Gå til innhold

BARNEMISHANDLERE!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Si meg er dere gamle dere stakkarer! Å nærmest halshugge noen fordi de ikke klarer å holde opp med røykingen er helt patetisk!!!!!

Ta dere nå sammen og drit i å angripe andre bare fordi de ikke gjorde det samme som dere under graviditeten.

Alle dere ikke-røykere som menes bastant at det "bare er å kutte ut røyken på tverten"- dere har ingen peiling i det hele tatt hva dere snakker om, så ti stille, dere skal liksom være så perfekte å fortelle andre hva som er rett og galt.

Jeg har selv 3 barn, og jeg røya like mye under graviditeten som før jeg fikk vite at jeg var gravid. Det er ca 15 røyk om dagen. i tilegg tok jeg meg opp til 2 glass vin en fredag kveld.

Alle tre ungene mine er fullstendig friske og fine.

Så dær! Ta dere nå sammen for f????

Jeg røykte helt frem til testen var positiv, men sluttet!

Det går an å slutte direkte, så slutt å rettferdiggjør det du gjør for deg selv.

Det som er patetisk er ikke de som kritiserer dem som røyker under svangerskap, men de som forsvarer at de gjør det!!!

Hvorfor er du villig til å ta den sjansen du tar? Fordi barna dine sikkert blir friske?

Du var bare heldig. For det du gjorde var å sette barna dine i direkte fare før de hadde stemme til å si imot deg!

DET er patetisk!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Mennesker må lære seg å aksepter andre og godta dem som de er. Menneskets største fiende er trangen til å dømme. Ingen skal dømme noen,ingen har rett til å dømme andre enn seg selv."

Hvorfor kan man ikke bare konsentrere seg om seg selv,få litt selvinnsikt og rette opp i sine egne feil og mangler, istedenfor å legge seg opp i hvordan andre er?

Hvis alle hadde fokusret kun på seg selv og sitt,kanskje verden hadde utvikla seg litt! Man er alt for opptatt av å skulle fikse på alle andre,men nekter å se på seg selv!

Hvorfor er det så vanskelig??

.

Skrevet
"Mennesker må lære seg å aksepter andre og godta dem som de er. Menneskets største fiende er trangen til å dømme. Ingen skal dømme noen,ingen har rett til å dømme andre enn seg selv."

Hvorfor kan man ikke bare konsentrere seg om seg selv,få litt selvinnsikt og rette opp i sine egne feil og mangler, istedenfor å legge seg opp i hvordan andre er?

Hvis alle hadde fokusret kun på seg selv og sitt,kanskje verden hadde utvikla seg litt! Man er alt for opptatt av å skulle fikse på alle andre,men nekter å se på seg selv!

.

Hvis ikke moren til det ufødte barnet bryr seg, er det ikke fint at noen andre gidder å bry seg om det stakkars ufødte barnet?

Skrevet
Hvis ikke moren til det ufødte barnet bryr seg, er det ikke fint at noen andre gidder å bry seg om det stakkars ufødte barnet?

Så hva skal man da i praksis gjøre med denne uforsvarlige mora? Hvor mye inngripen skal man kunne tillate? Har "alle" rett til å legge seg bort i ting, utfra hva DE syns og mener?

Mitt poeng var bare at alt ville vært bedre om folk først og fremst så på seg selv.

Selvfølgelig vil det alltid være noen som trenger kunnskap og veiledning, men det er vel ikke "hvermannsen" sin oppgave å dømme andre.

Skrevet
Så hva skal man da i praksis gjøre med denne uforsvarlige mora? Hvor mye inngripen skal man kunne tillate? Har "alle" rett til å legge seg bort i ting, utfra hva DE syns og mener?

Mitt poeng var bare at alt ville vært bedre om folk først og fremst så på seg selv.

Selvfølgelig vil det alltid være noen som trenger kunnskap og veiledning, men det er vel ikke "hvermannsen" sin oppgave å dømme andre.

Man kan ihvertfall forvente at leger opplyser den vordende mor om hvor farlig røykingen er for barnet og ikke pakker sannheten inn i bomull!!

Skrevet
Man kan ihvertfall forvente at leger opplyser den vordende mor om hvor farlig røykingen er for barnet og ikke pakker sannheten inn i bomull!!

Absolutt!

Og jeg synes i tillegg man kan forvente at moren vet hvor farlig røyking er for barnet UTEN at legen trenger si det.

Jeg mener ikke at man absolutt skal blande seg inn i alt det andre gjør. Jeg går ikke bort til en gravid kvinne med en røyk i kjeften, og sier at det hun gjør er forkastelig. Det bør hun faktisk vite! Og det tror jeg de fleste vet i dag. Så det at hun da gjør det vitner bare på latskap og egoisme. Og desverre er det vanskeligere å gjøre noe med!

Gjest Grafica
Skrevet

.

Du taler for døve ører kjære deg; kvinneguiden er laget for å legge seg borti andres liv og dømme alle som gjør noe annet enn det man gjør selv...

Gjest Bare innom
Skrevet
Absolutt!

Og jeg synes i tillegg man kan forvente at moren vet hvor farlig røyking er for barnet UTEN at legen trenger si det.

Jeg mener ikke at man absolutt skal blande seg inn i alt det andre gjør. Jeg går ikke bort til en gravid kvinne med en røyk i kjeften, og sier at det hun gjør er forkastelig. Det bør hun faktisk vite! Og det tror jeg de fleste vet i dag. Så det at hun da gjør det vitner bare på latskap og egoisme. Og desverre er det vanskeligere å gjøre noe med!

Du har helt rett, dette bør den gravide kvinnen vite, og det gjør hun sikkert også!

Men alle gravide i dag bør også vite hvor stor skade selv små mengder alkohol kan påføre fosteret/barnet, og likevel viser det seg i en nyere undersøkelse at hele 40% av alle gravide kvinner nyter alkohol under svangerskapet.

Tar du deg et glass vin selv om magen har begynt å vokse? Du er ikke alene. En norsk studie viser at hele 40 prosent fortsetter å drikke noe i svangerskapet. Spørsmålet er om det er noen særlig god idé.

- Selv små mengder alkohol kan gi mindre heldig utvikling av fosteret under svangerskapet, sier dr. med. Astrid Alvik.

Selv om nesten alle reduserte alkoholforbruket sitt betydelig når de ble gravide, var det fortsatt 40 prosent som ikke ble totalavholdende. Av dem som drakk mer enn sju alkoholenheter (en enhet = et glass vin eller øl eller en drink) per uke før de ble gravide, var det hele tre av fire som ikke ble totalavholdende.

Link

Hva er disse kvinnenes unnskyldning?

De kan ikke engang skylde på avhengighet...

Det ene er ikke bedre enn det andre, det aller beste er om alle gravide holder seg unna både røyk og alkohol.

Men å omtale røykende mødre som barnemishandlere som ikke ønsker sitt barn det beste, for i samme øyeblikk lukke øynene for at det finnes en enda større gruppe av "barnemishandlere" som også tilfører sitt barn giftstoffer i løpet av svangerskapet blir feil i mine øyne.

Ta alle, eller ingen!

Hilsen Ikke-røyker som har sett seg lei på den ensidige fokuseringen på røykere i denne tråden!

Gjest Gjest_tulipan_*
Skrevet

Forskjellen på røyk og alkohol er at de færreste er avhengige av alkohol. Jeg liker både øl og vin, men det var ikke noe problem å holde seg unna i 9 måneder. Røyk er man avhengig av, det kan både være formildende eller det motsatte, alt ettersom. To forskjellige diskusjoner blir det uansett.

Men en oppsiktsvekkende artikkel jeg leste her om dagen, åpnet øynene mine for noe: Omtrent 50% (ja, 50%! Og dette var en vitenskapelig artikkel forfattet av en norsk forsker) av de gravide som ikke klarer å slutte og røyke, har psykiske problemer eller er deprimerte under svangerskapet. Det forklarer en del, for meg i alle fall.

Skrevet

Men å omtale røykende mødre som barnemishandlere som ikke ønsker sitt barn det beste, for i samme øyeblikk lukke øynene for at det finnes en enda større gruppe av "barnemishandlere" som også tilfører sitt barn giftstoffer i løpet av svangerskapet blir feil i mine øyne.

Ta alle, eller ingen!

Jeg tror nok de fleste som er imot røyking under svangerskapet er også imot at kvinner drikker alkohol under svangerskapet, det har seg bare slik at denne gangen ble diskusjonen rettet mot røyking. Man kunne nok effektivt byttet ut ordet "røyk" mot "alkohol" og hatt akkurat samme debatten. Om det er røyk eller alkohol folk inntar synes ikke jeg er så viktig, men det at noen i det hele tatt utsetter sine barn for så skadelige stoffer under svangerskapet. Noen mennesker kunne aldri tenkt seg å utsette et (ufødt) barn utfor giftstoffer som nikotin eller alkohol, mens andre tydeligvis både kan og vil. Det synes jeg er trist..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...