt over tyve før jeg likte fisk og kålrabistappe).

Pølser, burgere og annen fast food havner i kategorien "søtt og salt", og er også lett å like, sammen med pizza og enkle pastaretter. Alle disse passer det også å ha ketchup på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har noe med å gjøre at dersom man har gjort seg flid med et måltid og funnet smaker som harmonerer og er godt avstemt, så ødelegges faktisk den smaksopplevelsen man er ute etter å gi de som skal spise maten ved å kline på en haug med ketchup! Og ketschup smaker mye, så å bruke ketschup på "det meste" av middagsmat dreper smaken på det man egentlig spiser. Da blir det rett og slett ketchup med fiskepinnesmak, ketchup med kjøttkakesmak osv. Har sett folk som kliner på ketchup uten å smake på maten først engang. Hvor blir det av matopplevelsen når alt smaker likt, dvs ketchup?

Jeg er så enig, så enig. Selv liker jeg ikke ketchup, men jeg kunne så absolutt servert det til hamburgere, pølser, fish and chips eller lignende retter. Hvis jeg derimot hadde servert for eksempel ovnsbakt kveite med en saus av fiskekraft, safran, urter og smør, ville det vært fullstendig uaktuelt å tilby ketchup som tilbehør. Og jeg ville blitt særdeles irritert dersom noen hadde bedt om det. Nå var det jo en 13-åring det gjaldt i dette tilfellet, og dermed ville jeg vært litt mer rund i kantene enn om det hadde gjeldt en voksen person. Jeg synes derfor at vertinnen i dette tilfellet er ufin. Det hadde holdt å ganske enkelt si "nei" med et smil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor blir det av matopplevelsen når alt smaker likt, dvs ketchup?

Eh...jeg vil anta at gutten likte ketchup og dermed fikk en bedre smaksopplevelse med ketchup enn uten. :fnise:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller eventuelt bruker det bare som tilbehør til pølser, fiskepinner og andre retter det passer til.

Ja, men - hvem er det som bestemmer hvilke retter det passer å ha ketchup til?

Det er morro å se at mange anser mine smaksløker som mindre "utviklet" ettersom jeg gjerne tar ketchup på enkelte retter...

Tro det eller ei, det er mulig å lage rettene på mange forskjellige måter.

Elgsteik kan lages både som "ketchup-mat" og som "bedre middag" - og hver til sitt bruk...

Her jeg bor er elg veldig "dagligdags", og vi spiser det 3-4 ganger pr mnd (minst). Men kanskje dere som ikke spiser det så ofte synes det er hårreisende, ja det kan jeg jo forstå. Men man kan da ikke dømme mine smaksløker av den grunn.

Som Kaffeavtalen, så trodde jeg også at jeg hadde en god utdannelse, med 3 år på høyskole og 2 år på universitet.

Kan da virkelig ikkje skjønne at dere mener at matsmaken endres etter hvor mange år skole man har gått...

*morsom diskusjon*

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiquita: Det hender at man kulturelt tilhører de nedre klasser selv om man har høyere utdannelse. På samme måte tilhører enkelte som ikke har særlig mye utdannelse de høyere klasser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chiquita: Det hender at man kulturelt tilhører de nedre klasser selv om man har høyere utdannelse. På samme måte tilhører enkelte som ikke har særlig mye utdannelse de høyere klasser.

Så på grunnlag av at jeg liker ketchup på mat, så tilhører jeg de nedre klasser?

Morsom tankegang...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er fryktelig uhøflig å eksplodere når en gjest spør om det er mulig å få ketchup, eier ikke vertinnen oppdragelse? Man kan være enig eller uenig i hva som smaker godt, men inviterer man noen på besøk ønsker man forhåpentligvis at de skal ha det bra, og foretrekker de ketchup - ja da blir det nesten litt barnslig å bli fornærmet synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på grunnlag av at jeg liker ketchup på mat, så tilhører jeg de nedre klasser?

Morsom tankegang...

Ja, faktisk. Sofistikert er det ihvertfall ikke. Jeg regner med at du heller ikke er interessert i kunst, kultiur, litteratur, og at du synes at det er iorden å gi barna dine masse snop? Og at du liker å lese Se & Hør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, men - hvem er det som bestemmer hvilke retter det passer å ha ketchup til?

Hvis jeg hadde gjort meg flid med å tilberede en middag med det dette innebærer av forsøk på balansert og spennende krydring, hjemmelagd saus som passer til og selvsagt gode råvarer osv, ville jeg følt at bestrebelsene hadde vært forgjeves om gjesten ba om ketsjup fordi denne "sluker" mye av den andre smaken. Det kunne ikke falt meg inn å skjelle ut vedkommende - det er selvfølgelig veldig uhøflig, hverken barn eller voksen, for dette, antagelig ville jeg ikke kommentert det heller, men det ville nok vært siste gang jeg inviterte denne personen på noe særlig annet enn pizza eller hjemmelagd burger. Det ville vært ganske bortkastet energi og planlegging. Selv om du selvsagt må helle ketsjup på det du vil er det faktisk sånn at det er "meningen" at endel mat smaker godt i seg selv uten...

(smak har vel heller lite med utdanning å gjøre, men med tilvenning. Og eksponering for finere råvarer enn kvernet kjøtt med fett i og sukret tomatsaus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra Oslo øst, har ingen annen utdannels enn grunnskole og handelskole, men jeg liker god mat, og jeg dreper ikke mat som er laget av gode kokker, med ketchup, salt eller pepper.

Jeg mener at dersom man trenger ketchup på alt mellom himmel og jord så er det fordi man selv har vent seg til den syrligsøte tomatsmaken, ikke fordi den gjør maten noe bedre i seg selv.

Det er simpelthen blitt en uvane.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest; Da er jeg faktisk glad for å si at jeg sannsynligvis tilhører de "lavere klasser" med utdannelse. Og så langt i livet vil jeg påstå at det er faktisk topp. At jeg velger å bruke ketchup på enkelte matretter har ingen betydning for hvorvidt jeg kan nyte et måltid god mat. Ketchup er nemlig noe jeg velger å ha på maten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er fryktelig uhøflig å eksplodere når en gjest spør om det er mulig å få ketchup, eier ikke vertinnen oppdragelse?

Det er jeg enig i. Men jeg hadde prøvd å få 13-åringen til å smake på noen munnfuller uten ketchup. Hvis han ikke ville det hadde han nok bare måttet avslutte måltidet, for jeg har ikke ketchup i huset. Hus noen MÅ ha ketchup, får de ta med seg en flaske, eller noen sånne små poser som de har på gatekjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...