Gå til innhold

Pøbelstreker, englestøv og champagne på fredager.

pøbelsara

Anbefalte innlegg

Byens flotteste bakgård? Bor du i min gård, Dalwhinnie?

Og så liker jeg folk som skriver "høststormer" i hermetegn. For det er tross alt snakk om Oslo. Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dalwhinnie
Byens flotteste bakgård? Bor du i min gård, Dalwhinnie?

Det hadde vært morsomt! Bakgården vår var blant de første som ble renovert tidlig på 80-tallet, og fikk faktisk pris for byens fineste bakgård da. Den er stor og opparbeidet med busker, trær, gress, lekeplass og en hel haug sittegrupper. Dette gir grobunn for et utrolig hyggelig naboskap, og jeg tror vi er den eneste gården i Oslo med eget 17. mai-tog :flagg:

Og så liker jeg folk som skriver "høststormer" i hermetegn. For det er tross alt snakk om Oslo. Nemlig.

Jeg er oppvokst vest i havgapet, og selv etter snart 13 år i Oslo klarer jeg ikke la være å flire av østlendingene som snakker om "høststormene" når det toucher opp mot kuling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har liksom litt pinglete vær her.....jeg var inne i dagboken til Ulva her oim dagen og skrev om at jeg så gjerne skulle bodd på Vestlandet en periode. Jeg elsker VÆR og vind og regn.....og fjorder og fjell og himmel og hav slik det er der. Det er liksom mer av alle de tingene på Vestlandet. Og mye mindre folk.

Jeg skal også skrive i outlook-kalenderen min når det er på tide å så vårblomster. Jeg pleier å ha MASSE blomster hvr sommer - både i bed og i krukker og kar.

(Og i sommer da Pøbelprinsessen og jeg skulle kjøre på Sørlandet for å bli i ukesvis, så lastet jeg alle krukkene og pottene mine med sommerblomster i bilen for å ta dem med ned. Og før vi kom til Asker :kjefte: havarerte bilen..... Det var veldig morsomt å stå der med 15 kolli bagasje i tillegg til ca. 15 krukker med blomster og havarert bil :kjefte: ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært morsomt! Bakgården vår var blant de første som ble renovert tidlig på 80-tallet, og fikk faktisk pris for byens fineste bakgård da. Den er stor og opparbeidet med busker, trær, gress, lekeplass og en hel haug sittegrupper. Dette gir grobunn for et utrolig hyggelig naboskap, og jeg tror vi er den eneste gården i Oslo med eget 17. mai-tog :flagg:

Jeg er oppvokst vest i havgapet, og selv etter snart 13 år i Oslo klarer jeg ikke la være å flire av østlendingene som snakker om "høststormene" når det toucher opp mot kuling.

Samme her (havgapet altså).

Det er nok ikke samme gård, for vi har ikke tog. Derimot har vi julegranstenning , utsikt over halve byen, frukttrær, bærbusker, urtehage og markjordbær. Slike pusterom i byen er deilige, og vi klarer ikke å flytte herfra selv om vi egentlig bor litt for trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Det er nok ikke samme gård, for vi har ikke tog. Derimot har vi julegranstenning , utsikt over halve byen, frukttrær, bærbusker, urtehage og markjordbær. Slike pusterom i byen er deilige, og vi klarer ikke å flytte herfra selv om vi egentlig bor litt for trangt.

Det hørtes utrolig idyllisk ut! Det samme gjorde bakgården til Dalwhinnie.

Pøbelsara: :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare le du Helen :fnise: ......jeg tror vraket av en bil er av samme fabrikat som bilen til han som pt. er mer interessert i utenlandsk fjærkre enn sin kjære hustru... :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De høres veldig hyggelige ut, både bakgården til Junia og Dalwhinnie....

Jeg er født og oppvokst i Oslo, men jeg har aldri bodd i byen. Jeg har faktisk aldri bodd mer en ca. 1 km fra marka.......Typisk forstadsoppvekst - både på øst- og vestkanten. Alle mine barne- og ungdomsvenner har holdt seg i periferien, også. De eneste jeg kjenner som bor i byen, altså i en ordentlig bygård, er folk som har kommet flyttende enten fra havgapet eller fra bygdene i innlandet....

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Vi klarte heller ikke å flytte fra gården, men vi flyttet nettopp likevel. Til nabooppgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Og i sommer da Pøbelprinsessen og jeg skulle kjøre på Sørlandet for å bli i ukesvis, så lastet jeg alle krukkene og pottene mine med sommerblomster i bilen for å ta dem med ned. Og før vi kom til Asker :kjefte: havarerte bilen..... Det var veldig morsomt å stå der med 15 kolli bagasje i tillegg til ca. 15 krukker med blomster og havarert bil :kjefte: ....)

:hoho: Ser det for meg, er vel et typsik eksempel på sånt som er mer morsomt å se tilbake på enn når en står oppi det...

Selv er jeg oppvokst på landet. Bor i by nå, har også bodd i leilighet i flere år. Men i en relativt liten by. Aldri hatt bakgård :-D

Men har hatt hage i halvannet år nå. Så tenker stadig på at jeg må finne ut av hvordan jeg vil ha den... Men liker å ta det litt etterhvert. vi har veldig begrenset med plass, så må begrense oss litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekte Oslo-barn, bodd dels i sentrum og dels i forstad-periferien og tilbragte nylig nesten to år i det vestlandske havgap. Det var litt mer vær enn jeg var vant til ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en fortreffelig champagnefredag pøbelsara :)

Takk, Fresi! Det ligger en flaske på kjøl akkurat nå.

Jeg var innom hos Oliviers&Co. og bunkret opp med godt brød og litt tapenade og olivenolje tidligere i dag. Så i kveld blir det ikke noe matlaging, bare snoping på deilig brød og tilbehør....med champagne til.

Den unge damen er i bursdag, og gemalen har reist avgårde til en jobb-happening....ergo fikk jeg plutselig litt tid for meg selv. I valget mellom KG og hårfarging, så ble det KG. Mest fordi jeg var redd jeg ikke skulle ble ferdig med prosessen før den unge pøbelprinsessen skal hentes. Morgenkåpe og håndkle-turban er ikke særlig egnet hente-barn-i-bursdagsantrekk...

Jeg regner med at jeg godt kan drikke champagne og farge hår samtidig, og satser derfor på fornyelse litt senere i kveld.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kose deg med champagne.

Og der gikk det ordentlig opp for meg at det er fredag :duskedame:

Kanskje jeg skal sprette min flaske med alkoholfri rødvin og sjekke om det er drikkende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Morgan le Fay

Mitt råd er å i hvertfall få smurt i hårfargen før du spretter champagnen, hvis ikke kan det bli mer griseri enn nødvendig. En gang oppdaget jeg ved en tilfeldighet at vi har dunhår i ansiktet, for å si det sånn. Jeg farget dem nemlig, i forfjamselsen. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å i hvertfall få smurt i hårfargen før du spretter champagnen, hvis ikke kan det bli mer griseri enn nødvendig. En gang oppdaget jeg ved en tilfeldighet at vi har dunhår i ansiktet, for å si det sånn. Jeg farget dem nemlig, i forfjamselsen. :sjenert:

:sjokk: ...er det noe jeg ikke trenger, så er det synlig ansiktshår!!! Jeg gikk noen runder med meg selv i butikken før jeg havnet på det jeg mener er rett farge. Kjedelig mørk blond - uten gule pigmenter. Jeg har så langt hår at mye av håret har vært mange sesonger i solen - og det har lett for å bli gult - og det liker jeg IKKE. Vurderer å lage blonde striper for å erstatte de solblekede som vil forsvinne ved farging........dessuten kamuflerer blonde striper et økende antall grå hår...tror jeg. Åhh...så mange vanskelige valg....så lite tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Hvis du vil ha et tips fra en skikkelig frisørhore (nei, ikke på den måten! :fnise:), er det lurt å bruke en sølvglansvask eller sølvshampo av den typen beregnet for blondt hår også på brunt hår, for å beholde den kalde fargen, og for å dempe gulskjæret. Det fungerer; jeg har selv brukt Wella Color Fresh i fargen silver akkurat på brunfarget hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja! Jeg oppdaget sølvshampoo i høst - og liker godt effekten. Genial oppfinnelse! (Og jeg tenkte at du nok kanskje hadde noen gode råd på lur :lur: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*noterer silvertips*

Pøbelsara: En kald askeblond tone tror jeg kunne passe til håret ditt dersom du ikke vil ha for varm farge. Mørk blond kan bli ganske mørk (her er det erfaringen som taler, heldigvis toner jeg bare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunket er det nye håret som kommer ut ganske mørkt....selv om det er blitt noen hvite hår innimellom de siste årene. Det blir lysere i solen, og etterhvert som årene går. (Jeg har hoftelangt hår, ergo har mye av håret vært igjennom endel somre...)

Jeg prøver den mørkblonde først (i følge damen i butikken er den askeblond - håper hun er pålitelig!). Dersom det blir for mørkt, så tror jeg at jeg skal spandere en frisørtime for å få lagt inn noen blonde striper. Jeg fikk fint, lyst blondt hår på begge sider av skillen da vi var i Thailand.

(....og jammen er jeg en liten smule forfengelig....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(....og jammen er jeg en liten smule forfengelig....)

Forfengelighet, forfengelighet. Velkommen i klubben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...