Gå til innhold

Hva har du bakt i dag?-tråden


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Fjellsippa

I dag har jeg bakt nanbrød. Veldig godt til indisk mat. De jeg baker selv blir litt annerledes enn de man får på restauranter, men jeg synes faktisk at de blir mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står to deiger og hever- bolledeig og foccacia deig. :) Jeg prøvde en ny oppskrift på bolledeig i dag, fra et bakeri i Stavanger (tror jeg det var). Det virker lovende. :) Og jeg håper jeg får til focacciaen i dag, ble mislykked i går. =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står to deiger og hever- bolledeig og foccacia deig. :) Jeg prøvde en ny oppskrift på bolledeig i dag, fra et bakeri i Stavanger (tror jeg det var). Det virker lovende. :) Og jeg håper jeg får til focacciaen i dag, ble mislykked i går. =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg bakt sitron-shortbread og Rachel Allens Sjokolade-, hasselnøtt- og karamellterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går bakte jeg halvgrove hamburgerbrød. Med litt juks, dvs 1 ts bakepulver i deigen i tillegg til gjæren, ble de lette som fjær sånn at de kunne klemmes sammen rundt den høye burgeren, akkurat slik jeg vil ha dem. :lur:

Og til frokost i dag laget jeg grove spelt- og havrescones.

Baker skrekkelig sjeldent og da blir det alltid kaker, synes hamburgerbrødene dine hørtes som mitt nye prosjekt. Vil du være så snill å dele oppskriften din med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest GinaTricot

Idag har jeg bakt til konfirmasjon på Lørdag :

Tropisk Aroma (oppskrift etter oldemor)

Krydderkake

Gulrotkake

:jepp: masse kake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker skrekkelig sjeldent og da blir det alltid kaker, synes hamburgerbrødene dine hørtes som mitt nye prosjekt. Vil du være så snill å dele oppskriften din med meg?

Jeg synes også disse hamburgerbrødene hørtes veldig gode ut. I tillegg til Fjellsippas nan brød.

Himmel og hav! Jeg er så imponert over hvor mye dere baker! I dag bakte jeg scones til frokost liksom... hvordan får dere det til?

Jeg har så lyst til å være en sånn husmor som baker boller og gjør det koselig i huset. Fader ass! Ble så inspirert nå at jeg heiv over en rundstykkedeig (sånn ferdig mel) selvom klokka er halv ett! :kokk::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også disse hamburgerbrødene hørtes veldig gode ut. I tillegg til Fjellsippas nan brød.

Himmel og hav! Jeg er så imponert over hvor mye dere baker! I dag bakte jeg scones til frokost liksom... hvordan får dere det til?

Jeg har så lyst til å være en sånn husmor som baker boller og gjør det koselig i huset. Fader ass! Ble så inspirert nå at jeg heiv over en rundstykkedeig (sånn ferdig mel) selvom klokka er halv ett! :kokk::ler:

Må si jeg ble litt fæn av deg jeg Nelle, bake midt på natten! Rene bakeren du, de starter jo i 3-4tiden :gjeiper:

Vil også ha hamburgeroppskrift! hørtes jo knallgode ut! (Håper du deler med oss *ber pent*) :fnise:

Teller brød ifra brødbakemaskin? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ble litt fæn av deg jeg Nelle, bake midt på natten! Rene bakeren du, de starter jo i 3-4tiden :gjeiper:

Hehe... Nå føler jeg meg som en skikkelig husmor ass! Og Serenity - YOU just made my day (les: night)! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Nå fikk jeg nesten litt prestasjonsangst mht hamburgerbrødoppskrift - det kan være jeg skrøt mer av den enn den fortjener. Jeg har nemlig ganske lave ambisjoner når det gjelder gjærbakst, som er mitt svake punkt, og blir lett imponert av meg selv når jeg synes jeg får det til, til en forandring. :ler:

Men her er oppskriften. Som dere ser er det ikke mye grovt mel, akkurat - det gir en smaksnyanse, og et hint av god samvittighet. :lur:

Hamburgerbrød

(ca. 8 brød)

25 g gjær

1 dl lettmelk

0,75 dl nykokt vann fra vannkokeren

2 ss olivenolje

1 egg

275 g hvetemel

75 g grov spelt (gjerne Helios Demeter)

1 ts bakepulver

2 ss sukker

litt salt

Bland melk fra kjøleskapet og vann fra vannkokeren, ha i gjær ved 37 grader (bruk gjerne termometer) og rør til gjæren løser seg opp. Bland det tørre og rør inn melkeblandingen pluss egg og olje. Kna godt, gjerne i kjøkkenmaskin, og la heve til dobbel størrelse, ca. 1 time. Kjevle ut deigen til 0,5-1 cm tykkelse, stikk ut brød med en bolle e.l. som har passende omkrets, lag evt kryss på toppen og etterhev ca 30 min. Brødene kan evt pensles med egg og drysses med sesamfrø før de går i ovnen. Stek ved 200 g i ca. 8 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

I dag har jeg bakt 4 kaker faktisk, til naboungens konfirmasjon i morgen.

- Oreokake

- Eple og vaniljekrempai

- Suksessterte

- Brownies

DAMN :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg bakt rullekake(som uheldigvis ble en liten kakestrofe da jeg skulle rulle den sammen...) og kvæfjorkake :) Gjør ikke sånt hver søndag altså, men skal ha en liten forsinket bursdagsfeiring i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...