Gå til innhold

Frekt med ketchup


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Til risgrøt og pannekaker?? :riste: :hår:

Jupp...

Jeg synes det høres helt grusomt ut, men....

Man får spise det man liker, enten det er til middagen, eller som tilbehør på brødskiva (hvordan stiller majones seg i denne rekka, forresten? Like ille som ketchup?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har laget mat og servert i mange selskaper, og aldri blitt fornærmet om noen av gjestene har spurt etter et eller annet tilbehør til maten. Jeg vet at jeg kan være ganske vimsete og glemsom, og kan fort glemme å ta fram noe som burde vært på bordet. Og da blir jeg faktisk glad for å bli minnet på det. Jeg pleier også ofte å spørre om det er noe som mangler på bordet.

Jeg ser heller ingen grunn til å bli fornærmet om noen liker f.eks. ketchup på en rett det ikke hører naturlig sammen med. Det er nå engang slik at smaken er forskjellig. Det er faktisk viktigere for meg at gjestene får den maten de liker, enn at mine eminente kokkekunster kommer i fokus. Er gjestene mine fornøyde, så er jeg fornøyd!

Klokt!

Å forbinde ketchup sammen med manerer, samfunnsklasse og personlige egenskaper forøvrig er det mest tullete jeg hører, og dermed blir det også ganske komisk. :ler:

Jeg har skjønt fra venninnene mine som er gode til og glade i å lage mat at det er litt irriterende om folk dusjer ned maten med f.eks. ketchup, men det er drøyt selvhøytidelig å bli forbanna på grunn av noe sånt. Herregud, stakkars gutt.

(By the way: jeg bruker ikke ketchup selv. ;))

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jupp...

(hvordan stiller majones seg i denne rekka, forresten? Like ille som ketchup?)

Majones er ingen positiv matvare det heller nei...

Passer til nød til rekesmørebrød og da i ørsmå mengder.

Uten å blande meg i ketchupdiskusjonen, må jeg bare få nyansere denne. For aïoli er jo strengt tatt ikke noe annet enn majones smakt til med rå hvitløk. Og jeg har særlig det siste året fått servert aïoli til kuvertbrødet på nesten hver eneste snobberestaurant jeg har spist på. Majones er altså classy. :sjarmor:

Så fansen kan kanskje håpe på en renessanse også for ketchupen? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det å spørre etter ketsjup er noe verre enn f. eks å spørre etter salt eller pepper for den saks skyld. Jeg synes ketsjup er godt - og har det både i potetmos og på karbonadene. Ser ikke noe galt i det, jeg synes maten blir bedre av det. Men i motsetning til andre, så dynker jeg sjelden på f. eks salt eller pepper - da jeg ikke er glad i altfor salt eller sterk mat. Det er ikke få ganger at jeg har opplevd folk dynke på med salt - uten engang å smake på maten.

For å være ærlig synes jeg kokken var frekk. Kanskje trettenåringen ikke skulle ha sagt det på den måten, men trettenåringen er og blir en trettenåring som kanskje snakker før han/hun prater. En annen sak er et voksent menneske som burde vite bedre enn som så.

Mvh Yvonne :duskedame:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å blande meg i ketchupdiskusjonen, må jeg bare få nyansere denne. For aïoli er jo strengt tatt ikke noe annet enn majones smakt til med rå hvitløk. Og jeg har særlig det siste året fått servert aïoli til kuvertbrødet på nesten hver eneste snobberestaurant jeg har spist på. Majones er altså classy. :sjarmor:

Så fansen kan kanskje håpe på en renessanse også for ketchupen? :fnise:

Det duger ikke med mindre det heter noe fancy, vettu. Akkurat som at Chai-te er innmari poppis. Det irriterer meg litt, i og med at "chai" betyr te på arabisk. Tipper at "te-te" ikke hadde blitt like poppis. :sjarmor:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Det duger ikke med mindre det heter noe fancy, vettu. Akkurat som at Chai-te er innmari poppis. Det irriterer meg litt, i og med at "chai" betyr te på arabisk. Tipper at "te-te" ikke hadde blitt like poppis. :sjarmor:

Da stemmer jeg for å omdøpe ketchup til sursøt tomatcoulis - og så ser vi om det hjelper. :lur:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vertinnen var vanvittig frekk! Om mine gjester ønsker ketchup, syltetøy, salt, pepper eller kaviar på maten for den saks skyld, serverer jeg da uten å bli sur og grinete.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Jeg synes vertinnen var vanvittig frekk! Om mine gjester ønsker ketchup, syltetøy, salt, pepper eller kaviar på maten for den saks skyld, serverer jeg da uten å bli sur og grinete.

Selvsagt!

Enig med du :)

Vi liker ikke det samme og sånn er det bare, det en liker er ikke noe mer riktig enn en annens smak

-----------

Jeg har ketchup på pølser, hamburger, pommes frites, kjøttkaker og noen ganger på kylling!

-----------

Så utrolig mange som har ketchup på så mye rart.

Rart for noen kanskje men det jég mener er rart er sikkert normalt for noen og omvendt :fnise:

-------------

Da en venn av meg var kokkelærling så fortalte han at det var en gjeng med japanesere som fikk fiskemiddag på norsk vis! Alt greit så langt til dem kom til deserten!

De skulle ha ketchup på bløtkaka - nei, de trodde ikke at det var jordbærsaus el.noe lign. de tok på ketchup, smilte bredt og fornøyde! Det var ketchup de vile ha og det fikk dem!

Hver sin smak..........

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ketchup på pølser, hamburger, pommes frites, kjøttkaker og noen ganger på kylling!

-----------

Så utrolig mange som har ketchup på så mye rart, rart for noen kanskje men det jeg mener er rart er sikkert normalt for noen :fnise:

Da en venn av meg var kokkelærling så fortalte han at det var en gjeng med japanesere som fikk fiskemiddag på norsk vis! Alt greit så langt til dem kom til deserten!

De skulle ha ketchup på bløtkaka - nei, de trodde ike at det var jordbærsaus el.noe lign. de tok på ketchup, smilte bredt og fornøyde!

Hver sin smak..........

Ketsjup på bløtekake hørtes jo fryktelig ut da.

Når det er sagt blir ketsjup på kjøttkaker i brun saus helt fullstendig feil.Kan være ok til kylling dersom det følger med pommes frites.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bløtkake? Urk... (men man vet jo ikke før man har prøvd)

Som barn spiste jeg ketchup på brødskiva, som pålegg.

Nå spiser jeg ketchup på pølser, karbonader, pytt i panne, og stekt egg.... jo, også stekt fiskepudding.

På fiskepinner er det remulade som gjelds, alle dere som tror det er greit å bruke ketchup på dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På fiskepinner er det remulade som gjelds, alle dere som tror det er greit å bruke ketchup på dem ;)

Nemlig! Det er det eneste som går. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fiskepinner smaker jo så ille at de bør druknes i et eller annet..... :fnise:

Forøvrig finnes det mange måter å ødelegge god mat på, men hva soom er god mat er jo opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt glad i ost. For å venne meg til smaken litt etter litt, tok mamma ketsjup på osten som jeg hadde på brødskiva. Nå klarer jeg å spise litt ost, men er fremdeles ikke glad i det. Da foretrekker jeg annet på brødskiva, men jeg spiser det hvis det ikke finnes annet i huset. Ketshup på ostesmørbrød er forøvrig veldig godt! ;)

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke den fæle poseremuladen til Mills håper jeg?

Nå skal ikke du kommer her og komme her og være snobbete :nei:

(Hallo, vi trenger en snurt/furtesmiley)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...