Gå til innhold

BARNEMISHANDLERE!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Denne tråden tror jeg er det beste beviset på hvor uopplyste endel på KG faktisk er. Jeg sitter og vrir meg av latter her :fnise:

Hva med å bidra med et saklig innspill i tillegg? :kaffe:

edit: omformulering.

Endret av Dalila
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis man ikke er i stand til å tenke rasjonelt i forhold til røyk bør man ikke få barn. Og det med at det er bedre at mor får røyke litt enn at hun skal oppleve stress i forhold til røykeslutt er bare tull. Det tar dobbelt så lang tid før giftstoffene er ute av barnets blodomløp som av morens. Så hvis man tar en 3-4 røyker og fordeler dem utover dagen så sørger man faktisk for at babyen nærmest konstant mangler oksygen og forgiftes.

Det finnes INGEN unnskyldning for å røyke som gravid.

Man tenker ofte veldig rasjonelt før man blir gravid og skal slutte. Hva med mødre som spiser ting de ikke bør, skal de la være å få barn? Hva med de som tar seg et glass vin til maten et par ganger i uka, skal de ikke kunne få barn? I noen land er jo det ok. Skal vi kunne si til de som blir gravid og som begår slike synder at "Sorry, men nå må du ta abort, for du er ikke skikket som mor."

Hva skal vi gjøre? Det finnes de kvinner som ikke klarer å slutte. Har en ikke vært en røyker selv, så skjønner en bare ikke hvor vanskelig det kan være å slutte. Det vil finnes kvinner som røyker litt under svangerskapet. Skal de måtte finne seg i å bli kjeppjagd på samme måte som tyskertøsene etter andre verdenskrig?

Skrevet
Hva med å bidra med et saklig innspill i tillegg? :kaffe:

edit: omformulering.

Når TS oppfører seg så usaklig, ser jeg egentlig ikke poenget.

Skrevet
Man tenker ofte veldig rasjonelt før man blir gravid og skal slutte. Hva med mødre som spiser ting de ikke bør, skal de la være å få barn? Hva med de som tar seg et glass vin til maten et par ganger i uka, skal de ikke kunne få barn? I noen land er jo det ok. Skal vi kunne si til de som blir gravid og som begår slike synder at "Sorry, men nå må du ta abort, for du er ikke skikket som mor."

Hva skal vi gjøre? Det finnes de kvinner som ikke klarer å slutte. Har en ikke vært en røyker selv, så skjønner en bare ikke hvor vanskelig det kan være å slutte. Det vil finnes kvinner som røyker litt under svangerskapet. Skal de måtte finne seg i å bli kjeppjagd på samme måte som tyskertøsene etter andre verdenskrig?

Nå er vel ikke et litt tvilsomt kosthold noe som kan sammenlignes med å systematisk forgifte barnet sitt gjennom hele svangerskapet heller... Selv om man selvfølgelig bør prøve å spise sunt under graviditet.

Jeg mener at man bør slutte å røyke FØR man blir gravid. Klarer man det ikke, nei så bør man utsette babyønsket litt til.

Jeg har selv vært en røyker og vet akkurat hvordan det føles å slutte. Dersom du ikke klarer å sette barnets behov foran ditt eget så bør du ikke få barn. Dette gjelder både røyk, alkohol og narkotika. Egentlig så er det jo bare sunn fornuft?

Jeg kjenner et par som trøstet seg med det du nevnte i forrige innlegg, så hun røyket jevnt og trutt, sånn at barnet ikke skulle ta skade av "stresset" hvis hun måtte slutte. Babyen kom 3 mnd før tiden, og har siden vært syk og hatt masse komplikasjoner. Røykere må gjerne lyve for seg selv og lukke øynene for sannheten, men i mine øyne er dette faktisk barnemishandling. Det er ingen menneskerett å få barn.

Hvis du VET at du ikke klarer å la være å gjøre ting som kan skade barnet ditt når det er i magen så bør du la være å bli gravid, ja. Logisk.

Skrevet
Det er faktisk helt irrelevant hvorfor de fortsetter i forholdet. Det eneste som betyr noe her er at de velger å ikke beskytte barna sine.

Enig. De burde få fratatt barna. Totalt idioter er de. Ego!

Skrevet

Jeg røykte da jeg var gravid. Klarte absolutt ikke å slutte. Men jeg er utrolig god mor selv om. Kan ikke tro at TS virkelig mener det er barnemishandling å røyke. Det er ikke så svarthvitt.

Har blitt klokere med alderen og røyker aldri innendørs. Noe jeg syns er veldig egoistisk å gjøre.

Skrevet
Jeg røykte da jeg var gravid. Klarte absolutt ikke å slutte. Men jeg er utrolig god mor selv om. Kan ikke tro at TS virkelig mener det er barnemishandling å røyke. Det er ikke så svarthvitt.

Har blitt klokere med alderen og røyker aldri innendørs. Noe jeg syns er veldig egoistisk å gjøre.

Jeg vet om flere som har hatt store problemer med å slutte når de ble gravide. Akkurat som at søtsuget og verdens merkelige cravings begynner å dukke opp, blir også røyksuget større, faktisk...

Min ene venninne fikk beskjed fra legen om at hun fortjente at barnet hennes døde, siden hun tok en sigarett om dagen. Hun byttet fastlege.

En ting er å ha meninger, men så lenge det dreier seg om fremmede, skal man være forsiktig med å bare buse ut med de! Hvis TS hadde kommet bort til meg, slik h*n sier at h*n gjør, så hadde jeg blitt dødsfornærma, og antagelig klappet til dette frekke mennesket som kommer bort og skal fortelle meg hvordan jeg skal leve livet mitt,

Skrevet
Hvis TS hadde kommet bort til meg, slik h*n sier at h*n gjør, så hadde jeg blitt dødsfornærma, og antagelig klappet til dette frekke mennesket som kommer bort og skal fortelle meg hvordan jeg skal leve livet mitt,

Joda, kanskje litt drøyt å gjøre sånn. Men det er jo litt betenkelig at en fremmed har større omsorg for barnet ditt enn du har?

Det er forferdelig vanskelig å slutte å røyke, har prøvd både i gravid og ugravid tilstand, men det må da være vanskeligere å vite hva man utsetter et ufødt barn for?

Skrevet
Jeg vet om flere som har hatt store problemer med å slutte når de ble gravide. Akkurat som at søtsuget og verdens merkelige cravings begynner å dukke opp, blir også røyksuget større, faktisk...

Min ene venninne fikk beskjed fra legen om at hun fortjente at barnet hennes døde, siden hun tok en sigarett om dagen. Hun byttet fastlege.

En ting er å ha meninger, men så lenge det dreier seg om fremmede, skal man være forsiktig med å bare buse ut med de! Hvis TS hadde kommet bort til meg, slik h*n sier at h*n gjør, så hadde jeg blitt dødsfornærma, og antagelig klappet til dette frekke mennesket som kommer bort og skal fortelle meg hvordan jeg skal leve livet mitt,

Ja jeg fikk større sug etter røyk. Også kaffi. Men jeg klarte å kutte ned på røyken heldigvis. Sliter enda med å slutte og skal få tabletter av legen som kan hjelpe. :jepp:

Skrevet
Nå er vel ikke et litt tvilsomt kosthold noe som kan sammenlignes med å systematisk forgifte barnet sitt gjennom hele svangerskapet heller... Selv om man selvfølgelig bør prøve å spise sunt under graviditet.

Jeg mener at man bør slutte å røyke FØR man blir gravid. Klarer man det ikke, nei så bør man utsette babyønsket litt til.

Jeg har selv vært en røyker og vet akkurat hvordan det føles å slutte. Dersom du ikke klarer å sette barnets behov foran ditt eget så bør du ikke få barn. Dette gjelder både røyk, alkohol og narkotika. Egentlig så er det jo bare sunn fornuft?

Jeg kjenner et par som trøstet seg med det du nevnte i forrige innlegg, så hun røyket jevnt og trutt, sånn at barnet ikke skulle ta skade av "stresset" hvis hun måtte slutte. Babyen kom 3 mnd før tiden, og har siden vært syk og hatt masse komplikasjoner. Røykere må gjerne lyve for seg selv og lukke øynene for sannheten, men i mine øyne er dette faktisk barnemishandling. Det er ingen menneskerett å få barn.

Hvis du VET at du ikke klarer å la være å gjøre ting som kan skade barnet ditt når det er i magen så bør du la være å bli gravid, ja. Logisk.

Jeg er enig med deg på mange punkter. Jeg har selv familimedlemmer og bekjente som har klart å slutte tvert når de ble gravide, men også de som slet noe forferdelig. Såpass at de ikke klarte helt å slutte, men satt med en 2-3 røyk om dagen. Det kan gjerne være tull og tøys det med at stresset kan være verre en et par sigaretter, men da må legene slutte å si dette til kvinnene. Kvinnene er jo tilbøyelig til å tro på legen.

Ingen av disse barna har opplevd komplikasjoner. Heldigvis kan en gjerne si. Allikevel er mødrene til disse barna fantastisk flinke og omsorgsfulle. Noen har sluttet i etterkant, andre røyker ikke i nærvær av barna.

Det finnes nok de mødre som ikke har røykt gjennom svangerskapet, eller i det hele tatt, som etter barnet har blitt født har vist seg å ikke være skikket som mor i det hele tatt. Røyking er ikke eneste parameter for skikkethet. ;)

Det er også slik at mange graviditeter ikke er planlagt. Ikke alle takler/ønsker abort og sliter da med den indre konflikten mange som prøver å slutte å røyke har.

Hadde det vært så enkelt at det bare var å slutte, hadde de færreste røyk i svangerskapet. Ei heller hadde man hatt behov for paragrafen om tvangsinnleggelse av gravide rusmisbrukere i sosialtjenesteloven.

Det aller beste hadde vært om alle sluttet å røyke, særlig hvis de ble gravide. Beklageligvis er det ikke sånn. Da blir det litt feil hvis folk hele tiden skal være "på" disse menneskene og behandle de som avvikere.

Røykere har på mange måter blitt det dagens overvektige var for noen år siden. En gruppe det er greit å diskriminere, stigmatisere og behandle på en dårlig måte. Nå er det opplest og vedtatt at man ikke skal mobbe overvektige og det skulle da bare mangle.

Det jeg stusser på er at samfunnet da velger seg en ny gruppe som det er greit å stigmatisere. I dagens samfunn er det røykerne.

Stadig flere slutter å røyke når de finner ut at de er gravide. Det er en positiv trend. Vi får håpe at denne trenden fortsetter. Men det vil nok alltid finnes de som ikke klarer å slutte helt, men vi trenger ikke plage dem for det?!?

Skrevet

Jeg røykte som gravid og har friskere barn enn min venninne som var totalt hysterisk ang røyk. Ikke for at det gjør alt greit altså, men ville bare nevne det. Har normale og friske barn. Min mellomste har så og si aldri vært syk. Det er over to år siden hun var syk, har null fravær på skolen. Ingen har hatt kolikk, astma, allergier eller noe som helst. Fødselsvekten var normal. Gutten min lå langt foran motorisk, jenta mi lå foran språklig. Altså bare for å nevne. Røyking er IKKE bra uansett. Men trenger ikke male fanden på veggen. Ungene mine er ganske store nå og jeg er glad for deres fantastiske helse, spesielt siden jeg røykte som gravid.

Skrevet

Saeria, jeg vil bare gi deg en stor klem :klem: For et fantastisk innlegg!

Skrevet (endret)

Men dere som nå føler at dere må forsvare dere, og drar frem at dere har fått friske barn til tross for røyking, innser dere ikke at deres utspill kan være en "hvilepute" for gravide røykere? "Det går som regel bra?"

Selvfølgelig er jeg glad for alle som det går bra med, men målet må jo være at færrest mulig barn utsettes for dette?

Og røyking er på ingen måte det eneste parameteret for omsorgsevne nei, der er vi fullstendig enig!

Overvekt går stort sett bare ut over en selv. Røyking er å forgifte barnet sitt. For å fortsette å røyke når man er gravid må man lyve for seg selv, ellers hadde man aldri gjort det. Ikke i dagens opplyste samfunn.

Og jeg stusser veldig på at det plutselig skal være så viktig å ikke utsette den lille for røyk når den har kommet ut, når den har lagt og blitt avhengig av nikotin og hatt oksygenmangel i ni måneder.

(Selv om jeg SELVFØLGELIG synes det er bedre enn å fortsette forgiftningen...)

Endret av Dalila
Skrevet

Det er problemet, tror jeg. Vi er for opplyste. Man har dårlig samvittighet for den minste ting! "Uff, jeg har så lyst på en sjokolade, men jeg burde ikke, fordi den inneholder så og så mange kalorier..."

Jeg liker Ibsen. "Ta fra en mann livsløgnen hans, så tar du også fra ham livsgleden". Noe å ta til vurdering når man ser hvor mye selvmordsstatistikkene og depresjonsstatistikkene har steget de siste årene?

Skrevet
Men dere som nå føler at dere må forsvare dere, og drar frem at dere har fått friske barn til tross for røyking, innser dere ikke at deres utspill kan være en "hvilepute" for gravide røykere? "Det går som regel bra?"

Selvfølgelig er jeg glad for alle som det går bra med, men målet må jo være at færrest mulig barn utsettes for dette?

Og røyking er på ingen måte det eneste parameteret for omsorgsevne nei, der er vi fullstendig enig!

Overvekt går stort sett bare ut over en selv. Røyking er å forgifte barnet sitt. For å fortsette å røyke når man er gravid må man lyve for seg selv, ellers hadde man aldri gjort det. Ikke i dagens opplyste samfunn.

Og jeg stusser veldig på at det plutselig skal være så viktig å ikke utsette den lille for røyk når den har kommet ut, når den har lagt og blitt avhengig av nikotin og hatt oksygenmangel i ni måneder.

Syns du burde være fornøyd og glad for at folk ikke røyker i andres nærvær. Du vrir og setter spørsmålstegn ved alt. Er det kun for å lage litt diskusjon? Det er vel helt greit at folk ikke røyker i hjemmet og i samme rom som barna? Selv om de røykte som gravide.

At det ble nevnt ungenes helse var ingen unnskyldning nei, og det skrev jeg over. Og syns du har en arrogant tone slik du skriver. Hvorfor det PLUTSELIG ikke er greit med røyk når....? Hjelpe meg.

Skrevet

Hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg trodd at du mener vi røykere ikke er like glad i barna som ikke-røykere.

Skrevet
Denne tråden tror jeg er det beste beviset på hvor uopplyste endel på KG faktisk er. Jeg sitter og vrir meg av latter her :fnise:

Hvem er det som er uopplyste? Istedet for å sitte og le av dem bør du kanskje heller opplyse dem?

Hvis du sikter til de som sier at røyking er skadelig for fosteret, så er det de sier helt rett...

Skrevet

Jeg er fullstendig enig. Jeg er også tidligere røyker, og vet at det er vanskelig å slutte. Men har du tenkt å få barn så er du nødt til det., Så enkelt er det faktisk, og foreldre som ikke klarer å innse det bør faktisk la være å få barn.

Skrevet

Jo, så svarthvitt er det faktisk. Fosteret sliter med å få oksygen, men pføyda, det spiller ingen rolle bare mor ikke blir stresset! Snakk om egotripp!

Det ER barnemishandling å røyke mens man går gravid. Stakkars forsvarsløse foster, jeg er svært glad hver gang jeg har tilsnakket en gravid røyker. Og de fleste av dem skammer seg og beklager, og sier jeg har rett. Noen få har svart at barnet ikke tar skade, eller at de driter i det, og i de tilfellene har jeg varslet helsesøster, slik at hun er oppmerksom på dem når barnet fødes. Og helsesøstrene er svært glade for disse tipsene...

Skrevet
Jeg er fullstendig enig. Jeg er også tidligere røyker, og vet at det er vanskelig å slutte. Men har du tenkt å få barn så er du nødt til det., Så enkelt er det faktisk, og foreldre som ikke klarer å innse det bør faktisk la være å få barn.

Selv om DU klarte å slutte så kan det hende at andre har større problemer med det. Har du tenkt på det? Eller ser du alt som svarthvitt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...